Jump to content
Friday 16 April 2021
Ljungbergarn

Promillelagen och SBU

Recommended Posts

1 minut sedan skrev Peter_K:

Gäller det även när man kör bil eller luftballong..?

Njae, just för luftbalong är nog risken större vid Ottenby på Öland.

 

På första frågan svarar jag  Vet ej!

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 timmar sedan skrev Mackey:

Fastnar det flera fisknät när man har 0,4 promille än 0,2 promille? 🙃

Samma fundering med punka också.

Förstår din irroni i det men tanken är faktiskt befogad. Utan att värdera gränserna. En nykter person har bättre uppfattningsförmåga, snabbare reaktioner och bättre avståndsbedöming (egentligen mindre dålig). Det gör att en berusad person lättare missar utmärkta nät, bojar, sjömärken och grund. På samma sätt kan en berusad bilförare lättare köra på vassa kanter, trottoarkanter och vassa föremål. Det krävs förhållandevis ganska lätt berusning när man börjar märka nedsatta förmågor. Vid rejäl berusning har man ingen förmåga alls annat än vara till problem för andra, men det är såklart en annan fråga. Visserligen är fjärden bred och stor men hamnarna trånga, badplaserna fulla med folk (inte nu och för sig), farlederna tämligen fulla med båtar periodvis osv. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
29 minutes ago, M__G said:

Förstår din irroni i det men tanken är faktiskt befogad. Utan att värdera gränserna. En nykter person har bättre uppfattningsförmåga, snabbare reaktioner och bättre avståndsbedöming (egentligen mindre dålig). Det gör att en berusad person lättare missar utmärkta nät, bojar, sjömärken och grund. På samma sätt kan en berusad bilförare lättare köra på vassa kanter, trottoarkanter och vassa föremål. Det krävs förhållandevis ganska lätt berusning när man börjar märka nedsatta förmågor. Vid rejäl berusning har man ingen förmåga alls annat än vara till problem för andra, men det är såklart en annan fråga. Visserligen är fjärden bred och stor men hamnarna trånga, badplaserna fulla med folk (inte nu och för sig), farlederna tämligen fulla med båtar periodvis osv. 

Jag skulle också vilja lägga till att omdömet påverkas snabbt vid alkoholintag. Vilket är mycket relevant till sjöss, då man måste värdera vädret, båten, omgivningen och sin egen förmåga så att man kommer fram säkert, och det redan innan man kastar loss.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så är det ju, nedan kopierat från iq. se

 

Så här påverkar alkoholen i olika promillehalter genomsnittsdrickaren:

 

Vid 0,2 promille: Vid det här laget börjar den första alkoholeffekten märkas. Du känner dig varm, avspänd och väl till mods samtidigt som din självkritik minskar. Precisionen i dina rörelser och reaktionshastigheten försämras.

 

Vid 0,5 promille: Nu känner du dig upprymd och hämningarna släpper. Dina reflexer blir långsammare, samtidigt börjar omdömet grumlas och din förmåga att ta in information försämras.

 

Vid 0,8 promille: Du börjar nu bli högljudd och yvig i dina rörelser. Du ser sämre än du brukar och är överdrivet självsäker. Din andedräkt luktar tydligt alkohol.

 

Vid 1,0 promille: Nu sluddrar du när du pratar och är sämre på att kontrollera både muskler och känslor.

 

Vid 1,5 promille: Det börjar bli svårt att hålla balansen och du kanske ramlar omkull. Räkna med ett känsloutbrott. Och illamående. Kanske kräks du till och med.

 

Vid 2,0 promille: Nu har du både svårt att prata och gå upprätt. Du ser dubbelt.

 

Vid 3,0 promille: Du uppfattar inte längre vad som händer och sker omkring dig och du är på gränsen till medvetslös.

 

Vid 4,0 promille: Nu är du medvetslös. Andningen är långsam och du riskerar att dö av alkoholförgiftning.(1)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag började att titta på transportstyrelsens sida över dödsfall med fritidsbåtar. Det som var direkt slående var hur få dödsolyckor som sker till havs eller i skärgården. Ser man Sedan till kollision mellan båtar eller båt/grund, land så handlar det oftast on någon enstaka olycka per år, oftast utan alkohol påverkan (ofta natt eller dåligt väder/dimma).

 

En intressant detalj är att dödsolyckor i hamn är en rätt hög procent. Dvs, tex. Fall på bryggor, hamnplan osv. 

 

Av alkoholrelaterade dödsolyckor så är nästan alla män som ramlat ur små båtar (pissar?) Och nästan ingen har under 0,5 promille flertalet har en promille från 1,0 till 3,0, så ingen som bryr sig om lagen.

 

Att antalet dödsolyckor har sjunkit sedan 70- talet behöver inte vara alkoholrelaterad. Personligen tror jag att mobiltelefoner haft störst påverkan, att kunna få hjälp i nödsituationer har nog reducerat dödsfallen avsevärt. Därefter kommer nog GPS som minskat antalet grundstötningar/land kollisioner markant. Sedan har det blivit vanligare med flera motorer på motorbåtar. Vissa har trollingmotor, andra har dubbla motorer vilket förhindrar många nödsituationer.

 

Att flertalet dödsolyckor med alkohol sker i åar, älvar och insjöar vid fiske, borde man tagit hänsyn till i förarbetet till lagstiftningen. Men om vi nu ska jämställa bil och båt så undrar jag hur många bilförare som ramlat ur bilen och drunknat när de fiskat från bilen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minuter sedan skrev Peka67:

Därefter kommer nog GPS som minskat antalet grundstötningar/land kollisioner markant.

Finns det fakta på det? Hört "rykten" att det snarare är tvärtom.

Edited by Kane

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minuter sedan skrev Kane:

Finns det fakta på det? Hört "rykten" att det snarare är tvärtom.

Nej inte vad jag vet, det är min teori. Det jag ville belysa var att det kan finnas flera förklaringar till att antalet dödsolyckor har minskat. Men det borde vara ganska självklart  att olika hjälpmedel troligtvis minskat dödstalen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-04-14 vid 20:43 skrev ArneRadar:

Typ så. Jag förstår inte alls vad statistiken på sjö- och flygräddning har vare sig med saken (0,2) att göra, ej heller att det tjänar som bevis på att ett trafikslag är farligare än det andra. Coppertail skrev att det finns mycket god statistik, men jag förstår inte vad som avses när jag följer länken.

 

Fastnar det fler fiskenät i propellern / rodret om man har 0,4 i blodet till sjöss än man får punktering om man har 0,4 i vägtrafik?

Du och några andra har i åratal propagerat för att man inte kan jämföra bil och båttrafik vad gäller risken för olyckor. 
Här presenteras statistik som visar att olycksrisken är många gånger högre i en fritidsbåt än i något annat trafikslag. 
1223 sjöräddningslarm 2021 är inte samma sak som att ringa efter en bärgningsbil vid punktering. 
För att bli klassat som sjöräddning krävs det att det är ett farligt läge. 
Alltså att situationen kan innebära omedelbar fara för människoliv. 

Att larma för att sedan bli hänvisad till trossen eller Sjöassistans för att man glömde att tanka eller fått ett nät i propellern utan att omedelbar fara föreligger är inte sjöräddning. 
 

Antalet sjöräddningslarm i relation till den oerhört lilla del av det totala transportarbetet som fritidsbåtarna står för talar sitt tydliga språk. 
Att man kan vara lite lullig på sjön för att det går så sakta, är så gott om plats och yada yada som ältats av några på forumet kanske inte är riktigt sant? 
 

Kul att några på forumet fattade galoppen i alla fall. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är för mycket fokus på hur många som dör. Det ger en väldigt smal bild av problemet.

 

Tänk i stället att en berusad båtförare är jämförbar med en storväxt och hotfull person som går runt på stan och gapar, gör utfall mot folk och uttalar hot. Folk blir rädda, måste anpassa sig och hålla undan. Sånt beteende tolereras inte på land. Varför ska ett funktionellt likvärdigt beteende på sjön tolereras?


Att det inte händer mer på sjön med berusade beror på att tillräckligt många inte är berusade och klarar att parera för personer som druckit till sig sämre omdöme, längre reaktionstider och sämre fart- och avståndsbedömning. Ska det anses vara ok bara för att andras anpassning räcker till?

  • Thanks 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minuter sedan skrev coppertail:

För att bli klassat som sjöräddning krävs det att det är ett farligt läge. 
Alltså att situationen kan innebära omedelbar fara för människoliv. 

Nej det är inte sant, antalet larm från oroliga anhöriga, båtar som har slitit sig, och folk som gjort sig illa är en stor del av larmen. Ofta har dessa larm väldigt lite med alkohol att göra.

 

Men om du ska jämställa statistik så ska det jämföras med alla ambulansutryckningar, läkarbilar, brandkår och bärgare.

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minuter sedan skrev Peka67:

Men om du ska jämställa statistik så ska det jämföras med alla ambulansutryckningar, läkarbilar, brandkår och bärgare.

Alla? På vilket sätt hör de ihop med trafik? Bärgare, visst, men den absoluta majoriteten av utryckningar av ambulans, läkarbil och räddningstjänst/brandkår handlar inte om trafikhändelser.

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minuter sedan skrev raol:

Det är för mycket fokus på hur många som dör. Det ger en väldigt smal bild av problemet.

Det går att via obduktion fastställa promille halt hos avlidna och därmed få en smula statistik att jobba med.

 

Jag har varit på sjön sedan mitten på 70-talet och har aldrig upplevt sjöfylleri som ett problem. Däremot har dagens snabbgående och tyngre sportbåtar blivit ett hot för övriga fritidsbåtar, men det har inget med alkohol att göra.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just nu skrev Peka67:

Det går att via obduktion fastställa promille halt hos avlidna och därmed få en smula statistik att jobba med.

Det var inte det jag menade. Jag menade att ni som är för att få vara full till rors ältar och ältar antalet döda. Det är få som dör, och de många dödsfall har inget med alkohol att göra, utan med klantighet. Därför är det inte särskilt intressant. Problemet som berusade förare utgör är så mycket större än bara dödsfall. Det måste till en helhetssyn.

 

Det finns inget rimligt skäl till att få vara berusad till rors. Ingen blir bättre båtförare av det. Alla blir sämre. Hur mycket sämre beror på graden av berusning och alkoholtoleransen, men alla blir sämre. Varför ska det tolereras?

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev raol:

Alla? På vilket sätt hör de ihop med trafik? Bärgare, visst, men den absoluta majoriteten av utryckningar av ambulans, läkarbil och räddningstjänst/brandkår handlar inte om trafikhändelser.

Det hör inte ihop med trafik, om du bryter benet på en kobbe eller i trädgården är det en utryckning i båda fallen. Om du får en hjärtattack i villan eller i båten är samma sak. Troligen sker det fler larm på sjön än på land då det kan ta lång tid att komma till sjukhus tex. om du seglar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

24 minuter sedan skrev raol:

Problemet som berusade förare utgör är så mycket större än bara dödsfall. Det måste till en helhetssyn.

 

Det finns inget rimligt skäl till att få vara berusad till rors. Ingen blir bättre båtförare av det. Alla blir sämre. Hur mycket sämre beror på graden av berusning och alkoholtoleransen, men alla blir sämre. Varför ska det tolereras?

Berusande dödsfallen sker i åar, älvar, insjöar och bryggor de utgör knappast något problem för andra fritidsbåtar. Att det skulle finnas ett stort problem med berusade förare håller jag inte med om. Men om jag har fel så följer de berusade förarna inte lagen oavsett promille gräns. Så man terroriserar bara det goda båtfolket.

 

Självklart blir du en sämre båtförare med alkohol i kroppen, men poängen är att du fortfarande är en tillräckligt bra båtförare. Varför ska inte jag och andra inte få umgås och dricka alkohol och ha en normal social tillvaro.

 

När lagen blir så sträng att man tar ifrån båtfolket ett socialt umgänge som varit tradition och accepterat i närmare 60 år, så vilar bevisbördan på lagstiftaren att säkerställa nyttan med lagen, och att båtfolket accepterar lagen. Enligt mig har man inte uppnått någondera.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se, där har vi ju problemet. Du tror att ditt alkoholdrickande inte påverkar. Det är just det som är det farliga med att framföra fordon i berusat tillstånd. "Det är bara andra som har problem, men jag klarar av det!"

 

Att hänvisa till tradition är också meningslöst. Man kan rättfärdiga vilka galenskaper som helst med att det är "tradition". Traditioner som skadar är traditioner vi gott klarar oss utan.


Ingen hindrar dig från att dricka alkohol. Men kör då båten först, och drick sen alkohol. Och kör inte båten igen förrän alkoholen lämnat kroppen. Det är faktiskt hur lätt som helst. Precis som på land.


Om folk ändå kör i berusat tillstånd är det ju bara för KBV och Sjöpolisen att plocka dem. Jag ser gärna dagliga nykterhetskontroller under sommarmånaderna i vältrafikerade områden. Polisen och kustbevakningen gjorde ett utmärkt jobb en midsommarafton för 4-5 år sen, utanför min hemmahamn. De hade ett par RIB:ar och en patrullbåt och åkte runt och kollade båtar under flera timmars tid.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev raol:

Se, där har vi ju problemet. Du tror att ditt alkoholdrickande inte påverkar. Det är just det som är det farliga med att framföra fordon i berusat tillstånd. 

Om du läser vad jag skrev ovan blir det lite lättare. Har du under 0,5 promille så är du en tillräckligt bra och säker båtförare, det gäller alla inte bara mig. 

  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev coppertail:

Du och några andra har i åratal propagerat för att man inte kan jämföra bil och båttrafik vad gäller risken för olyckor. 
Här presenteras statistik som visar att olycksrisken är många gånger högre i en fritidsbåt än i något annat trafikslag. 
1223 sjöräddningslarm 2021 är inte samma sak som att ringa efter en bärgningsbil vid punktering. 
För att bli klassat som sjöräddning krävs det att det är ett farligt läge. 
Alltså att situationen kan innebära omedelbar fara för människoliv. 

Att larma för att sedan bli hänvisad till trossen eller Sjöassistans för att man glömde att tanka eller fått ett nät i propellern utan att omedelbar fara föreligger är inte sjöräddning. 
 

Antalet sjöräddningslarm i relation till den oerhört lilla del av det totala transportarbetet som fritidsbåtarna står för talar sitt tydliga språk. 
Att man kan vara lite lullig på sjön för att det går så sakta, är så gott om plats och yada yada som ältats av några på forumet kanske inte är riktigt sant? 
 

Kul att några på forumet fattade galoppen i alla fall. 

Vad är det för jidder? Jag har aldrig propagerat för någonting - särskilt inte att man inte kan jämföra olycksrisk vid bil respektive båttrafik. Däremot betyder inte det att olycksrisken är densamma, den skiljer sig på flera punkter åt båda hållen. Dessutom vidhåller jag att den statistik du hänvisat till inte är särskilt värdefull i jämförandet.

 

Jag har däremot konstant fört fram två saker (om jag nu ältat något så är det detta - inget annat):

- Jag menar att Ljungbergarns och Båtfolkets kampanjer är kontraproduktiva och i värsta fall bara drar löje över hela båtsverige.

- Jag ifrågasätter det rimliga i att samhället kriminaliserar låga promillenivåer enligt nuvarande gräns.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev Peka67:

Men om vi nu ska jämställa bil och båt så undrar jag hur många bilförare som ramlat ur bilen och drunknat när de fiskat från bilen?

?

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev Peka67:

Om du läser vad jag skrev ovan blir det lite lättare. Har du under 0,5 promille så är du en tillräckligt bra och säker båtförare, det gäller alla inte bara mig. 

Och det stämmer helt enkelt inte. Vid 0.4 är man rejält berusad. Tyvärr verkar du tillhöra den ganska stora skaran som inte själva uppfattar hur nedsatta kroppens funktioner är redan vid låg berusningsgrad.

Edited by raol
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev Peka67:

Och nästan ingen har under 0,5 promille flertalet har en promille från 1,0 till 3,0, så ingen som bryr sig om lagen.

Eller. Så är det precis det som de flesta gör, och lagen fungerar så fantastiskt bra att det endast är de värsta fyllskallarna med höga promillen som skiter i lagar kvar i olycksstatistiken..? 🤔

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev Peka67:

Om du läser vad jag skrev ovan blir det lite lättare. Har du under 0,5 promille så är du en tillräckligt bra och säker båtförare, det gäller alla inte bara mig. 

Har du någon form av forsking eller statistik som kan backa upp ditt ogrundade påstående?

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev Peka67:

Så man terroriserar bara det goda båtfolket.

Är det terrorism att behöva framföra sin båt nykter? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev raol:

Och det stämmer helt enkelt inte. Vid 0.4 är man rejält berusad. Tyvärr verkar du tillhöra den ganska stora skaran som inte själva uppfattar hur nedsatta kroppens funktioner är redan vid låg berusningsgrad.

Nej raol, vid 0,4 är man inte rejält berusad det är direkt felaktigt. Normal salongsberusning brukar man räkna upp till ca 0,5-0,6 promille.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Peter_K:

Har du någon form av forsking eller statistik som kan backa upp ditt ogrundade påstående?

Har du någon statestik som bevisar att båtfolk med en promille halt upp till 0,5 är överrepresenterade i olycksstatestik till sjöss?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy