Crabmeat
Medlemmar-
Innehålls Antal
1 025 -
Gick med
-
Besökte senast
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av Crabmeat
-
MSC är för stora båtar främst. Vet att gösfiskarna är med dock. Själv ser jag MSC som WWF, en gäng som profiterar på en fråga. Är man inte med i MSC så får man inte sälja till ICA mm. En form av laglig utpressning kan man väl kalla det. Det går säkert att ansöka och få cert, men då får man betala. Rugensill är MSC märkt http://www.ices.dk/sites/pub/Publication Reports/Advice/2018/2018/her.27.20-24.pdf En rolig historia med. Jag försökte sälja min krabba till Coop, ICA mm och skickade mail. Berättade att jag kunde sälja närfiskat till butiker direkt. Fick inte svar. Istället så fick grossister kontrakt de snodde helt enkelt upplägget. Det sista jag hörde var att nu kan kunderna på matbutikerna köpa dansk krabba fångad med nät, skulle inte förvåna mig om det är MSC märkt.
-
Om båten gick bra förra året och du inte gjort något speciellt, så skulle jag gissa på dålig bensin eller vatten i tanken, eller kanske igensatta filter om du inte bytt det. Förslag: Töm tanken och nytt bränsle, byt bränslefilter om du inte har gjort det. Eventuellt kanske du kan fylla en bensindunk som du leder raka vägen in i motorn via bränsleslangen först, bara för att testa. Det behöver ju inte vara bränslerelaterat, men det låter ju som det. Om du har insprutning så kan vattnet fastna där(iaf på min utbombordare) och då får man även sådan skum gång. På min motor kunde man dränera detta.
-
http://www.sfpo.se/nyheter/infor-fartygsstod-for-kustnara-smaskaliga-ostersjofiskare- "Situationen för de svenska småskaliga kustnära Östersjöfiskarna har länge varit svår och inget har hänt från myndigheternas sida för att göra den bättre. Vi står nu inför en situation där krisen kan leda till att vi inte har några sådana fiskare kvar i Östersjön. Säl- och skarvproblematiken, frånvaron av möjligheter till lönsamhet och nu också den senaste rådgivningen från ICES tillsammans med alla ”rödljus” har lett fram till en situation som kräver kraftfulla åtgärder för att säkerställa att det svenska småskaliga kustnära yrkesfisket finns kvar även i framtiden" http://www.wwf.se/wwfs-arbete/mat-och-jordbruk/fiskguiden/1243694-wwfs-fiskguide-nar-du-ska-kopa-miljovanlig-fisk Så WWF, som själva skapat situationen med torsken, ger torsken rött ljus i Östersjön. Till skillnad från Västkusten, så har fiskarna inget annat att gå över på när säl och skarv pajar bestånden. WWF är småfiskarnas största fiende. Och det gäller nog överlag att dessa organisationer är mest till problem för småfisket, men även för miljön. En annan känd organisation, som säljs på ICA med flera, är ju MSC. I Hirtshals så blev galenskaperna med MSC ganska klara. Stora trålare, som hade varit ute flera dagar och trålat, de var MSC märkta och fick ett högre pris på auktionen. Samtidigt låg det småfiskare med krok, som hade en färskare och mer klimatsmart vara som dessutom var fiskad med ett skonsamt redskap utan bifångster - Och fick mindre betalt för torsken?
-
Japp då har ICES kommit ut med en ny rapport för Västra Östersjön. http://ices.dk/sites/pub/Publication Reports/Advice/2018/2018/cod.27.22-24.pdf Fisket är nu nere på 5000 ton torsk. Den lägsta siffran någonsin sedan man började mäta. Historiskt bör medelvärdet ligga på kring 30 000 ton. Det är ren katastrof, torsken konverteras till sälbajs på årlig basis och snart kommer nog ligga som Kattegatt på torskkvoten. Alltså kring 100 ton. Och forskarna kliar sig i huvudet och undrar varför deras modeller inte fungerar.
-
Det är inte lätt att vara politiker. http://www.jaktjournalen.se/saljakten-landsbygdsministern-svavar-pa-malet/ "Jag känner väl till de effekter som sälen har på fiskerinäringen, eftersom de tar fisk direkt ur fiskenäten och förstör fiskeredskap. Det finns också tecken på att säl kan ha en negativ effekt på kustfiskebestånden i synnerhet" Tecken.... Bucht vet hur läget är. Nästan alla, förutom några förvirrade gröna kamrater, har fattat läget. Men Sven Erik- Bucht vet, det kan man läsa. Man kan även se att det är en skicklig politiker, men ödesdiger för landet Sverige och för fiskbestånden. Sven- Erik sätter sin och sitt partis välmående före fiskbestånd och ekonomi. Rösta bort skiten.
