Janne_G 142 Postad 2 timmar sedan En sak har slagit mig efter alla år. När jag täckt mina båtar genom alla år har täckningen alltid varit fristående. Nu har jag båten stående i en större hamn där 99 % av alla antingen har ställning på däck eller sittande i mantågen. Platsen där den står är utsatt för blåst, över 25 m/s flera gånger på vintern och i övrigt väldigt blåsigt. Nu undrar jag vad händer med mantåg/pulpitar om man skruvar ställningen däri ? Och om man har den på däck, borde ge skador eller ? Funderar på om jag är sista idioten med Haki-ställning och takstolar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_XII 30 Postad 1 timme sedan Jag har sedan många år en NoTool ställning som snabbt monteras uppe på däck på min segelbåt. Jag tar upp båten med masten på och behöver då två presenningar (en för om masten och en större akter om masten). De fästs med rep runt båten undertill, alternativt vattenfyllda dunkar som tyngder. Min ställning står mot insidan av relingslisterna så presenningen ligger mot skrovet och sticker inte ut. Vid för och akter blir det öppningar för ventilation. Jag brukar sätta en mindre presenning i aktern för att täppa till så att det inte snöar in i sittbrunnen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 053 Postad 44 minuter sedan NOA-ställning med utliggare som sitter i mantågsfötter o pulpit. Har haft ställningen i fyrtio år och bara kompletterat med ytterligare delar efterhand som jag bytt till större båt. Något enstaka rör har krökt/gått av p.g.a. hårda vindar men de går som sagt att ersätta. Inga klamrar eller fästen har behövt bytas så kvalitén är bra. Nyköpta delar passar tillsammans med de ursprungliga så modellen blev tydligen bra från början. Efter att en kompis brutit upp ett par mantågsfötter när snötyngden blev för stor så har jag numera linor tvärs över däck för att hålla in stolparna så de inte kan brytas utåt. Presenningarna knyts i stöttningen och med vattenfyllda dunkar. Jag har köpt ett par extra "toppklämmor" som sitter i ändarna på takåsen så jag kan spänna upp presenningarna hårt längs nocken så de inte dras samman mot mitten. Jag är väldigt nöjd med att jag tvingades skrota mitt gamla båthus när jag bytte vinteruppläggning (det var en backe upp under fören så det var omöjligt att bygga båthus). Däcksställningen har fungerat oberoende av hur det ser ut under båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 284 Postad 27 minuter sedan (redigerade) Sök t ex Cumulus på Press o Son Där ser du vilken täckställning jag har. Vilar på mantåg och i fästena för mantågsfästena. Presenningar på nockrören och på utliggare. Inget skav från presenningar eller tampar. Och ja, jag bygger upp när båten ligger i vattnet. Vet två som skadat sig rejält, när de ramlat ned när de byggde ställning på land. Redigerad 25 minuter sedan av Hybro . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser