Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Georg_Ohm

Elfel, fel el!

Rekommendera Poster

Jag tänkte att man i denna tråden kunde lägga in bilder till både varning och lustifikation tokroliga eller farliga kopplingar och installationer.

Vad tror ni om den idén?

 

IMG_20200808_115800.thumb.jpg.cb2cf8d451652679c45b2bb3d86d05aa.jpg

 

Här är en fin kollektiv koppling. Det gäller att kunna dela med sig med sina båtgrannar. Observera att det finns lediga uttag  (på båda sidor om stolpen).
Båten i bakgrunden tillhör mina bästa båtkompisar.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul idé! 

 

Principen att inte lägga beslag på ett uttag endast för egen del tycker jag är bra, gäller även vatten.

Sedan kan man ju undra varför övriga lediga uttag inte används i första hand.

 

Lite utanför båtvärlden så var vi på en privat grillfest hos en familj på Kuba.

Genom trädgården hängde två parallella grova ståltrådar. Där var det bara att haka på ett 220 V uttag om man ville ha tex. en fläkt, en lampa eller en tv inkopplad just där man befann sig. Mycket praktiskt!

 

Ett och annat konstigt har man väl sett på bryggor och båtar också, men bilder saknas tyvärr.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev Mackey:

Kul idé! 

 

Principen att inte lägga beslag på ett uttag endast för egen del tycker jag är bra, gäller även vatten.

Sedan kan man ju undra varför övriga lediga uttag inte används i första hand.

 

Lite utanför båtvärlden så var vi på en privat grillfest hos en familj på Kuba.

Genom trädgården hängde två parallella grova ståltrådar. Där var det bara att haka på ett 220 V uttag om man ville ha tex. en fläkt, en lampa eller en tv inkopplad just där man befann sig. Mycket praktiskt!

 

Ett och annat konstigt har man väl sett på bryggor och båtar också, men bilder saknas tyvärr.

Jag skulle tro att alla stolpens uttag var upptagna en stund innan jag tog bilden, men att somliga hade tagit ombord sina landströmskablar och lämnat hamnen.

Långre upp på land på hamnkontoret finns det et.t anslag som berättar att stolparna är klent avskärmade, detta innebär att man inte kan köra batteriladdare, vv-beredare och elektrisk vattenkokare samtidigt....
 

Våra skandinaviska vänner med språket fyllt av diftonger och omöjliga räkneord, dom kommer ibland med klena vita kablar som dum kopplat in med en dåadapter, sådana sladdriga sladdar vi använder inomhus till smålampor. Då händer det alltsom oftast att jordfelsbrytare i stolpen löser ut. 2018 var det väl fotbolls-VM? Då löste Jens eller om det var Flemming ut jordfelsbrytaren i ett kritiskt ögonblick i någon match varvid en legitim lynchstämning uppstod.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lagt bort pannlampan... 

 

Fixade ljus ändå... Dessutom variabel ljusstyrka😇

 

Edison E 27 gängor. 

rps20200808_163645.jpg

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Hybro:

Lagt bort pannlampan... 

 

Fixade ljus ändå... Dessutom variabel ljusstyrka😇

 

Edison E 27 gängor. 

rps20200808_163645.jpg

Genialt! lysande!💡

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var och jobbade på en båt för någon vecka sedan; Dom hade en grov fin landströmskabel med EU kontakter men det var bara det att det var hanar i båda ändar!

 

När jag påpekade det fick jag till svar att "man är väl inte så jävla dum att man sätter den i stolpen först".

  • Haha 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

 

Edison E 27 gängor. 

rps20200808_163645.jpg

Praktiskt vid felsökning.

Jag stoppar i en lampa (har förlängt mittplutten med pålödad skruv) när jag jagar kortslutning på den grupp som "lampan" säkrar av.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

0F5F942C-A48B-425E-B915-403B2FE7A851.jpeg.098286b27ed6f01bccb09dcb98609e7d.jpeg

 

Jag undrar om dom hör killarna har fyllt i sina donationskort ordentligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, Georg_Ohm said:

0F5F942C-A48B-425E-B915-403B2FE7A851.jpeg.098286b27ed6f01bccb09dcb98609e7d.jpeg

 

Jag undrar om dom hör killarna har fyllt i sina donationskort ordentligt?

Det är sådana blixtrande idéer som räddar pensionssystemet. Något säger mig att de kommer vara netto-inbetalare till systemet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från FB gruppen Boat Electrical Systems.

117527078_10223554781807602_4770228778394696588_o.jpg

Redigerad av Skoter
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Skoter:

Från FB gruppen Boat Electrical Systems.

117527078_10223554781807602_4770228778394696588_o.jpg

Bara skruven är rostfri är det väl ok ombord!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Fattiglapp_:

Det är sådana blixtrande idéer som räddar pensionssystemet. Något säger mig att de kommer vara netto-inbetalare till systemet.

Det gäller väl att jorda ordentligt, snart är alla jordade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Påminner mig om en sommar i kanalen i Töreboda gästhamn för kanske 10 år sedan. Det är en lååååång brygga utefter kanalen. Någonstans halvvägs från bekvämligheterna i ena änden slutar även elstolparnas existens och förlängningssladdarnas mörka paradis börjar....

 

När vi kom fanns det visserligen plats, men långt till närmaste elstolpe. Danska segelbåten ett snäpp närmare hade nästan fått el, men trots alla förlängningssladdar och förgreningar tillsammans med hans egna fattades det kanske en meter.

Jag borde tagit ett kort, för den mängd hemmasladdar (typen vita 3m-stumpar med tre uttag, ibland jordade) som seriekopplats hade jag aldrig sett.

 

Mot att vi löste danskens problem (ersatte det mesta med det längsta vi hade) samt lovade de andra att stänga av vår varmvattenberedaren och inte köra mikron fick vi "vara med" på sladden. Vi var nog minst åtta båtar på ett 10A-uttag.....

Båten bakom drog framåt kvällen istället igång ett reservkraftsaggregat, dock omtänksamt nog placerat så långt bort som gick på en gräsplan intill med allt vad han hade i sladdväg för att inte störa.

 

Denna händelse gjorde att jag av min fru följande jul fick en rejäl vinda med 50m 3x2,5mm² till båten 😀

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Lasse-L:

Praktiskt vid felsökning.

Jag stoppar i en lampa (har förlängt mittplutten med pålödad skruv) när jag jagar kortslutning på den grupp som "lampan" säkrar av.

 

Ja, eller avbrott... 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Elfel eller fel el är oklart, men helt klart en misslyckad annonsplacering.

 

Screenshot_20200809-101952_Omni.thumb.jpg.bf7c5524db3541d18ff733954ac96a7a.jpg

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här kreativa kopplingen hittade jag i min båt i samband med elsaneringen som jag gjorde förra våren. 😄

 

IMG_20200809_213614.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Egyptisk elinstallation.....
Detta satt mot gatan i Hurgada i Egypten. Egenhändigt fotat 2003.

Elcentral.jpg

Redigerad av Seawolf
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Seawolf:

Egyptisk elinstallation.....
Detta satt mot gatan i Hurgada i Egypten. Egenhändigt fotat 2003.

Elcentral.jpg

Jag har sett liknande i detta land. Om jag skriver "länder" med ett u före, kommer stavhammar gå i taket då?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...