Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Nht1

Vad händer med beg priserna?

Rekommendera Poster

Najaden är en halvmeter längre än vår båt och i stort sett lika bred. Visst, tack vare generösare överbyggnad och fylligare akter har den så klart lite mer utrymme inuti, men annars lär det inte vara några brutala skillnader. Jämförbar motoreffekt relativt båtstorlek. Denna har lite mer lull-lull och är säkert en hel del fräschare eftersom den är hälften så gammal.

Vi gav 139 000 kr. Jag hade knappast värderat Najaden i fråga högre än max det dubbla, och då är jag oerhört generös.

Ja, priserna folk försöker med är helt galna!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev raol:

Najaden är en halvmeter längre än vår båt och i stort sett lika bred. Visst, tack vare generösare överbyggnad och fylligare akter har den så klart lite mer utrymme inuti, men annars lär det inte vara några brutala skillnader. Jämförbar motoreffekt relativt båtstorlek. Denna har lite mer lull-lull och är säkert en hel del fräschare eftersom den är hälften så gammal.

Vi gav 139 000 kr. Jag hade knappast värderat Najaden i fråga högre än max det dubbla, och då är jag oerhört generös.

Ja, priserna folk försöker med är helt galna!

 

 

Tänker att Najaden säljs av ett företag och de borde ju värdera enligt ett korrekt marknadspris…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nästa tanke vad kostar en sådan ny?  Vad kostade den 2006.

Alla priser sätts ju efter nypris och kvalitet. 

En daccia kostar inte lika mycket som en v60 och kommer således bli billigare än volvon begagnad.  Ett premium märke är ett premium märke. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev kossor:

Nästa tanke vad kostar en sådan ny?  Vad kostade den 2006.

Alla priser sätts ju efter nypris och kvalitet. 

En daccia kostar inte lika mycket som en v60 och kommer således bli billigare än volvon begagnad.  Ett premium märke är ett premium märke. 

Ett konstigt sätt att resonera kring priser. Det enda som betyder nåt är vad man får för pengarna. Om man får ungefär samma sak för en femtedel eller sjättedel av priset, då anser i alla fall jag att man är helt blåst i skallen om man köper det dyrare objektet.

 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev raol:

Ett konstigt sätt att resonera kring priser. Det enda som betyder nåt är vad man får för pengarna. Om man får ungefär samma sak för en femtedel eller sjättedel av priset, då anser i alla fall jag att man är helt blåst i skallen om man köper det dyrare objektet.

 

Ja frågan är ju fri vem som är mest blåst i skallen.........

Redigerad av kossor
  • Haha 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev raol:

Om man får ungefär samma sak för en femtedel eller sjättedel av priset, då anser i alla fall jag att man är helt blåst i skallen om man köper det dyrare objektet.

Var hittar man en jämnstor fullutrustad premiumbåt från 2006 för 1/5 av priset på Najaden?
En sådan vill jag köpa 🙂 

  • Gilla 1
  • Tack 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev raol:

Ett konstigt sätt att resonera kring priser. Det enda som betyder nåt är vad man får för pengarna. Om man får ungefär samma sak för en femtedel eller sjättedel av priset, då anser i alla fall jag att man är helt blåst i skallen om man köper det dyrare objektet.

 

Du har helt missat det här med att imponera på grannen med ett "fint" märke på båt eller bil. Det kostar att ligga på topp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Peter_K:

Var hittar man en jämnstor fullutrustad premiumbåt från 2006 för 1/5 av priset på Najaden?
En sådan vill jag köpa 🙂 

Jag värderar inte "premium", eftersom det inte betyder nåt mer än om man vill impa på grannen. Båtars ålder är inte heller som t ex bilars.

 

"Fullutrustad", tja, det kostar inte en miljon att lägga till de grejer den har som kanske en annan jämförbar båt saknar. Snarare under 100 000, och då snackar jag nytt.

Sen kollar inte jag på vad som finns på marknaden just nu. Det kan ju hända att de flesta säljare är kompletta galningar som inte förstår verkligt värde. Men över miljonen för den där är helt åt helsike hur man än räknar. Jag säger, som sagt, att runt en kvarts miljon som mest skulle vara rimligt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Rascal:

Du har helt missat det här med att imponera på grannen med ett "fint" märke på båt eller bil. Det kostar att ligga på topp.

