Jump to content
Saturday 30 May 2020
DanielMalmgren

Lura backsensorn

Recommended Posts

Posted (edited)
5 timmar sedan skrev Ruskpricken:

Men till frågan, vad äre för fel att ta en vanlig tom släpkontakt å så en resistor mellan alla förbrukarna å  +/- eller vilka man nu vill undvika ger signal, det räcker kanske med just park.lyset? Änte dä enklast dä?

 

Jo, det var egentligen det som var min första tanke, funderade mest på om någon visste vilka pinnar som bilen rimligtvis använder för att känna av närvaron av ett släp. Verkar ju inte finnas någon allmän konsensus där dock.

 

Och det är klart, varianten med att köpa en lös uppsättning lampor för ett par hundralappar på Biltema eller Jula har ju fördelen att jag faktiskt får belysning också. Synd att det inte verkar finnas vattentäta varianter, då hade man ju t o m kunnat låta dem sitta på plats konstant.

 

edit: Hittade faktiskt vattentäta på Ebay. Undrar vilken kvalitet de håller? https://www.ebay.com/itm/12V-WATERPROOF-SUBMERSIBLE-LED-TRAILER-LIGHTS-STOP-INDICATOR-TAIL-Lamp/383032308407?hash=item592e8132b7:g:43cAAOSwP9FdG4tW

Edited by DanielMalmgren

Share this post


Link to post
Share on other sites
31 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

edit: Hittade faktiskt vattentäta på Ebay. Undrar vilken kvalitet de håller?

Osäker på i vilket avseende du menar ”kvalitet”, men de håller IP68 vad gäller hur vattentäta de är. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det ska finnas en knapp att slå av P-sensorerna med, i mittenkonsollen ganska långt ner brukar det sitta en rad med små knappar och någon av de 2 längst till höger ska ha den funktionen. Men som sagt brukar, ska är inte det samma som att det gör.

 

//Janne

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Elegancej:

Det ska finnas en knapp att slå av P-sensorerna med, i mittenkonsollen ganska långt ner brukar det sitta en rad med små knappar och någon av de 2 längst till höger ska ha den funktionen. Men som sagt brukar, ska är inte det samma som att det gör.

 

//Janne

I våra bilar har den ett A och några streck, är nog samma i en Fjord också.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är inte så att jag är otacksam för hjälp, men eftersom vartannat inlägg i den här tråden handlar om hur jag ska hitta en knapp som jag vet att den inte finns där så postar jag nu en bild så ni kan få se att det inte finns någon sådan knapp. Det här handlar alltså INTE om att jag är dum i huvudet och inte har kollat på instrumentpanelen.

 

Men jag förstår att det inte finns några vettiga workarounds på marknaden eftersom min bil verkar vara den enda som har detta problem. Hade det varit ett allmänt problem hade det ju förmodligen funnits små donglar att köpa och plugga in i kontakten.

20200401_132149.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-03-31 vid 08:16 skrev DanielMalmgren:

Nej, det är just det. Har letat runt i både manual och i menyerna, verkar inte finnas något sätt att inaktivera skiten. Det är därför jag letar efter alternativa lösningar...

Ett mail till Ford kanske löser problemet, eller varför inte ett bilforum...

 

300 spänn för belysning verkar vettigt tycker jag, även om man måste montera av den före sjösättning. Borde ju gå att fästa kablarna så att det är lätt att flytta fram lamporna till någon torr plats på vagnen.

 

Kanske tål lamporna vatten tillräckligt bra om man sprejar rikligt med vaselinsprej i dem före första användningen.

 

Någon föreslog att du skulle bygga en kontakt med motstånd i kontakten och det är väl en bra idé om inte något annat funkar. Här är något att utgå ifrån.. 

Screenshot_20200401-140424_Drive.thumb.jpg.91533d56afb87fa702f055675556020e.jpg

 

 

 

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag kan inte se var problemet med en färdig belysningsenhet skulle vara.

300 kr problemet är löst och polisen slipper bötfälla vid eventuell vägtransport.

Vid sjösättning ifrån vanlig regad trailer tar man alltid bort rampen, vilket inte tar så lång tid.

Moderna vagnar har fällbara lysen kanske lite enklare. Men tar någon minut de med.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Mackey:

300 spänn för belysning verkar vettigt tycker jag, även om man måste montera av den före sjösättning. Borde ju gå att fästa kablarna så att det är lätt att flytta fram lamporna till någon torr plats på vagnen.

Jag har magnetbelysning (säkrade med najtråd för att inte ramla av för säkerhets skull) på min vagn. När vagnen skall ned i spat är det bara att flytta fram dem och fästa dem några meter längre fram. Plättlätt eftersom kablaget är löst.

 

Trailer.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev DanielMalmgren:

Det är inte så att jag är otacksam för hjälp, men eftersom vartannat inlägg i den här tråden handlar om hur jag ska hitta en knapp som jag vet att den inte finns där så postar jag nu en bild så ni kan få se att det inte finns någon sådan knapp. Det här handlar alltså INTE om att jag är dum i huvudet och inte har kollat på instrumentpanelen.

 

Men jag förstår att det inte finns några vettiga workarounds på marknaden eftersom min bil verkar vara den enda som har detta problem. Hade det varit ett allmänt problem hade det ju förmodligen funnits små donglar att köpa och plugga in i kontakten.

20200401_132149.jpg

till höger om defrosterknappen längst ned har du en knapp med ett A i en ring. Har du provat att trycka på den?

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 minuter sedan skrev Gundj:

till höger om defrosterknappen längst ned har du en knapp med ett A i en ring. Har du provat att trycka på den?


Den knappen är för automatiskt motorstopp/start vid stillastående.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

OK, lurigt likt min knapp.

Det som stör mig är att jag inte kan tro att en så ny bil inte har möjlighet att stänga av backvarningen tillfälligt.

I o f s är det en Ford men ändå.

Edited by Gundj

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan du inte skruva ned ljudet? Måste finnas en undermeny för detta

i displayen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det finns två lösningar verkar det som:

1. Skaffa en ljusramp så att ekipaget blir lagligt

2. Fejka att ljusramp sitter där.

 

Vill man gå på nr 2 så kan antagligen Biltemas adapterkoppling fixa det hela. Det är en adapter från 13- till 7-polig kontakt som fejkar att där sitter en ljusramp. Idén är att led-ljus på rampen ska kunna användas även om bilen förväntar sig gamla hederliga glödlampor:

bild.png.99587254279e98deeb9d2cac3602ecc9.png

I beskrivningen står följande: 

Till elkoppling för släpvagn med LED-lampor. Med inbyggt effektmotstånd för anpassning till bilar med CANBUS-ljusövervakning. Vid användning av adaptern åsidosätts bilens eventuella kontrollfunktioner av släpets bakljus-, blinkers- och bromslyktor. Om någon av dessa lyktor går sönder så uppfattas de fortfarande som fungerande av bilen.

Låter som något du vill ha...   😉

Share this post


Link to post
Share on other sites

hejsan

när jag monterade dragkrokar för Bilen o jag så monterade i in en databox som "gifte sig" med bilarnas system.

många a bilarna fick dessutom uppdateras via tillverkarens  program

testa att ringa till bilen och jag om databoxens funktion och om den säljs lös

den kopplas in med "strömtjuvar" på bilens kablar till blinkers, bromsljus mm

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Zaphir:

hejsan

när jag monterade dragkrokar för Bilen o jag så monterade i in en databox som "gifte sig" med bilarnas system.

många a bilarna fick dessutom uppdateras via tillverkarens  program

testa att ringa till bilen och jag om databoxens funktion och om den säljs lös

den kopplas in med "strömtjuvar" på bilens kablar till blinkers, bromsljus mm

Förstår inte riktigt vad du skriver.

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timmar sedan skrev ABC:

Det finns två lösningar verkar det som:

1. Skaffa en ljusramp så att ekipaget blir lagligt

2. Fejka att ljusramp sitter där.

 

Vill man gå på nr 2 så kan antagligen Biltemas adapterkoppling fixa det hela. Det är en adapter från 13- till 7-polig kontakt som fejkar att där sitter en ljusramp. Idén är att led-ljus på rampen ska kunna användas även om bilen förväntar sig gamla hederliga glödlampor:

bild.png.99587254279e98deeb9d2cac3602ecc9.png

I beskrivningen står följande: 

Till elkoppling för släpvagn med LED-lampor. Med inbyggt effektmotstånd för anpassning till bilar med CANBUS-ljusövervakning. Vid användning av adaptern åsidosätts bilens eventuella kontrollfunktioner av släpets bakljus-, blinkers- och bromslyktor. Om någon av dessa lyktor går sönder så uppfattas de fortfarande som fungerande av bilen.

Låter som något du vill ha...   😉

Aha, lurigt... Men det är klart, ska jag köpa en adapter som kostar 200 pix och kan välja på att betala en hundralapp till och faktiskt få lampor på släpet så är ju lamporna klart bäst. Hade faktiskt ingen aning om att det fanns såna satser så billigt (Fogelsta har ett kit men det kostar typ 1500 pix vilket kändes som mycket för att slippa ett pipljud).

 

Är mest inne nu på att faktiskt lägga ytterligare ett par hundralappar till och köpa lampor som är vattentäta, känns som den mest meck-fria lösningen.

 

35 minuter sedan skrev Kane:

Förstår inte riktigt vad du skriver.

Ah! Satt och undrade om det bara var jag...

Share this post


Link to post
Share on other sites
31 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

Är mest inne nu på att faktiskt lägga ytterligare ett par hundralappar till och köpa lampor som är vattentäta, känns som den mest meck-fria lösningen.

Då kan du få till en mer permanent fastsättning och slippa magnetlösningen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det räcker med en böteslapp så hade de varit betalda ett par gånger om.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Hur många gånger per säsong sjösätter du och tar upp?

Är det bara en gång vår och en gång höst så ta det billigaste och låt

belysningen ligga i kofferten. Stick ut sladden och sjösätt.

Då slipper du ju få lamporna stulna vid nattparkering.

Edited by Jorgen01

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minuter sedan skrev Jorgen01:

Det räcker med en böteslapp så hade de varit betalda ett par gånger om.

Nu är det inte så enkelt som du vill påstå, under vissa förutsättningar är det helt lagligt att köra en sjösättningstrailer / efterfordon utan monterad / fungerande belysning under dagtid.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ursäkta men jag har aldrig påstått att man endast skall köra dagtid.

Sjösättningen kanske drar ut på tiden.

Man kanske behöver göra en förflyttning under mörker.

Man blir ju inte uppknuten under dygnets ljusa timmar.

 

Förstår inte varför det inte skulle vara enkelt med dessa 300 kr lampor.

Någonstans har jag läst att det skall finnas blinkers även vid körning dagtid.

Men där kan jag ha fel.

 

Har även pratat med några mekaniker på två av firmans verkstäder(VW o Scania)

de tycker att det låter heltokigt att laborera med uttaget om det finns en sådan enkel väg att gå

som att köpa dessa lampor. Men de kanske också har fel.

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev Kane:

Förstår inte riktigt vad du skriver.

bilen o jag är en firma som säljer krokar till bilar.

jag monterade dessa på en bilverkstad där jag arbetade.

då monterade vi in databoxar som medföljer krokarna och även uppdatera bilens egen programvara.

ford borde väl kunna stänga av dom eller så chansar du och köper en databox och kopplar in via kabelhärvan.

https://www.bilenochjag.se

Share this post


Link to post
Share on other sites

Och blir det fel så kanske bilen brinner upp, men då kan du

ta försäkringspengarna och köpa en annan Ford fast med avstängningsknapp.

Share this post


Link to post
Share on other sites
57 minuter sedan skrev Zaphir:

bilen o jag är en firma som säljer krokar till bilar.

jag monterade dessa på en bilverkstad där jag arbetade.

då monterade vi in databoxar som medföljer krokarna och även uppdatera bilens egen programvara.

ford borde väl kunna stänga av dom eller så chansar du och köper en databox och kopplar in via kabelhärvan.

https://www.bilenochjag.se

Och vad löser en ny databox för problem?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Jag tror det finns en enklare lösning. 

 

Köp en sån adapter på BT som är tänkt att användas ifall din släpkärra skulle haft ledbelysning runt om. 

 

I adaptern ligger motstånd inkopplade på de rätta stiften. 

Behöver sen inte ha släpkärra eller annat kopplad. 

 

Funkar det inte, så lämnar du tillbaks. 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Det är samma adapter som används oavsett led eller glödlampor på släpet.

 

Edited by Jorgen01

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-04-02 vid 18:09 skrev Kane:

Och vad löser en ny databox för problem?

ring Bilen o jag och fråga

enklare än att du får ännu ett svar att klura på.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev Zaphir:

ring Bilen o jag och fråga

enklare än att du får ännu ett svar att klura på.

Varför skulle jag det?

Det var du som skrev att TS skulle skaffa ny databox. Det finns ingen box i hela bilvärlden som löser TS problem, dvs att PDC stängs av om något sitter på kroken utan elkontakt inkopplad (därför har många bilar manuell avstängningsknapp).

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev Kane:

Varför skulle jag det?

Det var du som skrev att TS skulle skaffa ny databox. Det finns ingen box i hela bilvärlden som löser TS problem, dvs att PDC stängs av om något sitter på kroken utan elkontakt inkopplad (därför har många bilar manuell avstängningsknapp).

jag har fullt upp med båten nu ;) hinner inte svara och tyvärr är jag inte så intresserad  :) 

ajöken så kanske vi råkas senare

mvh

  • Confused 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu har jag (efter bara tre veckors leveranstid och inga tillkommande tullkostnader och grejer) fått hem 400-kronors lampkitet som jag beställde ifrån Kina. Ska enligt uppgift vara "waterproof submersible", återstår att testa. Hur eller hur så funkar det bra på land. Men det gick åt en herrans massa buntband. Hittade tyvärr inget vettigt sätt att skruva fast det så själva lampan sitter också med buntband, åtminstone för tillfället. Får fundera på något bättre.

20200425_090404.jpg

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy