Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Mackey

Forskningsrapport - Är silikonfärg ett hållbart alternativ till biocidfärg i Östersjön?

Rekommendera Poster

Jag stötte på denna raport som kanske kan intressera någon.

 

Are silicone foul-release coatings a viable and environmentally sustainable alternative to biocidal antifouling coatings in the Baltic Sea region?

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0025326X22007846

 

Jag har själv bara skummat och kommit fram till att svaret kan vara JA.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg ett utkast ur studien där de var väldigt lyriska i någon båttidning för inte så länge sedan. Tydligen så hade inte siliconeytorna någon beväxtning alls vad det verkade. - Tvärt emot tidigare studier..

 

 

Jag är lite skeptisk och när ett resultat är för bra för att vara sant är det sällan det.. vill inte skrika fusk... Men något känns fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Dava:

Såg ett utkast ur studien där de var väldigt lyriska i någon båttidning för inte så länge sedan. Tydligen så hade inte siliconeytorna någon beväxtning alls vad det verkade. - Tvärt emot tidigare studier..

 

 

Jag är lite skeptisk och när ett resultat är för bra för att vara sant är det sällan det.. vill inte skrika fusk... Men något känns fel.

Jag läste också detta och blev nyfiken men tyvärr presenterades ju inte vilka produkter det var som testades och då är ju värdet noll

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det står att det är SilicOne från Hempel som de använt.. Det är väl i så fall snarare de andra färgerna de testar mot som väcker frågetecken. Vem har hört talas om: Sigmarine 530 eller SeaForce 60

 

De borde ju rimligtvis använda färger som är poppis bland båtägare. 

 

Jag har varit lite intresserad tidigare, och detta test väcker ju mitt intresse igen.. för några år sedan så sålde de färgen till helt otroliga kampanjpriser. Dyker det upp någon kampanj igen kanske man ska måla en ruta som man lätt kommer åt för att testa.

Redigerad av Dava

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Dava:

Det står att det är SilicOne från Hempel som de använt.. Det är väl i så fall snarare de andra färgerna de testar mot som väcker frågetecken. Vem har hört talas om: Sigmarine 530 eller SeaForce 60

 

De borde ju rimligtvis använda färger som är poppis bland båtägare. 

Tror det är färger som används i kommersiella sammanhang. Inte för fritidsbåtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Makro:

Jag läste också detta och blev nyfiken men tyvärr presenterades ju inte vilka produkter det var som testades och då är ju värdet noll

Om du menar studien i denna tråd (inte båttidningen) så finns ju en tabell över dem:

Edit: @Dava och @raol hann före...

image.png.4e0b1fc0abed3f7d0749fc40859255fc.png

 

Men skumt att silikonbaserade fick MINST påväxt i det mest belastande området. Även om man förklarar det med den "självrengörande" ytan så är ju frågan varför den rengörande effekten i så fall var lägre på station 1 & 2. De antyder ju också att det kan finnas en "större felmarginal" på det silikonbaserade p.g.a. de metoder de använt för att mäta beväxningen.

Intressant, visst. Men någonstans vekar det vara parametrar inblandade som man antingen inte riktigt har koll på eller inte presenterar.

 

Och efter att ha målat botten med silikonbaserad färg får man ju hoppas att den aldrig behöver repareras eller målas över med något annat....

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är möjligt, hittade inte någon motivering till varför de valt just de färgerna.

 

Denna graf är lite störande tycker jag.. Varför blev plattan helt plötsligt helt ren där i april-maj?

Den nedre bilden är för SilicOne - det kan väl inte varit så att någon varit där och torkat av den?

 

764566440_Screenshot2023-01-1610_53_46.png.f99b67c8a340555a6627d1597df0868b.png

 

Även den andra pattan verkar ha blivit avtorkad i november.. Samma plats - västkusten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Dava:

Det är möjligt, hittade inte någon motivering till varför de valt just de färgerna.

 

Denna graf är lite störande tycker jag.. Varför blev plattan helt plötsligt helt ren där i april-maj?

Den nedre bilden är för SilicOne - det kan väl inte varit så att någon varit där och torkat av den?

 

764566440_Screenshot2023-01-1610_53_46.png.f99b67c8a340555a6627d1597df0868b.png

 

Även den andra pattan verkar ha blivit avtorkad i november.. Samma plats - västkusten

Det står ju i texten att det skett en "rensning", och de misstänker att det kan vara ejdrar som ätit musslorna och därmed "rensat".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Provade några år att spackla kölskarven med våtrumsilikon och noterade att havstulpanerna inte velat sätta sig där. Målade då nedre delen av rodret med samma produkt, men då tyckte tulpanerna att nu får det vara nog så dom startade en koloni där

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag använt Hempel SilicOne i ett antal år och att den skulle vara befriad från beväxning är ju trams. Däremot växer det inte mycket på den och det som växer där är lätt att ta bort.

 

Den är mekaniskt svag så om botten blir skrapad på något sätt, även med ett väldigt trubbigt föremål som tex en trästötta, så lossnar ju färgen direkt på det stället. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det som gör silikonfärg så miljövänligt medan silikonspray är giftigt för bl.s. vattenlevande organismer?

Redigerad av JEC78

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev JEC78:

Vad är det som gör silikonfärg så miljövänligt medan silikonspray är giftigt för bl.s. vattenlevande organismer?

Silikonspray innehåller mer saker än silikon, t ex nafta som är giftigt för vattenlevande organismer. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte silikon men epoxi. Målade en 10 cm bred remsa med vanlig epoxi i vattenlinjen. Det var så halt så inget fäste där i flera år. Sen bytte jag båt så jag vet inte effekten över lång tid. Men silikon som sipprar ut i vattnet, äre gott att dricka det vattnet?  Hmmmm  ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...