Ja, såna idiotiska grejer bryr jag mig inte om.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev raol:

Jag säger, som sagt, att runt en kvarts miljon som mest skulle vara rimligt.

Kan du hitta fram en annan båt i storleksklassen från 2006 som jag kan köpa för 250.000 kr? Behöver inte vara premium, eller från just det året. Vore toppen 🙂 

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev raol:

Ja, såna idiotiska grejer bryr jag mig inte om.

 

Inte jag heller, 21 år gammal vardagsbil och drygt 50 år gammal plastsnipa.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Peter_K:

Kan du hitta fram en annan båt i storleksklassen från 2006 som jag kan köpa för 250.000 kr? Behöver inte vara premium, eller från just det året. Vore toppen 🙂 

Fortfarande irrelevant! Jag har inte pratat om vad som finns, och det har jag redan nämnt.

Om folk slutar betala helt sjuka belopp för båtar utan mervärde så kommer priserna att hamna på rimliga nivåer. Men så länge folk är dumma i huvet och betalar en miljon för en båt som är värd en kvarts, så får man leva med skiten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev raol:

Jag värderar inte "premium", eftersom det inte betyder nåt mer än om man vill impa på grannen. Båtars ålder är inte heller som t ex bilars.

 

Att du inte värderar "premium" är ju en helt okej  personlig subjektiv åsikt. Men att "premium" bara betyder skryt är ju kanske inte helt korrekt. Det är ju trots allt t.ex. en rätt väsentlig skillnad i komfort mellan en Dacia och en BMW, likaså materialval och hållbarhet i t.ex. inredningsdetaljer......det är objektiva och mätbar skillnader och är sånt som vissa läser in i ordet kvalitet......eller "premium".

 

Det är motsvarande skillnad som går att finna mellan en Maxi och en Najad. Att man däremot personligen inte tycker den skillnaden är värd de extra pengarna är ju trots allt bara en subjektiv smaksak. Jag själv skulle nöja mig med en Maxi, men det är för att jag inte har tillräckligt stort överskott på pengar.

 

Redigerad av Boanjohan
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Boanjohan:

Att du inte värderar "premium" är ju en helt okej  personlig subjektiv åsikt. Men att "premium" bara betyder skryt är ju kanske inte helt korrekt. Det är ju trots allt t.ex. en rätt väsentlig skillnad i komfort mellan en Dacia och en BMW, likaså materialval och hållbarhet i t.ex. inredningsdetaljer......det är objektiva och mätbar skillnader och är sånt som vissa läser in i ordet kvalitet......eller "premium".

 

Det är motsvarande skillnad som går att finna mellan en Maxi och en Najad. Att man däremot personligen inte tycker den skillnaden är värd de extra pengarna är ju trots allt bara en subjektiv smaksak.

Fast det där är ju båg! :D Man sätter på lite fin garnering. Lite läder och nåt ädelträfanér och en "aggressiv" look på fronten, och vips är det premium. Folk är så lättlurade att det är skrämmande. Men jaja, det är väl kanske bra att pengarna är i rullning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev raol:

Om folk slutar betala helt sjuka belopp för båtar utan mervärde så kommer priserna att hamna på rimliga nivåer. Men så länge folk är dumma i huvet och betalar en miljon för en båt som är värd en kvarts, så får man leva med skiten.

Precis så funkar marknadsekonomi. 
Säljaren får det som det finns människor som är beredda att betala, och det finns människor som vill betala en bit över miljonen för en sådan båt. 
 

33 minuter sedan skrev raol:

Jag värderar inte "premium"

Du gillar ju snabba cyklar, vet jag. 
Är din cykel och utrustning från Biltema?

De har jätteprisvärda grejer för den som inte värderar ”premium”. 

  • Gilla 3
  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att Najaden kan ha ett värde på under miljonen och Bavaria på kanske 600 tusen.

 

Bavaria 30 låg förra året på 400+ men i år försöker man få 500-600 för båtarna. 
 

Förstår att kronan är svag och en del försvinner ut landet vilket är synd men trodde ändå tuffa ekonomiska läget vi befinner oss i skulle ge annan effekt än höjda båtpriser. Motorbåtsidan har jag ingen koll på.

Redigerad av Nht1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

man får inse att priser på en ny båt har dragit iväg kraftigt de sista åren, köpa en seglingsklar 40 fots båt kostar runt 3 miljoner, från de "billigare"märkena. menas en Rassy eller Najad, Arcona hamnar på 6 miljoner, detta ihop med vår kronkurs gör ju sitt.

