Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Hej,

 

Näst intill fått ordning på skutan nu efter många om och men och god hjälp härifrån forumet.

 

Har dock ett bekymmer som jag gärna tar lite hjälp med.

 

Har ett nytt reglage av märket Recmar som i princip är en kopia av Yamaha 703. Kopplat med en 3.3 m (typ) växelvajer går denna till en Yamaha 20 hk från 2006. 

 

Hade stora problem med att få i backväxeln som bara tuggade kuggar när jag försökte. Försökte justera vajern men fortsatta problem med att få i växeln. Provade då att lägga i växeln utan att använda reglaget och trycka i växeln manuellt vilket verkar fungera utan problem.

 

Hade en extra 2.25 m vajer som ser fräsch ut men med oklar historik som justerad ut till max i bägge ändarna kan få i växeln om man är väldigt bestämd, men inget man skryter över.

 

Kan det vara så att jag har oturen att bägge dessa är så dåliga att växeln inte vill gå i eller kan det vara något annat?

 

Om jag ska beställa ny vajer, vad ska jag tänka på?

Är slaglängd något jag behöver fundera på?

Något märke som är bättre än andra?

Något märke man bör undvika?

 

Tacksam för tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag funderade ett tag på om det kunde vara kopplingsenheten (Dog clutch) som spökade men det stämmer inte med att jag kan lägga i växeln utan tuggande om jag gör det för hand istället för via reglaget.

 

Det ska gå att justera växeln via en skruv på framsidan av riggen. Kan det ge något tror ni?

 

Annars beställer jag en ny vajer och börjar där... Men, hundralappar blir fort tusenlappar när man börjar byta grejer lite på chans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade lite intressanta videos på ämnet:

 

Hur en växellåda fungerar:

 

Byte av växelvajer / reglagevajer:

 

Sliten dog clutch orsakar att växeln inte går i eller hoppar ur:

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns två typkonstruktioner för manövreringen av dog clutchen nere i växelhuset. I båda fallen sitter en fjäder som trycker dog clutchen mot fören av båten och låser fast framväxeln. Växling sker genom att trycka dog clutchen åt motsatt håll dvs akterut av en kam i nedre änden av växelaxeln.

Framväxeln brukar alltså sträva efter att "lägga i sig själv".

 

Rörelsen akterut åstadkoms antingen genom att en kam i växelaxelns ände vrids och därmed trycker dog clutchen bakåt eller så är änden kilformad så att samma rörelse av dog clutchen åstadkomms genom att kilen trycks nedåt. 

 

Jag tror att din motor har den senare konstruktionen, dina problem tyder därför på att växellänkaget definierat som den totala längden växelkabelns INNER-vajern + längden på länkaget i motorn från anslutningspunkten för inner-vajern till kilen i växelhuset är för kort.

 

Motoränden av innevajern brukar vara gängad, kolla om det går att gänga ut den mer.

 

För att kunna demontera växelhuset  är växellänkaget delat mellan motor och växelhus. Leta upp denna delning och kolla om det går att öka längden där. Du kan också kolla i reglaget, om det går att göra något där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Guestsson!

 

Jag har justerat vajern ut till max både vid motorn och inne i reglaget. I realiteten så är nu växelväljaren på motorn som vajern fästs vid lite tryckt bakåt i neutralläget vilket tyder på att jag justerat för mycket. Men utan detta "extra" går inte backen i utan tuggar bara kuggar. 

 

Jag har beställt en ny vajer för att utesluta att det är denna som orsakar problemet, men jag vågar inte tro att det kommer hjälpa eftersom den vajer som jag har nu verkar vara helt okej och relativt ny utan synliga skador.

 

Nästa steg blir att göra som du föreslår: "För att kunna demontera växelhuset är växellänkaget delat mellan motor och växelhus. Leta upp denna delning och kolla om det går att öka längden där."

 

Jag gissar att detta skulle kunna hjälpa då växelväljarens neutralläge inte påverkas utan det är den nedre delen av växellänkaget som skjuts nedåt vid denna justering. Går det att justera där borde med andra ord backen gå i tidigare när vajern trycker växelväljaren bakåt, allt annat lika. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...