Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Exxentric

Starta inombordare på land

Rekommendera Poster

Hur startar man inombordaren på land? 

 

En utombordare kopplar man spolmuff mot växelhuset där sjövatten ska in och sätter på en slang..

 

Hur gör man med inombordaren? Hörde att man ska koppla något mot sjövattenfiltret eller något.. en annan sa att man aldrig ska starta på land då kan impeller gå sönder pga torrkörning..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drev eller rak axel?

Om drev, vilket?

 

Det här är  långt utanför min komfortzon (i alla fall just nu), men jag tror att du behöver svara på dessa frågor för att kunna få bra tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Hur du än kopplar så får du inte koppla på någon slang med tryck, motorn måste suga till sig vattnet.

Hälsningar Ove

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du nu inte skall torrköra  en gummi impeller måste du ha tryck på vattnet.

Alternativet om du har drev och en balja så pass djup att impellern hamnar under vatten.

Men som en i ett tidigare inlägg skrev, vad är det för kringutrustning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kopplat loss ngn slang innan pumpen och låtit den suga från en hink. Ibland har det krävts att skarva slangen. Har pumpen svårt att suga måste vattenytan i hinken (eller hela hinken) höjas. Har haft hinken stående på tex badplattformen och en slang ned till skölden (AQ280-drev).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Exxentric:

. en annan sa att man aldrig ska starta på land då kan impeller gå sönder pga torrkörning..?

Impellern kan gå sönder, men jag antar att du inte ska sjösätta direkt efter? Om du startar ett kort tag och sedan kollar impellern (årlig inspektion) så är allt lugnt. Jag brukar starta mina båtar ett kort tag på land och har aldrig haft problem med att impellern blir skadad. 

 

Om du ska köra motorn längre behöver du vattentillförsel. Ta loss slangen från kylvattenintaget eller sjövattenfiltret och stoppa ner i en dunk. Vad som är enklast beror på båten. 

 

Om det är drev måste du se upp, impellern kan sitta i drevet. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror ju också på hur länge och hur hårt man tänker köra motorn på land och fram för allt om den kyls direkt av sjövatten eller av ett sötvattensystem med värmeväxlare.
Om man tar ur impellern vill jag påstå att en motor med sötvattenkylning kan startas och köras några enstaka minuter på tomgång utan risk om man har koll på temperaturmätaren. En motor kyld enbart av sjövatten skulle jag inte köra många sekunder ens på tomgång utan kylning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en vp med drev så har du en gummibälg strax nedanför turbon, och den ger sig ganska snabbt av hettan från avgaserna. Jag har blivit lärd en minut utan kylning på land som ett rikt märke.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta är nog (liksom jag) överens om att du inte skall starta utan kylvatten. Det fyller som sagt många funktioner.

 

Däremot är det inga problem att provköra på land om du har vattentillförsel. Att impellerhuset måste vara dränkt genom att hinken står högre o.s.v. är inte riktigt sant, det är ju inte torrt därinne om båten varit sjösatt. Impellern tar stryk när den går torr/varm, men på de sekunderna det tar att pumpa upp vatten från hinken går inte impellern åt skogen.

 

En hink eller tunna (beroende på hur länge du tänker köra) och en slang till intaget. Se dock till att det blir absolut lufttätt anslutet i övergången, annars kan pumpen inte suga. Eventuellt gör du en skarvnippel/övergång till din "hinkslang" som passar på slangen du lossar från sjövattenintaget (nu talar jag inombordare med axel).

Finns sjövattenfilter som är bra placerat och du har en träffsäker kompis, kan man stänga intaget, ta av locket och hälla vatten från en hink ner i filtret i samma takt som det förbrukas.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kopplar slangen från vattenintaget till dricksvattentanken. Slipper pumpa ur tanken, kan fylla på och köra hur länge som helst.

Utan kylvatten är det risk att avgasslangen smälter. En minut utan vatten har inte skadat impellern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant idé @trewq - dricksvattentanken sitter bra till, men kör du från den för vinterkonservering? Det räcker väl med ganska små mängder glykol kvar i den tanken för att nästa säsong ska få en dålig start?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev nossnahoj:

Intressant idé @trewq - dricksvattentanken sitter bra till, men kör du från den för vinterkonservering? Det räcker väl med ganska små mängder glykol kvar i den tanken för att nästa säsong ska få en dålig start?

Nej, ingen glykol eftersom den enda metallen i sjövattendelen är avgassamlare av aluminium och den blir ju genomspolad med dricksvatten. Plockade isär och gjorde rent värmeväxlaren av koppar efter 15-20 år, ingen korrosion, knappt något skräp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...