Att du vill ha en billig bår kan man förstå, men begagnat verkar bara bli dyrare. kolla på bavaria benetau hanse från 2006-2008

priserna har ökat avsevärt de sista åren.

Men jag har haft både äldre 70-80 tals båtar och även lite nyare modeller. Finns inget som är bättre i en gammal båt. De har blivit rymligare , snabbare. Smarta lösningar . Bättre motorer osv. Den gamla IOr regeln förstörde många båtar 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev kossor:

Nästa tanke vad kostar en sådan ny?  Vad kostade den 2006.

Alla priser sätts ju efter nypris och kvalitet. 

En daccia kostar inte lika mycket som en v60 och kommer således bli billigare än volvon begagnad.  Ett premium märke är ett premium märke. 

image.png.a0183dbcd9981b9910617c7231af362a.png

 

 

image.png

Redigerad av Comfort4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Peter_K:

Du gillar ju snabba cyklar, vet jag. 
Är din cykel och utrustning från Biltema?

De har jätteprisvärda grejer för den som inte värderar ”premium”. 

Inväntar med spänning ett väl avvägt svar.

 

Personligen skulle jag aldrig köpa en cykel från BT.

Det är absolut värt att betala två, tre gånger så mycket och köpa en cykel som inte rostar redan första året.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Comfort4:

image.png.a0183dbcd9981b9910617c7231af362a.png

 

 

image.png

Och då får vi ju räkna om penningvärdets försämring till dagens värde, och då ökar priset rejält från 2006, till cirka 2,4 miljoner i dagens penningvärde. Sedan tillkommer utrustning i försäljningspriset och det ökar inköpskostnaden ytterligare med några 100 tusen.

Redigerad av kossor
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att nyare objekt från de mer välbyggda fabrikaten biter sig fast vid höga prisnivåer har jag inga problem med.

 

Då tycker jag det är mer anmärkningsvärt att 80-talsbåtarna från Albin, Maxi, Contrast, Comfort etc kring 32-36 fot ligger kring halva sitt inflationsjusterade nypris. För båtar som i regel har dåliga segel, gammal originalmaskin, skutdoft invändigt, dåligt elsystem, skulle tjäna på en omfattande upprustning av däcksutrustningen osv. 

 

Jag håller på att hjälpa till att totalrenovera en 80-talsbåt från Karlstad och finns ingen korrelation överhuvudtaget mellan byggkvaliteten och blocketpriserna som snittat runt halvmiljonen senaste åren. Visst, rätt så snabb och rymlig båt, men hej och hå vad det gått undan i lamineringen vid tillverkningen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev kossor:

Och då får vi ju räkna om penningvärdets försämring till dagens värde, och då ökar priset rejält från 2006, till cirka 2,4 miljoner i dagens penningvärde. Sedan tillkommer utrustning i försäljningspriset och det ökar inköpskostnaden ytterligare med några 100 tusen.

Ja stämmer väldigt bra, en Rassy 340 kostar  2,3 segelklar , men ej fullutrustad.

men det är väldig skillnad mot 70-80 talets båtar, de är välbyggda , välplanerade och funktionella på en helt ny nivå , enligt mig 

men dyrt är det

image.png.3a649a62e157e034fba03b9e6dc59f1f.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-08-07 vid 23:08 skrev Peter_K:

Du gillar ju snabba cyklar, vet jag. 
Är din cykel och utrustning från Biltema?

De har jätteprisvärda grejer för den som inte värderar ”premium”. 

För det första så har jag inte kunnat cykla på över fyra år pga mina ryggproblem. Kommer kanske aldrig kunnat cykla igen. Men...

Premium inom landsvägscykling är märkescyklar för kanske 40 000+ (har dålig koll på priser i dag, inte varit i cykelsvängen på så många år, det kanske är ännu högre nu). Där betalar man ungefär 50+ procent för märket på ramen och hjulen. Nån kvalitetsskillnad är det i praktiken inte när man passerar in i det prissegmentet, även om förstås många inbillar sig det.


Jag började som ganska okunnig med att köpa riktigt billiga saker, men lärde mig snabbt var nivån man behöver vara på för att det ska vara stabilt, "osladdrigt" och säkert var. Jag jobbade mig upp genom nivåerna. De flesta går bara till en butik och blir påsålda dyra saker eftersom de litar på försäljare, eller i alla fall tvingas lita på dem eftersom de själv inte har tid, ork eller förmåga att sätta sig in i kvalitetsnivåer, funktioner, prisnivåer och allt sånt.
 

Min strategi var att grundligt efterforska vad som fanns på marknaden och välja det som hade bästa förhållandet mellan kvalitet/prestanda och pris. Jag har byggt ihop en handfull cyklar genom åren. Ändå har jag förmodligen inte sammanlagt lagt lika mycket på delarna till alla cyklarna som en del jag känner har lagt på EN enda premiumcykel. Till min "värsting" beställde jag en väldigt billig noname-ram från Hongkong t ex. Den kostade kanske en fjärdedel av vad en likvärdig märkesram kostade då. Till en pendlingscykel beställde jag en oerhört billig ram från Tyskland, en så kallad "katalogram" som butiken satt ett eget märke på. Tror ramen kostade 1500 kr. Hela cykeln var billigare än en motsvarande icke-premiumcykel hade kostat i en vanlig butik som Sportson, Cykelringen eller motsvarande.

Biltema riktar in sig på att erbjuda väldigt enkla saker till ett väldigt lågt pris. Det funkar utmärkt för vissa saker, och jag har köpt och använt massvis saker från Biltema genom åren. Däremot har de inte så bra cykelkomponenter eller kompletta cyklar.

Kvalitets/pris-kurvan för cyklar och cykelkomponenter är kraftigt S-formad. Vid låga priser är kvaliteten väldigt låg. Man får tunga saker med tveksam livslängd och glappig funktion. Men vid en viss prisnivå stiger kvaliteten mycket brant och bara en liten extra pengainsats kan ge en betydande ökning i kvalitet och allmänna egenskaper. Därefter flackar kurvan av och går mot en helt plan linje redan vid kanske 3-4 gånger priset för skräpgrejer. Ändå finns det sen enormt mycket dyrare produkter.
 

En Najad eller HR för flera miljoner ser jag på på samma sätt som de där lyxcyklarna för 70-100 tusen som jag såg en del köra på. När en cykel för 20 000 hade varit precis lika bra. Men man får då inte det där statusgivande märket på ramen. Status som jag ger blanka fan i. Helt ointressant. Och av det skälet ser jag en Najad, som i annonsen ovan, som extremt överprissatt. Men minst en faktor fem. Men visst, det kommer alltid finnas idioter som betalar så mycket för cyklarna, och båtarna.

 

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cyklarna har oxå blivit betydligt dyrare de senaste åren. Nya Specialized Tarmac SL8 - 176 000:-...

 

Jag pratade med en båthandlare som berättade att en kvinna på tidigt 2000 tal köpte en ny stor motorbåt 1,2 miljoner med minsta kontantinsatsen typ 20%. Sen efter ngt år så ville hon inte ha den mer och bad han sälja, men hon fick aldrig ett bud som täckte lånet och vägrade därför sälja båten. Båten va på land i säkert 10 år och hon sålde den till slut för 300 000 kr. Det va den värsta båtaffären han visste om haha. 

 

Tror många tänker pris och inte kostnad, har de sett att ngn annan fått ett visst pris för sin båt så vill de helt enkelt ha samma även om det mest ekonomiska skulle vara att rycka plåstret.

 

Eller kanske båthandlarna lägger ut överpris för dom vet att folk gillar pruta, men Svensson tycker det är pinsamt att pruta för mycket....så de drar till med 200 000 kr mindre i pris som mäklaren motvilligt går med på...alla går därifrån glada.

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev raol:

Kvalitets/pris-kurvan för cyklar och cykelkomponenter är kraftigt S-formad. Vid låga priser är kvaliteten väldigt låg. Man får tunga saker med tveksam livslängd och glappig funktion. Men vid en viss prisnivå stiger kvaliteten mycket brant och bara en liten extra pengainsats kan ge en betydande ökning i kvalitet och allmänna egenskaper. Därefter flackar kurvan av och går mot en helt plan linje redan vid kanske 3-4 gånger priset för skräpgrejer. Ändå finns det sen enormt mycket dyrare produkter.

Exakt så - och här delar du och jag åsikt.

Däremot blir det lite knas när du jämför en 15 år gammal Najad med din (eller min) 40 år gamla båt som ju snarare är att jämställa med rätt gamla begagnade Biltema-cyklar, medan Najaden är en begagnad kvalitets-cykel. Javisst, båda tar dig till stranden för en glass och kanske kan man säga att de därmed gör sitt jobb och vara nöjd med det, men visst är det skillnader.


Och både din och min båt tar oss ut i våra skärgårdar och ger oss fina seglingsupplevelser de dagar vi är ute. Men. Skall man t ex segla jorden runt hade jag hellre satt min i Najaden än din eller min båt av rätt många skäl. Om det gör att jag är dum i huvudet i dina ögon... tja, då får det nog vara så. 

 

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 7

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och som jag nämnde tidigare kan man läsa in olika saker i "kvalitet" eller "premium".

Jämför man min gamla 80-tals Maxi magic med min brors 80-tals Hallberg Rassy 29 så är t.ex. dynorna typ dubbelt så tjocka och med högre densitet i HR och ett kraftigt tjock tyg. Sen är ju inredningen i Maxi mest i ocharmig naken plast medan HR mer ombonad inbjudande trä. Träpentryt i Maxi är dåligt snickrat och snett, i HR stumt och mer gediget.....och rakt.

 

Maxi seglar nog betydligt bättre (gissar jag) men för mig har det inget med "kvalitet" och "premium" att göra eftersom jag inte prioriterar de egenskaperna, HR är tillräckligt bra seglare. 

 

Allt i brorsans HR känns betydligt gedignare. Men om det är värt 5 gånger pengarna går att diskutera så klart (eller 8 gånger pengarna i mitt specifika exempel, men då är ju HR29 något större än Maxi magic), men det är enligt mig klar tydlig objektiv fakta att HR är några klasser över Maxi i kvalitet. Dynorna är i alla fall i inköp av material säkert tredubbelt så dyra i HR som i Maxi.....så där finns ju i alla fall en objektivt motiverad prisskillnad🙂

Redigerad av Boanjohan
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill inte ge mig och debattera olika båtars kvalité men jag tycker att priserna (på de två exemplen i trådskaparens start) ändå är rimliga. Bägge båtarna verkar vara hyggligt skick och borde göra sitt jobb som semesterbåt utan några renoveringar. 

Jag tycker inte man ska jämföra dessa exempel med jämnstora båtar från 70-80-talet som är mycket billigare (även fast dom kan vara fina). Man får kanske titta på vad en nästan ny båt i samma storleksklass kostar, Najad finns ju inte längre men en ngr år gammal HR340 kostar 3-3,5 milj.(jo- det har blivit dyrt med nya båtar -för er som inte hängt med!)

Det är dessa priser som folk backar från då de istället väljer en 10-15 år äldre Najad som fortfarande har hälsan i behåll. Motsvarande exempel går att hitta bland Bavariabåtarna fast då i en lägre prisklass(både ny och beg.)

Så även fast jag håller med om att en del beg båtar känns högt prissatta så måste man sätta in dom i rätt sammanhang.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite off topic, men relaterat till raols kunniga cykel-inlägg. Vilken prisnivå och märke bör man välja på en "båtcykel", alltså ihopfällbar, för att undvika skräp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej

vi valde utifrån att vi ville ha en bra cykel som tar os lite längre än bara hamn området, så det blev en elcykel, kompisar till oss hade köpt från biltema, dessa byttes omedelbart , då de var i princip värdelösa, de valde då ecoride folder. Med detta i bakhuvudet införskaffades 2 st ecoride , de blir små oh fina när e fälls ihop och får plats i varsin sittbrunns stuv. Vi har nu kört ca 70 mil med dessa cyklar och de fungerar perfekt , aldrig något strul, längsta turen vi gjort på dem är 4 mil , även det funkade om än lite känsel bortfall på en viss kroppsdel. för oss har dessa gett oss ett bättre båtliv, vid blåsigt o tråkigt väder kan man välja ett bra utgångsläge o cykla runt några dar. Vissa kan tycka de är dyra men för oss är det viktigaste att de funkar när vi vill ha dem

 

https://www.elcykelpunkten.se/cykel/elcykel/hopfallbar/ecoride-flexible-20-h3-gra/?gclid=Cj0KCQjwuNemBhCBARIsADp74QRYdRXmULZ8d5AmY6Iu_0rluqIxz5DWHJ98tX8J7aNQStqMc2x2jjcaAlgjEALw_wcB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...