Jump to content
Saturday 04 July 2020
Dava

Bogpropeller som inombordare?

Recommended Posts

Råkade trycka på en reklamlänk för bogpropeller och det slog mig att dessa borde vara prefekt som inombordare - framför allt de infällbara sådana.

 

Tyvärr kostar ju en infällbar som en vanlig inombordare. Men de vanliga varianterna går att få för en bit under 10 000 kr och har ofta effekt som är betydligt större än de vanliga små elektriska utombordarna.

 

Är där någon hake? De är kanske inte byggda för kontinuerlig drift?

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minuter sedan skrev Dava:

- - -

Är där någon hake? De är kanske inte byggda för kontinuerlig drift?

Det brukar finnas en maxtid de får köras. Misstänker att det beror på att motorn, som är luftkyld och normalt monterad i ett slutet stuvfack, riskerar att bli överhettad.

 

Ett par andra hakar: Rätt små propellrar som nog inte är så effektiva om de inte sitter i en tunnel.

Effekten på motorn kräver batterikapacitet för att matcha drifttiden/körsträckan.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

@Lintott tar upp de två främsta hakarna - maxdrifttiden och den ineffektiva propellern, som ju är optimerad för en tunnel och att vara en lika dålig kompromiss åt båda hållen.

När det gäller drifttiden är motorn uppbyggd och dimensionerad tämligen likt en startmotor på en bil. Även denna har ju en max kontinuerlig drifttid som ofta är angiven om man lusläser bilens instruktionsbok, just för att den inte är gjord för att kunna transportera bort förlustvärmeeffekten lika snabbt som den skapas.

 

Även om man effektmässigt kan få mer motor som bogpropeller än t ex elektrisk utombordare (som man kan bygga om och ta bort skaftet på) är det därför inte säkert att dragkraftsskillnaden alls blir lika stor som man trodde utifrån effektsiffrorna.

 

Jag hade (och har faktiskt i ett projekt) utgått från en elektrisk utombordare istället.

Edited by IngemarE

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Okej. Det skulle ligga långt fram i tiden. Snart måste det väl komma elektriska inombordare för runt 10 000 kr.

 

Gillar inte riktigt att ha motorn under vattnet som i de elektriska utombordare som finns billigt.

 

En motor med zdrev som denna kostar ju ofta närmre 100 tusen...

 

https://www.frenchmarine.com/images/products/BOW 35 kgf.jpg

Edited by Dava

Share this post


Link to post
Share on other sites

Motorn på en bogpropeller är skapt lite som en startmotor, den är tänkt att en hög effekt under en kort period. Därmed är den inte särskillt energieffektiv heller.

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 timmar sedan skrev Dava:

 

..

Gillar inte riktigt att ha motorn under vattnet som i de elektriska utombordare som finns billigt.

...

 

Rent generellt kan man ju säga att de elektriska utombordarna är vattenkylda, dom blir aldrig varma egentligen om de används som skall göras, då omgivande vatten snabbt leder bort förlustvärmen.

 

Någon annat som talar emot att använda en bogpropeller är väl att den väsnas en hel del, varvid en del av oljudet beror på installationen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy