-
Innehålls Antal
778 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
8
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av Ove-T
-
Hej Nu finns en ny version av OpenCPN 5.14.0 OpenCPN nerladdning Finns också kommentarer på forum Forum Hälsningar Ove
- 2 svar
-
- 1
-
-
Då är det inte OpenCPN du laddat ner. Hälsningar Ove
-
Det skall inte följa med några andra program. Man blir oftast tvungen att godkänna att man litar på exe-filen som skall laddas ner, ibland två gånger med "behåll" och "behåll ändå", beror på vilken säkerhetsinställning datorn har. Under installationen är det bara att svara ja eller fortsätt på alla dumma frågor. Sjökort måste importeras till datorn och installeras i programmet. Sjökort köpta från o-charts måste ha en plugin som heter o-charts, installerad och aktiverad, finns via användarinställningar under plugins. Hälsningar Ove
-
Hej Jag föreslår att du laddar ner OpenCPN, programmet är gratis, https://opencpn.org/OpenCPN/info/downloadopencpn.html Det finns inga nya rasterkort att köpa för Sverige, har du gamla kan du använda dom i OpenCPN. Det finns riktiga sjökort från Sjökarteverken,drygt 50 länder, att köpa här https://o-charts.org/shop/es/oesenc/29-se.html Här kan du läsa mer om OpenCPN https://sxk.se/vastkustkretsen/var-verksamhet/batteknik-vk Hälsningar Ove
- 15 svar
-
- 1
-
-
Hej Sjöfartsverket har börjat med samma på västkusten, detta är utanför Onsala. Vektor kortet är från i år och rasterkortet är det senaste som finns från 2019, ändringarna är markerade med röd ring och jag vet att de i rasterkorten stämmer. Hälsningar Ove
- 9 svar
-
- 1
-
-
Det stora är vad den nya sjökortsstandarden kan tillföra.
-
Hej Appen kommer först i IOS och senare i Android och PC. Den skall också klara nya S 100 sjökort, enligt den information jag har nu. https://www.sjofartsverket.se/sv/framtidens-sjofart/s-100/
- 20 svar
-
- 1
-
-
Det enklaste är att monter ett avgastemperaturlarm. Larmar snabbt vid misstag eller om impellern går sönder. Svenska Kryssarklubben Västkustkretsen har Bimetalltermostat på kansliet i Långedrag för montering på avgaserna till försäljning. Sluter vid 80 grader och öppnar vid 60 grader. Jag har en sådan i min D 2 55, monterat i frostpluggen på avgaskröken. Vid bortfall av kylvatten blir avgaserna varma lång innan motorn blir varm och larmar. https://sxk.se/system/files/vastkustkretsen/PDF-tekniska/VP_avgaslarm.pdf Hälsningar Ove
- 37 svar
-
- 2
-
-
Hej Här är en tokig till. Jag hade tidigare 5 st. 75 Ah blybatteri, vara ett kan vara som start men sällan skilt från förbrukningsbanken. Jag tog bort ett blybatteri från förbrukningsbanken och ersatte det med ett 280 Ah Litium järnfosfat batteri med 200 A BMS. Såhär blir det hos mej när jag kör alla sammankopplade, generatorn på 115 A laddar med ungefär hälften. När jag tar ut ca 1500-2000 W via inverter kommer ca 2/3 från blybatterierna, Litium stöttar upp med 1/3 och håller upp spänningen. Efter en tid har Litiumbatteriet fyllt på blybatterierna. Det som förvånar mej är att inte litiumbatteriet lämnar mer ström och tar emot mer ström. Jag har som mest 310 W solceller varav en är flyttbar, solcellsregulatorn är ställd på Litium batteri, jag tycker solcellerna lämnar det de skall göra. Hälsningar Ove
- 39 svar
-
- 1
-
-
Det satt fast ordentligt. Hälsningar Ove
-
Det var jag som hade testat på en räddningsstege, det växte minst lika bra som utan bottenfärg. Nu var detta på en stege som var i vattnet 5-6 månader, om det hade varit skillnad på en båt som rör sig vet vi inte. Vanlig bottenfärg klarar sig bra att sitta still
- 7 svar
-
- 2
-
-
Svenska Kryssarklubben Västkustkretsen har Bimetalltermostat på kansliet i Långedrag för montering på avgaserna till försäljning. Sluter vid 80 grader och öppnar vid 60 grader. Jag har en sådan i min D 2 55, monterat i frostpluggen på avgaskröken. Vid bortfall av kylvatten blir avgaserna varma lång innan motorn blir varm och larmar. Hälsningar Ove
