Jump to content
Tuesday 01 December 2020
Heliac

Köra glykol genom motor

Recommended Posts

Har frågat ett par båtgubbar i hamnen och fått samma svar från bägge. Sätt en slang i en hink, eller slang med tratt och kör igenom några liter glykolblandning så är du fryssäker. De nämnde inget om termostat osv. Det gäller dels en AD2 och en MD11 och bägge tar sjövatten direkt till motorn för kylning. Men så läser man runt lite och hittar annan info..om att det måste varmköras så att termostaten öppnar/alt. ta ur termostat och köra runt glykolblandning. Jag har kört igenom 6-7 liter blandning...men det kanske inte är tillräckligt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Törs inte uttala mig om just din motor och hur du gjort. 

 

I princip så låter jag motorns sjövattenpump suga glykolblandat vatten ur en 20 liters hink tills sånt kommer ut ur avgasröret. Syns på färgen. 

Håller en hink under och samlar upp. Stänger direkt motorn. 

 

Lossar slangen som matar kylvattnet in i avgassystemet vid motorn (på min utloppet på termostathusets lock). 

Kopplar en slang därifrån och ned i 20 liters dunken. 

Pluggar slangen som jag lossade. 

Startar motorn och kör tills det inte kommer mer i hinken.

Häller hinkens innehåll i 20 liters dunken. 

 

 

Startar igen och kör nu motorn tills avgaskröken blir så varm att jag inte kan hålla på den med handen. 

 

Det blir många, många liter som spolas igenom. 

 

Och jag har plockat ur termostaten. 

 

Vill jag, så startar jag motorn igen om en vecka eller så. 

Då vet jag bestämt att allt vatten i motorn blandats med frostskyddsvätska. 

 

På en encylindrig motor drar jag svänghjulet för hand till kompressionsläge. Då blir ventilerna stängda och ingen fukt från avgassystemet kommer in i motorn eller på ventilsätena. 

 

 

 

Edited by Hybro
Stavar fel här o där

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om motorn är utrustad med en glykolkrets behöver du inte fundera så mycket. Då är "vinteriseringen" som du gjort okej.

 

Om motorn direktkyls av sjövattnet har glykolen troligtvis inte kommit in i motorn eftersom termostaten inte öppnar innan motorn är varm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

TS skriver att han har sjövatten in i motorn.

 

Jag har hört att man då måste plocka ut termostaten först.

Dock såg jag att någon här på forumet, minns ej vem, ganska nyligen skrev att man inte behöver ta ut termostaten om man tömmer motorn på vatten först. Då skulle den fylla upp sig ändå.

 

Vet ej vad som är rätt. Det kanske kan skilja på motortyper också? Men om du både tömmer motorn först och dessutom tar ur termostaten borde du ju vara helgarderad.

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timmar sedan skrev Zwen:

TS skriver att han har sjövatten in i motorn.

 

Jag har hört att man då måste plocka ut termostaten först.

Dock såg jag att någon här på forumet, minns ej vem, ganska nyligen skrev att man inte behöver ta ut termostaten om man tömmer motorn på vatten först. Då skulle den fylla upp sig ändå.

 

Vet ej vad som är rätt. Det kanske kan skilja på motortyper också? Men om du både tömmer motorn först och dessutom tar ur termostaten borde du ju vara helgarderad.

 



Jag noterade också det inlägget med tömning av hela motorn men ej termostaten innan konservering för några veckor sen. Eftersom det var gelis som skrev det så la jag det också på minnet..

 

Men som Zwen skriver, gör du både och så är du helgarderad. 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det kanske var bla jag som skrev det, ni som tar ur termostaten överarbetar vinterkonserveringen.

Igen, tömmer man motorn helt på vatten så fyller den sig själv med glykolblandningen med termostaten på plats och man behöver inte köra tills motorn blir varm för att termostaten ska öppna.

Däremot blir det av naturliga orsaker ingen cirkulation pga stängd termostat, men det är man inte ute efter utan bara att motorn blir fylld med glykolblandning.

Man får använda lite mer glykolblandning så det räcker att fylla motorn och vara medveten om att en del åker direkt ut i avgasystemet medans motorn fylls.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, det är ju dessutom ett mycket stort arbete att plocka ur termostaten. 

 

Och värre är, att den ska i på våren, när det är brådis. 

Man kan ju dessutom glömma vart man lagt den. 

😂

Edited by Hybro
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har skruvat väldigt mycket med bilar och motorcykel. Plockar man tex ur en mc-motor och öppnar den ganska omgående så är det minimalt med vatten kvar i topp/motor.

 

Tänker som så att när man tar upp båten ur vattnet så blir det ju dels ganska brant vinkel i rampen, på bägge båtarna pekar avgaskrökarna bakåt. Sedan skakar ju båten flera kilometer på trailern, plus att motorn är varm vid upptagandet. Så hur mycket vatten kan rimligen bli kvar? Termostaten är ju inte helt tät, plus att i andra änden är det ju öppet. Termostaten är ju mer en ”cirkulationsbroms” och inte 100% tät ventil.

 

Men som sagt, det är ju inte mycket jobb att ta ur den och köra en sväng till med glykol...men jag är tveksam till att det skulle vara nödvändigt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, ja... Grannen, ägare till skogsmaskiner och van mekaniker, blev då av med sin V8 till båten. 

Spricka både in och ut genom blocket. 

Ca 11 km hem från sjön. Delvis byaväg. 

 

En annan var inte medveten om att backslaget var sjövattenkyld... Hann se vattepölen i kölsvinet, den tidiga vintern. 

 

- En god tro hjälper ofta, men inte alltid. 

 

Gillar uttrycket "cirkulationsbroms". 

 

 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev Heliac:

Tänker som så att när man tar upp båten ur vattnet så blir det ju dels ganska brant vinkel i rampen, på bägge båtarna pekar avgaskrökarna bakåt. Sedan skakar ju båten flera kilometer på trailern, plus att motorn är varm vid upptagandet. Så hur mycket vatten kan rimligen bli kvar? Termostaten är ju inte helt tät, plus att i andra änden är det ju öppet. Termostaten är ju mer en ”cirkulationsbroms” och inte 100% tät ventil.

 

Där gör du en rejäl tankevurpa kan jag säga. Tänk nivåskillnad......

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag kommer givetvis att plocka ur termostaten och göra det som krävs. Tycker bara det markligt att man får olika svar. Har pratat igen med den ene herren som ägt en AD2 under många år..Han hävdar bestämt att han bara körde igenom en ”hink” med glykolblandning tills det kom ut där bak. Den frös aldrig sönder enligt honom. Tur kanske..

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 timmar sedan skrev Hybro:

Ja, det är ju dessutom ett mycket stort arbete att plocka ur termostaten. 

 

Och värre är, att den ska i på våren, när det är brådis. 

Man kan ju dessutom glömma vart man lagt den. 

😂

Det är inte förbjudet att sätta tillbaka termostaten på hösten när man är klar med konserveringen innan du hinner slarva bort den och du har gott om tid.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Heliac:

Jag kommer givetvis att plocka ur termostaten och göra det som krävs. Tycker bara det markligt att man får olika svar. Har pratat igen med den ene herren som ägt en AD2 under många år..Han hävdar bestämt att han bara körde igenom en ”hink” med glykolblandning tills det kom ut där bak. Den frös aldrig sönder enligt honom. Tur kanske..

Att du får olika svar beror på ren okunskap ang termostaten och att det blivit en myt med avseende på denna. Och myter är svåra att ta död på.

Och ja det är ett lotteri att vinterkonservera utan att tömma motorn. Och som ett lotteri så vinner vissa och andra förlorar😀.

Men gör som du vill, är ju faktiskt bara upp till dig att bestämma.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ett bra sätt att skaffa sig varmgångsproblem i framtiden är att göra som många rekommenderar och gör, att bara koppla på glykolblandning och köra.

Det ända rätta är naturligtvis att öppna och ta bort alla kranar, peta loss det som finns innanför så att vattnet får rinna ut. Ut med vattnet följer då en hel del av det som samlats på kylmantelns botten. Annars blir det bara mer för varje år som ger sämre kylning i nedre delen av blocket som följd.

De flesta motorer har någonstans (slangar, givare mm) som går att öppna och helt enkelt fylla glykolblandningen genom. Fördelarna med detta är att det går inte åt mer vätska än vad motorn rymmer och utesluter risken att giftig glykol kommer ut på marken. Finns inget att fylla i så kan man köra i efter att man tömt systemet. 

Jag har konserverat flera hundra motorer under femtio år och har gjort på detta sätt och skulle ha svårt att sova lugnt under vintern om jag visste att någon av mina kunders motorer skulle kunna frysa sönder.

Ingemar

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy