Jump to content
Friday 17 September 2021

Recommended Posts

Posted (edited)

Jaha det sägs att det finns dem som har kört på grund och de som kommer gå på grund. Jag tillhör nu tyvärr den första kategorin. Gick genom en av Hydrografica utmärkt farled och plötsligt smäller det till och katastrofen är ett faktum. Vi (jag) har kört på en Sten och stukat propparna. Vi tar oss till lugnare vatten och går igenom skadorna och byter på plats till mina reseevproppar. Vi kan nu hanka oss fram i makliga 5knop (vågar inte gå på hårdare) 

 

efter samtal med försäkringsbolaget ska jag nu lyfta båten och besiktiga skadorna. Tänkte göra detta själv med hjälp av kunnigt folk på klubben. Propparna är skrot har försäkringsbolaget konstaterat. Men vad ska jag kolla i övrigt?

-tappa ur oljan?

-kolla om axeln är krokig, hur gör jag detta på ett tillförlitligt sätt, indikatorklocka?

något annat jag ska göra förutom okulär genomgång?


Personen som hjälper mig har garanterat koll på detta men jag vill förbereda mig själv lite innan vi lyfter

 

jag kommer naturligtvis meddela sjöfartsverket om grynnan så inte fler går på. 

 

 

5729D3C4-94A7-4233-A5B4-ADC451CD5002.jpeg

Edited by Cam72

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hur hårt kan det ha smällt egentligen? Propellern ser måttligt skadad ut ändå.  Bytas eller lagas såklart, men finns behov av något annat ?

 

Jag stirrade omkring när jag gick på grund,, väl på land gick det inte att hitta ett spår av min gigantiska smäll..

Kan upplevas värre än vad det är menar jag. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Och Hydrographicas sjökort som anses vara så fantastiska...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Några små frågor. 

 

Hydrographica i plottern eller som typ papperskort? 

 

Hur bred var den utprickade farleden, där grunstötningen skedde? 

 

Och vad bestod utmärkningen genom farleden av? 

 

 

 

 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev Hybro:

En liten fråga... 

 

Hydrographica i plottern eller som typ papperskort? 

 

 

 

Plottern 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Cam72:

Jaha det sägs att det finns dem som har kört på grund och de som kommer gå på grund. Jag tillhör nu tyvärr den senare kategorin. 

Nja, jag tror du tillhör den första gruppen....😎

  • Thanks 1
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuter sedan skrev Kane:

Nja, jag tror du tillhör den första gruppen....😎

Tack! Nu är det ändrat 👍

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Kane:

Nja, jag tror du tillhör den första gruppen....😎

Skulle nog snarare säga att nu tillhör du båda kategorierna: dom som har gått på grund och dom som kommer att gå på grund  😄

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan du visa var du gick på, det kan ju vara bra att veta...

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev touchwood:

Kan du visa var du gick på, det kan ju vara bra att veta...

 

Självklart kan jag det,  jag ska göra ett klipp då jag kommer till båten nästa gång.

 

men åter till själva frågan kring vad som ska kontrolleras och hur?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Propellern ser lite stukad ut, men varför skulle det leda till värre skador tror du?
Upp med båten och kika, sen går du vidare om behovet finns.

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 timmar sedan skrev Cam72:

jag kommer naturligtvis meddela sjöfartsverket om grynnan så inte fler går på

Kan du inte tala om för oss här och nu var grynnan ligger så slipper vi att köra på den ?

 

Det första du ska kolla är att propelleraxeln är rak, ta av proppen lägg i en växel så ser du om den slänger, kanske kan känna på den också...

 

Lyssna efter oljud i drevet.

 

Verkar det bra så kanske det är bra, på med nya proppar och kör vidare.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 minuter sedan skrev touchwood:

Kan du inte tala om för oss här och nu var grynnan ligger så slipper vi att köra på den ?

 

Det första du ska kolla är att propelleraxeln är rak, ta av proppen lägg i en växel så ser du om den slänger, kanske kan känna på den också...

 

Lyssna efter oljud i drevet.

 

Verkar det bra så kanske det är bra, på med nya proppar och kör vidare.

 

Nordlig passage till sadelöga. Hela passagen är 1,5-2 meter förutom där stenen ligger, den ligger precis vid toppen på 1an. 
 

 

26231D79-D4FF-48D3-A1E8-BB6A8DBED8C2.png

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minuter sedan skrev touchwood:

Kan du inte tala om för oss här och nu var grynnan ligger så slipper vi att köra på den ?

 

Det första du ska kolla är att propelleraxeln är rak, ta av proppen lägg i en växel så ser du om den slänger, kanske kan känna på den också...

 

Lyssna efter oljud i drevet.

 

Verkar det bra så kanske det är bra, på med nya proppar och kör vidare.

 

För att kolla om axeln är rak så är det enklast att ta av propellrarna och linda en tunn tamp runt axeln så kan du sedan rotera axeln genom att dra snöret fram och tillbaka.

Gör man det genom att köra motrorn med växel i så måste man ju först och främst ha kylvatten påkopplat, och det kan också vara svårare att se m den är krokig pga. vibrationer från motorn.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det ser ju helt galet ut med en ritad farled genom ett så grunt område. Där hade jag inte färdats med nåt mer djupgående än en roddbåt eller gummibåt! :o


Men det står ju faktiskt 1.0 också. Vad har din båt för djupgående?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
24 minuter sedan skrev touchwood:

Kan du inte tala om för oss här och nu var grynnan ligger så slipper vi att köra på den ?

 

Det första du ska kolla är att propelleraxeln är rak, ta av proppen lägg i en växel så ser du om den slänger, kanske kan känna på den också...

 

Lyssna efter oljud i drevet.

 

Verkar det bra så kanske det är bra, på med nya proppar och kör vidare.

 

”Verkar och kanske” duger inte för mig, jag vill säkerställa till 100% så jag inte åker på några otrevliga överraskningar i framtiden.

tack hittills för input 👍

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev raol:

Det ser ju helt galet ut med en ritad farled genom ett så grunt område. Där hade jag inte färdats med nåt mer djupgående än en roddbåt eller gummibåt! :o


Men det står ju faktiskt 1.0 också. Vad har din båt för djupgående?

 

0.5 med hissat drev, ska tydligen vara 12cm högre vattenstånd nu oxå.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
19 minuter sedan skrev Cam72:

0.5 med hissat drev, ska tydligen vara 12cm högre vattenstånd nu oxå.

Och med fart framåt så gräver båtens akter ner sig ytterligare, så det där är ingen farbar väg att ta enligt mig. Det är alldeles för små marginaler för att lita på att man inte går på grund.

Edited by pseudonym
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Såg häromdagen att min plotter hade en platsnoggrannhet på dryga 6 meter. 

 

Hydrographica anger en noggrannhet på 5 - 15 meter i förhållande till sjökortet. 

Detta beroende på den information som egna  plottern tar emot från satelliterna. 

 

Kan ju ha bedydelse var man är o far. 

 

Och vad är den gröna streckade linjen för något? Den tangerar land. 

 

Är det berg rakt ned på båda sidor om passagen? 

Hur djupt är det då invid dessa? 

1 meter? 

Kan inte se djupangvivelsen 1.5 - 2 meter. 

 

Åter till det jag skrev; 5 - 15 meter. 

Detta innebär att man i värsta fall är uppe på land, om man använder måttet nere till vänster. 

 

Navigerade du helt och hållet efter sjökortet i plottern, eller kollade du att du verkligen låg mitt i gattet? 

Då hade du mindre än 9 meter till land, på vardera sida. 

 

Kan heller inte se att det är "spår" efter din båt. Det borde rimligtvis i så fall inte blivit rakt om du gick på just där. 

