Gå till innehåll
fredag 26 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2020-02-21 på alla områden

  1. 1 poäng
    Hahaha! Tagen på bar järn(!)ing! Närå, bara seg i huvve efter en intensiv vecka. Men när du säger det skulle en bärs inte sitta i vägen, fast vid närmare eftertanke sitter en öl aldrig i vägen...förutom till frukost då förstås.
  2. 1 poäng
    Denna jäkla "ankarsnapsen" som ställer till det
  3. 1 poäng
    Glömde nämna en vital liten detalj att det inte är en Maxi 95 vi har. Ville bara berätta hur jag upplever "matbordsmonterad" motor. Är nog lite vimsigare än vanligt i skallen för tillfället. Ledsen för det.
  4. 1 poäng
    Vi har motorn under bordet, inte hela vägen upp utan det går att lägga upp fötterna mellan huv och bord. Den är i vägen för att kunna sträcka ut sig. När det är dags att meka är det en helt underbar placering. Det går att nå allt utan att behöva krumbukta sig det minsta. Å andra sidan är det inte så ofta man behöver komma åt motorn.
  5. 1 poäng
    Östersjön är ett innanhav, Vänern är det inte, det är en insjö (även om de som seglar på Vänern verkar tro att det är ett innanhav av någon märklig anledning, kanske för att det låter ballare..?).
  6. 1 poäng
    Det är nog alkoholförbudet som gjort att båtägarna fått tid över att fundera på fel som inte dykt upp eller kommer att dyka upp.
  7. 1 poäng
    Det är paranoija som får båtägare att vidtaga försiktighetsåtgärder inför problem som knappast ens existerar. En gång fans det franska ingenjörer anställda av en likaledes fransk bilbyggarfabrik som hade samma tekniska och paranoida tankesätt. Ja vi är bortskämda med vatten. I en del världsmetropoler har man dubbla vattenledningsnät, ett för någorlunda rent dricksvatten och ett nät för toaletternas spolvatten, då man anser att dricksvattnet är för dyrbart att spola toan med.
  8. 1 poäng
    Vad är det som gör att många båtägare kan få de mest triviala saker att bli ett världsproblem? Det verkar som om båthobbyn är den syssla som ställer till med mest problem för utövaren. Och beträffande vatten så finns det de som får gå kilometrar till en lerpöl för att få ett glas. De hade nog varit tacksamma för att ha en kran hemma med vatten som har en bismak av klor eller diskvatten.
  9. 1 poäng
    Vi har diskuterat dricksvatten i tusentals trådar. Gör så litet som möjligt. Fyll kommunalt vatten eller annat bra vatten du känner till. Då är det inga problem att dricka det. Gammalt vatten kan smaka illa särskilt som man kokar kaffe eller te på det. Värre är det inte. Jag har bara en enkel sil på slangen innan pumpen för att skydda den om man skulle få ned något skräp i påfyllningen. Krångla inte till det! Det går säkerligen bra att skrubba tankar rena med diskborste och vara vatten också, om tanken har en manlucka. Slangarna kan behövas bytas efter ca 10 säsonger då de kan ge smak eller bli stela ock börja läcka i anslutningarna.
  10. 1 poäng
    Det gillade jag heller inte. Sen är akterhytten väldigt trång men stor sittbrunn. Mitt val blev istället en Targa 96.
  11. 1 poäng
    Vad tror du om en brytare på styrvajern vid snäckan bakom ratten. Dvs parkera alltid med max styrutslag åt styrbord. Låt detta läge ha en stängd brytare. När någon ruckar på motorn eller vrider på ratten bryts kretsen. Gällande IR-detektor eller motsvarande skulle man kunna montera den alldeles framför den uppfällda motorn. På så vis täcker själva motorn området bakom båten.
  12. 1 poäng
    Jag tömmer bara tankar, slangar och pumpen. Låter kranarna stå öppna, skruvar loss duschmunstycke och förvarar det frostfritt inomhus. Det kan däremot bildas avlagringar i tankar och slangar, i dessa kan det om man har otur växa bakteriekulturer. Se till att vattnet du fyller är kommunalt dricksvatten, det skall vara av livsmedelskvalitet och i princip så pass sterilt att man inom sjukvården använder vanligt kranvatten till ordinära omläggningar och sårtvätt. Det gäller att ha omsättning på vattnet, gammalt vatten kan smaka illa, och det kan ske utfällningar och avlagringar beroende på hur kalkhaltigt vattnet är. Det är vanligt att den aktuella kommunen på någon av sina hemsidor anger kalkhalt, pH, dH och andra vattenparametrar. Kan ju vara bra om man är orolig att kolla detta. Landets akvarister brukar ha koll på det! Jag har tvättat dicksvattentankar med svag klorinlösning, och efterföljande två-tre igenomsköljningar. Spolarvätska var någonting nytt för mig. Men liksom med klorinlösningen lär man ju kunna smaka sig till när det är ordentligt ursköljt.
  13. 1 poäng
    Är rymlighet och plats för barnbarnen en prioriterad faktor kan kanske Maxi 95 vara ett alternativ? Fast vacker är den väl inte. Borde gå att hitta en Maxi 95 med bytt motor inom din budget. Om man inte är ute efter att maximalt utnyttja fartpotential i en båt med masthead, kan faktiskt en högt skuren fock fungera. Då blir det lite lättare att kryssa. Jag har en högt skuren cirka 110% fock till min mastheadriggade HR. Man tappar märkbart fart jmft med att hissa en Genua 2, men båten är mycket lättare att segla. Om budgeten är strikt är det nog rätt bra att försöka hitta en båt med bytt motor. Annars riskerar ju budgeten att spräckas inom några år. Jag är dåligt uppdaterad på vad en motorinstallation går på? En ny Volvo Penta D1-30 installerat och klart går väl lös på 100 000? De pengarna får inte den som köpt motorn tillbaka vid försäljning av båten. Så jag skulle nog enbart titta på båtar med bytt motor.
  14. 1 poäng
    Min erfarenhet är att Biltemas datablad inte är några apoteksrecept precis, enheter och mått blandas friskt... Din generator "trycker" inte ut 115 A konstant oberoende vad som sker i laddkretsen. 115 A är vad den maximalt kan leverera vid behov och vid ett visst varvtal. Vid låga varv ger den mindre vid höga mer. Batterierna tar emot den ström som de förmår under ett ett visst laddningsläge. Det är batteriernas inre resistans som bestämmer hur mycket ström de tar emot. Urladdade batterier tar emot mer, nästan fulladdade tar de emot en liten laddström. Din generator har en inbyggd regulator som håller spänningen på en viss nivå. När belastningen i systemet ökar så ökar generatorns regulator laddspänningen för att kompensera. Om du inte har något fel på din generator eller din Sterling kokar inte batterierna.
  15. 1 poäng
    Att tvinga båten att peka åt ett annat håll på det viset är användbart även när man ankrar. Om vind och sjö inte är överens om vilken riktning de skall hålla kan man "rotera" båten så man får en lugnare ankring. Det funkar riktigt bra.
  16. 1 poäng
    Marinwiki har en del information, fyll gärna på... Jag har själv inte gått kanalerna, men har förstått att det inte sällan är tillåtet att ligga kostnadsfritt längs kanalbankarna och även på andra ställen i anslutning till slussar och broar. Kan vara värt att kolla upp för att slippa ligga i hamn varje natt och för att spara en slant till något annat roligt.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...