raol 830 Posted February 20 Vi ska skaffa en ny ekolodsgivare och hoppas kunna återanvända hålet för den gamla givaren. Oavsett, så undrar jag vad för skrovtjocklek det kan tänkas vara ca 30-50 cm framför kölens framkant, 10-15 cm i sidled från "sömmen" i mitten. Givaren har ca 63 mm "pinne", varav en del måste sticka upp för att skruva fast låsmuttern i, så ca 30-35 mm antar jag funkar som skrovtjocklek. Vad kan man anta att det är för tjocklek i en glasfiberbåt från tidigt 80-tal på en sån plats? Share this post Link to post Share on other sites
Peter_K 2,493 Posted February 21 Det är ju enkellaminat, så jag gissar 4-10 mm. Däremot vet jag inte om jag hade velat ha ekolodet där du beskriver det; om det sitter lite förskjutet lutar väl givaren - visar den inte fel djup då..? Har inget ekolod själv så jag är lite osäker hur det funkar här... Share this post Link to post Share on other sites
raol 830 Posted February 21 Så lite? Jag var orolig för att det skulle vara 60-70 mm tjockt! 4 mm är ju papperstunt! Platsen är helt ok. Nu är detta ett 3D-ekolod det handlar om så lite andra saker gäller, och givaren kommer i vårt fall att vinklas delvis i förhållande till skrovet (givaren har ett justerbart gummiblock för detta). Men rent generellt, om man har ett mer traditionellt ekolod så mäter det i en kon från givarens axel. Typisk konvinkel är 60 grader. Djupet som visas är det första hårda ekot (dvs inte fisk) inom konen. Om konen har en vinkel på 60 grader kan båten, eller givaren, luta upp till 30 grader innan man tappar djupangivelsen rakt under båten, dvs helt vertikalt under. Share this post Link to post Share on other sites
Peter_K 2,493 Posted February 21 37 minuter sedan skrev raol: Så lite? Jag var orolig för att det skulle vara 60-70 mm tjockt! 4 mm är ju papperstunt! 60-70 mm - då skulle ju båten sjunka av skrovvikten 🙂 Glasfiber är starkt, mycket starkare än t ex trä, och inte ens träbåtar har 60-70 mm skrov i de storlekarna på båtar vi talar om. Vill minnas att Storebro 34 hade entums mahogny i skrovet, och den är ju tung och stark så det förslår. Intressant med ekolod, jag har som sagt inget och har dålig koll, men här lärde jag mig något nytt. Share this post Link to post Share on other sites
raol 830 Posted February 21 Nja, båten har ju ändå tre ton som inte sitter i kölen, så nånstans måste ju alla dessa ton sitta. Har för mig att bottensulan på Dominanten, som väger hälften, var 50 mm. Share this post Link to post Share on other sites
Zwen 271 Posted February 21 Någonstans runt 8-10 mm, max 15, i det området gissar jag.🙂 1 Share this post Link to post Share on other sites
Peter_K 2,493 Posted February 21 (edited) 3 timmar sedan skrev raol: Nja, båten har ju ändå tre ton som inte sitter i kölen, så nånstans måste ju alla dessa ton sitta. Har för mig att bottensulan på Dominanten, som väger hälften, var 50 mm. Jo, men inte i såpass tjockt skrov. Dominanten hade ju lite unik konstruktion med extra tjockt kölstråk och inga förstärkningar i övrigt kring kölen, så därav tjockleken. Skall nämna att min Dixie 27 har samma konstruktör, och jag har monterat en skrovgenomföring till SB, strax för om masten, och det var kanske en 6-7 mm..? Edited February 21 by Peter_K 1 Share this post Link to post Share on other sites
raol 830 Posted February 21 Ja, tack, det låter ju bra. Var orolig för att givarens "stam" inte skulle nå upp genom skrovet med tillräckligt kvar för att kunna skruva fast låsmuttern. Share this post Link to post Share on other sites
Hybro 389 Posted February 21 Vad är det för givare? Jag monterade en Garmin PS 51 TH. Var riktigt noga att få skrovgenomföringen helt i lod. Både mid- och tvärskepps. Satte den ca 40 cm framför kölen på min Cumulus. Funkar bra. Share this post Link to post Share on other sites
Perrr 22 Posted February 22 Jag vet inte skrovtjockleken, har oxå "Beason 31", har inte fått mitt ekolod att funka än. Fick hem något ifrån Tradera (Autohelm något) som jag ska mixtra med såsmåningom.. Var tog sy-Alice vägen, och hans långa långa tråd om samma, eller fd samma båt?? Share this post Link to post Share on other sites
Lintott 964 Posted February 22 26 minuter sedan skrev Perrr: - - - Var tog sy-Alice vägen, och hans långa långa tråd om samma, eller fd samma båt?? Den försvann i cyberspace! Precis som hans förra båt, fd Trisskryssaren BellaVita, gjorde när han tröttnade o gav upp. Å i samma svarta hål försvann alla råd som skribenter här ansträngt sig med och som kunde kommit andra båtrenoverare till nytta o glädje. Share this post Link to post Share on other sites
Zwen 271 Posted February 23 8 timmar sedan skrev Lintott: Å i samma svarta hål försvann alla råd som skribenter här ansträngt sig med och som kunde kommit andra båtrenoverare till nytta o glädje. Det är nog inte så farligt med det....😁 Tror inte det är så många som känner det som så ansträngande att skriva här, de flesta tycker nog bara det är kul att bolla lite. Råden finns väl kvar i tråden för den delen? Den som borde lida mest av svarta hål torde väl vara TS himself, lite investeringar verkar han ju ha gjort under vägen. Tyvärr är det dock inte det minsta förvånande att det blev som det blev. Upptäckte tråden först för ett par dagar sedan och började då läsa från början. Ganska snabbt tyckte jag man kunde förutspå att det inte skulle komma i mål. Avsaknad av kunskaper från början behöver inte alls vara något stort hinder, däremot avsaknad av struktur och att börja i rätt ände med saker o ting. Men det gäller ju för alla projekt.🙂 Share this post Link to post Share on other sites
sajjen 149 Posted February 23 46 minuter sedan skrev Zwen: Råden finns väl kvar i tråden för den delen? Det är väl just det som är problemet, att tråden är borttagen. 1 Share this post Link to post Share on other sites
Zwen 271 Posted February 23 1 timme sedan skrev sajjen: Det är väl just det som är problemet, att tråden är borttagen. Vafför gör di på dette viset? Share this post Link to post Share on other sites
Hybro 389 Posted February 23 (edited) Tjockleken på skrovet, är 40 cm framför kölen ca 40 mm. Ta en smal borr o kör igenom där du tänker dig montera givaren. Mät. Var det för tjock så är det lätt att peta i lite glasfiber o epoxi och sondera lite längre fram. Edited February 23 by Hybro Share this post Link to post Share on other sites
Dava 177 Posted February 23 12 timmar sedan skrev Lintott: Den försvann i cyberspace! Precis som hans förra båt, fd Trisskryssaren BellaVita, gjorde när han tröttnade o gav upp. Å i samma svarta hål försvann alla råd som skribenter här ansträngt sig med och som kunde kommit andra båtrenoverare till nytta o glädje. Neeej vad tråkigt. Trodde inte tråden om BellaVita hade försvunnit. Det var inte så länge sedan jag läste i den... Men nu kan jag inte hitta den. Framförallt kunde ju tråden vara till hjälp för den som köpte S/Y Alice och ville fortsätta renoveringen. Share this post Link to post Share on other sites
raol 830 Posted February 23 1 timme sedan skrev Hybro: Tjockleken på skrovet, är 40 cm framför kölen ca 40 mm. Ta en smal borr o kör igenom där du tänker dig montera givaren. Mät. Var det för tjock så är det lätt att peta i lite glasfiber o epoxi och sondera lite längre fram. Nya bud. Men vad har du för båt? Share this post Link to post Share on other sites
Zwen 271 Posted February 23 tja rakt framför kölen kan det ju vara riktigt tjockt en bra bit. Min gissning baserade jag på att han skulle hålla ut 10-15 cm i sida från mitten. Ska bli intressant att få facit på detta.🙂 1 Share this post Link to post Share on other sites
Hybro 389 Posted February 23 Opssss... Jag refererade till en Albin Cumulus. Men använde en borr som jag skrev tidigare. Bara undrar. Varför montera ekolodet lite på sidan? Är det ifall du stöter emot något? Share this post Link to post Share on other sites
raol 830 Posted February 23 12 minuter sedan skrev Hybro: Opssss... Jag refererade till en Albin Cumulus. Men använde en borr som jag skrev tidigare. Bara undrar. Varför montera ekolodet lite på sidan? Är det ifall du stöter emot något? Nej, det är för att det redan finns ett hål där, där en "dum" ekolodsgivare sitter. Jag vet inte heller hur enkelt det är att få en slät montering på den ganska skarpa skarven i mitten. Denna typ av givare kräver en ganska stor, slät yta utan större böjning. Share this post Link to post Share on other sites
Lintott 964 Posted February 23 1 timme sedan skrev raol: Nej, det är för att det redan finns ett hål där, där en "dum" ekolodsgivare sitter. Jag vet inte heller hur enkelt det är att få en slät montering på den ganska skarpa skarven i mitten. Denna typ av givare kräver en ganska stor, slät yta utan större böjning. Det går väl att spackla en klack som givaren ansluter mot och som skapar en strömlinjeform för att minska vattenturbulens. Klacken kommer inte att ha någon funktion som kräver hållfasthet mer än att den sitter fast mot skrovet. Tätningen för givaren görs i genomföringshålet genom skrovet. Med en sidmontering så kommer givaren alltid att få "sämre observation" åt ena hållet, även om den detekterar djupet rätt ner på ett korrekt sätt. Share this post Link to post Share on other sites
