-
Innehålls Antal
394 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
3
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av Comfort4
-
Hej på er behöver lite smarta tips på hur man bäst justerar in en akterstags Sträckare från Lewmar kommer att sätta ett block i mast toppen vajern går från ena sidan aktern genom blocket o ner på andra sidan. Där sitter sträckaren, den har en rörelse på 400 mm .Safe working load på 3200 kg , hur mycket bör man belasta en masttopp hur slapp skall vajern vara Max utfälld, 400 mm känns ju ganska mycket att spänna åt med. utväxling 1 till 2 pga av blocket blir det ca 6000 kg man drar med känns mycket, någon som har erfarenhet av dessa Sträckare mvh Johan
-
Nejdå jag tar inte åt mig , tycker det är bra med olika vinklingar . Håller dock inte med ang kölars konstruktion, men vi behöver inte alltid tycka samma , vet att det gjorts testet genom åren tror bla hamnen gjort nån som påvisat centerbord som sämst fällköl däremot som bland annat pogo båtar har kommer betydligt närmare vanlig köl, men men håller med dig , skall man segla lite längre skall man själv o utrustningen vara ämnad för det, hoppas du inte tar illa upp av våra olika inställningar om detta ämne, 😀kommer aldrig däremot att bli frånåkt på kryss av en båt av samma typ med centerbord 😁
- 18 svar
-
- 1
-
-
Så ser mina krokar ut, fast gjorda i rostfritt svetsade på ett plattjärn enkla att få loss o hänga tillbaka
-
Bara en tanke, vad avser du med centerbord för mig är det en blad rätt ner igenom båten däremot fällköl är ju något helt annat. det gjordes tester via hamnen vill jag minnas , gällande olika költyper, centerbord funkade dåligt men fällköl o vanlig köl var hyfsat likvärdiga
-
Jadu, det kan man undra, skriver allt som oftast i telefonen och är kass på att korrekturläsa, med den fina hjälpen av den nya tekniken kan det bli vad som helst. Måste bättra mig där😂 plast krok i botten , skulle det stå vad beträffar fendrar o sjömässighet, så kommer idén från yrkessjöfarten. har genom åren sett dessa lösningar på båtar där kapten är ensam brukar sitta 4 fendrar på sidan hängandes i rätt höjd, sammanbundna med ett rep i botten som avslutas vid styrhytten när man lagt ut drar man repet bakåt varvid samtliga fendrar ligger horisontellt med mantåget Sen fästes repet i en knap när man åker in i hamn släpptes bara repet o fendrarna var på plats att vara smart o förenkla borde definitivt vara sjömanna mässigt
- 30 svar
-
- 2
-
-
-
Vi har fäst en krokvuxen botten på dem , o justerbara fenderfix, så får de hänga i mantåget klara för attxanvändas
- 30 svar
-
- 2
-
-
Jag tog ett rostfritt plattskärm o monterade rostfria krokar på , gjorde dem av 8 mm rundstång
- 30 svar
-
- 1
-
-
Märkligt att inte fler båtar har centerbord om det är då fantastiskt, nä jag vill segla med vanlig köl varje fall😁
-
Hej en ganska välbyggd båt , se en bekant som långseglade med sin, den har ju även kategori A . Men jag hade valt en med riktig köl, seglar man jolle kan ju centerbord va kul, men det är min åsikt . Annars en trevlig båt
-
Hej tyvärr inget tips om varv på den sidan , menbkolla på expedition evans på youtube de gör ett sånt jobb själva på en benetau 49 Kul avsnitt med mycket jobb, men man ser hur konstruktionen hänger ihop
- 10 svar
-
- 1
-
-
kanske skall man använda sig av en programmerbar Dc DC laddare även till dessa, Man kör laddningen vi den o väljer hur mycket ström Volt och hur länge man laddar. Men likväl har man problemet att släpa runt på 1 tex 100 amp men bara kunna använda 50 amp, tungt o o effektivt Hade det bara funnits AGM o blysyre batterier hade vi inte haft några elbilar.Nästa byte blir till Lithium
-
skrapa bort blåsorna, låt dem torka lite , lägg i epoxi spackel . Sen måla några lager med ny gelshield Är det såpass få blåsor är det lätt att fixa till
-
Hej I brist på projekt börjar det klia i fingrarna att hitta på något, börjar mer o mer fundera på att bygga egna lithium batterier. Celler köps ju för hyfsade pengar från bla Kina. Finns väl inte så många celltillverkare , så gissningsvis sitter det Kina celler i de flesta batterier. Finns många som gjort detta på Youtube och även utfört tester på att de håller vad de lovar, de flesta verkar vara ok finns ju även de flesta tillbehör att köpa till såsom Bms över o undervolts övervakning osv. Detta är ett nytt område för mig så kom gärna med synpunkter , kanske nån av er redan gjort detta och kan bidra med nyttiga tips https://shop.gwl.eu/LiFePO4-small-cells/Prismatic/SP-LFP200AHA-Lithium-Cell-LiFePO4-3-2V-200Ah.html köper man tex dessa kostar 200 amp ihop med BMS 950 euro. ganska ok finns billiagare ändå att finna om man söker hur gör man med båtens generator , finns det nån elektronik att köpa för att få den smartare. laddare o solcells regulatorer finns ju för lithium, sitter redan i vår båt. Jag är fortfarande bara inne i planering stadiet, behöver massa mer info innan delar köps hem https://www.ebay.co.uk/itm/1x-LiFePO4-3-2V-240Ah-Lithium-Ion-cell-768Wh-high-quality-cell-from-CATL/283732341573?hash=item420fc3f345:g:iLEAAOSw6INeERk4 ännu en cell med lite högre amp sen nästa sak att diskutera är ju den eventuellt ökade brandrisken, verkar ju vara lite lurigt med bränder i dessa , varje fall i bilarna //Johan
-
Hej för att vara såpass liten som solingen är , kan man ju säga att det gamla lystalet på 1,14 är ganska bra, men det gör den ju inte till något underverk. Smal akter o för borde göra den till ok kryss båt, men avsaknad av vattenlinje stoppar väl farten en del. Funns ju bekvämare alternativ med troligen samma raciga känsla . tex Albin Express eller maxi racer, även x79 an borde funka, så får frun lite bekvämlighet med /Johan
-
Hej på specen på din Yanmar motor står förbrukning vid olika effektuttag/Varvtal din motor drar ca 6liter vid 2700 varv.ca 3 liter vid 2000 varv https://www.yanmar.com/media/global/com/product/marinepleasure/sailBoatPropulsion/catalog/Yanmar-3JH5Edatasheet-LR.pdf
-
sätt fast båten ordentligt i bryggan ,lägg i växel o lite gas, allt rör ju sig lite annorlunda när motorn körs med drivning, då borde du kunna se vart det läcker ifrån
-
Hej Hsr bytt från självslående fock till ett genua Hur räknar man ut längden på skotlinan Finns det nåvon tabell eller liknande Mvh Johan
-
Tackar Var just ett sånt förslag jag hoppades på, har just den i båten, visste inte om cyrix relät bara, enkel o bra lösning
-
Tycker ditt resonemang är fel, gar man som i mitt fall en batteribank för ca 10000 kr,finns det i mitt tycke envist med att skydda den,vad gäller brytningen finns ju batterybrain o liknande produkter, visst finns det saker att köpa från diverse tillverkare men borde finnas en färdig produkt , för tekniken i sig är inte komplicerad
-
Tyvärr kan jag upplysa om att det var en Christer laddare, men ingen skugga över Den modellen. Att prylar är CE märkta innebär inte att de inte kan gå sönder, beroende på vad som går sönder blir utfallet olika. I detta fall var det någon krets som kände av potential skillnader, så laddaren trodde nog den gav rätt spänning men min eltablå har överordnad under spännings varning Hade det bara varit en utgång som föll när larmet går hade man kunnat sätta en kontaktor i serie, i teorin ganska enkelt. Framförallt är underspänningsskydf bra ,det råkar de flesta ut för nån gång. Tar styggt på batterierna. synd om bhemac slutat skriva ,hade många kluriga idéer, man behöver ju inte vara överens om allt ,men hålla en god ton i forumet är ju en förutsättning mvh Johan
-
Nja,hängslen o livrem är det inte fråga om, men har man 400 amp förbrukning 100 amp start och 200 amp bog, blir det lite tråkigt när sånt här händer borde vara gansk enkel elektronik för att få detta att fungera, En batteri mätare typ nasa med inställbara larmgränser som styr ett relä som ligger i serie med batteri matningen.Borde gå att få till för mindre pengar, samtidigt som man förlänger livslängden på batterierna
-
Hej Tänkte höra med er om batteriövervakning. Förra sommaren gick min laddare sönder ,det var nån krets som mätte potential skillnad i laddaren, den är på 40 amp och överintelligent. Problemet som uppstod var att den av och till laddade för mycket ca 16 volt, kom ner i båten en dag och överspänningslarmet tjöt, batterierna som var ganska nya kokade, de blev inte sig själva efter detta. Detta fick mig att tänka på varför man inte övervakar min o max värde i blybatterier, då det är detta som knäcker dem. Batterybrain finns ju ,men den övervakar väl bara urladdning,vore fint att övervaka överladdning med. Nu går väl inte laddare sönder så ofta men det kan ju bevisligen ske.Harr ni nån ide om denna typ av övervakning mvh Johan
-
Hej börja med att kolla så det inte kommer från matarpumpen , de tenderar att bli lite oplana med tiden , sitter ju med två skruvar men kan bli otäta mellan dem sen rinner ju oljan ned från toppen via cylindern som är tätade med oringar i botten, sen ned via lyftarna till sumpen, lyftarna skall ha ett hål i sig så att oljan rinner igenom, de kan tätna , då blir oljan stående . Oringen är inte gjord för detta. även ventilkåporna kan läcka, men borde synas högre upp på motorn Johan
-
Hej vit rök kan det även bli med dåliga spridare, ungefär som när man häller på tändvätska på grillen.,för dålig oljedimma i förbränningsrummet,sen om kompressionen är lite dålig blir det ännu värre. Provtryck spridarna ,låna en kompmätare ,sen kolla så diesel kommer fram från matarpumpen.mtornnfungerade ju nyligen, Johan
