Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
RillE

Hål i tank

Rekommendera Poster

Suck!!!

Nu har det hänt det som inte får hända. Tur i oturen så märkte jag det i hemmahamnen, det verkar ha blivit hål i bensintanken, hur kan man lösa det? En fast tank i rostfritt inbyggd i en Bayliner 2355 Ciera-96 Rymmer ca 230l enligt info jag har hittat.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att det är hål i tanken? Pratar vi 30liter soppa i kölsvinet eller nån deciliter? Det är inte så att du råkat tankat fullt & nån avluftning eller själva inloppsslangen har läckt vid någon slangklämma alternativt torkat ut av ålder. Det skvalpar ju endel vid full tank om man jämför med t.ex en bil som kan ställa till lite problem då soppan försöker leta sig ut.  

 

Om det verkligen är hål i tanken så lämnar jag den frågan till experterna..

 

Lycka till!

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är historien då😩

Vi tankade ca 120liter i början av förra veckan var ute och åkte ons-lördag. Frugan nämnde att hon känt lukt nån dag hon var till båten. Idag tis var jag nere och skulle hämta grillen och slogs av bensinlukt när jag öppnade motorluckan.Pumpade ur 25l blandning ur kölsvinet såg att det fortfarande tillkom vätska. Började pumpa ur tanken efter ca 60l slutade det komma bensinluktande vätska i kölsvinet. Så jag tror det är hål på tanken.😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev RillE:

Här är historien då😩

Vi tankade ca 120liter i början av förra veckan var ute och åkte ons-lördag. Frugan nämnde att hon känt lukt nån dag hon var till båten. Idag tis var jag nere och skulle hämta grillen och slogs av bensinlukt när jag öppnade motorluckan.Pumpade ur 25l blandning ur kölsvinet såg att det fortfarande tillkom vätska. Började pumpa ur tanken efter ca 60l slutade det komma bensinluktande vätska i kölsvinet. Så jag tror det är hål på tanken.😉

Ja du det var inget roligt, bara såga ur den och lyfta upp den kolla var den läcker. Svetsa en bensintank är ju ingen höjdare direkt men det går. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev kossor:

Ja du det var inget roligt, bara såga ur den och lyfta upp den kolla var den läcker. Svetsa en bensintank är ju ingen höjdare direkt men det går. 

Det var just det, hur får man ut den lättast? Om det ens går.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

STOPP OCH BELÄGG!

100 liter eller en kaffekopp räcker för total katastrof. Din hustrus näsa är en tillräcklig indikation för att MOTORN FÅR EJ STARTAS!

Läs om bensinångans sprängkraft!

Totalsanering bör genomföras innan ens elsystemet aktiveras!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev RillE:

och slogs av bensinlukt när jag öppnade motorluckan.Pumpade ur 25l blandning ur kölsvinet såg att det fortfarande tillkom vätska. Började pumpa ur tanken efter ca 60l slutade det komma bensinluktande vätska i kölsvinet. Så jag tror det är hål på tanken.😉

Jag förstår inte varför du tror att det är hål på tanken med ledning av den texten.

Men du kanske sett eller vet något som inte står där?

Jag skulle i första hand misstänka bränsleledning / skarvar / kopplingar och undersöka dessa noga först innan jag tog fram stora sågen....... Men visst skulle någon svets i tanken ha spruckit......Då blir det ju lätt att hålla sig för skratt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev Wingan:

Jag förstår inte varför du tror att det är hål på tanken med ledning av den texten.

Men du kanske sett eller vet något som inte står där?

Jag skulle i första hand misstänka bränsleledning / skarvar / kopplingar och undersöka dessa noga först innan jag tog fram stora sågen....... Men visst skulle någon svets i tanken ha spruckit......Då blir det ju lätt att hålla sig för skratt

Av den enkla anledning att allt sånt ser jag men där läcker det inte. Påfyllning av bensin, avluftningen, anslutning till motor och även där flottören till mätaren sitter, sitter  synligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det soppapump på motorn dvs ej elektrisk så kolla den går membranet läcker det ut i skvalhålet på de flesta pumpar. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och du är säker på att tanken är rostfri och inte aluminium. Hade inte Bayliner alu-tankar tidigare men det kanske är rostfria på nyare modeller?

