Jump to content
Saturday 28 January 2023

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 09/11/2022 in all areas

  1. 2 points
    Jag gick en väderkurs för långfärdsseglare inför testsegling runt Skottland och Orkney och lärde mig att idag är väderprognoserna så säkra att man kan invänta ett väderfönster på säg 3 dygn och då funkar det med valfri sjösäker segelbåt (med värmare) för den färden. Det går att dagsegla/kustsegla till Gibraltar vilket vi har påbörjat under 2 säsonger, torrsättning i La Rochelle området den här vintern. Vi ser att de lokala båtarna är i princip desamma som vi har i Sverige (en del är designade för att sjunkna ned i dyn eller stå på botten). Vill man korsa Biscaya går det att vänta in väderfönster eller kustsegla. Att segla över Atlanten kräver lite mera av besättning och båt vilket vi har förberett oss genom att vara med i JRSK, OSK och SXK medelhav. Vi har förberett vår båt och besättning för ett varv runt klotet men börjar med säsongsegling till Medelhavet. Efter några säsonger i Medelhavet tar vi beslut om vi går över Atlanten och då får sambon sluta jobba. Vid rutter längre än 5-6 dagar ökar risken för felaktig väderprognos och då kan du möta tex en oförutsedd storm som kräver förberedelser (rigg, segel, matlagning, etc.). Vi träffade på en familj i Cherbourg som sjöräddningen fått hämta ute på havet, trasiga segel och tamp i propellern. De hade seglat när stormvindar passerade området, vi valde att stanna i hamn när vi såg prognosen. Med kunskap reducerar vi risken att skjuta oss i foten...
  2. 1 point
    Det är bla därför man ska ha så många batterier som man har plats och råd till. Liten batteribank ger hög urladdningsnivå och kort livslängd. Stor batteribank ger låg urladdningsnivå och lång livslängd. Stor batteribank ger också snabbare laddning. Går inte in på detaljer nu, det har andra redan beskrivit bra här på forumet. (Några gamla BT-batterier tjänstgjorde i nio år i min båt. Gav bort dem till ena sonen och till några kompisar - som fortfarande använder dem nu 12 år senare.)
  3. 1 point
    Tänkte återkoppla lite. Har försökt ställa givaren i olika lägen men utan att få det bra. Har även försökt med kalibrering av givaren men det verkade inte fungera för just mitt reglage. Slutligen drog jag några varv med vulktejp över givararmen och då visade mätaren rätt. Lite fullösning men funktionellt.
  4. 1 point
    Jag ser inte problemet, skaffa den trailer som passar behovet bäst. Ta upp och transportera båten och fixa ett E kort under vintern. 100 kg är inget att fundera över och poliser med våg längs vägarna är det ont om, och om det känns som ett grovt brottsligt tilltag kan du ju alltid försöka låna en större bil. Mvh Andréas
  5. 1 point
    Eftersom det inte finns något som heter "sprängkåpa" på en marinmotor så gissar jag att det är en primäraxelkåpa du är ute efter och det kan jag nog ha en till AQ 140. Ingemar
  6. 1 point
    Hej Detta är en Johnson 30, fanns också som Johnson 900 med högre fribord. Det finns också en Johnson 24. Vad jag minns är konstruktören Bo Johnsson, höll på senare tid till på Styrsö Hälsningar Ove
  7. 1 point
    Jag bytte till PSS på förra båten och hade sedan PSS i 15 år. Bytte till PSS på den nya också. Enligt mig en av de bästa axeltätningarna du kan ha (men inte den billigaste). I princip underhållsfri och håller hur länge som helst. Kanske därför det inte står så mycket om underhåll 😉. Inget fett eller annat klabb, och är normalt heltät. Du verkar ha varianten med forcerad vattensmörjning/kylning, dvs med nippel på grafitringen. Då behöver du inte göra någonting. Om du har varianten utan nippel (klenare axlar och långsamma båtar) skall du efter sjösättningen pressa grafitringen bakåt (komprimera bälgen) så det strömmar ut vatten. Detta för att säkerställa att det inte ligger en luftkudde överst, utan det är vatten ända upp. Med ett antal års intervall rekommenderas att byta gummibälgen då den kan bli hård och oelastisk. Verkar den bra är det dock inte nödvändigt att göra det förrän den börjar kännas stum (eller se illa ut). Jag bytte först efter 10 år på den gamla båten, och då mest för att jag ändå hade isär det i samband med motorbyte. Den hade fungerat många år till.
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Create New...