raol 830 Posted February 23 20 minuter sedan skrev Lintott: Det går väl att spackla en klack som givaren ansluter mot och som skapar en strömlinjeform för att minska vattenturbulens. Klacken kommer inte att ha någon funktion som kräver hållfasthet mer än att den sitter fast mot skrovet. Tätningen för givaren görs i genomföringshålet genom skrovet. Med en sidmontering så kommer givaren alltid att få "sämre observation" åt ena hållet, även om den detekterar djupet rätt ner på ett korrekt sätt. Nån spackling blir det inte. Avsikten är att komma undan med minimal mängd arbete. Båten är 13 mil bort, så det handlar om långa bilturer till och från under helger med gynnsamt väder. All tid som kan kapas i allt vi ska göra kommer att kapas, för vi har väldigt mycket som måste göras innan båten ska i sjön. Själva givaren har ett gummiblock som ska sågas till en yttre och en inre del, för att ge en bred anliggningsyta mot skrovet på båda sidor. Den kan/ska man såga i vinkel så att givaren mer eller mindre är vertikal, och det är planen. Oavsett hur väl det lyckas är felvinkeln försumbar. Ekolodet ser runt 70 grader i sidled, så fem grader mindre åt ett håll är obetydligt. Share this post Link to post Share on other sites
IngemarE 1,023 Posted February 24 9 timmar sedan skrev raol: Nån spackling blir det inte. Avsikten är att komma undan med minimal mängd arbete. Båten är 13 mil bort, så det handlar om långa bilturer till och från under helger med gynnsamt väder. All tid som kan kapas i allt vi ska göra kommer att kapas, för vi har väldigt mycket som måste göras innan båten ska i sjön. Själva givaren har ett gummiblock som ska sågas till en yttre och en inre del, för att ge en bred anliggningsyta mot skrovet på båda sidor. Den kan/ska man såga i vinkel så att givaren mer eller mindre är vertikal, och det är planen. Oavsett hur väl det lyckas är felvinkeln försumbar. Ekolodet ser runt 70 grader i sidled, så fem grader mindre åt ett håll är obetydligt. Tänkte just svara dig om vinkeln. Kommer i närtid också montera en HV-300 fast på en motorbåt. Normalt sett spelar inte lite lutning så stor roll, då en vanlig/enklare givare har en ganska stor öppningsvinkel, och det är första ekot som ger första konturen. Men RV/HV är mer intelligenta och kan ge en mer "fotografisk" bild av botten, och lutar den mer än 5-7° bör det kompenseras vid monteringen har jag förstått. Fast det är den förberedd för, vilket du ju redan har koll på. I övrigt håller jag med de flesta vad gäller skrovtjocklek. Det bör inte vara några problem med en HV-300 oavsett, om du inte sätter den ganska nära kölen. Men det är inte speciellt länpligt, då kölen kommer skymma lite av loben. Nu har jag ju en annan båttyp med mycket lägre köl (men längre 😉), Kommer sätta den vid sidan och vinkelkompensera givaren precis som du beskriver. Share this post Link to post Share on other sites
raol 830 Posted February 24 1 timme sedan skrev IngemarE: Tänkte just svara dig om vinkeln. Kommer i närtid också montera en HV-300 fast på en motorbåt. Normalt sett spelar inte lite lutning så stor roll, då en vanlig/enklare givare har en ganska stor öppningsvinkel, och det är första ekot som ger första konturen. Men RV/HV är mer intelligenta och kan ge en mer "fotografisk" bild av botten, och lutar den mer än 5-7° bör det kompenseras vid monteringen har jag förstått. Fast det är den förberedd för, vilket du ju redan har koll på. I övrigt håller jag med de flesta vad gäller skrovtjocklek. Det bör inte vara några problem med en HV-300 oavsett, om du inte sätter den ganska nära kölen. Men det är inte speciellt länpligt, då kölen kommer skymma lite av loben. Nu har jag ju en annan båttyp med mycket lägre köl (men längre 😉), Kommer sätta den vid sidan och vinkelkompensera givaren precis som du beskriver. Planen är att sätta den i hålet närmast i bild. Vinkeln är där 9 grader, men det bör gå att helt kompensera bort vid montering. Share this post Link to post Share on other sites
Mackey 2,779 Posted February 25 Hur har du tänkt göra med det befintliga hålet som troligen är runt 50 mm när du ska montera en givare som kräver ett ca. 30 mm hål med en ca. 40 mm mutter? På något vis måste det ju bli tätt och muttern måste ju ha något material att trycka mot. Är det inte lättare och snabbare att borra ett nytt hål med rätt diameter och låta den nygamla givaren sitta kvar till du har närmare till båten så att du kan/hinner plasta igen det gamla hålet. Share this post Link to post Share on other sites
Peka67 128 Posted February 25 (edited) Om ni inte redan har sett denna video, så gör det. Det kanske får en att fundera en extra gång på hur man installerar ekolodet. https://youtu.be/XkAsfunh7HM Litet tillägg, mindes inte helt rätt då det var fartmätaren som satt bredvid som orsakade vattenläckan. Edited February 25 by Peka67 Share this post Link to post Share on other sites