Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
raol

Skrovtjocklek Beason 31 - genomföringsfundering?

Rekommendera Poster

14 minuter sedan skrev Mackey:

OM jag förstår installationsinstruktionerna rätt ska man av någon anledning inte montera givaren i mitten??

Nej, då förstår du fel.
Det du visar är möjligheten att montera TVÅ givare, en BB samt en SB som arbetar tillsammans. Har man bara en givare skall den sitta i mitten av skrovet, och den medföljande klossen skall anpassas efter skrovformen enligt vad IngemarE beskriver som själv gjort montaget. Det montaget fungerar på alla båtar, utom just på en Beason 31 av någon outgrundlig anledning, för där behöver man tydligen plasta en klack, och alla som inte fattar det är dumma i huvudet och surgubbar - vilket också framgår i tråden 🙂

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev raol:

Suck...

Det är helt otroligt att du och andra gång på gång ifrågasätter detta, när JAG vet hur det ser ut och ni andra som ifrågasätter inte har minsta aning om hur det ser ut. Oerhört märkligt beteende!

Jag känner väl till både båten och givaren. Samt har monterat ett antal ekolodsgivare.

Fast det är rätt, jag har ingen aning om hur just ditt exemplar av 31:an ser ut - det vet bara du.

 

Om du nu inte vill ha svar om annat än just ditt specifika exemplar kanske du inte skulle ställt frågan om hur det brukar se ut (startinlägget t ex), eftersom det är det enda vi kan svara på.

 

Men det blir nog bra, du har ju bestämt dig för en lösning. Det är det viktigaste, och då är ju liksom din fråga inte aktuell att svara på längre. Så - lycka till. Och det menar jag faktiskt, ingen ironi alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Peter_K:

Nej, då förstår du fel.
Det du visar är möjligheten att montera TVÅ givare, en BB samt en SB som arbetar tillsammans. Har man bara en givare skall den sitta i mitten av skrovet, och den medföljande klossen skall anpassas efter skrovformen enligt vad IngemarE beskriver som själv gjort montaget. Det montaget fungerar på alla båtar, utom just på en Beason 31 av någon outgrundlig anledning, för där behöver man tydligen plasta en klack, och alla som inte fattar det är dumma i huvudet och surgubbar - vilket också framgår i tråden 🙂

Helt makalöst hur du orkar vara så jävlig. Att du står ut med dig själv.

  • Haha 1
  • Förvirrad 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev raol:

Helt makalöst hur du orkar vara så jävlig. Att du står ut med dig själv.

Vad av det jag skrev var felaktigt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev IngemarE:

Jag känner väl till både båten och givaren. Samt har monterat ett antal ekolodsgivare.

Fast det är rätt, jag har ingen aning om hur just ditt exemplar av 31:an ser ut - det vet bara du.

 

Om du nu inte vill ha svar om annat än just ditt specifika exemplar kanske du inte skulle ställt frågan om hur det brukar se ut (startinlägget t ex), eftersom det är det enda vi kan svara på.

 

Men det blir nog bra, du har ju bestämt dig för en lösning. Det är det viktigaste, och då är ju liksom din fråga inte aktuell att svara på längre. Så - lycka till. Och det menar jag faktiskt, ingen ironi alls.

Som jag redan påpekat. Jag frågade om skrovtjocklek. Inte om monteringsråd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

26.5 mm tjockt var det ungefär 3 cm babord om mitten på den tänkta monteringsplatsen, men av det är det säkert en dryg millimeter gelcoat och ett halvdussin färglager. Gissningsvis ca 35 mm tjockt precis i mitten vid skarven.
 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det gick väldigt bra att plasta en slät klack. Använde epoxy från NM i Ytterby, med filler, och byggde upp en klump som jag sen formade med en slät planka med packtejp på som släppyta. Detta för att dels hålla epoxysmeten på plats, dels för att ge den jämna och släta yta jag var ute efter.
Ytan var oerhört ojämn (gropig och med inbuktningar och varierande välvning) och det hade krävts en fullkomligt orimlig arbetsinsats för att formanpassa blocket för att matcha skrovet hjälpligt. Nu räckte det med att såga en plan yta i blocket, så var underdelen klar.

I dag monterade jag själva blocket och givaren. Tack vare förberedelserna med den släta ytan gick det smidigt. Jag fick det hela i stort sett helt lodrätt, eller vågrätt, beroende på vilken referensram man har. Däremot finns det en lutning i längsled på säkert 5-7 grader, men det är mindre viktigt. Blocket hade inte nog med höjd för att kunna kompensera för det, ens efter att jag plastat klacken som delvis kompenserade.

Och på grund av att jag valde denna vägen får även givarens kabel plats i höjdled  i utrymmet under durken. Inte mycket marginal men det räcker. En placering mer i sidled hade varit helt omöjlig.

Efter sjösättning återstår det dryga jobbet med att leta upp en bra rutt för kabeln genom salongen och upp till MFD:n och dra kabeln där.

Nu är det sjösättning bokad nästa vecka!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

image.png.6a1a2572091974374a9bb01e0f5f78a2.png
image.png.4d800c351d58abdee4b19ac60d267caf.png

image.png.487f47b156e1d619d186b91ad8d49915.png
image.thumb.png.07a41180d2896f9f3122a75fd75678a7.png

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hur ska den båten lyftas?

Utan att snaran riskerar halka av vill säga.

 

Ska dendär svarta burken vara exponerad på undersidan hädanefter?

 

Ska segelbåten bli en trålare, eller vad?

Redigerad av Lovisa1
såg bild efteråt
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten är nu sjösatt. Inga som helst problem med lyft eller annat.

Anledningen till att ekolodet är där och av den typen är helt enkelt för att jag gillar sensorer. Jag tycker det är fantastiskt kul att kunna se saker tydligare, visualisera saker som annars är "osynliga" och ha bättre översikt generellt. Med detta kan jag se botten i väldigt hög detalj, och även få en 3D-visning som visar topografin på botten jag passerar över. Efter sjösättningen var vi ute en timme och det var riktigt kul att kolla hur botten såg ut. :)
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev raol:

Efter sjösättningen var vi ute en timme och det var riktigt kul att kolla hur botten såg ut. :)
 

Härligt att du är nöjd raol, måste erkänna att jag följt tråden dåligt, då teknik inte är min grej. Däremot tycker jag att du och Peter kunde visa varandra lite mer respekt i era argument. Tyvärr har flera lämnat MG efter otrevliga kommentarer, och ni två är gamla rävar här på forumet som behöver leda med gott exempel. 

Redigerad av Peka67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Peka67:

Härligt att du är nöjd raol, måste erkänna att jag följt tråden dåligt, då teknik inte är min grej. Däremot tycker jag att du och Peter kunde visa varandra lite mer respekt i era argument. Tyvärr har flera lämnat MG efter otrevliga kommentarer, och ni två är gamla rävar här på forumet som behöver leda med gott exempel. 

När Peter_K slutar vara så dryg och nedlåtande mot mig ska jag sluta svara honom argt. Men nu är han blockad av mig så jag slipper se det allra mesta han skriver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skitkul med ekolod som "undervattenskamera"! Här syns på bild 1 och 2 vraket av Thetis, som sjönk i hårt väder i mitten av 80-talet. I dag är vraket väldigt populärt hos dykare.

Bild två visar ett annat, mindre vrak, strax innanför Huöarna. Känner inte till bakgrunden där. Vraket är på bara runt fyra meters djup.

bild.png.058d4e8ff04d65dba6e93f56b185f959.png

bild.png.ca7fdf254a4bb13ebb8ea8cc95ac7baa.png

bild.png.90708500d17b74ac8b4aac4ecd778fa3.png


Här några bilder som visar hur olika delar av botten framträder.

På första bilden klassiska, slipade berghällar, precis som de som finns ovan ytan.

Till vänster på andra bilden vad jag antar är en sandig botten som påverkas av strömmar eller djupa vågrörelser och har räfflor i sig, lite som man kan se i sandöknar. På andra sidan hårt berg med tydliga sprickmönster.

bild.png.9a37f08ce9cc4053e2e04a82c28dcebb.png

bild.png.f631ea0a5a69446eb8e52f38c876cc8f.png

På en del ställen ser man tydligt vad som är en slät botten, men med märkliga mönster, där vissa delar är mörkare (svagare eko, mjukare botten) och andra delar ljusare (starkare eko, dvs hårdare botten), så att det nästan liknar de mönster man kan se i glasskulor där t ex sylt eller chokladsås är insprängd i "vanlig" glass. Tyvärr har jag inga bilder på de delarna.

Nära hamnar och samhällen syns elledningar och rör som lagts ut på botten.

Nördigt, men roligt! :)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev raol:

Skitkul med ekolod som "undervattenskamera"!

Det ger onekligen ytterligare en dimension på båtåkandet. Kul att det blev så bra.

 

2 timmar sedan skrev raol:

vraket av Thetis

Där har jag varit. Lyckades undvika lastrummet som är fullt med död sill (trolig orsak till förlisningen). "Doften" sätter sig fast och skall tydligen vara allt annat än bedårande när man kommer upp.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...