Gå till innehåll
tisdag 23 juni 2026

Crabmeat

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    1 025
  • Gick med

  • Besökte senast

Allt postat av Crabmeat

  1. Danmark är väldigt urbant. Kusten är nästan fri från öar och skär. Kustlinjen består mestadels utav strand och det går människor på stort sett varje strand sommartid, i alla fall Jylland. Danmark är väldigt fattigt på sjöar och vattendrag. Har högst 1% av antalet sjöar vi har och kanske 1 promille av vattendragen. Sverige å andra sidan har 100 000 sjöar och vattendrag och bara i en sketen sjö finns ju det 6000 skarvar. En kust som fylld med tiotusentals öar och skär. Mycket av vår långa strandlinje får vara tillräckligt fri från mänsklig aktivitet. Alla de tiotusentals skär och öar vi har, räknas inte in strandlinjen som ni hämtat, så klart. Men om du skött ditt jobb riktigt så hade du fått följande siffra: "Den sammanlagda längden på Sveriges strandlinje, inklusive öar, är efter NSL-karteringen 48 000 km, lite drygt ett varv runt jorden (som är 40 000 km vid ekvatorn)" http://www.batliv.se/2017/12/22/sveriges-strandlinje-ar-kartlagd/ Så inte nog med att ni gör gigantiska logiska kullerbyttor, ni lyckas ju inte ens ta fram rätt siffror. Danmarks kustlinje är alltså 14% av Sveriges. Ex sjöar och vattendrag. Skulle vi räknat in våra sjöar och vattendrag så hade den siffran varit ännu lägre. Men så klart har vi endast hälften av skarvarna och de minskar ju varje år enligt ornitologerna. I detta läget bör en tänkande människa inse, att Danmark inte kan ha häften av skarvbeståndet som Sverige har. Om man är normalfuntad då och inte bara skall käfta emot.
  2. Den siffran är förmodligen närmare sanningen än den vetenskapliga. Så sjukt tror jag att det är.
  3. Goddag yxskaft. "Det finns knappast biologer (eller ornitologer) som i egentlig mening sätter särskilt mycket emot jakt på skarv" Ni är inte emot jakten, men lyckas med att överklaga så gott som varje beslut. Lögnen lever i er. Precis som jag sagt.
  4. http://www.corren.se/nyheter/skarven-haller-pa-att-forstora-roxen-om4709589.aspx 6000 skarvar i Sveriges 25 största sjö. Den skall då hålla totalt 6 % av hela beståndet. I Sverige finns det 100 000 sjöar.Boren en sjö som kanske ligger på plats 250 håller 300 skarvar. Förmodligen finns det kanske kring 100 000 bara i insjöar. Totalt ligger vi nog på kanske 300 000. Ornitologerna hävdar att vi har kring 100 000. Förmodligen Sveriges talrikaste fågel och definitivt den vanligaste att se.
  5. Kan du med din enorma intelligens komma fram till att de påverkar antalet skarvar som räknas? Eller är det överkurs?
  6. Sverige har bättre förutsättningar än Danmark. Därför kan jag göra den jämförelsen. OM Danmark skulle haft fler fjällrävar procentuellt än Sverige, skulle jag dra samma slutsats, att någon fifflar med räkningen. Du tog ett ologiskt exempel.
  7. Tråden handlar om säl först och främst. Men då samma grönmögel verkar existera inom skarvbiten så går det även att ventilera sin åsikter om skarv här. Vidare, vetenskapen suger. Att det skulle finnas den mängden skarv som ornitologer hävdar är rent strunt, jag kan passera en promille av Sveriges kust(sjöar undantaget) och se kanske 5% av den officiella siffran. Och då är det inte mycket skarv där jag bor, åker man till Öland så kan man se kanske 20% av Sveriges officiella mängd skarv. Vetenskapligt officiella siffran. Men i verkligheten så stämmer inte den siffran. För vetenskapen har blivit färgad av vad människor VILL att verkligheten skall se ut. Såhär är det. Vissa människor skiter i andra människor, de har endast sina egna intressen att följa. Dessa människor bryr sig inte om verkligheten, de ändrar verkligheten till att till att passa sina egna intressen. Ornitologer verkar ha en väldigt hög grad av dessa människor. Personligen gillar jag fåglar med, jag väjer dagligen för fåglar på havet och skonar på så sätt deras liv. Så sätt dig in i min situation. Jag vet att människor på andra sidan bordet reagerar på smärta, en smärta jag kan utdela. Jag skulle kunnat meja ner svanar, tagit fram bössan och skjutit änder bara för att skada er och sänkt mig till er nivå. Men jag gör inte det, för jag grisar mig inte. Jag tycker att ni ornitologer borde göra samma sak, för jag hade skämts att hålla på som ni gör. Fiskbestånden tål inte de säl och skarvbestånd vi har.
  8. Nu lever inte skarv bara i kusten, den lever även i sjöar. Sverige är känt för att ha sjöar. Vidare, om du tittar på en karta, så inser du nog ganska snabbt att det bör finnas skillnader i bestånden. För en normalfuntad menar jag.
  9. Rent strunt. Nu snackar vi inte älg, vi pratar om sjöfågel. Det finns ingen begränsning på hur många änder jag får skjuta. Det finns ingen begränsning på hur många kråkor jag får skjuta osv. De enda arter som är begränsade är de som det finns tillräckligt med intresse att skjuta. Älg, rådjur med flera. Men 90% av jakten är helt oreglerad.
  10. https://www.sportfiskarna.se/portals/sportfiskarna/xBlog/uploads/2017/7/4/Svensk version.pdf Skarv födoval Skarvens födoval undersöktes 1999–2002 på tre lokaler i Kattegatt och Skagerrak (Finfo 2005:11). Undersökningen utfördes genom studier av maginnehållet hos 500 skarvar. Genom analys av otoliter konstaterades att dieten var varierad och bestod av totalt 59 arter. Dock bestod 86 % av i fallande ordning rötsimpa, torsk, gråsej och plattfiskar. Proportionerna av respektive art varierade mellan åren, med undantag för torsk som var lika vanlig under alla studerade år (9.). Sedan kan man ju undra hur ornitologernas räkningar av skarv går till. Danmark har en yta på 43 000 km2. Sverige har en yta på 450 000 km2. Alltså 10 gånger så stor yta, med en väldigt passande kust för skarv, alltså skärgårdsmiljö. I Danmark är det människor i stor sett överallt och de har en strandmiljö i stort sett. I Danmark räknar man till 31 000 par alltså 60 000 aduta individer, i Sverige skall vi ha enligt ORNITOLOGERNAS beräkning 40 600 par, alltså 80 000 aduluta individer. Vilket är inget annat än bluff och båg. Jag kan ta båten och passera ett par tusen skarvar på en promille av ytan. Förmodligen har vi ett par hundra tusen skarvar.
  11. Nej det löser sig när tillräckligt många tröttnat på ornitologernas och WWFs galenskaper. Jag vet redan människor som tröttat på skarven. Vissa släpper ut mink bland skarv, andra går helt sonika och plockar upp alla äggen och kastar dem i havet.
  12. Jo skarven märker skillnad, den går knappt och jaga. På licensjakt, som det är på alla andra de vanliga arterna(nåja inte svan mm) så finns det ingen begränsning på hur många som får skjutas och i vilka områden, det finns bara skydd i tid. Skyddsjakt är helt annorlunda, den kan sättas på individer som gör skada när som helst. Det kan alltså sättas jakt på en havsörn om den gör skada. Resterande örnbestånd skadas inte och är fortfarande fridlyst.
  13. Om det är tio miljoner Svenskar på Öland och det är 5 miljoner danskar spridda längs med kusten, så kommer det vara vanligare att se en Dansk.
  14. Det är skyddsjakt. Det finns ingen jakt på skarv. Skilj på skyddsjakt och licensjakt. Någon ansöker om skyddsjakt och får den till slut efter mycket krångel. Sedan överklagar ornitologerna jakten. https://svenskjakt.se/start/nyhet/domstol-ratt-att-besluta-om-skyddsjakt-pa-skarv/ Och så kommer de hålla på tills de hamnar i någon förvaltningsrätt med en vegan. Vi har alltså inte jakt på den mest spridda fågeln i kustbandet, den är överallt. Det är den absolut vanligaste fågel att se, den finns överallt nu.
  15. Sill är en av de mest svårfångade fiskarter som finns. Den jagas konstant, överallt av alla. Den är supertränad på att komma undan. Utan att veta något, skulle jag göra antagandet att skarven äter väldigt lite sill och skarpsill. I alla fall på Västkusten där den har ganska många alternativ. Skarvens förvaltning är lika vansinnig som sälens, kanske ännu värre när man tänker efter. Skarven är alltså fridlyst av EU, det innebär att fiskare och markägare måste ansöka om skyddsjakt. Vi pratar nog om den allra vanligaste fågeln på kusten. När fiskaren gjort en ansökan, så måste man genom första instans, alltså en myndighetsperson. Sitter där en ornitolog eller grön kamrat är det nog nästan kört på en gång. Skulle beslutet gå igenom kommer ornitologerna per automatik överklaga. Vissa överklagningar är upp i kammarrätten. Det kostar mängder av pengar och tid. För vad? En fågel som förstör fiskbestånden och grisar ner på öar. Hade det varit svanar eller svalor hade jag förstått ornitologerna. Man får jaga fasaner men inte skarv. Krig är fred. Välkommen till 1984.
  16. Från en dag på havet: Ja såhär ser det ut längs med hela kusten. På en liten ö, uppskattar jag att det satt 500 skarvar. EN skarv behöver 0,5 kg per dag och äter alltså 91 ton fisk på ett år där de är. I en småfiskares värld är 91 ton ganska mycket. https://www.havochvatten.se/hav/fiske--fritid/yrkesfiske/kvotuppfoljning/uppfoljning-kustkvot-demersalt-fiske.html Vi småskaliga fiskare får fiska 17 ton torsk i Kattegatt som bifångst. Hittills har vi fiskat 2500 kg torsk. Man behöver inte vara alltför djärv för att hävda att dessa skarvar, endast på denna ön, äter mer torsk än de småskaliga fiskar. Och det är skarv på varje eviga ö.
  17. Det är ju klart att det är många orsaker. Polen var det land som fiskade mest torsk under 80 talet. Men vad jag vill komma åt det är att det dyker inte upp människor som försvarar att vi skall ha : Men säger du att säl är en del till att hela fiskeripolitiken havererat, så dyker det upp kallhamrade egoister med uppdrag att rädda sälarna. De skiter fullständigt om hela Sveriges kust blir fisktom och varje småskalig fiskare försvinner, det enda de bryr sig om är att bara deras sälar inte skjuts. För sälar är söta. Och eftersom de är söta så ger det sociala statuspoäng. Och det är statusen som är viktig för egoister, inte fiskbestånden. Jag menar, hur stor är chansen att du dyker upp och kör härskartekniker om jag skulle säga att vi måste minska miljögifterna? Noll procent chans. Men gör jag det i sälfrågan, så nog sjutton dyker det upp några som fullständigt skiter i fiskbestånden, fisket och övergödningen- och kör härskarteknik och hån. Det är skillnaden.
  18. Ja dessa Polacker. De har fiskat ut abborren, gäddan, torsken, siklöjan och laxen i Östersjön. Och i Kattegatt har de fiskat ut havskatten, torsken, sillen, blekan och hummern. Senast var ju Polackerna i Oslofjorden och tjuvfiskade upp all torsk så nu är den borta där med. Det är så illa att de är inne i Göta älvs mynning nu, eller de måste ju vara där för det är totalt tomt på fisk. Dessa Polacker som förstör så mycket för oss Svenskar. Nej, nu måste jag åka och köpa korv till mina barn. Ps: Du kan ju tipsa dessa förvirrade människor att det är Polackernas fel: https://www.norrteljetidning.se/artikel/opinion/debatt/vi-oroas-av-stora-forandringar-i-fisket
  19. Långbänk. https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=101&artikel=6988609 Anneli Hulthén är alltså med i partiet Socialdemokraterna. Partiet som varit i regering i snart 4 år. Hon vill ha en levande landsbygd, och därmed fiske säger hon. Hon är med i ett parti som blockat licensjakt på säl och skarv i nästan 4 år. Min personliga åsikt är att hon skall hålla käften i frågan. Hon borde skämmas att säga det hon säger. Jag har följt fiskerikonsulent Wagnström uttalande i flera år och noterat hur träffsäkert han har beskrivit problemen att vara småskalig fiskare. Rent subjektivt och endast utifrån de uttalanden jag läst, så verkar han vara en synnerligen duglig fiskerikonsulent och önskar han verkligen allt gott. Och som han påtalar, det går att vända utvecklingen.
  20. Tänker inte lägga något bud, det är inte en potent krabbåt, men en mycket vackert fartyg, bra gjort👌 Nästa projekt? https://www.blocket.se/skaraborg/Ubat_Harren_SF3081_79768518.htm?ca=15&w=3&last=1 Harrar är väl nordiska?
  21. Bucht börjar vakna till lite. http://www.jaktjournalen.se/saljakt-i-hela-ekonomiska-zonen-ett-steg-i-ratt-riktning/ Men egentligen betyder det inget i praktiken, så det var ett icke beslut egentligen, mer signalpolitik. Sossarna har suttit vid makten med MP och haft god tid på sig att ändra förvaltningen, men inget har egentligen hänt annat än fiskbestånd efter fiskbestånd har havererat. Hans kompis, säldrottningen, har ju skrivit en bok om hur dåliga fiskbestånden är på Västkusten och lyckats med bedriften att inte ens ha med ordet säl. Det är nog bättre att hon flyger ner till Afrika och kämpar emot klimatförändringarna istället för att försöka sig på fiskförvaltning. Det som är intressant är dock följande: "Daniel Ligné tror att det kommer komma fler besked från Regeringen under sommaren både när det gäller sälförvaltning och skarvförvaltning" Men det är dock lite försent för många av fiskbestånden, regleringen skulle förändrats mycket tidigare. Förmodligen är många lokala lekbestånd mer eller mindre borta. Kanske skall man vara bitter på att politiker som Bucht inte kunde sätta ner foten tidigare. Bucht verkar ju både vara skicklig och även förstå att problematiken fanns, trots detta kom inte något beslut kring licensjakt på säl. Bucht ville inte stöta sig med forskarkåren, de gröna kamraterna och andra betongklumpar utan tog den lätta vägen. Å andra sidan är ju det glädjande att problemet är noterat, denna gång är det mindre härskartekniker som levereras(ja förutom korvmaffian här på MG då fast de har ganska låg nivå och går att tampas med) än tidigare, människor verkar införstådda i problemet och det är faktiskt skönt.
  22. Hittills i år har det Svenska fisket lyckats med att fiska 230 ton torsk i Västra Östersjön. Garnfisket har inte en chans med att kunna fiska pga säl och vikande bestånd. Hafsverket kontrar med att ge över kvoten till trålfisket, inte argumentera för avskjutning av säl. https://www.havochvatten.se/5.619e9cdf163fb20d0ddeeca.html Hafsverket är nöjda med att förstöra hela det Svenska passiva fisket. Kvar blir säl, skarv och trålare och en gigantisk grön näring där EU bidrag delas ut till alla gröna kamrater efter partibehörighet.
  23. Ja då föll Oslofjorden med. Går bra nu för de gröna kamraterna. https://www.nrk.no/vestfold/vil-forby-torskefiske-1.14079003
  24. Aluminiumbåt? Tror Baxlaget har rätt. Vet några Yamaha som ärgat och fått det felet. Men det var typ 20 gamla motorer i saltvatten.
×
×
  • Skapa nytt...