Jump to content
Thursday 28 January 2021

Peuhon

Medlemmar
  • Content Count

    16
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

2 Neutral

About Peuhon

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

163 profile views
  1. Det låter som en god idé. Tack för tipset!
  2. Jag har fått för mig att det är en tidig, men vet inte. Heller inget nummer i seglet, men det nummer som verkar mest trovärdigt i båten är 164 (på akterspegelns insida), så kanske någonstans på mitten. Har hört att det finns tre nummer på dem, ett för skrovet, ett för däcket och ett för slutprodukten, hmm. Fick tipset att kontakta Pelle P på Facebook, men hans sida ser för privat ut för att ställa en fråga om en gammal båt... Tänk om nån från produktionen dök upp och kunde ge en heltäckande förklaring 😃
  3. Då får man hoppas man har plats att vända...
  4. Kanske, kanske inte - känner att jag inte kommer närmre sanningen. Djupgåendet är just runt 135cm.
  5. Bilden är en inzoomning från en video, så man blir lite lurad - alltihop är plant och horisontellt undertill. Kika gärna på bilden bakifrån i mitt första inlägg.
  6. Eller sämre ytbehandlad från början? Påsvetsade delen och vingarna var mer angripna av påväxt när jag tog upp, men där fanns rent stål under färgen (sen är det skämskudde på mig som inte hunnit ta hand om det...). Lägger till bilder före och efter tvätt.
  7. Haha, tänk om de första byggts med grundare köl i ett missriktat försök att få den grundgående, Magic är ju inte ens med standardköl känd för att vara styv... Jepp, kölvikten är intressant. Det är väl först när man vet den som man kan dra bättre slutsatser.
  8. Jo, blev väl en grej bland 12:orna i Americas Cup. Numer är det väl mycket p g a djupgående när man kommer upp mot/över 40 fot. Nä, kanske något lokalt varv/smedja, ser hyfsat rakt och väl inpassat ut, men förmodligen inte Maxi-varvet.
  9. Tack för infon, Dava. Det är ju just de kappseglingarna det handlar om, så det känns bra. Men det lär nog dröja, prio 1 är att vi som familj ska hitta en relation till båtliv och att hantera en segelbåt - kappsegling står nog inte på alla familjemedlemmars önskelista... Men kappsegling är en bra fortsättningskurs i seglarskola. Nä, så mycket pengar tänker jag inte plöja ner i denna båt, med all den osäkerhet som finns inbyggd i den "alternativa" kölen.
  10. Har du någon uppfattning om vad det kan kosta att väga den? Som jag svarade "raol", det är många parametrar i en sådan förändring.
  11. Så kan det nog vara; - kanske sämre bett/höjd på kryssen - ovisst hur den beter sig i vågor (klättrar den över som den ska eller går den djupare in i vågen p g a motstånd i vertikalled) - ligger den djupare eller grundare i sjön, eller är det samma vikt som standard Många oklarheter.
  12. Så kan det vara - som jag också skrev. Ostkustsinfon kom från säljaren. (EDIT: Såg nu att våra inlägg gått om varandra.)
  13. Tack för info, Peter K. Verkar ju rimligt att det kan vara samma med andra Maxi-modeller. Det ser ju ut att vara någorlunda fackmannamässigt utfört, såvitt jag kan bedöma. Den känns styv enligt vad jag förväntat mig, så ur familjeseglingssynpunkt verkar det OK - men hade säljaren nämnt detta (hur medveten han nu egentligen är om att det är udda) så hade nog allt sammantaget gjort att jag avstått köp. När jag t ex ska kappsegla så får jag börja mäta och hämta ut mätbrev. Den är också ganska jobbig att hålla iordning. Om familjen gillar det här med segling så får grundgåendet bli ett försäljningsargument.
  14. Hej alla kloka! Har efter 16 år utan båt blivit med en Maxi Magic. Efter en prova-på-segling i en C55 tidigare i år har nämligen familjen sagt OK till att ge det här ett par säsonger, jättekul! Köpte den i vattnet uppåt västkusten och hade en finfin segling hem till Ängelholm, snittade 6 knop i 20 graders värme i mitten av september. Nu till ämnet: Blev rätt förvånad när jag nu tog upp båten och såg en grundare köl än de jag sett tidigare, som dessutom hade vingar(!). Har inte mätt så noga, men den hamnar på mellan 130-135 cm djupgående istället för 155 cm som de brukar vara. De nedersta 10-15 cm ovanför vingarna ser dessutom ut att vara en påsvetsad bit, för på både Magic och Fenix är annars hela bakkant på bulben sluttande. Se bifogade bilder. Kan det vara en ombyggnad av bara denna båt, eller har Maxi gjort någon liten serie med en sån här köl, med eller utan vingarna? Någon som har koll på det här? Båten har en historia från östkusten för +20 år sedan. /Isak
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy