-
Innehålls Antal
938 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
5
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av ABC
-
En fisklina med ena änden fäst i spridarens infästning i masten och andra ändan fäst i vantet en bit ovanför ovanför spridaren, kanske.
-
Det är nog inte temperaturvariationerna i sig som är boven i dramat utan det är att (den relativa) luftfuktigheten ökar vid sjunkande temperatur. Förvaring av blöta kläder och andra fuktiga saker som torkar när det är varmt inomhus är ju bra kanske, men när temperaturen sedan sjunker så ökar luftfuktigheten inne i båten och patronerna kan ta åt sig av fukten och expandera något. Och i något läge har det gått så långt att patronerna expanderat tillräckligt för att göra hål i gaspatronen. Det är väl därför man stämplar ett sista datum på patronerna så att man kan byta dom i tid innan dom expanderat för mycket och riskerar att lösa ut. Men då räknar man nog med "normal" fuktighet i båten, vad nu normal anses vara.
-
Om vi återgår till orsaken till att du vill plocka ur motorn. Vad är det för saker som ska ses över och funktionstestas som görs bättre med motorn urplockad? Ska du plocka ner den i smådelar, köra den hemma i garaget, lämna in den på verkstad, eller vad är det som du ska göra som man inte kan/vill göra i båten?
-
Vad är egentligen en lämplig maxtemperatur för generatorn? Hur långt bör man låta belasta den?
-
Dom är absolut enkla att montera, jag har haft tre stycken, testat både raka och vinklade. Men tyvärr är dom lika enkla att råka sparka sönder. Har tröttnat och över till en lägre kontakt i förkromad mässing skruvad i däck - trepolig dock, vet inte om just den finns med fler poler. Men en plastkontakt med plastöron klarar inte mycket om man råkar komma åt den med foten. Och vår satt vid mastfoten där man rör sig en hel del.
-
Som jag skrev ovan, den stör ut VHF kanal 16 😞
- 130 svar
-
- 1
-
-
Min har en E4-symbol så det verkar inte ha förbättrats. Så att få en ny redan idag är nog inte någon större idé. Tyvärr.
-
WEMA som väl är en av dom stora på den här typen av givare erbjuder numera två upplösningar : Du anger inte hur lång din givare är vilket ju påverkar antalet steg du får, men en gissning är att Biltemas givare har den lägre upplösningen även om även den bättre kommer att ha fasta steg. Gillar du inte det så får du gå på Lintotts lösning. Har själv en sådan här givare och lider inte över att det sker i steg. Man funderar inte så mycket på varför den visar 73% ett tag för att sedan gå ner till 65% i ett hopp.
- 24 svar
-
- 2
-
-
-
Installationsmanual finns att hämta hos Garmin, men du har kanske redan sett den? Där finns följande figur, men om numreringen är samma som den du visar här är upp till dig att kolla. Har du kabeln kan du ju dubbelkolla och mäta upp den. Annars har du spänningsmatning på röd och svart kabel, #1 och #2: Och står där 10-32 Volt så kan du ansluta den till vilken spänning som helst i det intervallet. Normalt har man väl 12V i båten och då fungerar plottern även om batteriet börjar bli urladdat och spänningen sjunker under 12V.
- 10 svar
-
- 1
-
-
Det är ju lite av ett säkerhetsproblem att man inte kan höra anrop på kanal 16 när man går för motor.
- 130 svar
-
- 2
-
-
Jag har en sen version av XS inköpt i juni i år (fick vänta länge på leverans) och den ger också kraftiga störningar på kanal 16. Frågan är om det är meningsfullt att få en ny version redan efter sommaren eller om man ska tro att dom fixar det i tid till nästa säsong? Vore intressant att få veta om det finns planer på att fixa det eller om det är ferriter som gäller.
- 130 svar
-
- 1
-
-
Jag har också irriterat mig mer på dessa i år. Undrar just varför? Det verkar som att allt fler tror att man *måste* köra högertrafik. Även när en motorbåt möter oss, en segelbåt som pga vindförhållanden tydligt visar att vi vill gå högt i vind och kanske så nära en ö som man möjligt, så tränger man sig emellan på babordsidan även om det finns en hel ocean på styrbordsidan.
- 18 svar
-
- 1
-
-
Trodde att Arkimedes princip var att när en kropp sänks ner i ett badkar så ringer telefonen.
- 13 svar
-
- 6
-
-
Men ledordet idag är att allt ska vara billigt. Skulle man ha riktigt gummi i sulan och skinn på ovansidan skulle ju skorna kosta mer att tillverka. Och så kan man ju inte ha det 🙄. Nä, så låg kvalitet som möjligt som man sedan säljer till så högt pris som marknaden tillåter, det är modellen. Dessutom är ju fördelen att saker och ting inte heller håller så länge och då får man sälja desto mer. För det är väl precis det här som är grundidén med egna varumärken: köp in så billigt som möjligt, dvs med så låg kvalitet som möjligt men precis på gränsen till good enough, absolut inte bättre än så, och sälj sedan till ett pris strax under dom etablerade varumärkena. Och när det dyker upp någon annan leverantör som erbjuder sig att producera lite billigare så byter man såklart leverantör. Så kunden vet aldrig vad den får, för det som var ok igår... Hurra för egna varumärken som t.ex MultiMarine från SeaSea och Hjertmans 😒
- 17 svar
-
- 1
-
-
Det finns verkstadshandböcker och instruktionshandböcker på Internet om ni Googlar lite. Här är ett utdrag ur den del av verkstadshandboken som beskriver sjövattenpumpen:
- 11 svar
-
- 1
-
-
Det är nog en bra kompromiss, sätter man dom högre upp på skrovet blir det svårare för stöttan att hantera sidokrafter och den riskerar att glida upp längs skrovet. Kättingen begränsar visserligen rörligheten till viss del, men den sitter ju oftast en bit ner och det är ju inte den som ska ta upp sidokrafterna från båten.
-
Det är naturligtvis en smaksak, men jag föredrar solglasögon med en varm ton. Det blir då vackert-väder-glasögon. Är dom grå eller blå tror man ju att det är dåligt väder så fort solen går i moln. Så nuförtiden köper jag bara solglasögon som förbättrar vädret, vinter som sommar!
-
Eller om någon ställer sin packning nära fluxgatekompassen och har metallföremål som t.ex verktyg eller en ståltermos i den. Det har hänt oss några gånger... Så börja med att leta reda på den och se om det hjälper att hålla saker borta från den.
- 8 svar
-
- 1
-
-
När jag testade för någon månad sedan fick jag fyrkantiga områden där sjökortet aldrig laddades in hur jag än försökte. Går inte att lita på. Edit: Och nej, det var inte en dålig Internetförbindelse. Sjökorten runt omkring laddades in vid behov, antagligen trodde den att det redan var laddat.
-
Om det är armen du menar som sitter lite högt så kan du lossa skruven och flytta ner den någon centimeter eller så. Men du är ju begränsad av kåpan på andra sidan också så någon större förflyttning går inte att göra. Om det är ett problem? Möjligen om det blir för mycket lina i överkant när den rullas in, men har du inte märkt av något problem så har du nog inget problem!
-
Känns som väldigt mycket overkill för en "liten solcellspanel". Jag hade bara satt en vanlig flatstiftssäkring efter regulatorn. Ser man ett behov av att kunna stänga av panelerna ofta så kanske en strömbrytare bör finnas, men jag kopplar bara ur panelen under vintersäsongen och då är det ju enkelt att ta bort säkringen. En strömbrytare tillför inte mycket i så fall.
- 48 svar
-
- 2
-
-
För oss, och säkert många med oss, betyder det att man inte heller gör ett snabbstopp och kompletteringshandlar om man måste betala 100-150 kronor extra för maten.
-
Kanske självklart, men var noga med att få rätt längd också, inte bara rätt diameter 🙂
- 23 svar
-
- 1
-
-
Jag har använt avgasbandage från Biltema till metalldelarna vid skrovgenomföringen. Själva skrovgenomföringen är dubbelisolerad (Eber) så för skrovet är det inget problem. Men slanganslutningarna är oskyddade, och speciellt den till genomföringen ligger i överkant i ett stuvfack och då finns risken att något kommer att ligga an. Det fungerar över förväntan och virar man 5-10 varv så kan man hålla handen emot utan att bränna sig.
- 9 svar
-
- 1
-