- 11 svar
-
- 3
-
-
Hej Nu finns det en ny version av OpenCPN 5.12.0 utgiven 15/7 2025. Halsningar Ove
-
Nu finns o-charts sjökort även över Lettland också. Hälsningar Ove
- 32 svar
-
- 1
-
-
Ja, så länge du har appen på samma enhet. Svenska sjökort kostar ca 500 kr, då kan man hämta nya sjökort varje torsdag under ett år. När året gått kan du inte längre uppdatera sjökorten, utan att köpa på nytt, men du kan använda dina gamla sjökort fortsättningsvis. Hälsningar Ove
-
Ja det är Google som vi ha betalt för att hålla appen, på PC är det gratis Hälsningar Ove
-
Hej Nu får man ha o-charts sjökorten på fem apparater på en licens. https://o-charts.org/shop/en/oesenc/29-se.html Hälsningar Ove
- 32 svar
-
- 2
-
-
-
Hej Vi har i SXK Västkustkretsen testat Hempel SilicOne på små plattor på ett flertal båtar och det verkar inte växa något på dem under första året. Dock är det mycket jobb före man får bytt färg och så har man risken, som Makro skriver, med siliconsmitta om det inte fungerar. Jag fick en burk Basilicoat på Båtmässan för att testa. Vi har en bad/räddningsstege på bryggan där jag målar stegen med bottenfärg för att man inte skall skära sönder fötterna. I år målade jag med Basilicoat och det fungerade inte alls, se bild, om det hade fungerat på en båt i rörelse vet jag inte. Platsen är Onsala i Norra Halland.
- 40 svar
-
- 3
-
-
Hej Ett sätt är att göra en reservantenn av antennkabeln, eller hellre en färdig sådan antenn. Har man AIS är det bra att sätta dess antenn så den inte påverkas av ett mastbrott, och kunna använda denna till Vhf radion.
- 19 svar
-
- 1
-
-
Vi har 6-8 västar ombord, har haft så i minst 20 år, ligger i båten hela säsongen, tar hem dem på vintern. En har löst ut i båten för många år sedan, bobinen i den hade utgånget datum.
-
Hej Det finns en ny version av OpenCPN, 5.10.2 https://opencpn.org/OpenCPN/info/downloadopencpn.html Nu även samma version till Android, 5.10.2, hämta på Goggle play (Dave register) Hälsningar Ove
- 32 svar
-
- 1
-
-
Hej Det finns en nyversion av OpenCPN 5.10.0 https://opencpn.org/OpenCPN/info/downloadopencpn.html Hälsningar Ove
- 32 svar
-
- 1
-
-
Hej Normalt är det bättre vatten i södra skärgården då strömmen oftast sätter nordvart och älvvattnet går norröver. Men inte alltid alltid, så håll koll på strömriktningen. Hälsningar Ove
-
Seapilot har AIS men du måste köpa premium varianten, du får ha programmet på fem enheter. Skippo har inte riktiga zoomnivåer på sjökort, ett grund eller djupuppgift kan finnas i en mer ut zoomat läge för att försvinna när man zoomar in för att återkomma när man zoomar in ytterligare, ofta tycker jag det är för mycket in zoomat då. Seapilot, OpenCPN sjökort med flera följer våra pappers kort när det gäller zoomnivåer och detaljer som visas som t.ex. 93, 931, 9313. Seapilot och OpenCPN sjökort använder sjöfartsverkens original utseende och inga egna hitte på lösningar i utseende, det gör också att man lätt kan ge ut rättade sjökort som OpenCPN varje vecka och Seapilot inte lika ofta men fler gånger per år.
-
Hej Jag har ändrat uppfattning om när man bör ha flytväst. Efter en situation där vi höll på att bli rammade av en motorbåt på ca 40 fot i ca 25 kn så är alltid flytvästen på så fort båten lämnar bryggan. Om vi hade blivit rammade den gången så hade båten sjunkit på någon minut. I vilket tillstånd vi hade varit vet man inte men en uppblåsbar räddningsväst (det enda man orkar bära) så att vi åtminstone hade flutit i rätt läge hade kunna vara vår räddning. Det har blivit lite som bilbältet. Jag kör inte bil så vårdslöst att jag riskerar att köra av vägen men det finns andra trafikanter också.
- 21 svar
-
- 2
-
