Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Dava

Bogpropeller som inombordare?

Rekommendera Poster

Råkade trycka på en reklamlänk för bogpropeller och det slog mig att dessa borde vara prefekt som inombordare - framför allt de infällbara sådana.

 

Tyvärr kostar ju en infällbar som en vanlig inombordare. Men de vanliga varianterna går att få för en bit under 10 000 kr och har ofta effekt som är betydligt större än de vanliga små elektriska utombordarna.

 

Är där någon hake? De är kanske inte byggda för kontinuerlig drift?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Dava:

- - -

Är där någon hake? De är kanske inte byggda för kontinuerlig drift?

Det brukar finnas en maxtid de får köras. Misstänker att det beror på att motorn, som är luftkyld och normalt monterad i ett slutet stuvfack, riskerar att bli överhettad.

 

Ett par andra hakar: Rätt små propellrar som nog inte är så effektiva om de inte sitter i en tunnel.

Effekten på motorn kräver batterikapacitet för att matcha drifttiden/körsträckan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

@Lintott tar upp de två främsta hakarna - maxdrifttiden och den ineffektiva propellern, som ju är optimerad för en tunnel och att vara en lika dålig kompromiss åt båda hållen.

När det gäller drifttiden är motorn uppbyggd och dimensionerad tämligen likt en startmotor på en bil. Även denna har ju en max kontinuerlig drifttid som ofta är angiven om man lusläser bilens instruktionsbok, just för att den inte är gjord för att kunna transportera bort förlustvärmeeffekten lika snabbt som den skapas.

 

Även om man effektmässigt kan få mer motor som bogpropeller än t ex elektrisk utombordare (som man kan bygga om och ta bort skaftet på) är det därför inte säkert att dragkraftsskillnaden alls blir lika stor som man trodde utifrån effektsiffrorna.

 

Jag hade (och har faktiskt i ett projekt) utgått från en elektrisk utombordare istället.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Okej. Det skulle ligga långt fram i tiden. Snart måste det väl komma elektriska inombordare för runt 10 000 kr.

 

Gillar inte riktigt att ha motorn under vattnet som i de elektriska utombordare som finns billigt.

 

En motor med zdrev som denna kostar ju ofta närmre 100 tusen...

 

https://www.frenchmarine.com/images/products/BOW 35 kgf.jpg

Redigerad av Dava

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn på en bogpropeller är skapt lite som en startmotor, den är tänkt att en hög effekt under en kort period. Därmed är den inte särskillt energieffektiv heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Dava:

 

..

Gillar inte riktigt att ha motorn under vattnet som i de elektriska utombordare som finns billigt.

...

 

Rent generellt kan man ju säga att de elektriska utombordarna är vattenkylda, dom blir aldrig varma egentligen om de används som skall göras, då omgivande vatten snabbt leder bort förlustvärmen.

 

Någon annat som talar emot att använda en bogpropeller är väl att den väsnas en hel del, varvid en del av oljudet beror på installationen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-04-02 vid 07:49 skrev IngemarE:

@Lintott tar upp de två främsta hakarna - maxdrifttiden och den ineffektiva propellern, som ju är optimerad för en tunnel och att vara en lika dålig kompromiss åt båda hållen.

När det gäller drifttiden är motorn uppbyggd och dimensionerad tämligen likt en startmotor på en bil. Även denna har ju en max kontinuerlig drifttid som ofta är angiven om man lusläser bilens instruktionsbok, just för att den inte är gjord för att kunna transportera bort förlustvärmeeffekten lika snabbt som den skapas.

 

Även om man effektmässigt kan få mer motor som bogpropeller än t ex elektrisk utombordare (som man kan bygga om och ta bort skaftet på) är det därför inte säkert att dragkraftsskillnaden alls blir lika stor som man trodde utifrån effektsiffrorna.

 

Jag hade (och har faktiskt i ett projekt) utgått från en elektrisk utombordare istället.

Bollar upp en gammal tråd här...

Du skriver att du byggt om en elutombordare i ett projekt. Kan man få höra lite mer om det?

Jag har funderingar på att montera en alt. två elutombordare, eller modifierad sådan, på badbryggan för att ha som akter sidpropeller för finlir vid tilläggningar etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du går in på min hemsida, http://www.nbmarine.se och väljer "Diverse" under NB870-bygget så finns där en länk "Akterpropellrarna".

 

Dock byttes de senare mot en konventionell bogprop i aktertunnel när Sleipner började sälja den lilla 125mm-tunnel som var det enda som fick plats. Visst fungerade utombordarna som avsett, men för att flytta aktern i sidled med lite vind på en 4,5 ton båt var de lite för klena.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-04-02 vid 11:13 skrev Dava:

 

Gillar inte riktigt att ha motorn under vattnet som i de elektriska utombordare som finns billigt.

 

Här har du en rejäl elmotor som sitter under vattnet, 17,5 MW 😀

7A983229-7318-481F-8885-2EFB9ED9FC37.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Gripen72:

Här har du en rejäl elmotor som sitter under vattnet, 17,5 MW 😀

7A983229-7318-481F-8885-2EFB9ED9FC37.jpeg

Sådana elmotorer som sitter inuti podden har jag sålt i min prime time....:D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev IngemarE:

Om du går in på min hemsida, http://www.nbmarine.se och väljer "Diverse" under NB870-bygget så finns där en länk "Akterpropellrarna".

 

Dock byttes de senare mot en konventionell bogprop i aktertunnel när Sleipner började sälja den lilla 125mm-tunnel som var det enda som fick plats. Visst fungerade utombordarna som avsett, men för att flytta aktern i sidled med lite vind på en 4,5 ton båt var de lite för klena.

Hur länge hade du dessa snurror, går de bra att ha under vatten hela tiden? Har för mig jag läst någonstans att man vill att de hissas upp när de inte används. Men det kanske bara är nån form av gardering. De borde väl kunna hålla lika tätt som en vanlig utombordare kanske?

Jag hade kanske tänkt mig en elutombordare fäst i badbryggan som jag släpper ner när jag tror jag kan behöva den. Biltema har en variant som styrs med fjärrkontroll både fram/back och sväng höger/vänster. Om man kunde få till en vettig lösning där har man ju även en motor till gummibåten med sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De satt på båten i 3-4 år i alla fall. Och en av dem fick sedan tillbaks skaftet och tjänstgjorde många år till på gummibåten.

 

Samma typ av motor finns redan utan skaft som trollingmotor att sätta på extrafäste under akterspegeln eller t.o.m. på befintlig utombordare, så om det är en modell som inte tål kontinuerlig nedsänkning skulle jag titta på en annan likvärdig....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev IngemarE:

Om du går in på min hemsida, http://www.nbmarine.se och väljer "Diverse" under NB870-bygget så finns där en länk "Akterpropellrarna".

Tålde motorerna att vara under vatten konstant? Hur länge hade du dem?

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev Kane:

Tålde motorerna att vara under vatten konstant? Hur länge hade du dem?

Ja, och se inlägget ovanför.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På kul, räkna på effekten för vad som krävs för att vi ska kunna köra som vi brukar:

En normal motor på  250 hk motsvarar 184 kW, säg 180 kW.
För att få ut 180 kW från 12V krävs 15 000 ampère. Ta ett 400V batteri från en elbil, då krävs "bara" 450 A.
Nu kör man inte hela tiden på full effekt men med ett effektuttag av 50 hk, 37 kW så krävs drygt 90A från 400V.
En Tesla (eller annan elbil) har (beroende på modell) ca 75 kWh i batteriet. Det ger knappt 2 timmar med 50 hk effektuttag för båten. Batteriet väger runt 350 kg.
Sedan ska det naturligtvis laddas ute i skärgården ...

 

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja... det blir t.o.m. ännu lite värre. Du måste lägga till för förluster i både motor och växelriktare. I praktiken tror jag inte man ska räkna med mer än ca eta 90% totalt.

 

Med den teknik som finns tillgänglig idag, och för rimliga pengar om man pratar om inombordarbåtar, är det mest långsamtgående hyfsat lättdrivna deplacementbåtar och segelbåtar som det blir någorlunda sansat för.

Man drar nytta av elmotorns bättre vridmomentkurva, i princip konstant. Om man pratar motorers märkeffekt kan man välja en effektmässigt mindre elmotor än förbränningsdito.

 

Tråden "Min elkonverteringsblogg" av Bjorns_snipa är ju ett lysande exempel på lyckad installation.

 

Ska man åka i 250 hk-klassen blir det ju mer Tesla-stuk och hiskelig investering i teknik och pengar

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Zwen:

Ska man åka i 250 hk-klassen blir det ju mer Tesla-stuk och hiskelig investering i teknik och pengar

 

Ja, det var min vinkling på ämnet. Det är inte bara ... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste att man misstänker att beg.priserna på elbilar, bla Tesla, bör rasa när bilarna börjar bli till åren pga att batterierna börjar bli slutkörda. "Renovering" av energikällan lär inte vara billig.

 

Kanske man snart kan köpa en nedgången Tesla och plocka motor o hela kraftpaketet ur?

Men vad ska man med slutkörda batterier till i en båt??:wacko:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Zwen:

Kanske man snart kan köpa en nedgången Tesla och plocka motor o hela kraftpaketet ur?

Men vad ska man med slutkörda batterier till i en båt??:wacko:

 

Viktomptimerar man inte så kanske slutkörda batterier ändå kan fungera. De är ju inte slutkörda för att hälften av kapaciteten är borta?!

 

Jag har ju en relativt viktoptimerad båt men kör ändå min elmotor på två uttjänta snart 20 år gamla bilbatteri - bly-syra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bly-syra-batterier ska inte laddas ur till mer än 50%. Elbilsbatterier är typ 18650-celler med li-ion-teknik och kan laddas ur betydligt mer.
Men, som sagt, de ska ju laddas upp någonstans där ute i skärgården. Lär bli svårt att hitta ens en 3.7 kW enfas (=16A) laddstation. Om man gör det så tankas mitt ovannämnda exempelbatteri på ca 75/3.7=20.3 timmar, säg ett dygn.

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Baxlaget:

Om man gör det så tankas mitt ovannämnda exempelbatteri på ca 75/3.7=20.3 timmar, säg ett dygn.

 

Fast.. om det bara har 50% kapacitet så betyder väl det att det bara kan laddas till 50% alltså 10 timmar.. Sen ser jag inte riktigt vad man ska ha så mycket ström till... 

 

Jag funderade på litiumbatterier förra vintern, men då funderade jag på att köpa ca 40-60 Ah 12 V... Det skulle ta 20 minuter att ladda fullt. Ungefär den tid jag tar på mig för att stuva undan segel och få på hamnkapellet.

 

Eller bakvänt, kommer man till båten sätter man i sladden och har fullt batteri efter att ha knäppt på seglen, stuvat undan hamnkapellet och plockat fram motorn.

Redigerad av Dava

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

50% urladdning är rekommendationen för bly-syra-batterier så att de inte åldras alltför fort. Baxlagets räkneexempel var med 18650-celler med Li-jon eller LiFePO4-teknik som kan laddas ur ner till ca 10% av kapaciteten, men man ska kanske räkna med min 20% för att ha reserv att komma i hamn (och lite marginal för att inte passera "the point of no return" för batterierna).

 

Jag frågade en skeppare som kör eldriven passagerarbåt hur han hanterar om det börjar bli dåligt med effekt i batteribanken? "Då är det bara att sänka hastigheten. Med lägre fart så räcker det för att köra en längre sträcka", var hans enkla svar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-04-01 vid 22:26 skrev Dava:

Är där någon hake?

Jag har bara läst rubriken, men jag kan tänka mig att en hake kan vara att man bara roterar. på samma ställe 🙂

 

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...