-
Hej och hå, är lite utanför mitt kompetensområde nu, men har meknomen båtprylar? Annars, se till att gå till typ sease och få riktiga båtgrejor. När det gäller kablar, alltså förtennade kablar. Och för alla hamburgare hos McDonalds, köp nya kablar. Jag brukar ha rostskyddsmedel på, typ tectyl, det gillar jag.
-
Han har kanske läst här maringuiden och insett verkligheten. Förr eller senare knackar verkligheten på, och jag tycker att Tom verkar fått lite insikt. Dock vill han inte riktigt ta itu med det verkliga problemet, och det är att sälen äter upp torsken. Det hjälper alltså inte att ha bra redskap om det inte finns någon torsk. I veckan som var åkte jag till Danmark, Hirthals. Jag gjorde ett test för SLU, med deras torskburar. Jag vill ju som burfiskare att det verkligen fungerar. Men av oklar anledning så fungerar inte burfisket som det skall efter torsk, det blir inte tillräckligt effektivt. I alla fall inte på Danska sidan. På några timmar drog jag 50 kg fisk med pilk vid sidan av burarna, medan burarna var tomma. Det skall sägas att jag på nästan en vecka inte såg en enda säl, men vad jag såg var torsk. Brutala mängder torsk. och jag såg mängder av fiskare, jag såg ett fungerande lönsamt system. Jag såg en förvaltning som var lyckad. På en vecka uppskattar jag att man på en fiskauktion i Danmark. landade ungefär lika mycket torsk som hela det Svenska Kattegatt fisket efter torsk på ett helt år. WWF skall sluta prata om redskap. Det finns alltså ingen fisk för att sälen äter upp den. I Hirthals kan alltså en småfiskare med krok fiska så pass mycket torsk att han kan livnära sig på det. Där behövs ingen utveckling, för de har friska bestånd. Att WWF skulle värna om småfiskare är en skymf. De har pissat på oss något ofantligt. De är mer älskade av foderfiskarna, för de har gjort dessa ofantligt rika.
-
Japp då kör vi en uppdatering av statusen. WWF, som förövrigt har varit sälens beskyddare, gör en helomvändning. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/varldsnaturfonden-salen-ar-ett-jattedilemma-i-dag För sisådär 5 år sedan, hade WWF en station som satte ut uppfödda sälar. Nu helt plötsligt är de inte emot varken skyddsjakt eller licensjakt. De skyller på människor i södra Europa att det inte sker någon jakt. Det är ren strunt, det är hans egna medlemmar som skulle slå bakut. Dock så verkar ju Tom vilja ha jakt, och det skall han få kredit för. Han har även rätt i att politiker inte vill ta i frågan utan skiter i den. WWF kan börja med att försöka få bort förbudet emot att sälja sälprodukter som de själva varit med om att ta fram. Därefter licensjakt och skottpeng. Det är WWF som stödjer de stora trålarna med sin politik. Det går inte att fiska med nät när det är säl. Burfisket, som jag själv fiskar krabbor med, verkar inte vara tillräckligt effektiva efter arter som torsk. Nät är ett bra och tillräckligt effektivt redskap, men det kräver två saker. Först att det finns fisk, därefter att sälen inte är där.
-
Då är det risk att man torskar.
-
Är det inte mer relevant att åka på torsksafari, det finns ju fler sälar än torskar längs med västkusten så det bör ju vara mer uppseendeväckande med en torsk än en säl? I övrigt ett underhållande inlägg
- 22 svar
-
- 1
-
-
Då ingen svarat, så tar jag upp handsken utan att ens fiskat i Vänern. Det jag skulle fiskat är lax. Det är en potent fisk. Det går att trolla den, men det bör även gå att meta den med hel fisk. Förmodligen är vattentempen av vikt, då lax inte gillar för varmt vatten. Jag utgår dock ifrån att lax inte håller sig nära land vid denna årstiden, utan längre ut och ganska djupt. Det finns även gädda, abborre och gös mm. Dessa fiskar kan du få nära land och grunt. Lättast är väl att försöka med abborre och jigg. Ha det fint
- 1 svar
-
- 1
-
-
Djurplågeri gäller inte fula djur. Tänk dig sätta ut en råttfälla modell större, efter rådjur. Helt otänkbart. Men för råttor går det bra. Med andra ord, om människor upplever djuret som något positivt gäller djurplågeriansatsen. Det finns liknande tankegångar att jämföra med. Vissa arter av paddor är utrotningshotade i Sverige, kan du se Pamela Andersson rycka ut för att rädda paddor? Nej, det handlar inte om djuret lider, det skiter folk i, det är bara vad som ger sociala pluspoäng som räknas. Dessa tankegångar ändras ju snabbt med. Äter rådjuret upp blommorna i rabatten, då ringer man till kommunen och skyddsjägaren kommer. Men man skulle ju själv aldrig skada ett djur. Mycket korvmänniskor här förövrigt. Trälhavet är även en benämning på kontorslandskap. Ett landskap som är till för trälar.
