Jump to content
Saturday 18 September 2021

Jesper975

Medlemmar
  • Content Count

    9
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Jesper975

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

237 profile views
  1. Tack för de bra förslagen, och egna eller vänners erfarenheter är förstås extra värdefulla! Är det någon som kan tänkas ha rekommendationer på varv även utanför stockholmsområdet? Med vänliga hälsningar Jesper
  2. Hej! Har ni kloka här på forumet några tips på välrenommerade reparationsvarv/företag för större segelbåtar? I det här fallet handlar det om en gammal Beneteau Oceanis 510, som väger ca 14 ton. Aktuella arbeten är avkölning och byte av kölbultar, samt reparation/förstärkning av liner och balkar efter tidigare grundstötning. Hemmahamn är i stockholmsområdet, men det är även intressant med tips på varv längs övriga Ostkusten, Mälaren, och andra sidan Östersjön. Med vänliga hälsningar Jesper
  3. Hej Rollen, och tack för ditt svar. Mitt drev är av den äldre typen. Det måste vara shimsen innanför slitbrickan som är förklaringen. Det märkliga är att det inte satt några shims där när jag demonterade knuten. Eller i alla fall har de gått mig spårlöst förbi. Således monterade jag det utan shims, med följden att det nöp när jag drog ihop det. Återstår väl att ta med drevet till en verkstad där de kan fixa till korrekta toleranser hela vägen. För nu är väl risken att shimsningen mellan lagerbox och växelhus också måste göras om. Suck, det här var nog sista gången på ett tag som jag ger mig på att skruva isär drevet. Jag hoppades (förutsatte) att bara man använde samma tjocklek på shims som de ursprungliga när man monterade ihop det så skulle det vara ok. Jag har inte verktyg för att göra en komplett ny inshimsning. Tack för länken till manualerna. Den jag har utgått från laddade jag ner från Volvo Penta, och verkar vara identisk med den som finns på den sidan. Någon som har ett tips på en bra drevverkstad i stockholmstrakten? Jesper
  4. Hej! Jag hoppas någon drevexpert här kan hjälpa mig, eftersom jag är rädd att jag har trampat ordentligt i klaveret. När jag skulle byta knutkors på mitt 290-drev, så lyckades jag inte få bort korset närmast drevet, utan bestämde mig för att demontera dubbellagerboxen för att få loss hela drivknuten. Efter det var det förstås en smal sak att byta knutkorsen. Dock, när jag skulle montera ihop alltihop igen, med nya packningar, packbox och shims (jag mäter inte in shimsen igen, utan använder samma tjocklekar som på de gamla) enligt bifogad bild och drar skruven till angivet moment, så går det inte att rotera axeln överhuvudtaget. Den sitter helt fast. När jag lättar på skruven så går det att vrida runt, men det kärvar. Jag har demonterat allt igen, och försökt förstå vad som kan ha gått fel, men kan inte hitta var felet kan ligga. Så många delar rör det sig inte om. Någon som kan ha ett tips om vad det kan vara för fel som jag har gjort? Hälsningar Jesper ​
  5. Tack för alla bra svar! Vad är bälgbytesintervallet på Mercruiser-dreven? Själv har jag bytt knutbälg ungefär var 2-3 år, och bälgen har ofta fortfarande känts som ny. Det är i princip det enda underhåll jag gjort (förutom förstås oljebyte, bättringsmålning, anoder, smörjning) på drevet sedan 2000 då jag köpte båten, förutom i år då det var dags att byta knutkorsen. Jag har aldrig haft några problem med vatten i oljan, och jag blev lite överraskad när Capitan skriver att det ska packas om (propelleraxeln antar jag?) var tredje år. Det har jag aldrig hört talas om eller gjort, och tror knappast att förre ägaren gjorde det heller, som hade båten sedan slutet av 80-talet. Hur ofta packar ni andra om era (290) drev?
  6. Hej! En sak som jag funderar på när det gäller min kommande uppgradering av drivlinan är (i fallet att jag väljer att fortsätta med inombordare) om jag ska fortsätta med Penta eller byta till Mercuiser drev. Huvudspåret just nu när det gäller själva motorn är att byta till en Mercuiser eller VP 4,3 l. Det som talar för Mercuiser är främst att utbudet av begagnade motorer verkar vara större, i alla fall på Blocket, samt att prisbilden ligger lägre. Ofta finns det hela drivlinan till ett ganska intressant pris. Dock funderar jag på om jag ska fortsätta med pentadrevet även om jag byter till en Mercuiser motor. Nu till själva frågan: Själv har jag haft ett Penta 290 drev i 15 år, och jag tycker att det är lättservat på egen hand utan några specialverktyg. Hur ligger det till med Mercuiser-dreven för gör-det-självare? Jag har fått uppfattningen att de verkar vara av en mer komplicerad konstruktion och mer svårservade, att ett bälgbyte till exempel skulle kosta 10-12 tusen om man lämnar in det. Kommentarer mottages tacksamt. Jesper
  7. Tack för tipset. Det är nog samma båt, fast en senare modell, i länken. Min är från slutet av 80-talet. Ingen som har erfarenhet eller kunskap om hur djupt båten kan sticka om man ska använda en utombordare, eller någon av de andra funderingarna? Jesper
  8. Hej! För ganska länge sedan fanns det ett forum som hette marinan.com. Den adressen omdirigeras nu hit till maringuiden. Det forumet innehöll en hel del bra information och tips, och jag undrar om det är någon som vet om den databasen är tillgänglig någonstans? Hälsningar Jesper
  9. Hej! Det börjar bli dags att byta ut den gamla trötta VP AQ145 (136 hk) med 290-drev i min Beason 666 mot något piggare. Eftersom båten (inklusive drivlina) väger nästan 2000 kg och alltid har känts undermotoriserad, så tänkte jag samtidigt satsa på en starkare motor. Ett alternativ som känns ganska attraktivt är att slänga ut inombordsmotorn och montera en utombordsmotor på kanske 225 hk på bracket. Förutom platsvinsten skulle man då slippa ångorna från den varma motorn i hytten när man har lagt till. Installationen skulle dessutom bli enkel. Några funderingar: Båten är ca 41 cm djup i aktern. Räcker det med XL rigg (25 tum/62,5 cm), som verkar vara vanligt förekommande på begagnade motorer, eller kommer motorn för nära vattenytan då (med risk för översköljning)? Hur är det med vridmoment och grepp i vattnet med en utombordare? Propeller och cylindervolym är ju oftast betydligt mindre än på motsvarande inombordare, så jag funderar på vad det innebär för accelerationsegenskaperna. För mig är det viktigt att fort komma upp i planing även med tung last. Huvudalternativet som jag funderar på är en 225 hk 4,3 liters Mercruiser eller VP med drev. Ännu ett alternativt kan vara om man kan få tag på en diesel typ Mercuiser QSD2,8 eller Steyr till ett vettigt pris, fast det kommer nog aldrig löna sig. Tacksam för kommentarer och synpunkter. Hälsningar Jesper
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy