Gå till innehåll
fredag 26 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2018-11-13 på alla områden

  1. 2 poäng
  2. 2 poäng
    Båtar med fast axel behöver knappast tankas då de inte kan göra fart genom vattnet, axeln måste kunna rotera för det. 😁
  3. 1 poäng
    Försäkringsbolagen brukar säga att det ska finnas en jordkabel mellan påfyllningen och tanken. Det gälle för en rostfri tanke, hur det är med plasttank vet jag inte.
  4. 1 poäng
    En stor fara lurar... Du har förmodligen byggt dig en veritabel bomb!!! Hoppas du har full koll på jordning av alla delar i systemet. När man fyller bränsle genom en icke elektriskt ledande slang, uppstår statisk elektricitet, med stor risk för gnistbildning. Bensinångor är mer lättantändliga än dieselångor. Begrunda detta noga! Är det bensinmotor behöver du även fläkt som ventillerar ut ångor, före start och efter avstängning av motorn. Kolla med ditt försäkringsbolag vad som gäller vid ombyggnad och ändring. Ta nu vara på denna allvarliga varning och var rädd om dig och de dina. Skrivet i all välmening... - Oooops tråden med många inlägg gällde tydligen vars tanklocket mm ska placeras.... Det var väl det viktiga för hen. .
  5. 1 poäng
    Centrifugalkraften. Hur funkar det? Typ som en filimasardiod jobbar? - Har för mig att det är en axel, med snedskurna kuggar, som gör att startdrevet drivs uppåt. Kärvar detta, så blir det så som du beskriver... Plocka isär och undersök. Sök Benixrelä... för beskrivning av funktion.
  6. 1 poäng
    Kan lilla kugghjulet ha börjat kärva alternativt solenoiden som tackat för sig.
  7. 1 poäng
    Det lilla kugghjulet skall stiga upp av centrifgalkraften då det snurrar, försök att smörja axeln med wd40, crc5-56 el dyl. /Kaj
  8. 1 poäng
    "Nibral" är en förening av nickel, brons och aluminum. Måste ju finnas en kemiexpert här .... Eller ska vi skicka frågan vidare till Fråga Lund?
  9. 1 poäng
    Baxlagets tankar är inte så dumma, tror jag. Skadan är vad jag förstår på ungefär samma ställe där kavitationsskador brukar uppstå. Det kan kanske vara kavitationsskador som "öppnar upp" för fortsatt oxidation varvid de hårda knölarna bildas. Vet inte riktigt hur nibral funkar. Är det ett tunnt skyddande oxidskikt som gör att metallen inte "rostar", som på aluminium. Bara spekulationer. Kan du fotografera med något närbildsläge/makroläge på kameran? Gör det i sådana fall och skicka frågan till den som sålt propellern och gärna hit också. Mackey
  10. 1 poäng
    Rätt gissat. Vi behöver inte skapa nya ord för att beskriva något där det redn finns bra och lättförståeliga uttryck. Jag brukar anväda hen för att reta folk, typ "Ska hen ha en kopp kaffe". Och fan ta den som kallar min båt "hen".
  11. 1 poäng
    Vågar mig på en djärv gissning här utifrån din bild. Avlagringarna är störst på bakkanten av propellern, där stigningen är störst och där belasningen, vattentrycket är störst. Där borde då materialet svikta som mest. När materialet sviktar, kan det då öppnas upp "porer" som vattnet tränger in i och fastnar och som inte tätar längre mot vatten? Vid senare stillaliggande kommer syre och annat därmed att bilda dessa rostporer. Någon?
  12. 1 poäng
    Det är alltså en metall som är en förening av nickel, brons och aluminum. Detta i milt saltvatten. Borde finnas någon kemiexpert här som kan förklara detta.
  13. 1 poäng
    Söt- eller saltvatten? Är det en rostfri propeller (svårt att se)?
  14. 1 poäng
    Jag kan ju inte garantera hur mycket konstruktören tänkt på säkerheten. Men jag skulle gissa att det finns standarder även för dett som kräver ett minimum. Och gör inte vissa av dessa värmartillverkare också värmare för bilar? Där kan jag garantera att det alltid ligger mycket mer arbete bakom än vad som syns ens för en konstruktör.
  15. 1 poäng
    Här en bild tagen mitt i natten på ett Viggenplan vid rastplats Viggen vid Såtenäs mellan Trollhättan och Lidköping. Tagen på 25 meters höjd rakt ovanför.
  16. 1 poäng
    Kolla vädret noga både på tv och på nätet, Foreca tex, från nu och framåt så är det lättare att förstå hur det kommer att vara när ni seglar. Som det ser ut nu kommer det att blåsa ca. 9 m/s på Kökar, Utö och Jurmo på fredag och då byggs det upp vågor som i snitt kanske är en meter höga och max 1,8 m. Det är ingen fara med det i en segelbåt och ni kommer att ha vågorna från sidan vilket är bra. Sedan mojnar det lite, men vågorna blir kvar ett tag. Är det för guppigt för er kan det vara idé att gå genom Lemströms kanal och över Lumparn. När ni går från Husö öster ut mot Korpo kommer ni att känna på hur det känns, och då får ni bita ihop för här finns inget val. Är det för jobbigt för er kan det vara idé att ha en alternativ rutt norr om Korpo för att slippa vågorna sista dagen. Vinden är bra för er, kommer in från sidan, kallas halvvind. Ni kommer inte ha några problem att segla tror jag. I halvvind går det fort utan större bekymmer med att båten lutar eller att det är svårt att skota rätt. Skota förseglet så att det slutar fladdra och gör sedan på samma vis med storseglet. Förseglet ska helst inte ha någon bubbla längst fram, men storen kan få bubbla in lite vid masten. Ni behöver inte gå norr om Överö, gå genom Embarsund istället. Finns många möjligheter att lägga till i östra delen. Gå in på Klobb fladen så hittar ni säkert bra skydd på tex. Foderholmen. Hit är det 30 distansminuter (M) och det finns möjlighet att stanna i gästhamnarna Rödhamn och Degerby på vägen eller över natten om det inte går så bra. I hela Embarsund går också att hitta plats att förtälja. Ni borde hinna 30 M på åtta/tio timmar med den vind som det nu verkar bli, snitt fyra knop. Hela resan är cirka 80 M, så nu är det 50, kanske 60 M kvar. Korpo ström eller staden Korpo blir ett naturligt andra mål. Förbered några alternativa tilläggningsplatser på öarna mellan Husö och Korpo. Behöver ni stanna tidigare är det skönt att ha kollat upp lite möjligheter i lugn och ro och går det bra är det skönt att ta lunch eller en fika i lugn och ro. Sista bidraget. Se till att inte trilla över bord, använd sele om vågorna är höga, eller en lina runt midjan om ni inte har tillgång till selar. Vädret ser gynnsamt ut och jag hoppas och tror ni kommer få en fin oktobersegling. Lycka till! Mackey Ps En termos med varmt vatten är bra, funkar till pulverkaffe, buljong och nudelsoppa (om man står ut med att nudlarna är lite hårda...)
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...