Jump to content
Tuesday 27 July 2021
Exxentric

Starta inombordare på land

Recommended Posts

Hur startar man inombordaren på land? 

 

En utombordare kopplar man spolmuff mot växelhuset där sjövatten ska in och sätter på en slang..

 

Hur gör man med inombordaren? Hörde att man ska koppla något mot sjövattenfiltret eller något.. en annan sa att man aldrig ska starta på land då kan impeller gå sönder pga torrkörning..?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Drev eller rak axel?

Om drev, vilket?

 

Det här är  långt utanför min komfortzon (i alla fall just nu), men jag tror att du behöver svara på dessa frågor för att kunna få bra tips.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

Hur du än kopplar så får du inte koppla på någon slang med tryck, motorn måste suga till sig vattnet.

Hälsningar Ove

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om du nu inte skall torrköra  en gummi impeller måste du ha tryck på vattnet.

Alternativet om du har drev och en balja så pass djup att impellern hamnar under vatten.

Men som en i ett tidigare inlägg skrev, vad är det för kringutrustning.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har kopplat loss ngn slang innan pumpen och låtit den suga från en hink. Ibland har det krävts att skarva slangen. Har pumpen svårt att suga måste vattenytan i hinken (eller hela hinken) höjas. Har haft hinken stående på tex badplattformen och en slang ned till skölden (AQ280-drev).

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Exxentric:

. en annan sa att man aldrig ska starta på land då kan impeller gå sönder pga torrkörning..?

Impellern kan gå sönder, men jag antar att du inte ska sjösätta direkt efter? Om du startar ett kort tag och sedan kollar impellern (årlig inspektion) så är allt lugnt. Jag brukar starta mina båtar ett kort tag på land och har aldrig haft problem med att impellern blir skadad. 

 

Om du ska köra motorn längre behöver du vattentillförsel. Ta loss slangen från kylvattenintaget eller sjövattenfiltret och stoppa ner i en dunk. Vad som är enklast beror på båten. 

 

Om det är drev måste du se upp, impellern kan sitta i drevet. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det beror ju också på hur länge och hur hårt man tänker köra motorn på land och fram för allt om den kyls direkt av sjövatten eller av ett sötvattensystem med värmeväxlare.
Om man tar ur impellern vill jag påstå att en motor med sötvattenkylning kan startas och köras några enstaka minuter på tomgång utan risk om man har koll på temperaturmätaren. En motor kyld enbart av sjövatten skulle jag inte köra många sekunder ens på tomgång utan kylning. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är det en vp med drev så har du en gummibälg strax nedanför turbon, och den ger sig ganska snabbt av hettan från avgaserna. Jag har blivit lärd en minut utan kylning på land som ett rikt märke.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

De flesta är nog (liksom jag) överens om att du inte skall starta utan kylvatten. Det fyller som sagt många funktioner.

 

Däremot är det inga problem att provköra på land om du har vattentillförsel. Att impellerhuset måste vara dränkt genom att hinken står högre o.s.v. är inte riktigt sant, det är ju inte torrt därinne om båten varit sjösatt. Impellern tar stryk när den går torr/varm, men på de sekunderna det tar att pumpa upp vatten från hinken går inte impellern åt skogen.

 

En hink eller tunna (beroende på hur länge du tänker köra) och en slang till intaget. Se dock till att det blir absolut lufttätt anslutet i övergången, annars kan pumpen inte suga. Eventuellt gör du en skarvnippel/övergång till din "hinkslang" som passar på slangen du lossar från sjövattenintaget (nu talar jag inombordare med axel).

Finns sjövattenfilter som är bra placerat och du har en träffsäker kompis, kan man stänga intaget, ta av locket och hälla vatten från en hink ner i filtret i samma takt som det förbrukas.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kopplar slangen från vattenintaget till dricksvattentanken. Slipper pumpa ur tanken, kan fylla på och köra hur länge som helst.

Utan kylvatten är det risk att avgasslangen smälter. En minut utan vatten har inte skadat impellern.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Intressant idé @trewq - dricksvattentanken sitter bra till, men kör du från den för vinterkonservering? Det räcker väl med ganska små mängder glykol kvar i den tanken för att nästa säsong ska få en dålig start?

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev nossnahoj:

Intressant idé @trewq - dricksvattentanken sitter bra till, men kör du från den för vinterkonservering? Det räcker väl med ganska små mängder glykol kvar i den tanken för att nästa säsong ska få en dålig start?

Nej, ingen glykol eftersom den enda metallen i sjövattendelen är avgassamlare av aluminium och den blir ju genomspolad med dricksvatten. Plockade isär och gjorde rent värmeväxlaren av koppar efter 15-20 år, ingen korrosion, knappt något skräp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy