Gå till innehåll
söndag 28 juni 2026

Comfort4

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    394
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    3

Allt postat av Comfort4

  1. Hej vi gick i samma tankar ,funderade länge på en Omega 36 sen kollade vi på lite bavaria o Hanse, men till slut bestämde vi oss för att köpa en relativt ny Comfortina 35,ett beslut vi inte ångrat .Båten är bra att bo i lätt hanterlig och seglar riktigt bra, sen tycker vi varje fall att den ser fin ut. samt att kvaliten på hela båten känns bra //Johan
  2. Jag tycker att man kan kolla lite på våra svenska båtar ,de är ofta ganska snygga att se på sen ganska välbyggda o seglar oftast bra Alternativen kan vara Comfortina 35 , linjett 33 , arcona 355 , scanner 391 fyra fina alternativ som seglar väl Johan
  3. Hej Mina förslag är att kika lite på Omega 28 eller Maxi fenix Två mycket trevliga nybörjar båtar , Omegan är något billigare styv att segla med sin blyköl lätthanterlig med sin 7/8 dels rigg som är en stor fördel, Bra pentry och mysig salong med slinger kojer.alltid fart i båten.Fenix är liknande men lite mindre styv men med fina utrymmen och även den lätthanterlig //Johan
  4. Känns inte som spannet är så brett nu . Kanske X modellerna är lite utanför ramen ,men annars tycker jag nog att båtarna har drag av varandra. Scanner är en nyare båt med lys över 1,20 som är välbyggd och känns gedigen . Samma gäller Comfortina 35 . Även Linjetten verkar trevlig men lite mindre kan kanske tänka mig något annat svenskbygge också, Scanmar 33 som någon föreslog känns inte något aktuell ,ungefär det jag seglat de senaste 10 åren.Seglar längs väst kusten , lite i Danmark o Norge tänker på sikt utöka seglandet k, kanske Sverige runt tyskland osv. Så båten bör segla ok samt vara bekväm att bo i. samtidigt lätthanterlig
  5. Hej igen Planerna på ny båt tar mer fart , X båten var fin , jag har några kandidater som verkar passa oss , skriv gärna lite åsikter om dem. Linjett 33 .Vissa X modeller, Comfortina 35 .scanner 361. Maxi 1100. Dessa kandidater verkar trevliga allihop,
  6. Comfort4

    val av båt

    Hej på er Jag skulle vilja ha lite tips på sgelbåtar runt 35 fot,Skriv gärna lite om hur de är och kvaliten på dem.hur de seglar osv.priset bör inte ligga över 1,5miljoner nytt som begagnat är av intresse
  7. Hej Jag har erfarenhet av Accent och av Albin 78 de är trevliga båtar att segla , A 78 an är klart rymligast , Efter vår Accent köpte vi en Omega 28 , En mycket trevlig och prisvärd båt som har det mesta, 7/8 dels rigg blyköl lämplig för självslående fock bra pentry samt fin inredning, Det var en trevlig båt att segla med fin finish , och kändes stark i skrovet, Samt ett väldigt fint plast arbete, //Johan
  8. Har för mig att Maxi 95 har ståhöjd runt 2 meter, samt långa kojer . En lite mindre båt med bra höjd är Olsson 88 , vet ej exakt mått men klart ok. Bavaria 37 an vet jag har bra ståhöjd , bekanta till oss äger en sådan ca 2 meter med långa kojer, du skrev tyvärr inte i vilken prisklass du letar båt i, men misströsta ej det finns båtar //Johan
  9. ca 1000 kr för bägge två ,tyckte det var okej pris //Johan
  10. Hej jag kromade om mina för 3 år sedan ,med ett jättebra resultat , de lade på lite tjockare lager än standard så att det skulle hålla lite bättre .kan rekommendera detta
  11. Accent med partialrigg ?finns det verkligen ,seglade Accent 4 år men det var en överaskning. En trevlig båt med goda egenskaper och partialrigg som har en del efter Accent är Omega 28 , men den är mycket rymligare Seglar väldigt bra också //Johan
  12. Kolla in Omega 28 an välbyggd båt som seglar bra och yål lite vind .
  13. Om du köper Pentas D1 30 med tillhörande drev, får du ett par järn med som du fäster i den gamla motorbädden, den bildar då den nya bädden , sen är det bara att lägga dit motorn och skruva fast allt. D1 an är betydligt mindre så det blir gott om olats över, gjorde detta förra säsongen på en annan båt ioför sig men systemet var enkelt.
  14. Hej Vi seglar en Comfort 32 ,vi har provat både Comfortina och Maxi 95 , tycker alla båtarna är trevliga , att valet föll på Comforten för oss beror på att den kändes mest rätt i förhållande till priset. 4 personer bor bra i båten akterruffen är delad i två kojer en till vart barn, de är rymliga , Sen tyckte vi båten är finare att se på än Maxin och roligare att segla. Den är bra att segla längre sträckor med , man kan släppa rodret och båten fortsätter på sin kurs. Comfortinan däremot är roligare att segla känns lite livligare ,har en modernare layout, men blir besvärligare att placera ut barna i de får antingen trängas i förpiken eller i akterruffen , men den känns modernare , sittbrunnen känns större i comforten kan bero på akterdäcket. Tyckte att prishoppet blev för stort för att få lite bättre segelprestanda och modernare layout. Maxin föll på utseendet och att den känns allmänt trög o gammal, men den är helt klart rymligast utav dessa båtar, så jag tror egentligen alla dessa båtar är bra val man får bara fundera på vad man behöver,
  15. kolla på Omega 30, en snygg o trevlig seglare med ok utrymme hyfsat modern i linjerna med en hel del fart //Johan
  16. Ta en titt på Ballad eller Comfort 30 eller Scampi dessa är ju populära gamla trotjänare ,åtminstone ballad o comfort har rejäla sittbrunnar , även ok ståhöjd , ca 1,80 //Johan
  17. Hej jag skulle kikat på Comfort32 eller Maxi 95 antagligen de största o rymligaste båtarna i de prisklasserna bägge är komfortabla o trygga famoljebåtar som man mår bra i .Men försökhitta ett bra exemplar det finns gott om dåliga //Johan
  18. Hej tyckte den gamla tråden mest resulterade i en massa trams,som ej hörde till grundinlägget som berörde motortempen på en Omega 28. dessa båtar har jag en del erfarenhet av ägde en i många år och har seglat med kompisar som äger sådana . Du behöver inte ha några fläktar eller liknande i dessa motorrum, Sen har ju problemet uppkommit på senare tid vilket innebär att du antagligen har dåligt flöde på kylvattnet,kan bero på igenrostad avgaskrök ,mycket vanligt på yanmar om järnkröken är kvar, eller dålig impeller /pump ,kanske termostaten är dålig prova o kör utan den,om du har sötvatten kylning kanske värmeväxlaren är tät,Bra luftflöde är viktigt men i själva verket skall mestadelen av värmen föras ut via kylvattnet,De flesta dieselmotorer i 70 -80 tals båtar körs utan en massa fläktar ,man skall rj förlita sig på sådant , så mitt råd till dig är stt kolla flödet känn gärna på vattnet som kommer ur avgasröret det skall vara lite ljummet.vill man sen ha en fläkt se till at den ger ett övertryck i motorrummet detta kan ge lite mer effekt , för effekten sjunker lite näör insugningsluftens temp stiger I Omegans motorrum ligger nog tempen vanligtvis mellan 40-55 graderdetta är helt ok //Johan
  19. Hej slipa ur i skadan ta sedan aceton, efter det fyller du på med gelcoat spackel, sen tar du en spik eller liknande och gör en liknande struktur som halkskydds mönstret, detta brukar bli väldigt likt //Johan
  20. Kan inte rätt av säga vilken motor som passar . men har för mig att någon hade satt in en nyare yanmar i omegan, men många av motortillverkarna har ganska små motorer upp till en 15 hk ,du bör nog sätta i lite starkare än du har idag.En tanke jag hade med vår 28 var att montera ett s drev under sittbrunnen i det utrymmet där , drar man fram motorn så långt som möjligt hamnar den ju lite bakom kölen, Vikten blir kanske 70-100kg så det borde inte vara något problem, Men det innebär en massa merjobb givetvis. men hör med tillverkarna de har säkert bättre svar //Johan
  21. minns med förskräckelse när vi skulle köpa vår båt för 4 år sedan . vi for land o rike runt o kikade på den ena värre än den andra,Det lustiga var att ägarna verkade tro att deras skitbåtar var i bra skick, de båtar vi upplevde som sämst låg runt stockholmstrakten vi kollade på 4 st runt där en av herrarna sa ni från västkusten är allt bra petigahan sade att det enda som var lite fel var värmaren ,när vi kom in i båten stod stsrtbatteriet på mattan i salongen ,frätskador runt om .spisen var ej avtvättad efter upptagning seglen skulle vara nya men såg mycket risiga ut. Frun fick en allergichock bara enom att stoppa in näsan i ruffen . En annan båt hade äaren renoverat motorn på själv enligt vad han sa hade han valt sandstranden som mek verkstad ,den starta efter ca 1 minuts frenetiskt körande på starten, till slut hittade vi en båt med öndskad standard,till ett lägre pris ån de andra märkligt nog //Johan
  22. Kolla in Comfort 32 eller comfortina 32 Comforten har 2 separata akter ruffar en till varja barn, man går in i bakkant sittbrunnen eller genom toaletten, sen fins en förpik att bo i man behöver ej bädda upp i salongen vilket är praktiskt, Comfortinan är lite modernare med en dubbelkoj i aktern som man tillträder bakom pentryt bägge båtarna har rejäla sittbrunnar Johan
  23. termostaten har två kablar sätt en bygel istället för de , där de går in i anslutningen ,termostaten är bara en kontakt som sluter när kylan blir för dålig ,närkretsen blir hel startar kompressorn och ger kyla,men i ditt fall verkar det ju som om fläkten och kompressorn startar i så fall är det antagligen köldmediet som läckt ut hitta läckan täta vacumsug fyll på Johan
  24. kolla efter en lite gör det själv Compis 28,nog inte omöjlig att hitta till ett ok pris
  25. hör med viking i Göteborg de hade en del grejor såsom knapar o relingslister Johan
×
×
  • Skapa nytt...