- 22 svar
-
- 1
-
-
Pumpar in? Hmm. Kolla över läget, var kommer vattnet ifrån? Spontant skulle jag säga att vattnet kommer ifrån kylingen.
-
Hmm. 650 rpm, är lågt, tycker jag utan att ha någon insikt. borde inte tomgång ligga på kring 900? Nu är jag van vid fyrtaktare skall sägas.
-
Du menar den där dottern som fick falukorv när du åt oxfilé?
-
Från avbytarbänk är det bara en bov. Förmågan till att förhandla är lika med noll. http://www.corren.se/asikter/ledare/christian-dahlgren-ett-hav-utan-torsk-om5271722.aspx Frågan som trålförbudsbeivrare skall fråga sig, vad kan jag erbjuda? Svar: Ni kan erbjuda storskalig jakt på säl och kanske få trålförbud tillbaka. Är ni beredda att offra något för att få något? Yrkesfisket kanske kan offra trålfisket i vissa delar av Östersjön för att få till en riktig säljakt. Förhandla kallas det.
-
Vakna politiker! https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/forskare-vi-har-en-explosion-av-salar
-
https://www.seasea.se/bränslefilter-komplett-mercury-1?nosto=productpage-nosto-2 Bara ett förslag..
-
Det är nog ett bra ställe. Då du har problem med vatten, så försök ta ett filter med kopp. Har du en förgasarmotor så och problem, så har du verkligen vatten i tanken. Motorer med förgasare är inte alls så känsliga emot vatten i bränslet. Någon som har din motor får förklara hur du skall göra.
-
Ibland finns det självfall att ta hänsyn till, men jag tror inte om du har en utombordare behöver bry dig om det. Jag skulle satt filtret så att det är skyddat emot väder och lätt att byta eller tömma.
-
Hej, jag såg ju att du haft problem med vatten i tanken och nu kommer denna frågan. Jag misstänker ju att du inte haft något filter alls och därför fått dina problem. Det kan alltså innebära att du tömt tanken helt i onödan, för om du inte har filter så får du problem. Vad du letar efter är 10 micron filter av något slag. Detta filtrerar ut vattnet. Det finns ett antal varianter, vissa har kopp där man kan tömma ut vattnet. På min båt så kör jag med ett filter som inte har någon kopp. När det blir för mycket vatten på tanksidan, blir det jobbigt för bränslepumpen, det brukar höras med ett speciellt ljud. Jag har Yamaha vet inte om det är likadant på andra motorer. Hör du detta ljud, eller har problem när du kör max, så är det läge att kolla detta filter. Det är extremt viktigt att man har ett filter som filtrerar vattnet. I annat fall kan vatten ansamlas och förstöra motorn. Edit: När det gäller förvaring, finns två varianter. Det är max eller min. Har du max, och täpper igen, så kan luften inte avge så mycket fukt. Har du ingen vätska i alls, så kan man också klara sig. Det värsta är mitt i mellan.
-
Man skall inte blanda in E85 i tanken på nyare utombordare när det är vatten i tanken. Man tömmer tanken på vatten och installerar vattenavskiljare om det inte redan finns. Bara för att man kan köra på 10% etanol, betyder inte det att man kan köra med vatten i tanken. När jag köpte min första F60 för 10 år sedan, så gav mekanikern(Rilly) på Skenejärn mig klara instruktioner kring detta. Han verkade kunnig och hade erfarenhet av förstörda insprutningar. Hans order var klara: Kör inte med vatten i tanken. Är det vatten i tanken, töm tanken. Blanda inte in ksprit, för även om kspriten löser vattnet, så ger det fortfarande samma effekt på insprutningen med enda skillnad att vattnet kan passera vattenfiltret.
