Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Makro

ORCA, ny platta och navigaionssystem?

Rekommendera Poster

Hm, något nytt?

 

Platta - finns redan

Marina kartor - finns redan

Autoroute - finns redan

nmea - finns redan

 

Går inte att integrera i interiör. Untegration med andre källor, som att man har en rutt till någon hamn - kommer det då upp, väder och vågor på rutten, gästhamn, restauranter, affärer, marinor, båtaffärer och så vidare.

 

Som det är har jag stabil och bra plotter, fastmonterad i båt. Som tål att användas i sjö och inte på någon los manik. Sen använder jeg mobil för alla dessa service funktioner - eftersom det är denna jag "lever med" och använder för allmänna informations och kommunikationsbehov.

 

Ska jag ha WhiteGuide, Watski, Gulasidorna, Gästhamnar, kontaktinfo, Petersons krog reservation på denna plattan. Och hva med väder och vågor?

 

På min plotter går det med lite strul att få över rutter och waypoints från mobil. Men att måste överföra "mitt liv" till en platta i båten - tror inte det. Mobilen har mycket som jag använder till detta. Om denna hade haft tillgång till "skyn" och min mobil också hade detta och data kunde användas i båda...

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att någon försöker uppfinna hjulet igen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjösystemen är ju hopplöst efter jämfört med infotainment i moderna bilar och padda.

Bara bra om någon tar tag i detta ordentligt och inte bara lever på gamla meriter och att båtfolk har öppna plånböcker.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Kan det vara så att någon försöker uppfinna hjulet igen?

Ja det var väl lite det jag syftade på med inlägget, vad är det som gör just denna produkt så fantastisk? Men det verkar ju som om det ska säljas som antingen en app eller komplett med deras egen platta och ev med något tillbehör, misstolkar jag infon eller har de uttryckt sig otydligt? 😉

Redigerad av Makro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, -PLM- said:

Sjösystemen är ju hopplöst efter jämfört med infotainment i moderna bilar och padda.

Bara bra om någon tar tag i detta ordentligt och inte bara lever på gamla meriter och att båtfolk har öppna plånböcker.

 

 

Nja, är dom det? Jag har bättre karta i min plotter i båten än i min bil. Min plotter har nyare, enklare att uppgradera med sista data. Och den kommer ihåg rutter och jag har waypoints. Har inte sådant i min bil.

Och monterar jag nya grejer i bilen får jag inte infotainment systemet att kommunicera med detta. Inte någon öppen data bus som funkar. Jag kan inte byta motor hellre... i min bil... och få den att kommunicera med min infotainment.

Och kartor i min frus bil kan uppgraderas jo visst - kostar 4000,- pr uppdatering Plånbok, joo minsann...

 

Men förklara gärna vad som er "hopplöst" och som du saknar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att se vem som skall vara den tänkta användaren. 

Lite som någon innan sa - känns som man försöker återuppfinna ett befintligt hjul. 

 

Om man har NMEA nätverk i båten och befintlig plotter känns denna lite överflödig - då vill man ju ha allt med tråd - så det blir stabilt. 

Om man har en båt utan möjlighet till bra plats för plotter kanske man redan har en platta. 

Skall man uppgradera sitt system så tror jag man väljer plotter om man har ett nätverk med externa givare. Om man inte har det så är ju den befintliga plattan med lifeproof skal och Navionics ett tämligen prisvärt alternativ. 

Kan det vara några som jobbade på Seapilot? Slutat i samband med uppköpet och vill fortsätta utveckla en båtapp? 
 

Läste deras frågeställning: Varför har man både en plotter och en platta?

Jo för att det är enkelt att ha plattan iland och planera. Vid styrplatsen vill jag ha något som är så stabilt det bara kan vara oaktat om solen skiner och det är varmt (platta överhettad - hänt mig) eller om det hällregnar. 

En fast monterad plotter sitter där den ska sitta - alltid. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev AlfaAlfa:

- - -

Och kartor i min frus bil kan uppgraderas jo visst - kostar 4000,- pr uppdatering Plånbok, joo minsann...

- - -

Jag inhandlade en bilgps 2011 (Garmin Nuvi 2460LMT). Apparaten pajade efter något år. Då skickade de en ny på garantin för modellen fanns inte längre (Garmin Nuvi 2595LMT). Den har flyttats mellan ett antal bilar. För någon vecka sedan uppdaterade jag återigen kartorna, nu till version 2021.0, fortfarande utan att det kostar något. Lifetime maps tror jag det hette när jag köpte den.

Rätt otroligt att den dels fortfarande fungerar och att Garmin inte ändrat kartgränssnittet utan fortsätter att tillhandahålla kartuppdateringar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo Garmins bilnavigatorer är suveräna. Köpte en till sambon i födelsedagspresent för 10 år sedan som nu suttit i tre bilar. Fortfarande uppgraderar man helt gratis och enkelt både systemmjukvara och kartor och batteriet har fortfarande liv i sig.🙂

 

Däremot har jag lagt av med plotter i båten. Ser ingen anledning att lägga pengar på sånt längre när jag ändå har surfplattan med mig och har Eniro på sjön i den. Då vet man ju att man har uppdaterade sjökort. Visst har "riktiga" plottrar i många fall bättre ljusstyrka, vatten o värmetålighet men jag sitter i doghouse så det kvittar.

Skulle den lägga av är det nog heller inte så farligt då detta med navigationselektronik är nåt som kom in ganska sent i mitt båtliv.

Förresten finns ju backup i både min o sambons telefoner kom jag på....😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag uppskattar Orca-försöket för att det kanske knuffar ett extremt eftersatt produktsegment framåt. De som finns är ju fantastiskt usla, långsamma, GUI och känsla från 00-talet, kostar minst dubbelt så mycket som de borde göra osv. 

 

Nä, tack Orca för att ni försöker göra båtplottern modern.

 

Sen tror jag den är lite.. för mycket, massa notiser som ploppar upp när man kör om diverse saker tror jag inte så många, i det här landet åminstone, är ute efter. Kanske är annorlunda på andra sidan Atlanten dock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...