-
Innehålls Antal
344 -
Gick med
-
Besökte senast
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av jmwa
-
Jag köpte båt i Karlshamn förra året och körde hem den till Stockholm med Eniro på sjön i min smartphone. Suverän funktion och precision och bra visning. Nu kör jag med plotter igen men skulle gärna kombinera med surfplatta för överblick. Papperssjökort har jag också, förstås.
-
Jag råkade ut för en sån där pajsare förra året när jag sålde båten. Gick inte på det. Men jag förstår inte riktigt grejen: de vill väl inte ha min gamla båt? Om jag hade tagit emot en check utan täckning, hur hade bluffaren tjänat sina pengar?
-
Mirall 26, motorbåt. Vill inte ha vanlig installation pga komplexiteten, priset, underhållsbehovet och nödvändigheten att hitta tömningsstationer. Jag har hsft Portapotti i många år och gillar att det är enkelt, faktiskt ganska luktfritt och går att tömma i hemma. Men med växande barn ökar vätskemängden, och separeringsprincipen verkar intressant, eftersom urinen kan hällas ut i naturen ( givetvis inte utan viss hänsyn) och eftersom man till och med skulle kunna ha flera kärli i reserv ombord vid behov.
-
Nu blåser jag liv i denna intressanta tråd! Jag har varken plats eller råd till en AirHead i båten, men skulle vilja försöka mig på ett platsbygge. Tror ni följande skulle funka: bygga en tät låda/sittbänk, montera Separetts separeringsskål med värmesits för under 600kr, dra urinslang till tank/dunk, ställa en kraftig hink med lite torkmedel i för bajset, ha luftintag med insektsnät på lådan och utsug med solcellsfläkt med batteri. Borde inte det funka i all enkelhet?
- 48 svar
-
- 1
-
-
Ja, kanske inte exakt 180° men motriktade. Jan minns att försäljaren ville övertyga mig att slangen var lika bra som den med änu högre klassning. Men nu får jag intrycket att slangar med stålspiral inte räknas som bästa sort. Är det möjligt att slangen inte är helt gastät?
-
Bytte bensintank o slangar förra året. Tanken är en provtryckt nytillverkad rostfri från Järna rostfria. Nu efter tankning häromdagen tycker jag att det luktar bensin i skåpet som slangen går igenom, och från slangens ände vid tanken. Klämmorna är ordentligt åtdragna. Det är en liten svacka på slangen innan tanken, där det står en slatt bensin. Slangen är Semperit TME/SF3000 med stålspiral, inte klassad för motorrum. Kan det vara slangen som släpper igenom lukt? Finns det tätare slangar i bättre kvalitet? Trist problem som jag gärna fixar snarast...
-
Hej Köpte förra sommaren en båt med drev DPS-A, ca 8 år gammalt, varvsskött. Har ändå hittat massor med galvanisk korrosion på framför allt skölden, i en omfattning som tyder på problem med läckströmmar. I dag träffade jag en erfaren båtmek och nämnde detta. Han sa direkt att det är ett känt problem på den modellen och beror på att trimpumpen är placerad på sköldens utsida. Hur jag än söker på nätet kan jag inte hitta någon mer info om detta. Ät det någon här på forumet som vet mer om detta och hur det kan åtgärdas? Hälsningar Mattias
-
Hej Jag ska bättra och lacka korroderade delar på mitt VP-drev. När jag ändå håller på vill jag göra det rätt. Då behöver jag preparera den bara metallen med t ex Metalprep 79 och Alodine t 5900 från Henkel,eller DuPont 5717 och DuPont 226S. Preparaten från Henkel går att beställa online från USA och är billiga, men frakten kostar 200$
-
När min likadana motor betedde sig så där visade det sig till slut att kylvatten läckte in i en cylinder, förmodligen rosthål. Oljan blev lattefärgad och löddrig. Hoppas att du slipper det!
-
Mitt DPS-A har en trimindikator som visar lite vilka siffror som helst. Jag får intrycket att felaktiga indikationer är ett vanligt problem på drev. Någon som vet vad man gör åt det?
- 31 svar
-
- 1
-
-
Simsalabim! Strax efter mitt första inlägg kom jag på att jag har en burk Alcro Delfin färgborttagare i förrådet. Jag smetade lite på ett svårt parti själpolerande färg, och lite på en yta med originallack. Efter två timmar tog jag en Scotchbrite och gnuggade. Perfekt! Den självpolerande färgen gick bort med ett svep av svampens skrubbsida. Partiet med medlet direkt på originallack hade knappt börjat angripas av medlet. Imorgon kl 8 lägger jag medel på alla kvarvarande partier med självpolerande färg. Kl 10 åker kökssvampen fram!
-
Hej Mitt drev, DPS-A, har av tidigare ägare årligen målats med självpolerande färg. I år måste jag bättra och ta hand om flera ställen med korrosion och bubblor i lacken. För att kunna fixa detta måste jag först och främst få bort all självpolerande färg. En del går att försiktigt sickla bort. Med mycket av den sitter hårt. Jag vill ju inte skada lagret med frisk originallack allför mycket heller. Tips om hur jag ska göra?
-
Simsalabim, efter lite planlöst slitande och ryckande lossnade drevet och stödlagret följde med ut. Knutarna känns OK, verkar mest ha blivit ytrost. Ska putsa upp dem lite och känna ordentligt att det inte glappar eller skrapar. Splinesen helt oskadade. I bästa fall kommer jag undan med stödlagerbyte och lite kringfix. Att äga motorbåt är ibland något av en nära-dödenupplevelse
-
Det lilla jag ser av knutarna ser inte alltför illa ut. Problemet just nu är att få loss drevet... Det finns ju ingenstans att slå eller bända, och att bara stå där och dra lite planlöst i drevet funkar inte heller. Vet inte hur jag ska komma vidare.
-
Lite uppdatering: har kikat in på det lilla jag kan se av knutkorsen. Det jag ser hittills verkar bara vara lite ytrost, de inre delarna ser mörka och oljiga ut. Det var ganska lite vatten i bälgen, max 2 dl. Men: när jag skulle dra loss drevet visar det sig att det inte vill lossna från skölden. Det känns att det är drivaxeln som sitter fast. Vad gör man då utan att skada drevet? Gaah, kan det aldrig vara enkelt?
-
Behöver råd, stöd och uppmuntran! Upptäckte idag ett stort hål på drivknutsbälgen. Eftersom jag ännu inte haft möjlighet och redskap att ta loss drevet för inspektion kunde jag bara lossa på bälgens anslutning mot skölden. Ut kom några dl rostigt vatten... Jag skymtar lite ytrost på drivknutens yttersida. Nu undrar jag: vad är den värsta skadan som kan ha uppstått av vattnet? Vilken är den lindrigaste skadan om jag har tur? Ska förstås ta av drevet så fort jag får möjlighet, men vill gärna ta del av goda råd/ uppmuntran/ beklaganden redan nu! Tack på förhand Mattias
-
Råkade skicka inlägget två gånger, men förstår inte hur jag ska ta bort det ena. Därför denna text...
-
Jag tror att jag lade mina i lacknafta, precis som alla förgasardelarna. Alltid gör det väl något:-)Berätta hur det går när prylarna ska på plats igen. Jag håller tummarna! Mattias
- 7 svar
-
- 1
-
-
Tack för tipset, Caribic! Ska prova detta. Påverkas träet och hållbarheten negativt på lågot sätt när man gör så?
-
Vi har vanliga sittdynor men ganska tjocka, 10 cm skulle jag tro. På kvällen lägger vi på några billiga bäddmadrasser från Jysk. Det blir hur bra som helst, säger jag som alltid sover på sidan och väger 90+. Bäddmadrasserna förvarar man inomhus när man inte är ute med båten.
-
Min badbrygga har mycket tjocka och gedigna teakplankor som tyvärr är brunsvsrta av ngt slags oljebehandling. Är det idé att försöka slipa ner till dess träet är obehandlat? Plankorna är ca 20 mm tjocka. Mattias
-
Även jag vill tacka Mackey för utmärkta inlägg! Jag kommer att testa utan bottenfärg i år. Och jag använder gärna "hen".
- 28 svar
-
- 1
-
-
Tack, då verkar det nog luta åt PL600, enkelt och billigt!
-
Låter bra! Dum fråga: vad är MS-polymer? Var säljs det? Något varumärke?
