Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Iwette

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    12
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

4 Neutral

Om Iwette

  • Placering
    Kadett

Mina båtar

  • Bild

Senaste Profilbesöken

709 profilvisningar
  1. En effektiv metod är att rolla på topcoat med roller. Maska & slipa först bort det gamla mönstret och var noga med att tvätta bort siliconrester. Rollern ger ett effektivt halkmönster och det kan vara nödvändigt att slipa av de vassaste kanterna. Pröva med lite olika rollermodeller, för att hitta det mönster du vil ha. Det går också at stöppla fram ett mönster med en avklippt pensel.
  2. Att drömma om olika båtar är högst tillåtet och mycket billigare än att äga. När barnen var små, hade vi en liten J17. Den blev kvar i 17 år. Enkelheten var nyckeln och ändå fick vi många fina upplevelser. Nu har vi en gammal 31 fotare och den är rena villan jämfört med den lilla båten, men liten med dagens mått mätt.
  3. Just nu finns en Swede 38 på blocket för 79'. En lagom projektbåt kanske?
  4. Du har ju en realistisk syn på det hela, så det är väl bara att ta bort rosten, spackla & måla. Förmodligen är vingarna tänkta att hindra turbulent överströmmning vid kölens nedre kant. Fungerar det så är det ju bra. Det lär inte förhindra möjligheterna för er att ha kul med den nya båten. Så lycka till och mycket nöje! Mikael
  5. Hej, Visa gärna bilder av luckan respektive teakbiten, så blir det lättare att svara.
  6. Det är c:a 3,5 m fågelvägen och med dold dragning blev det 4 m. Jag beställde 4 m förtennad kabel med pressade ändar och de räckte precis. Mikael
  7. Eltoa fungerar bra tycker jag. Numera finns det även bra elektriska mulltoaletter för båt. Jag visste inget om mulltoa, så det blev en eltoa från Johnsson. SeaSea i Skärholmen kunde ge utmärkta råd. Det var en hel del tänk runt installationen vad gäller slangdragning, men också elinstallationen. Jag drog 16 kvadratmillimeters kablar till batteri och motorblock. Kablar och kopplingsplintar kommer från Skyllermark, det blev dyrt men bra. Mikael
  8. Ja och i mitt svar valde jag att inte hänga upp mig för mycket på de önskade båtarna, utan på de önskade egenskaperna. Precis enligt din lista. De båtar som då kommer närmast, tror jag är av Olin Stephens sort. I allafall om man begränsar budgeten till mellan 200'-400'. Med en högre budget finns det ju modernare alternativ som Linjett och Arcona. X-Yachts har väl också några mer cruisingbetonade båtar än just X-95. /Mikael
  9. Stålbåten ser ju verkligen fin ut! Förmodligen trög i lättvind, men mesta bobåten och med bra utrustning för långa havsetapper. Om det var jag, skulle jag titta på båtar som S & S 34, Ohlsson 35 och Sagitta 35. Bättre seglare än långkölat, men ändå med lite gammaldags stil. S & S 34:an Pink Lady seglade jorden runt med en ensam 16 årig tjej, som skeppare. Teakdäck går bort för mig, det är för mkt jobb när det börjar läcka. 2017 var jag och min fru på jakt efter en annan båt i samma storlekar, dvs 30-35 fot. Då tyckte jag att 35 fotarna var för stora för våra behov i Stockholms skärgård och enstaka överseglingar till Gotland. Det blev en billig IW 31 med bra utrustning och uppdaterad fräsch inredning. Ingen dålig lukt, bra motor och revbar från sittbrunnen. Ändå mkt underhållsarbeten pga ålder, men vi är så här långt mkt nöjda med båten. /Mikael
  10. Visst går det att skrämma upp en gammal familjeseglare av den mindre sorten, till farter i närheten av en Soling. Det kräver dock goda kunskaper vad gäller att bygga själv, utrusta, trimma och segla båten. En vän till mig gjorde detta med en gammal RJ 85 och vi gjorde 13 knop under spinnaker utanför Almagrundet. Kryssen var som alla andra, men den gick högre i vind. Du gillar ju Jan Herman Linge's tänk, så varför inte titta på hans familjeversion av Solingen nämligen Smiling. Hotta upp den med ett modernt roder, slät botten och frächa segel. Sedan är det bara att åka. /Mikael
  11. Det här! Så fick jag lära mig, det är snabbt och enkelt. Termen heter att "lägga upp" en egg. Spetsen visar om det finns hack som kan ge ränder i träet. Mikael
  12. Hej, utomskärs använder jag 3 krokar och ej elastisk livlina. Ena bandet är kortare än den andra. Krokarna har spärrar mot ofrivillig öppning, som visas på din bild. Inomskärs seglar vi utan livlinor. Revning sköts helt från sittbrunnen, vilket minimerar däcksjobb när det gungar på havet.
×
×
  • Skapa nytt...