 

Angående vattenstånd. Det kan gott vara lokala avvikelser, beroende på

bl a strömmar, lufttryck och vind... 

 

Och så bör man hålla reda på vad som är referensytan. RH 2000 eller nåt annat? 

Vad, står det på sjökortet?

Det som gäller t ex Vänern är + 40 cm vid angiven referensytan. Om jag tror rätt, i det gamla systemet med medelvattenstånd, som inte är detsamma som RH2000. 

Skiljer tydligen 31 cm mellan dessa. 

 

 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites
27 minuter sedan skrev Cam72:

”Verkar och kanske” duger inte för mig, jag vill säkerställa till 100% så jag inte åker på några otrevliga överraskningar i framtiden.

 

Nåt Du kanske bör tillämpa även vid navigering på grunt vatten? 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minuter sedan skrev Hybro:

Såg häromdagen att min plotter hade en platsnoggrannhet på dryga 6 meter. 

 

Hydrographica anger en noggrannhet på 5 - 15 meter i förhållande till sjökortet. 

Detta beroende på den information som egna  plottern tar emot från satelliterna. 

 

Kan ju ha bedydelse var man är o far. 

 

Och vad är den gröna streckade linjen för något? Den tangerar land. 

 

Är det berg rakt ned på båda sidor om passagen? 

Hur djupt är det då invid dessa? 

1 meter? 

 

Åter till det jag skrev; 5 - 15 meter. 

Detta innebär att man i värsta fall är uppe på land, om man använder måttet nere till vänster. 

 

Navigerade du helt och hållet efter sjökortet i plottern, eller kollade du att du verkligen låg mitt i gattet? 

Då hade du mindre än 9 meter till land, på vardera sida. 

 

Kan heller inte se att det är "spår" efter din båt. Det borde rimligtvis i så fall inte blivit rakt om du gick på just där. 

 

Angående vattenstånd. Det kan gott vara lokala avvikelser, beroende på bl a strömmar, lufttryck och vind... 

 

Och så bör man hålla reda på vad som är referensytan. RH 2000 eller nåt annat? 

Vad, står det på sjökortet?

Det som gäller t ex Vänern är + 40 cm vid angiven referensytan. Om jag tror rätt i det gamla systemet med medelvattenstånd. 

 

 

 

Gröna streck brukar ju vara fågelskyddsområden och naturreservat.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
47 minuter sedan skrev Cam72:

Nordlig passage till sadelöga. Hela passagen är 1,5-2 meter förutom där stenen ligger, den ligger precis vid toppen på 1an. 
 

 

26231D79-D4FF-48D3-A1E8-BB6A8DBED8C2.png

Där ser man ofta motorbåtar gå och det är mycket djupare än en meter.

 

image.png.e9337e5661ed7337f367e763964fd425.png

Navionics.com

 

image.png.c9d7c4775f8d4f66d169231bda903208.png

https://kartor.eniro.se/?c=58.971280,18.416802&z=20&l=aerial

 

Det syns på flygfoto att det ligger några stenar en bit ut vid Strandkobben som man måste hålla ut ifrån och i övrigt är det fritt.

 

 

Edited by Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 minuter sedan skrev Hybro:

 

Nåt Du kanske bör tillämpa även vid navigering på grunt vatten? 

Haha ja man lär ju sig något nästan varje dag 😂 

att jag hade grundkänning är ju konstaterat men nu handlade ju tråden mest om vad jag bör göra för kontroller på båten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minuter sedan skrev Mackey:

Där ser man ofta motorbåtar gå och det är mycket djupare än en meter.

 

image.png.e9337e5661ed7337f367e763964fd425.png

Navionics.com

 

image.png.c9d7c4775f8d4f66d169231bda903208.png

https://kartor.eniro.se/?c=58.971280,18.416802&z=20&l=aerial

 

Det syns på flygfoto att det ligger några stenar en bit ut vid Strandkobben som man måste hålla ut ifrån och i övrigt är det fritt.

 

 

Stämmer delvis, vi simmade med cyklop och det ligger en bumling till nedanför sista stenen du ringat in.

Share this post


Link to post
Share on other sites

😆

 

Jag skulle nog låta ett varv kontrollera drivlinorna. Och få en bekräftelse på detta. 

 

Bra att ha om det blir följdfel. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
15 timmar sedan skrev Cam72:

efter samtal med försäkringsbolaget ska jag nu lyfta båten och besiktiga skadorna. Tänkte göra detta själv med hjälp av kunnigt folk på klubben. Propparna är skrot har försäkringsbolaget konstaterat. Men vad ska jag kolla i övrigt?

-tappa ur oljan?

-kolla om axeln är krokig, hur gör jag detta på ett tillförlitligt sätt, indikatorklocka?

något annat jag ska göra förutom okulär genomgång?


Personen som hjälper mig har garanterat koll på detta men jag vill förbereda mig själv lite innan vi lyfter

 

jag kommer naturligtvis meddela sjöfartsverket om grynnan så inte fler går på. 

 

Mätklocka behöver du för att avgöra om axeln kastar.

Det räcker inte att det ser rakt ut med blotta ögat.

 

Fotografera och dokumentera mätningen noga med plats, datum och närvarande personer så att du har något att visa för försäkringsbolaget. Fotografera/filma också mätklockan med axeln i olika lägen.

 

Skicka allt till försäkringsbolaget och låt dem godkänna att du kör vidare efter de undersökningar du gjort och fråga om de vill att du gör något mera.

 

Sjöfartsverket, men framför allt Hydrografica (som givit ut det detaljerade sjökortet) är säkert  intresserade av om det finns någon sten som de missat.

Edited by Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minuter sedan skrev Cam72:

vad jag bör göra för kontroller på båten.

1. Kontrollera axeln. Enklast genom att för hand vrida den och ser du inget då så kör du ”reptricket” enligt ovan. 
2. Är axeln skev så behöver drevet kollas på verkstad för byte av axel och packningar. 
3. Kolla skeddan på drevet efter jack och sprickor samt skevhet. 
Så skulle jag göra iaf. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
31 minuter sedan skrev ChristerN:

1. Kontrollera axeln. Enklast genom att för hand vrida den och ser du inget då så kör du ”reptricket” enligt ovan. 
2. Är axeln skev så behöver drevet kollas på verkstad för byte av axel och packningar. 
3. Kolla skeddan på drevet efter jack och sprickor samt skevhet. 
Så skulle jag göra iaf. 

Så skulle jag också göra. Mindre skador på skeddan hade jag kanske låtit vara till upptagning i höst, typ någon cm eller två. Vid misstanke om skada på axeln hade jag låtit proffs bedöma. Ser ut som propellrarna är i aluminium? Är inte drevet motkört så tror inte jag det är någon fara med axeln. Då är det nog "bara" köpa nya propellrar. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev ChristerN:

1. Kontrollera axeln. Enklast genom att för hand vrida den och ser du inget då så kör du ”reptricket” enligt ovan. 

Jag vet inte vad du menar med "reptricket", men jag har svårt att tro att man kan acceptera mer än 0,1 mm kast längst ut på axeln (troligen mindre) och det är jättesvårt att se.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev Mackey:

Jag vet inte vad du menar med "reptricket", men jag har svårt att tro att man kan acceptera mer än 0,1 mm kast längst ut på axeln (troligen mindre) och det är jättesvårt att se.

Det jag menar är 

2 timmar sedan skrev No_jah:

ta av propellrarna och linda en tunn tamp runt axeln så kan du sedan rotera axeln genom att dra snöret fram och tillbaka.

Du har säkert rätt angående toleransen för skevhet i axeln. Tycker det också har lite att göra med hur ens semesterplaner ser ut. Är man på väg ut kan man kanske tolerera lite glapp/skevhet med följande läckage i drevet som man fixar i höst.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy