Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Ljungbergarn

Promillelagen och SBU

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

@PeterK

Då är det kanske lite svårt att dra särskilt långt gående slutsatser om det folkliga stödet för den "nya" sjöfyllerilagen? Folk kanske även var positiva till den gamla?

Redigerad av ArneRadar
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev ArneRadar:

@PeterK

Då är det kanske lite svårt att dra särskilt långt gående slutsatser om det folkliga stödet för den "nya" sjöfyllerilagen? Folk kanske även var positiva till den gamla?

Tja... oklart. Och även om det var så, med tanke på att under 10% är negativa mot ”nya” sjöfyllerilagen; hur stor skillnad tror du det skulle vara..?


Oavsett så är ju en väldigt tydlig majoritet för lagen som den ser ut idag, om det nu spelar roll att lagar skall stiftas efter vad befolkningen tycker så som föreslogs. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Peter_K:

Tja... oklart. Och även om det var så, med tanke på att under 10% är negativa mot ”nya” sjöfyllerilagen; hur stor skillnad tror du det skulle vara..?


Oavsett så är ju en väldigt tydlig majoritet för lagen som den ser ut idag, om det nu spelar roll att lagar skall stiftas efter vad befolkningen tycker så som föreslogs. 

Poängen är ju att opinion inte är ett fundament för lagstiftning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Peter_K:

Tja... oklart. Och även om det var så, med tanke på att under 10% är negativa mot ”nya” sjöfyllerilagen; hur stor skillnad tror du det skulle vara..?

Peter oavsett hur gärna du vill framföra din uppfattning så måste även du inse att påståendet ovan är helt orimligt.

 

Enligt dig vill man alltså inte ha fest med alkohol  efter seglartävlingar för då kan ingen segla hem på söndagen.

 

Fredagsmys med bastu och alkohol glöm det om du ska ut på lördagsmorgonen. Och att sammanstråla med vänner och grannar på någon kobbe med knytkalas och alkohol är inte att tänka på för ingen får segla hem dagen efter.

 

Självklart stödjer nästan allt båtfölk sjöfylleri lägen, eller hur?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev ArneRadar:

Poängen är ju att opinion inte är ett fundament för lagstiftning.

Det har jag aldrig påstått heller. 
Det var Peka67 som blandade in att man inte skall stifta lagar mot en opinion, jag ville bara visa att man inte gjort det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Peka67:

Peter oavsett hur gärna du vill framföra din uppfattning så måste även du inse att påståendet ovan är helt orimligt.

 

Enligt dig vill man alltså inte ha fest med alkohol  efter seglartävlingar för då kan ingen segla hem på söndagen.

 

Fredagsmys med bastu och alkohol glöm det om du ska ut på lördagsmorgonen. Och att sammanstråla med vänner och grannar på någon kobbe med knytkalas och alkohol är inte att tänka på för ingen får segla hem dagen efter.

 

Självklart stödjer nästan allt båtfölk sjöfylleri lägen, eller hur?  

Såklart skall man få dricka alkohol på sjön. Såklart skall man få dricka alkohol i bastun, eller efter en seglingstävling. 
Jag gör det själv, funkar hur bra som helst. 


Men om man dricker så mycket att man ligger över 0,2 promille dagen efter när man skall segla hem, då har man planerat sitt drickande dåligt och druckit för mycket. Vill man/behöver man dricka så mycket så man är onykter när man vaknar, tja... då tycker jag det är rimligt att man väntar tills man är nykter innan man kastar loss. Och det tycker jag inte är det minsta orimligt. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
20 minuter sedan skrev Peka67:

Självklart stödjer nästan allt båtfölk sjöfylleri lägen, eller hur?  

Ja, 82% av de som har båt i hushållet är positiva till sjöfyllerilagen som den ser ut idag.
Det är ”nästan allt båtfölk”. 

01340559-6CCB-4E97-82C1-C7620B8FB597.jpeg

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett stort stöd för dagens lag finns ju även om stödet för den gamla lagen kanske också var stort.

 

Den typen av jämförelse ligger nära till hands, men visar inte mycket annat än att många är för någon form av lag mot fritt supande vid framförande av fartyg.

 

Jag hänger i några trådar om corona/covid och där hävdar vissa skribenter att corona inte är så farligt bara för att det är 

  1. jättemånga som inte har dött i/med/av covid-19.
  2. många flera som dött av något annat.

99,95 % av jordens befolkning har inte dött.

700 000 människor dör varje år av malaria.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Peter_K:

Ja, 82% av de som har båt i hushållet stödjer sjöfyllerilagen som den ser ut idag.
Det är ”nästan allt båtfölk”. 

01340559-6CCB-4E97-82C1-C7620B8FB597.jpeg

Hur många var det som var för den gamla lagen före 2010?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev ArneRadar:

Hur många var det som var för den gamla lagen före 2010?

 

42 minuter sedan skrev Peter_K:

Tja... oklart. Och även om det var så, med tanke på att under 10% är negativa mot ”nya” sjöfyllerilagen; hur stor skillnad tror du det skulle vara..?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Peter_K:

 

 

Personligen tror jag att skillnaden är obetydlig och därför egentligen irrelevant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev ArneRadar:

Personligen tror jag att skillnaden är obetydlig och därför egentligen irrelevant.

Det är min uppfattning också. 


Jag tror däremot att de som var negativa mot sjöfyllerilagen före ändringen 2010 tyckte den var lite för slapp, eftersom den gängse uppfattningen var (felaktigt) att det var 1,0 promille som var fyllerigränsen, medan de som är negativa idag tycker den är för hård eller för orättvis. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Peter_K:

Det är min uppfattning också. 


Jag tror däremot att de som var negativa mot sjöfyllerilagen före ändringen 2010 tyckte den var lite för slapp, eftersom den gängse uppfattningen var (felaktigt) att det var 1,0 promille som var fyllerigränsen, medan de som är negativa idag tycker den är för hård eller för orättvis. 

Den är orimligt hård idag. 😘

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Mackey:

Jag hänger i några trådar om corona/covid och där hävdar vissa skribenter att corona inte är så farligt bara för att det är 

  1. jättemånga som inte har dött i/med/av covid-19.
  2. många flera som dött av något annat.

99,95 % av jordens befolkning har inte dött.

700 000 människor dör varje år av malaria.

 

Kanske dags att starta en tråd i off topic Mackey, istället för att smyga in det här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev ArneRadar:

Den är orimligt hård idag. 😘

Ja, det kan man ju anse, men det är inte fakta 🙂 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Mackey:

Mer än var tionde trafikdödad cyklist hat alkohol i kroppen, läs

Alkohol och cykling, en multidisciplinär studie av VTI.

 

Reglerna på land är inte heller särskilt enhetliga.

 

En vanlig cykel kan man använda som fyllefordon och vägra utandningsprov.

 

En elcykel på högst 250 W och som inte ger extra kraft till cyklisten över 25 km/h räknas också som cykel.

 

Mer än 250 W eller mer än 25 km/h, då blir det en moped och då gäller samma regler som för alla andra motordrivna fordon utom elcyklar.

 

Det finns också mopeder som ser ut som elcyklar, men där det är okej att använda cykelhjälm.

 

En elsparkcykel är också en cykel, men max 250 W och högst 20 km/h (inte 25 km/h)

Med kraftigare motor eller högre fart finns inget definierat fordon som elsparkcykel kan bli...

Den blir då ett övrigt fordon som bara får köras på inhägnad område.

 

Definitionen av en cykel.

1. Ett fordon som är avsett att drivas med tramp- eller vevanordning och inte är ett lekfordon.

2. Ett eldrivet fordon med en tramp- eller vevanordning om elmotorn

a. endast förstärker kraften från tramp- eller vevanordningen,

b. inte ger något krafttillskott vid hastigheter över 25 kilometer i timmen, och

c. har en kontinuerlig märkeffekt som inte överstiger 250 watt.

3. Ett eldrivet fordon utan tramp- eller vevanordning som är avsett för användning av personer med fysisk funktionsnedsättning, och är

a. inrättat huvudsakligen för befordran av en person,

b. inrättat för att föras av den åkande, och

c. konstruerat för en hastighet av högst 20 kilometer i timmen.

4. Ett eldrivet fordon utan tramp- eller vevanordning som uppfyller villkoren i 3 a-c och som antingen

a. har en elmotor vars kontinuerliga märkeffekt inte överstiger 250 watt, eller

b. är självbalanserande.

 

Klart mer komplicerat än en längd och en hastighet.

 

Tillägg:

Man får cykla på gångbana om man är yngre än 9 år.

Man måste cykla i trafiken om man är 9 år och äldre, även om man är berusad.

Om du vill bryt ner cykel så långt det går så glömde du denna gamla klassiska föreskriften tsfs 2010:144.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Peter_K:

Såklart skall man få dricka alkohol på sjön. Såklart skall man få dricka alkohol i bastun, eller efter en seglingstävling. 
Jag gör det själv, funkar hur bra som helst. 


Men om man dricker så mycket att man ligger över 0,2 promille dagen efter när man skall segla hem, då har man planerat sitt drickande dåligt och druckit för mycket. Vill man/behöver man dricka så mycket så man är onykter när man vaknar, tja... då tycker jag det är rimligt att man väntar tills man är nykter innan man kastar loss. Och det tycker jag inte är det minsta orimligt. 

Tycker det är en rimlig begäran av folk som ska framföra vad som. För både egna och andras väl. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev ArneRadar:

Personligen kan jag tycka att 7 meter / 7 knop (som är en gräns som gäller för annat) hade varit rimligare och lättare att förstå.

Håller med dig, en mera rimlig gräns. Även om den gränsen skulle missa många fyllesnipor. Så kanske lite väl frikostig ändå. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Peter_K:

Ja, det kan man ju anse, men det är inte fakta 🙂 

???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Peka67:

 

 

Sanningen är att de allra flesta båtar färdas långsammare än en EU-moped, på en väg som är hundratals meter bred, med mycket gles trafik. Antalet kollisioner är minimalt med mycket få personskador.


 

 

Problemet är ju att innan du är på din hundra meter breda väg så ska man in och ut ur hamnar, passera både badande, kanoter och förhålla dig till andra båtar på väg in och ut ur hamnen. Du ska in och ut ur båtplatser också. Tyvärr sett rätt många mindre olyckor där berusade kört in i bryggor och på grund utanför hamnen men även som kört in i förtöjda båtar. Senast förra sommaren såg jag några skapligt förfriskade som skulle backa ut och backade rätt in i två båtar på motsående bryggan. Befälhavaren fick panik och gav gas framåt och körde sedan in i båtar intill. I alla fall ett par båtar som tog skada. Rätt onödigt kan jag tycka om man hade gett tusan i att köra på fyllan. Tråkigt när tredje man blir lidande. Ex vid min hemmahamn är det badplatser intill utloppet och ca 1500 båtar i hamnen. Rejält mycket trafik sommardagar, varma sådana ska man trängas med både seglare, kanoter, badande och ett och annat grund. För att inte tala om vattenskotrar som verkar tro att man kan köra hur som, även där farten är max 5 knop. Här gäller det att vara med. Åka berusad där är bara dumt och onödigt. En onödig risk som inte behöver tillåtas. Sen om någon gör det ändå är ju ett tecken på dåligt omdömme och kan ju således beivras. 

  • Tack 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
14 minuter sedan skrev ArneRadar:

???

När du skriver att något ”är”, så presenterar du något som fakta. Himlen är blå, vatten är vått och jorden är rund. 
 

När man anser något brukar man skriva ”jag tycker”. Jag tycker segling är kul, jag tycker öl är gott och jag tycker att alkohollagstiftningen är för orättvis. 
 

Personligen tycker jag att alkohollagstiftningens gräns på 0,2 promille är rimlig, men att den slår fel eftersom den inte innefattar alla fartyg, och därför är jag glad att Ola börjat arbeta för att inkludera fler fartyg.

Jag tycker man skall framför fartyg nykter. 
Men det är något jag anser, det är inte något som är. 

Redigerad av Peter_K
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Peter_K:

När du skriver att något ”är”, så presenterar du något som fakta. Himlen är blå, vatten är vått och jorden är rund. 
 

När man anser något brukar man skriva ”jag tycker”. Jag tycker segling är kul, jag tycker öl är gott och jag tycker att alkohollagstiftningen är för orättvis. 
 

Personligen tycker jag att alkohollagstiftningens gräns på 0,2 promille är rimlig, men att den slår fel eftersom den inte innefattar alla fartyg, och därför är jag glad att Ola börjat arbeta för att inkludera fler fartyg.

Jag tycker man skall framför fartyg nykter. 
Men det är något jag anser, det är inte något som är. 

Aha.... Jag trodde smileyn skulle räcka för att nyansera det jag skrev, men där misslyckades jag uppenbarligen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev M__G:
14 timmar sedan skrev Mackey:

Mer än var tionde trafikdödad cyklist hat alkohol i kroppen, läs

Alkohol och cykling, en multidisciplinär studie av VTI.

 

Reglerna på land är inte heller särskilt enhetliga.

 

En vanlig cykel kan man använda som fyllefordon och vägra utandningsprov.

 

En elcykel på högst 250 W och som inte ger extra kraft till cyklisten över 25 km/h räknas också som cykel.

 

Mer än 250 W eller mer än 25 km/h, då blir det en moped och då gäller samma regler som för alla andra motordrivna fordon utom elcyklar.

 

Det finns också mopeder som ser ut som elcyklar, men där det är okej att använda cykelhjälm.

 

En elsparkcykel är också en cykel, men max 250 W och högst 20 km/h (inte 25 km/h)

Med kraftigare motor eller högre fart finns inget definierat fordon som elsparkcykel kan bli...

Den blir då ett övrigt fordon som bara får köras på inhägnad område.

 

Definitionen av en cykel.

1. Ett fordon som är avsett att drivas med tramp- eller vevanordning och inte är ett lekfordon.

2. Ett eldrivet fordon med en tramp- eller vevanordning om elmotorn

a. endast förstärker kraften från tramp- eller vevanordningen,

b. inte ger något krafttillskott vid hastigheter över 25 kilometer i timmen, och

c. har en kontinuerlig märkeffekt som inte överstiger 250 watt.

3. Ett eldrivet fordon utan tramp- eller vevanordning som är avsett för användning av personer med fysisk funktionsnedsättning, och är

a. inrättat huvudsakligen för befordran av en person,

b. inrättat för att föras av den åkande, och

c. konstruerat för en hastighet av högst 20 kilometer i timmen.

4. Ett eldrivet fordon utan tramp- eller vevanordning som uppfyller villkoren i 3 a-c och som antingen

a. har en elmotor vars kontinuerliga märkeffekt inte överstiger 250 watt, eller

b. är självbalanserande.

 

Klart mer komplicerat än en längd och en hastighet.

 

Tillägg:

Man får cykla på gångbana om man är yngre än 9 år.

Man måste cykla i trafiken om man är 9 år och äldre, även om man är berusad.

Om du vill bryt ner cykel så långt det går så glömde du denna gamla klassiska föreskriften tsfs 2010:144.

Nej, jag försökte visa att reglerna för "fyllefordon" på land är betydligt mera komplicerade än "kortare än 10 meter och långsammare än 15 knop".

 

Tidigare framförde någon (minns inte vem) att reglerna till sjöss var så komplicerade (10 m & 15 knop) så att alla fartyg borde likställas vad gäller alkoholintag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade ett år en båtgranne på bryggan som verkade vara påtagligt berusad nästan varje dag. En dag såg jag honom försöka backa in båten mellan bommarna, men han missade och var bara nån decimeter från att mosa utombordaren på vår båt. Frun stod på badbryggan och ropade till honom och han hann stoppa i tid. Detta föregicks och följdes av ryckiga och dåligt planerade manöverförsök djupt inne mellan pontonbryggorna i vår hamn. Spektaklet fortsatte nån minut innan han lyckades få båten på plats.

Han tyckte säkert själv att alkoholen inte påverkade hur han framförde båten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev raol:

Han tyckte säkert själv att alkoholen inte påverkade hur han framförde båten...

Exakt så. 
Och det är därför 0,2 är en bra och tydlig gräns. För handen på hjärtat; hur vet man om man har 0,5 promille eller 0,8 promille när man vaknar nästa dag och känner sig lite sliten?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
21 minuter sedan skrev raol:

Hade ett år en båtgranne på bryggan som verkade vara påtagligt berusad nästan varje dag. En dag såg jag honom försöka backa in båten mellan bommarna, men han missade och var bara nån decimeter från att mosa utombordaren på vår båt. Frun stod på badbryggan och ropade till honom och han hann stoppa i tid. Detta föregicks och följdes av ryckiga och dåligt planerade manöverförsök djupt inne mellan pontonbryggorna i vår hamn. Spektaklet fortsatte nån minut innan han lyckades få båten på plats.

Han tyckte säkert själv att alkoholen inte påverkade hur han framförde båten...

Jag måste säga att jag sett flera nyktra än påverkade som hanterat sin båt på det vis du beskriver och ofta även betydligt sämre.

 

Ett obligatoriskt båtkörkort med manöverprov borde införas så snart som möjligt för alla motordrivna fartyg oavsett storlek, möjligen med undantaget gummibåtar med elmotor under 500 W.

 

Dessa "outbildade" som inte kan framföra sitt fartyg på ett vettigt vis är den största risken i hamnar, för andra båtägare, för badande och för sig själva.

Redigerad av Mackey
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Peter_K:

Exakt så. 
Och det är därför 0,2 är en bra och tydlig gräns. För handen på hjärtat; hur vet man om man har 0,5 promille eller 0,8 promille när man vaknar nästa dag och känner sig lite sliten?

När det gäller dagen-efter-nivåer så är inte 0,2 lätt att känna var det ligger heller, så ur det perspektivet vet jag inte om gränsen är särskilt tydlig. Jag brukar för skojs skull kolla med en bra alkomätare när det finns anledning. Det är, enligt min erfarenhet, betydligt lättare att skatta nivåer någorlunda i samband med att man dricker än dagen efter.

 

Sen apropå Raols inlägg - det är naturligtvis tragiskt med alkoholister. Dessa finns ju tyvärr även i vägtrafik trots att vi där har principiell nolltolerans (vilket jag absolut är för).

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev ArneRadar:

Det är, enligt min erfarenhet, betydligt lättare att skatta nivåer någorlunda i samband med att man dricker än dagen efter.

Instämmer helt. 
Men att skatta för att ha t ex 0,5 promille dagen efter är inget jag skulle våga ge mig på, lättare då med 0,2 (dvs nykter). 
Tänker jag. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
18 minuter sedan skrev ArneRadar:

När det gäller dagen-efter-nivåer så är inte 0,2 lätt att känna var det ligger heller, så ur det perspektivet vet jag inte om gränsen är särskilt tydlig. Jag brukar för skojs skull kolla med en bra alkomätare när det finns anledning. Det är, enligt min erfarenhet, betydligt lättare att skatta nivåer någorlunda i samband med att man dricker än dagen efter.

 

Sen apropå Raols inlägg - det är naturligtvis tragiskt med alkoholister. Dessa finns ju tyvärr även i vägtrafik trots att vi där har principiell nolltolerans (vilket jag absolut är för).

Jag har kört bil dagen efter berusad en gång, helt ovetande om detta faktiskt. Det säger väl alla...

 

Hur som helst. Jag skulle iväg på en skyttetävling efter en tung fest och vaknade lite sent. Det var brådis för att hinna i tid till klockan åtta, så jag plockade ihop mina saker och stack iväg utan att reflektera över gårdagen.

Bakis hade jag absolut inte hunnit bli ännu.

 

När jag kom fram ifrågasatte en kompis min ankomst i bil med hänvisning till gårdagen och då gick det upp för mig vad jag gjort. På den tiden var gränsen 0,5 promille, men jag låg säkert långt över.

 

Skyttet gick bra och tursamt nog hade de inga dopingkontroller.

 

Jag tror inte heller att en gräns är lättare att känna än en annan.

Ska man vara säker vad gäller lagen ska man blåsa och ska man vara säker ska man inte ge sig ut alls dagen efter.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Peter_K:

Instämmer helt. 
Men att skatta för att ha t ex 0,5 promille dagen efter är inget jag skulle våga ge mig på, lättare då med 0,2 (dvs nykter). 
Tänker jag. 

Det är absolut lättast att skatta promillehalt om man håller sig helt nykter. Håller man sig nykter blir dessutom dagen-efter-frågan irrelevant.

 

Men att 0,2 skulle vara en tydligare gräns ur dagen-efter-perspektivet köper jag inte. Att det skulle vara lättare att skatta att man har 0,19 och inte 0,21 mot t.ex. 0,49 respektive 0,51 tror jag inte alls. Du känner säkert på olika sätt, men att träffa rätt är nog ungefär lika svårt.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...