Jump to content
Friday 17 September 2021

Recommended Posts

9 minuter sedan skrev ChristerN:

Du har säkert rätt angående toleransen för skevhet i axeln. Tycker det också har lite att göra med hur ens semesterplaner ser ut. Är man på väg ut kan man kanske tolerera lite glapp/skevhet med följande läckage i drevet som man fixar i höst.

Det var så jag också tänkte, är det inga större skador och man har två veckor semester kvar så kör man vidare lite försiktigt och så tar man tag i det efteråt och gör det ordentligt.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minuter sedan skrev ChristerN:

Det jag menar är 

2 timmar sedan skrev No_jah:

ta av propellrarna och linda en tunn tamp runt axeln så kan du sedan rotera axeln genom att dra snöret fram och tillbaka.

Du har säkert rätt angående toleransen för skevhet i axeln. Tycker det också har lite att göra med hur ens semesterplaner ser ut. Är man på väg ut kan man kanske tolerera lite glapp/skevhet med följande läckage i drevet som man fixar i höst.

Okej, det "reptricket" hade jag missat.

 

Jo, lite mera kast kan man nog acceptera om man inte vill äventyra semesterplanerna, men då kanske man - som du skriver - får räkna med att det blir lite extra slitage och att man kanske inte får någon ersättning av försäkringsbolaget cm man inte är överens på förhand om att man får använda båten trots kastet.

 

Nu tror ju jag inte det är några problem med axeln, har set betydligt större propellerskador som inte givit några skador på axeln.

Aluminiumpropeller är bra!

Blyköl är också bra!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

@Mackey @ChristerN @M__G @No_jahTack för bra input! Det var detta jag hade hoppats på då jag startade tråden!

jag återkopplar framöver!

 

vi har nu anlänt hemma hamn och ämnar inte använda båten mer förns allt är utrett och godkänt av försäkringsbolaget. 
tack!

 

 

Edited by Cam72
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
2021-07-29 vid 11:00 skrev Cam72:

0.5 med hissat drev, ska tydligen vara 12cm högre vattenstånd nu oxå.

Vad har du för drev? Dina propellrar ser ut att vara för ett Volvo Penta DBH drev.

På mitt DPH-drev sticker 1.2m i nedre läget och 1m i beachläget, högsta körbara läget. 0.5m har jag bara i trailerläget men då kan man inte köra motorn.

Så om du har kört båten är det nog rimligt att då kan gå på grund på 1m.  

Edited by anuba
Skrivfel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det gäller också att förstå vad sjökortet säger: Innanför tvåmeterskurvan är

Vattendjupet mellan noll och två meter, det gäller alltså att navigera med ögonkontakt

med bottnen .

för säkerhets skull : gå aldrig innanför tvåmeterskurvan!!!

Perra.

Share this post


Link to post
Share on other sites
25 minuter sedan skrev snoy:

Det gäller också att förstå vad sjökortet säger: Innanför tvåmeterskurvan är

Vattendjupet mellan noll och två meter, det gäller alltså att navigera med ögonkontakt

med bottnen .

för säkerhets skull : gå aldrig innanför tvåmeterskurvan!!!

Perra.


Tremeterskurvan, dvs mörkblått. Inte tvåmeterskurvan (det finns det ingen). Annars instämmer jag helt!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev raol:


Tremeterskurvan, dvs mörkblått. Inte tvåmeterskurvan (det finns det ingen). Annars instämmer jag helt!

 

Vad är den röda linjen då?

image.png.b30c5a7870fbc95c66810d556e92f625.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm, va? Nåt hemkokat sjökort med fel djupintervall?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minuter sedan skrev raol:

Hmm, va? Nåt hemkokat sjökort med fel djupintervall?

 

 

Det är ju hydrographica sjökort, dom har både 3-meters och 2-meterskurvor.

https://hydrographica.se/

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minuter sedan skrev No_jah:

Det är ju hydrographica sjökort, dom har både 3-meters och 2-meterskurvor.

https://hydrographica.se/

Aha! Lurigt att ha andra skalor än de vedertagna. Kan ställa till det ordentligt!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 minuter sedan skrev raol:

Aha! Lurigt att ha andra skalor än de vedertagna. Kan ställa till det ordentligt!

 

Man får ju även med en del andra nyttig information med hydrographica-kort, tex. är det markerat med rött var det är lämpligt att lägga till.

 

Här är en lite mer utzoomad bild på samma plats:

image.png.14f0631634ac37d19e8e5b462409ff3a.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
34 minuter sedan skrev No_jah:
45 minuter sedan skrev raol:

Hmm, va? Nåt hemkokat sjökort med fel djupintervall?

Det är ju hydrographica sjökort, dom har både 3-meters och 2-meterskurvor.

https://hydrographica.se/

Det är mycket att hålla reda på när man använder elektroniska vektorkort, inte bara att det kan förekomma olika djupkurvor.

 

Jag rekommenderar starkt att man går igenom alla inställningar och försöker förstå vad de innebär när man tittar på skärmen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
41 minuter sedan skrev raol:

Aha! Lurigt att ha andra skalor än de vedertagna. Kan ställa till det ordentligt!

 

3 meter är vedertaget om du håller dig uppdaterad på vad som finns nu för tiden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Det som jag upplever mest strand är att mörkblått betyder olika när man är ute o far. 

Gäller att titta om det står 2 eller 3 i kanten på det blå. 

 

Borde markeras tydligare. 

 

 

 

Att man är inne på Hydrographicas märks att det är betydligt fler grund, stenar o skär markerade. Är väl enda varningssignalen typ. 

 

Och om jag inte ser fel, så ligger inte övergången mellan 3 meter o djupare, på samma ställen när det gäller Sjöfartsverkets och Hydrographicas kort. Brukar vara en skarp vinkel mot djup kurvan, där det sker växling. 

Vilket väl inte är så konstigt i o f a. 

 

 

Vilket tror ni är mest sanningsenligt?

Rena handlodningar och kurvor ritade på måfå, sent 1800-tal, med någotsånär platsbestämning genom triangulering, eller data upptagna med 3D flygteknik, satellitteknik, GPS o s v. 

 

 Ni som tvivlar på Hydrographicas, plocka fram med syftkompass o sextant igen. 

 

Kom ihåg att kolla plotterns platsnoggrannhet då o då. Det kan löna sig om man går i t ex oväder eller mörker. 

 

Låg på dryga 7 meter här sist. Och vid möte i ett 20 meters sund, om man navigerar strikt efter plotter, så kan det få konsekvenser. 

Lite marigt om det är en segelbåt med hissade segel. 

 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Jag använder nog plottern mest som ett sjökort i vilket jag får info om ungefär var jag är.

 

Själva framförandet gör jag visuellt.

På plottern ser man att det är djupt på styrborsdssidan i ett sund och då håller man lite till styrbord när man ser sig om i verkligheten, absolut inte enligt plottern.

 

 

Edited by Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
2021-07-30 vid 10:30 skrev anuba:

Vad har du för drev? Dina propellrar ser ut att vara för ett Volvo Penta DBH drev.

På mitt DPH-drev sticker 1.2m i nedre läget och 1m i beachläget, högsta körbara läget. 0.5m har jag bara i trailerläget men då kan man inte köra motorn.

Så om du har kört båten är det nog rimligt att då kan gå på grund på 1m.  

290dp-e

53cm för att vara exakt i beachläget 

 

Edited by Cam72
Tryckfelsnisse 😂

Share this post


Link to post
Share on other sites
41 minuter sedan skrev Cam72:

290dp-e

0.53cm för att vara exakt i beachläget 

Ingen expert på drev men 53 mm tror jag inte på. 

  • Haha 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
32 minuter sedan skrev ChristerN:

Ingen expert på drev men 53 mm tror jag inte på. 

Kör ytskärande 😂

ändrat, tack. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
38 minuter sedan skrev ChristerN:

Ingen expert på drev men 53 mm tror jag inte på. 

5,3 mm t o m… 😉

Share this post


Link to post
Share on other sites
28 minuter sedan skrev Peter_K:

5,3 mm t o m… 😉

Sorry. Seg i pallet idag. 😇

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy