Jump to content
Thursday 25 February 2021

Big_Mike

Medlemmar
  • Content Count

    44
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

3 Neutral

About Big_Mike

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Fy f*n, det lät inget roligt. Hoppas du får njuta lite av den i sommar iaf.
  2. Var nere på en fiskeresa i Västervik och hyrde båt där ett år (liten styrpulpet). Av någon anledning hade stugbyn/båtuthyraren sina motorer i vattnet (nertiltade) hela säsongen. Första båten vi skulle låna hade så mycket grönt skägg på propellern att den var helt obrukbar. Den andra var vi fick var något bättre men fortfarande dålig... Skulle nog aldrig lämna min egen nere (som standard) efter den upplevelsen.
  3. Fick du någon ordning på ekipaget? Intresserad då jag köpte en begagnad motor förra året till min lilla Buster Booster och på den motorn satt det hydrofoil, vilka jag tror ställer till det mer än jag hoppats.
  4. Tack Guestsson! Jag har justerat vajern ut till max både vid motorn och inne i reglaget. I realiteten så är nu växelväljaren på motorn som vajern fästs vid lite tryckt bakåt i neutralläget vilket tyder på att jag justerat för mycket. Men utan detta "extra" går inte backen i utan tuggar bara kuggar. Jag har beställt en ny vajer för att utesluta att det är denna som orsakar problemet, men jag vågar inte tro att det kommer hjälpa eftersom den vajer som jag har nu verkar vara helt okej och relativt ny utan synliga skador. Nästa steg blir att göra som du föreslår: "För att kunna demontera växelhuset är växellänkaget delat mellan motor och växelhus. Leta upp denna delning och kolla om det går att öka längden där." Jag gissar att detta skulle kunna hjälpa då växelväljarens neutralläge inte påverkas utan det är den nedre delen av växellänkaget som skjuts nedåt vid denna justering. Går det att justera där borde med andra ord backen gå i tidigare när vajern trycker växelväljaren bakåt, allt annat lika.
  5. Hittade lite intressanta videos på ämnet: Hur en växellåda fungerar: Byte av växelvajer / reglagevajer: Sliten dog clutch orsakar att växeln inte går i eller hoppar ur:
  6. Av intresse, fick du någon ordning på grejerna?
  7. Jag funderade ett tag på om det kunde vara kopplingsenheten (Dog clutch) som spökade men det stämmer inte med att jag kan lägga i växeln utan tuggande om jag gör det för hand istället för via reglaget. Det ska gå att justera växeln via en skruv på framsidan av riggen. Kan det ge något tror ni? Annars beställer jag en ny vajer och börjar där... Men, hundralappar blir fort tusenlappar när man börjar byta grejer lite på chans.
  8. Hej, Näst intill fått ordning på skutan nu efter många om och men och god hjälp härifrån forumet. Har dock ett bekymmer som jag gärna tar lite hjälp med. Har ett nytt reglage av märket Recmar som i princip är en kopia av Yamaha 703. Kopplat med en 3.3 m (typ) växelvajer går denna till en Yamaha 20 hk från 2006. Hade stora problem med att få i backväxeln som bara tuggade kuggar när jag försökte. Försökte justera vajern men fortsatta problem med att få i växeln. Provade då att lägga i växeln utan att använda reglaget och trycka i växeln manuellt vilket verkar fungera utan problem. Hade en extra 2.25 m vajer som ser fräsch ut men med oklar historik som justerad ut till max i bägge ändarna kan få i växeln om man är väldigt bestämd, men inget man skryter över. Kan det vara så att jag har oturen att bägge dessa är så dåliga att växeln inte vill gå i eller kan det vara något annat? Om jag ska beställa ny vajer, vad ska jag tänka på? Är slaglängd något jag behöver fundera på? Något märke som är bättre än andra? Något märke man bör undvika? Tacksam för tips!
  9. Hej, Näst intill fått ordning på skutan nu efter många om och men och god hjälp härifrån forumet. Har dock ett bekymmer som jag gärna tar lite hjälp med. Har ett nytt reglage av märket Recmar som i princip är en kopia av Yamaha 703. Kopplat med en 3.3 m (typ) växelvajer går denna till en Yamaha 20 hk från 2006. Hade stora problem med att få i backväxeln som bara tuggade kuggar när jag försökte. Försökte justera vajern men fortsatta problem med att få i växeln. Provade då att lägga i växeln utan att använda reglaget och trycka i växeln manuellt vilket verkar fungera utan problem. Hade en extra 2.25 m vajer som ser fräsch ut men med oklar historik som justerad ut till max i bägge ändarna kan få i växeln om man är väldigt bestämd, men inget man skryter över. Kan det vara så att jag har oturen att bägge dessa är så dåliga att växeln inte vill gå i eller kan det vara något annat? Om jag ska beställa ny vajer, vad ska jag tänka på? Är slaglängd något jag behöver fundera på? Något märke som är bättre än andra? Något märke man bör undvika? Tacksam för tips!
  10. Proffsen visade sig ha dåligt med tid... Fullbokade nästan in i juni. Var förbi Yamaha idag, tyvärr hade verkstadskillarna gått hem men blev väldigt vänligt bemött. Tydligen långt ifrån den första som kommit och frågat just hur det ska vara kopplat inne i motorn. Yamaha har inget elschema på kopplingarna så svårt för en lekman. Blir ju lite sugen att försöka sätta ihop en enkel instruktion så andra kan bli hjälpta. Är det någon som har motsvarande kopplingar i sin snurra som kan ta bilder på hur det är kopplat? Bifogar skiss på kablaget ifråga.
  11. Tack! Verkar tyvärr som om föregående ägare gjort viss åverkan när han kopplade ur allt. Får nog erkänna mig besegrad och låta ett proffs se över det hela.
  12. Hej, efter ett par timmars googlande ber jag nu er kära forummedlemmar om hjälp. Jag köpte en yamaha 2-taktare i slutet av förra säsongen. Tidigare ägare hade kopplat ur reglagekablarna och jag nöjde mig då med att bara koppla in gas och växel (och ett dödmansgrepp). Nu har jag monterat ett nytt reglage: https://www.marineparts.se/tillbehor/batutrustning/reglage/enkelreglage-yamaha-7-pin-stopsel-rec703-48230-14/ Jag har dragit in trådarna som ska kopplas in i motorn via ingången under bensinkopplingen. In under förgasaren och upp på sidan med bensinfiltret där tidigare ägaren ryckt löst alla trådar. Nu tar det lite stopp för mig. Är det någon som har ett ordentligt kopplingsschema eller har bilder på hur motsvarande motor är kopplad? Flera trådar har multipla kopplingspunkter så det är lätt att bli förvirrad...
  13. Kanske kan lägga till mig till historielistan om ett par månader. 😳
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy