Jump to content
Thursday 24 September 2020
Sign in to follow this  
Mackey

Kroka (skapa egg på) sickel bra och gärna enkelt/billigt

Recommended Posts

Jag måste erkänna att jag inte letat på just detta här på MG, men jag minns inte att detta har avhandlats heller.

Tänkte snygga till arbetsbänkar och bord i båten i vinter så nu vill jag ha lite råd och tips på hur jag bäst, billigast och enklast krokar min Bacho-sickel.

image.png.8f4f7e8875613a133649197538f73552.png

Tidigare har jag använt något härdat verktyg, men tänkte att jag skulle förbättra mig lite.

Jag vet hur man gör (behöver bara träna 20 år till), men vilket sickelstål bör jag använda för att lyckas bra och gärna en förklaring varför?

Vilken form av sickelstål är enklast att använda?

Runt sickelstål

image.png.284eafbd94070c570b053d68a1da4906.png

Trekantigt sickelstål

image.png.8a9686756469263ca0f7716694219668.png

Någon specialare som denna eller andra

image.png.d601238af36c93f4472b55bd0fc1ca38.png

Vilket härdat verktyg som helst

image.png.f4d04ad596108ed9b72c47aa10e8f249.png

Tack på förhand!

Mackey

Edited by Mackey

Sök på "profilerad sickling" så hittar du krokiga sicklar som kommer in i rundningarna.

7 minuter sedan skrev Lintott:

Sök på "profilerad sickling" så hittar du krokiga sicklar som kommer in i rundningarna.

Jag vill inte ha krokiga sicklar, jag vill kroka en rak sickel.

Kroka kanske heter något annat också.

Det jag vill åstadkomma är den fina graden som gör att sickeln skär bra.

image.png.8c20c8ace3e50fe1a6705bd3f2ec0b00.png

Edited by Mackey

Jag har en gammal Skarstenskrapa för sådana jobb. Den har ett blad med bra egg, går att slipa upp med en metallfil om den blir slö, går att byta blad när det är nedslipat eller om du inte får till filandet till en bra egg. Är du rädd för de vassa hörnen så går det att runda dem lite så de inte skär ner i trät.

https://www.paintpro.se/verktyg/fargskrapa-och-klickskrapa/lackskrapa-skarsten

bild.png.7a3f74377915387d74d5a5ce5a9a17a8.png

25 minuter sedan skrev Mackey:

Jag vill inte ha krokiga sicklar, jag vill kroka en rak sickel.

Jag är ingen expert på att kroka en sickel, men jag brukar polera sickeln omsorgsfullt med mycket fina vattenbrynen. Därefter drar jag några drag med det runda sickelstålet som Du visar i bild. Vinkel på sickelstålet beroende på önskad avverkning och hårdhet på den yta som skall bearbetas.

Varför gör jag så? Ja, det var ju egentligen den svåra frågan. För mig är svaret enkelt: Min farfar visade mig att så gör man. Och jag minns inte att min farfar hade fel. Det räcker för mig tills någon bevisar att min farfar hade fel.

Att kroka formade sicklar är riktigt spännande, men jag vill påstå att med en formad sickel är det mindre nödvändigt med krok eftersom formen på sickeln automatiskt medverkar till avverkningen.

Men, Du har väl läst min brasklapp i sidfoten...

Jag brukar vässa mina eggverktyg med en fin engradig fil. Borde funka på en sickel också, men jag har aldrig testat. 

17 minuter sedan skrev Lintott:

Jag har en gammal Skarstenskrapa för sådana jobb. Den har ett blad med bra egg, går att slipa upp med en metallfil om den blir slö, går att byta blad när det är nedslipat eller om du inte får till filandet till en bra egg. Är du rädd för de vassa hörnen så går det att runda dem lite så de inte skär ner i trät.

https://www.paintpro.se/verktyg/fargskrapa-och-klickskrapa/lackskrapa-skarsten

bild.png.7a3f74377915387d74d5a5ce5a9a17a8.png

Ja varför inte en skrapa.

Jag har en sickel och tänkte att den är bra att använda på stora plana ytor.

30 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Jag är ingen expert på att kroka en sickel, men jag brukar polera sickeln omsorgsfullt med mycket fina vattenbrynen. Därefter drar jag några drag med det runda sickelstålet som Du visar i bild. Vinkel på sickelstålet beroende på önskad avverkning och hårdhet på den yta som skall bearbetas.

Varför gör jag så? Ja, det var ju egentligen den svåra frågan. För mig är svaret enkelt: Min farfar visade mig att så gör man. Och jag minns inte att min farfar hade fel. Det räcker för mig tills någon bevisar att min farfar hade fel.

Att kroka formade sicklar är riktigt spännande, men jag vill påstå att med en formad sickel är det mindre nödvändigt med krok eftersom formen på sickeln automatiskt medverkar till avverkningen.

Men, Du har väl läst min brasklapp i sidfoten...

Jag fick aldrig träffa min farfar (men tror inte att han som bagare kunde något om sickling), min far använde Skarstensskrapa på träekan... (det är den jag har i min ägo)

Men det här väckte intresse så jag googlade lite o hittade en kajakbyggare som hade en superb beskrivning av skärpning o krokning av sicklar.

https://minkajakverkstad.arnwulf.se/att-kroka-en-sickel/

Fil och sen trekant,  skärpstålet, när du har en egg så kör du spetsen på stålet längs eggets kant.  Siklat mycket eftersom det tillhörde utbildningen, men äger inte ens en sikel längre, kör med industrirakblad de få gånger något litet behöver fixas innan det oljas till.  

3 timmar sedan skrev Eile:

Fil och sen trekant,  skärpstålet, när du har en egg så kör du spetsen på stålet längs eggets kant.

Det här!

Så fick jag lära mig, det är snabbt och enkelt.

Termen heter att "lägga upp" en egg. Spetsen visar om det finns hack som kan ge ränder i träet.

Mikael

Som sickelstål använder jag ett gammalt Bahco knivstål som jag har slipat bort räfflorna av och polerat. Billigt och bra. Kostade någon euro på loppis.

Jag lägger upp sickeln så som signaturen Volvo-Penta beskriver.

Det verkar som om en del personer i den här diskussionen blandar ihop målfärgsskrapa och sikling. Det är helt skilda saker för olika ändamål. Ni blandar väl inte ihop gräsklippare och utombordsmotor hoppas jag 😉

Edited by heimlaga
försenad eftertanke
  • Haha 1