Alu-tankar kan det bli små erj hål i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Gelis:

Och du är säker på att tanken är rostfri och inte aluminium. Hade inte Bayliner alu-tankar tidigare men det kanske är rostfria på nyare modeller?

Alu-tankar kan det bli små erj hål i.

Nu blir jag osäker, ang Alu eller RF tank. Tänkte jag ska ner i morgon och blåsa och se var det läcker.

Ang soppapump och membran så sitter väl det på motorn och där kommer det inte ifrån.

Bensinen kommer rinnande under tanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev RillE:

Nu blir jag osäker, ang Alu eller RF tank. Tänkte jag ska ner i morgon och blåsa och se var det läcker.

Ang soppapump och membran så sitter väl det på motorn och där kommer det inte ifrån.

Bensinen kommer rinnande under tanken.

Du har ju en avluftning som är ansluten till tanken samt en sugslang är du säker att slangarna är hela? Kompisen har en bavaria där avluftningen aldrig hade varit monterad på tanken, tankade fullt och det kom en flod av bensin hela maskinrummet var fullt. Tanken låg under stickkojen de fick såga upp durken. Då visade det sig att det var avluftningens slang som helt enkelt ej räckte fram utan den hade bara hängt i tomma luften. Prova att blåsa i avluftningen från utsidan och lyssna om det kommer luft genom bränsleröret. Eller vice versa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den 19 juli hade vi en båtbrand i Mollösund, på Orusts västsida.

Nu vet vi inte vad eller varför det började brinna, men branden startade när motorn startades efter tankning vid den norra tappen. Kanske hade man en läcka och glömde starta fläkten innan start.

SSRS kom till platsen, fick bogserat ut båten i sundet, fick hjälp av det lokala brandvärnet som kom på spontanutryckning, då det var brandspridning till land i några sjöbodar. Om man hade väntat till rt Svanesund, Ellös, Henån blivit utlarmade och deras anspänningstid samt framryckningstid hade hela Mollösund brunnit ned liksom Varnhem gjorde... Himla tur att vi har SSRS och lokala brandvärn!

Det finns minst ett vidoklipp på YouTube om denna händelsen också.

 

Utvikning från ämnet, men bensin i motorbåtar... nej! och när den läcker, då ligger man illa till även om som nu trådskaparen upptäcker felet vid hemmabryggan innan katastrofen är ett faktum.

 

Råd:

Tag kontakt med försäkringsbolaget, tag professionell hjälp för att tömma tanken och sanera båten. beroende på vad du har för försäkring kan försäkringsbolaget hjälpa till och lotsa dig vidare.

Starta inte motorn, gör inga jobb ombord som kan orsaka gnistbildning, rör inte batterierna, se till att batterifrånskiljarna/huvudströmbrytarna är avstängda. Drag inte ombord någon förlängningssladd, starta inte några elverktyg, inte ens batteridrivna/laddningsbara.

Gör helst ingenting... Du borde även varna grannbåtarnas ägare så att dom kan flytta sina båtar till säker plats. Möjligen kan även räddningstjänsten på din ort ge dig anvisningar hur du nu skall agera.

 

Rökning är i vanliga fall hälsovådligt, rökning ombord i nuläget är det direkt dödligt....

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok tack för omtankarna vad jag ska eller inte ska. Men åter till problemet. Så vidare det inte finns flera avluftningar så är det hål någonstans i tanken. Hur får jag ut den? Är det bara att såga sönder hela båten eller? Vilket jag inte vill, finns det några som gör sånt? Försäkringen (Trygg-Hansa) tar inte skadan. Tanken är i aluminium som någon faktiskt sa. Som ni ser på bilden så är alla anslutningar synliga.

45553DB1-2EC5-41D6-A896-F392783F71F9.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev RillE:

Ok tack för omtankarna vad jag ska eller inte ska. Men åter till problemet. Så vidare det inte finns flera avluftningar så är det hål någonstans i tanken. Hur får jag ut den? Är det bara att såga sönder hela båten eller? Vilket jag inte vill, finns det några som gör sånt? Försäkringen (Trygg-Hansa) tar inte skadan. Tanken är i aluminium som någon faktiskt sa. Som ni ser på bilden så är alla anslutningar synliga.

45553DB1-2EC5-41D6-A896-F392783F71F9.jpeg

Mellanväggen / skottet du har måste väl gå att skruva loss antar jag, den biten du har isolering på. Sen får du fortsätta  framåt, när tanken är frilagd blir det väl till att såga. Idiotkonstruktion lider med dig men så ser det ut i vissa båtar. Motor och tank monteras innan överbyggnaden läggs på. Ingen som tänkt att något går sönder, trist riktigt trist.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Föreslår liksom Georg_Ohm att tag professionell hjälp etc i detta skede med läckande bensin annars kan det i värsta fall sluta med både stora materiella förluster och dödsfall om gnistbildning uppstår.

 

Det kan senare bli nödvändigt med ombyggnad för att få till en säker installation av tank och bränsletillförsel.

Läs gärna: 

https://www.hamnen.se/kunskap/brand-ombord-branslesystem/

"-Bensintankar får inte vara placerade i motorrum"

 

https://www.sxk.se/vastkustkretsen/artiklar/branslesystem-kap-3-i-sxk-batparm

 

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara att beklaga, du har en jäkla massa jobb framför dig. Säsongen med den båten kan du se som avslutad.

Var som jag misstänkte att det var aluminium.

Här är en snubbe som visar hur han bytte tank på en 2355.

Nu vet jag inte var i landet du befinner dig, men Järna rostfria tillverkar rostfria tankar på beställning. https://jarnarostfria.se/

 

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Gelis:

Bara att beklaga, du har en jäkla massa jobb framför dig. Säsongen med den båten kan du se som avslutad.

Var som jag misstänkte att det var aluminium.

Här är en snubbe som visar hur han bytte tank på en 2355.

 

Ja du Gelis, vad säger man tack för den visningen, man blir ju inte impad direkt av US båtbyggeri. Trä som ligger och är obehandlat bla. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut som man har hösten räddad🤬🤬🤬🤬

Undrar om det finns någon i Dalarna som vill åta sig detta uppdrag😂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev RillE:

Ser ut som man har hösten räddad🤬🤬🤬🤬

Undrar om det finns någon i Dalarna som vill åta sig detta uppdrag😂

😂😂 Det vet man aldrig...... Tycker riktigt synd om dig, de där är ett riktigt skitjobb, bara hålla för ögonen och låta tigersågen jobba sen börja om från början. Inget är omöjligt, Kjelle plastar gärna, pratade med honom nyss berättade om ditt missöde och hönn bara säga bayliner. Svaret han gav kom som en blixt jaha ja är det alutanken som spruckit......

Kan trösta dig med att det ser lika ut i bavariorna, var i en wellcraft i somras den hade inte ens alu, tanken där var i tunn vit plast lika som i plastdunkar, låg lika in i maskinrummet.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev kossor:

Inget är omöjligt, Kjelle plastar gärna, pratade med honom nyss berättade om ditt missöde och hönn bara säga bayliner. 

Den där Kjelle, var finns han? Och hur får man kontakt med honom?

skicka mig gärna pm eller ett mail👍🏻

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev RillE:

Den där Kjelle, var finns han? Och hur får man kontakt med honom?

skicka mig gärna pm eller ett mail👍🏻

Du har ett mail !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...