Jump to content
Friday 17 September 2021
Mellgard

Funderingar kring TBT (tributyltenn)

Recommended Posts

32 minuter sedan skrev Peter_K:

Eftersom du lär stå inför samma dilemma nästa år, tänker jag, kan det ju vara bra att överväga alternativen.

Flytt av båt till en annan klubb?

Sälja båten och låta någon annan göra jobbet?

Börja uppskatta att sitta i båten på land?

Att faktiskt åtgärda problemet?

Att åtgärda problemet är vad jag håller på med. Mitt problem och andras.

 

Att låta båten ligga kvar på land är på min båtklubb kostnadsfritt det första året.

Share this post


Link to post
Share on other sites
36 minuter sedan skrev Mellgard:

Att åtgärda problemet är vad jag håller på med. Mitt problem och andras.

 

Att låta båten ligga kvar på land är på min båtklubb kostnadsfritt det första året.

Ditt problem är att du inte får sjösätta.

Det var problemet jag tänkte på. 
Jag gissar så gott som alla andra valt en annan väg en den du väljer, genom att ta bort sin gamla bottenfärg, så det är inte speciellt många du ”hjälper”, men då förstår jag - du jobbar vidare med din metod och står fast vid din tro att du kommer få rätt i myndighetsträsket, och det måste man nog beundra ändå. 

 

Generös klubb 🙂 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack Peter_K. 🙂
Apropå generositet så kommer jag inte att återkräva det jag betalat in för årets sjösättning, bryggplats och upptagning. I alla andra avseenden än en överdriven miljöaktivism fungerar min båtklubb utmärkt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Mellgard:

I alla andra avseenden än en överdriven miljöaktivism fungerar min båtklubb utmärkt.

Om du med ”överdriven miljöaktivism” avser ”att följa krav från fastighetsägaren man hyr av”, så låter det ju som en bra klubb på det stora hela.

🙂 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Egentligen ser jag inte att det finns något problem här. Det är helt enkelt så att TS inte är intresserad av segling och båtliv längre. Han verkar utan att ha märkt det själv bytt hobby och föredrar numera att nörda ner sig i paragrafer, juridik och utöva kverulans.

Vi har alla våra hobbies. Det enda jag inte riktigt förstår är varför debatten förs här. Det måste ju finnas bättre forum för juridik än ett båtforum.

Edited by Faderullan
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Man kan tänka sig att en myndighet av miljöskäl inte längre tillät försäljning av en färg som används för fasadmålning av byggnader. Men det är ett stort steg mellan ett sådant förbud och att börja förordna om att tidigare påmålad färg skall skrapas bort. Särskilt om försäljningsförbudet är 25-30 år gammalt. 

 

Hur gick det till när många ägare till äldre båtar inom Mälare-området kom att acceptera bortskrapning eller motsvarande? Hade miljöförvaltningar och andra kanske tagit till sig "The Art of War" av Sun Tzu?  

 

"All warfare is based on deception."

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev Faderullan:

Egentligen ser jag inte att det finns något problem här. Det är helt enkelt så att TS inte är intresserad av segling och båtliv längre.

 

Egendomligt att jag blev glad över ett erbjudande förra veckan att deltaga i en krävande transportsegling. Behövde ingen betänketid för att acceptera.

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timmar sedan skrev Faderullan:

Det är helt enkelt så att TS inte är intresserad av segling och båtliv längre. Han verkar utan att ha märkt det själv bytt hobby och föredrar numera att nörda ner sig i paragrafer, juridik och utöva kverulans.

Jag tror din analys är fel. 
Jag tror TS skall ha ”rätt”, och det är oavsett på bekostnad av vad, i det här fallet på sitt båtliv. Och ha ”rätt” att få göra som han alltid gjort. 
Dvs klassiskt ”boomer” beteende. 
🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites
51 minuter sedan skrev Peter_K:

Dvs klassiskt ”boomer” beteende. 
🙂

Här en vänlig beskrivning av nämnde klassiske "boomer". Fast jag bodde ju inte i Skåne och sjuk var jag inte heller. Hade endast en autoimmun åkomma som behövde medicineras med något som tryckte ned blodvärdet. 

https://education.issuu.com/tidning/docs/kiab_v15_11-web/28 

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev Mellgard:

Här en vänlig beskrivning av nämnde klassiske "boomer". Fast jag bodde ju inte i Skåne och sjuk var jag inte heller. Hade endast en autoimmun åkomma som behövde medicineras med något som tryckte ned blodvärdet. 

https://education.issuu.com/tidning/docs/kiab_v15_11-web/28 

Ursäkta att det tog tid att svara, jag har vårrustat båten inför sjösättningen nästa helg 🙂 

 

Jag har läst din länk och har svårt att förstå relevansen och kopplingen till uttrycket ”boomer”. 

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
26 minuter sedan skrev Peter_K:

Jag har läst din länk och har svårt att förstå relevansen och kopplingen till uttrycket ”boomer”. 

Länken var tänkt som erinran om att "boomer" inte är en personbeskrivning. 


Har för min del använt del av dagen till att studera de senaste patentansökningarna på autonoma "hull cleaning robots" som använder vattenstrålar för styrning och framdrift. Båtbottenfärger kan bli ett minne blott.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ett exempel på vilseledning kring regler för båtbottenfärger. 

 

"Kemikalieinspektionen godkänner båtbottenfärger och beslutar om i vilket vattenområde respektive färg får användas. I Mälaren och insjöar får inga båtbottenfärger som verkar genom kemisk bekämpning förekomma på båtar. I andra vattenområden får inga färger innehållande tributyltenn (TBT) förekomma på båtar." (min fetstilning)
https://tillstand.stockholm/tillstand-regler-och-tillsyn/fritid-och-underhallning/batklubbar/ 

 

Kemikalieinspektionen har mig veterligen inte utfärdat några förordningar som gäller förekomst av färger på båtbottnar. 

 

Styr Stockholms stad genom dekret, liksom president Trump? Men av presidentens dekret framgick att det var han som utfärdat dem, och det fanns datum för utfärdande och ikraftträdande. Skulle vara intressant att höra om Stockholms stads dekret är formulerade av oväldiga tjänstemän, politiskt tillsatta tjänstemän eller av politikerna själva. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
12 timmar sedan skrev Mellgard:

Länken var tänkt som erinran om att "boomer" inte är en personbeskrivning. 

Nja. Att det finns egenskaper och beteenden som definierar en generation är inget jag hittat på.
 

Boomers t ex är en bossig generation, själviska, födda med guldsked i munnen som tar enorm plats och förutsätter att de har rätt att göra precis som de själva vill, och ingen har rätt att bestämma över dem. 
🙂

 

Edited by Peter_K

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minuter sedan skrev Mellgard:

Kemikalieinspektionen har mig veterligen inte utfärdat några förordningar som gäller förekomst av färger på båtbottnar. 

Kemikalieinspektionen hanterar bara vilka färger som får appliceras aktuellt år, inte vilka gamla färger som får vara på båten. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Mellgard:

Kemikalieinspektionen har mig veterligen inte utfärdat några förordningar som gäller förekomst av färger på båtbottnar. 

Det har ju ingen påstått heller, men jag håller med...

 

Meningen som gäller TBT är lite märkligt utformad tycker jag.

Där kunde man formulerat sig tydligare och gjort en hänvisning.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-04-18 vid 11:50 skrev Mackey:

Meningen som gäller TBT är lite märkligt utformad tycker jag.

Där kunde man formulerat sig tydligare och gjort en hänvisning.

Angående hänvisning kan kanske miljöförvaltningen i Stockholm vara hjälpt av att det finns ett skarpt och tillsvidare vägledande föreläggande om TBT-sanering  som är utfärdat av tillsynsmyndigheten Transportstyrelsen. 😉

 

Har i föreläggandet (sedan överklagat) blivit avkrävd redovisning av de saneringsarbeten som måste utföras inom tre månader på min båt. Om föreläggandet inte följs kan Transportstyrelsen besluta om ett nytt föreläggande, förenat med vite.

 

Om min båt används i strid mot förbudet i 4 kap. 9 paragrafen FÅFF så uppges det vara straffsanktionerat. Transportstyrelsen som tillsynsmyndighet sägs då ha skyldighet att anmäla till Polismyndighet eller åklagare.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
29 minuter sedan skrev Mellgard:

Om föreläggandet inte följs kan Transportstyrelsen besluta om ett nytt föreläggande, förenat med vite.

Notera ordet KAN. 

Jag gissar att de är ganska ointresserade av att följa upp detta, och att inget nytt föreläggande kommer. 
 

I många avseenden är nämligen detta löst nu. Din båt med sin horminstörande bottenfärg utgör inte längre ett hot för vattenlevande organismer då den står på land. 

Edited by Peter_K

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
4 timmar sedan skrev Peter_K:

I många avseenden är nämligen detta löst nu. Din båt med sin hormonstörande bottenfärg utgör inte längre ett hot för vattenlevande organismer då den står på land. 

Transportstyrelsen verkar inte hålla med om det. Bifogar avslutande sammanfattningar i föreläggandet, för juridiskt intresserade. 

 

 

TBT1.JPG

TBT2.JPG

Edited by Mellgard
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev Mellgard:

- - -

TBT1.JPG

- - -

Finns det någon annan undersökning än den från Stockholms universitet som " klarlägger att spärrfärger inte är effektiva mot läckage"? Vad jag förstått så finns det funderingar om hur hårdhänt borstningen genomfördes för att få bort spärrfärgen som de testade. Fanns det någon bedömning av i vilken mån den forskningen efterliknade normal användning av en båt?

 

AFS-förordningen förbjuder ju inte att det finns TBT på båtbottnar.

 

Finns det något annat land som anser att spärrfärger inte är tillräckligt effektiva?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-04-20 vid 14:48 skrev Lintott:

Finns det någon annan undersökning än den från Stockholms universitet som " klarlägger att spärrfärger inte är effektiva mot läckage"? Vad jag förstått så finns det funderingar om hur hårdhänt borstningen genomfördes för att få bort spärrfärgen som de testade. Fanns det någon bedömning av i vilken mån den forskningen efterliknade normal användning av en båt?

 

AFS-förordningen förbjuder ju inte att det finns TBT på båtbottnar.

 

Finns det något annat land som anser att spärrfärger inte är tillräckligt effektiva?

Det är känt att det finns TBT vid platserna för kommersiella båtbottentvättar. Så förmodligen klarar borstarna på dessa av mig ej behövda båtbottentvättar av att oönskat avlägsna åtminstone självpolerande bottenfärger. Men sannolikt klarar borstarna inte av att avlägsna spärrfärger.

 

I en rapport som kan läsas på Transportstyrelsens hemsida står dock att
"Spärrfärgernas effektivitet har undersökts i en studie från Stockholms universitet (Ferreira m fl., 2015). Resultaten varierade något beroende på typ/märke av spärrfärg men slutsatserna är att färgerna förhindrar spridning av TBT via diffusion, men att borstning och annan nötning av spärrskikten kan leda till försämrad funktion. I studien rekommenderades därför inte spärrfärger som förseglingsmetod i de fall båtägaren avser att mekaniskt nöta på färgerna genom exempelvis borsttvättning." (sid 13)
https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/sjofart/dokument/fritidsbatar1/skrovmalet/skrovmalet-kunskapslage-batbottenfarger-20191022-final.pdf 

 

Happy Boat och andra svenska aktörer är för sin verksamhet beroende av föreställningen att rester av för länge sedan påmålad bottenfärg innehållande TBT skulle vara ett reellt problem. Vilket sannolikt var bakgrund till nämnda annars meningslösa "forskning".
https://docplayer.se/108751669-Undersokning-av-sparrfargers-effektivitet-joao-ferreira-maria-bighiu-maria-lagerstrom-britta-eklund-ann-kristin-eriksson-wiklund.html 

 

Finns kommentarer till "forskningen" på sid 16 tidigare i tråden.  

 

Jag har inte funnit några fler undersökningar av spärrfärger än ovannämnda, varken här eller utomlands.

 

Exempel på spärrfärger är
https://www.international-yachtpaint.com/s3/documents/TDS/Primocon_swe_A4_20190712.pdf 
https://marinecoatings.brand.akzonobel.com/m/0b89c51d0372f8db/original/Intergard_263_eng_A4_20170512.pdf
https://www.campingworld.com/interlux-tbt-sealer-gallon-324931.html
https://www.jotun.com/ww/en/b2b/paintsandcoatings/products/Megasealer.aspx

 

Sjöfartsnäringen behöver i sina certifikat vad gäller bottenfärg angående eventuell spärrfärg endast uppge "type of sealer coat, name and colour of sealer coat, date of application of sealer coat".
https://navsregs.wordpress.com/2017/01/05/the-international-anti-fouling-certificate-a-handy-guide/ 

 

Det centrala i de relevanta EU-förordningarna 89/677/EEG och EU/782/2003 var att stoppa fortsatt användning av TBT i bottenfärger, först för fritidsbåtar och sedan för sjöfarten. TBT i äldre övermålade lager bottenfärg sågs inte som något problem. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

I första inlägget i tråden hänvisade jag till en länk där det stod att TBT endast är "moderately to slightly toxic to mammals". Den länken kräver numera inloggning varför jag i stället hänvisar till 
https://www.healthandenvironment.org/docs/ToxipediaTributylTinArchive.pdf  där det står att  
"Tributyltin (TBT) is generally less toxic than trimethyl- and triethyltins. Tributyltin compounds are moderately toxic via both ingestion and dermal absorption." 

 

TBT uppges alltså vara måttligt giftigt ("moderately toxic") och inte som Happy Boat i sin marknadsföring påstår "något av det giftigaste som människan har framställt". Till och med närbesläktade tennföreningar som trimetyltenn och trietyltenn är ju giftigare än TBT.

 

Att som det står "Shipyard workers exposed to TBT (occupationally exposed to dusts and vapors) developed irritated skin, dizziness, difficulty breathing, and flu-like symptoms." är ett tungt skäl till att avstå från saneringar.

 

I stället kan man lämpligast spärra in rester av TBT bakom nya lager bottenfärg, färg som inte nödvändigtvis behöver vara särskild spärrfärg. Att det på många äldre båtar finns kvar rester av TBT beror ju på att vanlig bottenfärg har spärrat mot utläckning. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
39 minuter sedan skrev Mellgard:

Att som det står "Shipyard workers exposed to TBT (occupationally exposed to dusts and vapors) developed irritated skin, dizziness, difficulty breathing, and flu-like symptoms." är ett tungt skäl till att avstå från saneringar.

Det skulle man ju också kunna ta som ett tecken på att det är ganska ordentligt giftigt..? Och då även för oss däggdjur. 

 

40 minuter sedan skrev Mellgard:

I stället kan man lämpligast spärra in rester av TBT bakom nya lager bottenfärg, färg som inte nödvändigtvis behöver vara särskild spärrfärg. Att det på många äldre båtar finns kvar rester av TBT beror ju på att vanlig bottenfärg har spärrat mot utläckning. 

Du behöver bara göra ett vetenskapligt test som bevisar detta påstående, och publicera testet, och därefter kanske du kan arbeta mot en ändring av de direktiv som gäller nu. 
🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ämnet är Funderingar kring TBT (tributyltenn) och nog har det blivit mycket funderingar...

 

Mycket snack och funderingar och lite praktiskt arbete med att åtgärda båtbottnen har det i alla fall blivit. Troligen har Mellgard haft stor glädje av sin båt de senaste åren även om den stått på land och många andra har haft glädje av att läsa diverse om allt möjligt i tråden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minuter sedan skrev Mackey:

Troligen har Mellgard haft stor glädje av sin båt de senaste åren även om den stått på land

Landliggning eller nåt av min båt i Sågviken/Järflotta 15 september 2020.  Båten kommer nog sjösättas också i år, efter att trängseln i skärgården upphört.

Sågviken.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trakasserierna mot ägare till äldre båtar där det på båtbottnen finns rester av ett ämne som lagligen påmålats för mer än 30 år sedan verkar i huvudsak vara begränsade till stockholmsområdet. 

 

Undrar om man kan undslippa om man flyttar sin båt lite söderut, exempelvis till någondera av Arkösund, Oxelösund, Nyköping eller Västervik?

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minuter sedan skrev Mellgard:

Trakasserierna mot ägare till äldre båtar där det på båtbottnen finns rester av ett ämne som lagligen påmålats för mer än 30 år sedan verkar i huvudsak vara begränsade till stockholmsområdet. 

 

Undrar om man kan undslippa om man flyttar sin båt lite söderut, exempelvis till någondera av Arkösund, Oxelösund, Nyköping eller Västervik?

Blir det inte bättre och billigare att bara åtgärda problemet? Eller är du för gammal och snål för att göra det?

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minuter sedan skrev pseudonym:

Blir det inte bättre och billigare att bara åtgärda problemet? Eller är du för gammal och snål för att göra det?


Omfattningen av det arbete och kostnader jag är beredd att lägga ned för att vissa personer inte ska få styra över mitt båtliv är en okänd storhet. Dock inte för mig. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minuter sedan skrev Mellgard:


Omfattningen av det arbete och kostnader jag är beredd att lägga ned för att vissa personer inte ska få styra över mitt båtliv är en okänd storhet. Dock inte för mig. 

Dags att sälja båten istället då kanske och köpa en gungstol?

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuter sedan skrev pseudonym:

Dags att sälja båten istället då kanske och köpa en gungstol?

Gungstol ännu inte aktuellt. Vilket möjligen framgår av min öppna sida på facebook. 

Ingemar Mellgard

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy