Jump to content
Monday 22 July 2024

Big_Mike

Medlemmar
  • Content Count

    63
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

5 Neutral

About Big_Mike

  • Rank
    Löjtnant

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Problemet löst! Att byta mellan den äldre S2 och den nyare S3 från WEMA var inget problem. De var 1:1. Och med den nya på plats fungerar bränslemätaren som den ska! Tack alla för era bidrag till att lösa detta!
  2. Hittade bra genomgång på WEMAs brittiska sida. Av allt att döma ska det funka. Vi håller tummarna.
  3. Fundering, får hem en S3 givare idag, men blev tveksam till att den passar. Nuvarande givare är märkt "S2-20" och mäter ca 41mm i ytterdiameter på gängan. Hålet mäter ca 38. Någon som känner till den hålbilden?
  4. Så är det givetvis, jag klippte iaf till slut kablarna och mätte då jag var ganska säker på att givaren är kass. Givaren gick mellan 0 och 55 Ohm, så det blir till att köpa en ny i dagarna och byta den.
  5. Ja, men det var för att slippa klippa kablarna till givaren som jag ville veta om det gick att artbestämma felet utan att mäta.
  6. Mätaren flyttar mellan tom undre rött och tom övre rött när jag flyttar den svarta "flottören" upp och ner på givaren. Stämmer det med vad man förväntar sig av en hel US standard givare och EU mätare? Eller är det troligt att givaren är trasig?
  7. Det gick med lite bära eller brista våld. Dock tvungen att ta bort balken för att få ut givaren.
  8. Jobbar vidare med att försöka få loss givaren. Ser ut som att den är gängad ner i tanken på en platta där slangarna till motorn också sitter. Dock svår att komma åt och får den inte att rucka sig. Någon som sett liknande lösning och kan hålla med om att den är gängad så det bara är mer våld som behövs?
  9. Med 12v inkopplad så är det 0 Ohm mellan svart och blå. Utan spänning får jag 285 Ohm.
  10. Sir, you got a point. Nu var givaren i övrigt i dåligt fysiskt skick så den behövde bytas oavsett. Jag ska försöka få loss givaren imorgon och se om jag kan mäta på den. Är det på kablarna man mäter eller har den några andra ställen som Fluken kommer åt? Kabeln jag lätt kommer åt från durken är crimpad med Duraseal så vore bra om det finns någon annan mätpunkt.
  11. Det är så det är kopplat nu. Vad tror du om anoderna? Normalt för en ny anod efter några dagar i bräckt vatten?
  12. Provade att spänningssätta gamla mätaren utan givare. Gamla mätaren ger kortslutning när 12v är inkopplad (full tank) och 285 ohm när den är urkopplad (tom tank). Eller om det var tvärtom... Men gissar att det pekar åt US standard så får koppla ur den nya igen och se om jag kan byta till rätt.
  13. Tack för svar, igen. Det vore ju lite typisk mig att köpa fel trots att jag gjort lite research innan. Givaren sitter lite otympligt till med en popnitad alubalk strax över sig. Jag får göra en ansats och se om givaren går att få loss utan att behöva riva bort balken. Ska även se om jag kan mäta på den gamla.
  14. Rättelse: verkar vara zinkanod. På kvittot står 826134Q vilken enligt en sökning på nätet leder till zinkanod för Mercury.
  15. Oklart var båten gått tidigare men jag köpte den i Nynäshamn, och motorn var nyservad med nya anoder av en firma där. På kvittot står det inte vilken sort de bytte till men jag kan ringa dem imorgon och kolla. Båten ligger i Stockholms skärgård nu, alltså bräckt vatten. Båten hade även en gammal sliten bottenfärg, som jag skrapade bort (färgborttagning och plastskrapa) till 90-95% innan jag sjösatte.
×
×
  • Create New...