Gå till innehåll
söndag 27 juli 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2018-04-08 på alla områden

  1. 1 poäng
    Hondas förgasarmotorer som uppfyller EPA 2006 är superkänsliga för de hartsrester som bildas då gammal bensin ligger kvar i förgasarna då motorn inte används under längre tider (vinter mm). På grund av avgaskraven finns en massa hårstråtunna kanaler i varje förgasare som alltså sätts igen lätt. De är dessutom mycket svåra att få rena, seriös demontering och ultraljudstvätt KANSKE hjälper, annars gäller total demontering och mekanisk rensning av allt via tunna metalltrådar av precis rätt dimension. Ett dj-a pillejobb.... Det hela förvärras av att dessa motorer har en förgasare per cylinder, som slutligen skall balanseras också. JO, jag hade en sån best, fast 30 hk, men tre djävlandes cylindrar var det. Sensmoral: köp ALDRIG en sentida EPA2006- motor från Honda! Sen hjälper det inte att resten av motorn är jättebra. Lägg en peng på nyare insprutningsversioner i stället.
  2. 1 poäng
    Vet inte men det finns olika källor. Jämför tex MarineTraffic och Vesselfinder. När jag köpte transponder så åkte jag en liten tur. När jag kom hem så visade MarineTraffic fortfarande att jag var ute på sjön. Klickade man så stod det att uppgiften var typ 38min gammal. Men det såg man inte direkt. Jag kollar då och då om jag finns. På vissa ställen gör jag inte det. Kul men opålitlig. En AIS mottagare kostar väl 1500-2000kr och den är pålitlig. Man får upp AIS-målen på plottern och kan få larm om man passageavståndet kommer att bli för litet. Går man upp i pris så får man en transponder, 4-5000 kr. Då ser alla större fartyg mig. Många fritidsbåtar också. Dessutom spelas det in, försvinner jag så kan man se var jag åkt. Bra säkerhetsutrustning alltså.
  3. 1 poäng
    Vi beställde en sådan hel bäddmadrass när vi köpte båten ny för två år sedan. Det var leverantören, Flipper Marin i Täby, som ordnade med det. Det har vi inte ångrat, tjock och jätteskön. Kostade dock 10 000 kr, så det får man vara beredd på.
  4. 1 poäng
    Kan bara råda dig till att inte välja internationals interdeck vit som halkskyddsfärg. Jag gjorde det en gång och den färgen är en riktig smutsmagnet. Även de renaste skorna lämnar fotavtryck när du går på den. Sen ska du tänka på att målar du delar av en äldre båt vit, så kommer plötsligt allt annat vitt på båten se väldigt sunkigt ut, så välj isf en bruten vit, inte kritvitt. Kanske därför den tidigare ägaren valde grå, kanske klokt. Dessutom blir riktigt ljus vit jobbigt för ögonen i solsken tycker jag.
  5. 1 poäng
    Såna där sprickor, ”hair-line cracks”, kommer väl av att glasfibern har belastats så den flexat, vilket den sprödare gelcoaten inte klarar utan att spricka.
  6. 1 poäng
    Jag tror det finns en enorm outnyttjad potential för framställning av biogas. Här i Vasa gör man biogas av biologiskt nedbrytbart avfall, vi sorterar biologiskt avfall i ett fack i soptunnan och slam från avloppsreningen passerar också biogasanläggningen. Resultatet är biogas som driver stadens bussar och de som har gasbilar kan också köpa gasen. En biprodukt är utmärkt trädgårdsjord som man kan köpa relativt billigt: Stormossens gasproduktion Lite längre norrut i Jeppo finns en biogasanläggning som gör gas av gödsel och allehanda jordbruksavfall. En del närbelägna jordbrukare har pipelines från sina gårdar till reaktorn. Där är också biprodukten en näringsrik gödsel för åkrarna. En lokal verkstad har specialiserat sig på att bygga om både bensin och dieselbilar för biogas. Skulle ju vara möjligt för båtar också men det blir antagligen krångligt med tankningen. Jeppo biogas Gasen har ju fördelen att den kan produceras relativt enkelt också i småskaliga anläggningar. Det är knappast hela lösningen på energiproblemet men en dellösning i alla fall.
  7. 1 poäng
    Plasta igen hålet! Det går ofta att återskapa mönstret. Jag gjorde en stämpel av trolldeg som jag kopierade däckets skrovlighet med. Stämpeln fick sitta kvar till mönstret härdat klart. Jag vet att det inte var svar på frågan, men om det inte blir bra så kan ni ju lagningen med något när ni vet att det blev fult. Mackey
  8. 1 poäng
    Ett bra exempel är väl rorkultsautopiloter. En konstruktion som utvecklats en gång för decennier sen (utvecklingskostnaden betald flera gånger om), och bara måttligt förfinats under perioden. Mycket enkel intern konstruktion. Ingen komplicerad tillverkning. Enkla komponenter. Billiga material. En produkt som borde säljas för max 1500 kr. Men standardpriset för en ST2000+ är runt 5500 kr. Man tar betalt det kunderna är beredda att betala. Konstigare är det inte.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...