Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
DanielMalmgren

Lura backsensorn

Rekommendera Poster

Ska du följa regelverket så ska du även ha ett par röda trekantsreflexer baktill på ditt efterfordon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu verkar du ju löst problemet. Men kunde man inte plockat ur säkringen till PDCn annars? 

Själv har jag den urkopplad jämt, tycker mest den irriterar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Lintott:

Ska du följa regelverket så ska du även ha ett par röda trekantsreflexer baktill på ditt efterfordon.

Hmmm... När jag ska åka en bit brukar jag klämma dit en LGF-skylt. Är det antingen eller som gäller eller gör jag fel då?

 

6 timmar sedan skrev mikael_matsson:

Nu verkar du ju löst problemet. Men kunde man inte plockat ur säkringen till PDCn annars? 

Själv har jag den urkopplad jämt, tycker mest den irriterar. 

Nja, ha den urkopplad jämt känns inte som ett alternativ, tycker den är väldigt bra att ha annars. Har dessutom två gånger senaste åren blivit påbackad av idioter som BORDE haft backvarnare igång men uppenbarligen inte hade det, så jag är tacksam om alla omkring mig faktiskt använder sina...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

Hmmm... När jag ska åka en bit brukar jag klämma dit en LGF-skylt. Är det antingen eller som gäller eller gör jag fel då?

Ja, du gör fel, Transportstyrelsen

Det är dessutom fler saker som kan behövas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Kane:

Ja, du gör fel, Transportstyrelsen

Det är dessutom fler saker som kan behövas.

Satt faktiskt precis och läste just den filen, var ju inte så svår att hitta 🙂

 

Kontentan är väl att de flesta gör fel. Tror inte jag har sett många båttrailers som t ex har två vita reflexer framtill.

 

Men var läste du förresten att jag gör fel när jag har en lgf-skylt? Jag tolkar texten som att det är fullständigt korrekt men att jag dessutom om det är mörkt ska ha två röda trianglar också. Har aldrig kört min trailer i mörker så de delarna antar jag att jag kan bortse ifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

Satt faktiskt precis och läste just den filen, var ju inte så svår att hitta 🙂

 

Kontentan är väl att de flesta gör fel. Tror inte jag har sett många båttrailers som t ex har två vita reflexer framtill.

 

Men var läste du förresten att jag gör fel när jag har en lgf-skylt? Jag tolkar texten som att det är fullständigt korrekt men att jag dessutom om det är mörkt ska ha två röda trianglar också. Har aldrig kört min trailer i mörker så de delarna antar jag att jag kan bortse ifrån.

Kan bero på att dom är tillverkade före 2005!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev DanielMalmgren:

Satt faktiskt precis och läste just den filen, var ju inte så svår att hitta 🙂

 

Kontentan är väl att de flesta gör fel. Tror inte jag har sett många båttrailers som t ex har två vita reflexer framtill.

 

Men var läste du förresten att jag gör fel när jag har en lgf-skylt? Jag tolkar texten som att det är fullständigt korrekt men att jag dessutom om det är mörkt ska ha två röda trianglar också. Har aldrig kört min trailer i mörker så de delarna antar jag att jag kan bortse ifrån.

Två röda trekantiga reflexer baktill är släpfordonsregelverket.

Lgf-skylt är regelverket för långsamtgående fordon (gäller även mopedbilar, epatraktorer mm)

 

Skulle det bli haveri på kärran o du behöver parkera på vägkanten så är det rätt bra om den syns även när det blivit mörkt. Det är därför det även ska vara två vita framåt.

 

Så ska du vara laglig så är det bådadera som gäller.

 

Sen har du helt rätt i att det slarvas ofantligt med båtvagnar. Igår hade jag en 30-kärra framför mig som inte hade något lagenligt baktill och körde i 80 km/tim. Om Polisen hade sett det så hade det varit risk för körkortet (50 km/tim för fort)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Satt och läste denna tråd och blev mer och mer förvånad eftersom jag på min vagn (LGF) inte har några reflexer eller lampor. Det enda jag har, och har trott vara rätt, är en LGF-skylt. 
Men kan konstatera efter att ha läst regelverken att för LGF-fordon tillverkade före 2005 är detta helt tillräckligt. Eller är det nån som håller emot?

Sorry för lite trådkapning...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev ChristerN:

Satt och läste denna tråd och blev mer och mer förvånad eftersom jag på min vagn (LGF) inte har några reflexer eller lampor. Det enda jag har, och har trott vara rätt, är en LGF-skylt. 
Men kan konstatera efter att ha läst regelverken att för LGF-fordon tillverkade före 2005 är detta helt tillräckligt. Eller är det nån som håller emot?

Sorry för lite trådkapning...

I dagsljus helt OK.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev ChristerN:

Satt och läste denna tråd och blev mer och mer förvånad eftersom jag på min vagn (LGF) inte har några reflexer eller lampor. Det enda jag har, och har trott vara rätt, är en LGF-skylt. 
Men kan konstatera efter att ha läst regelverken att för LGF-fordon tillverkade före 2005 är detta helt tillräckligt. Eller är det nån som håller emot?

Sorry för lite trådkapning...

Japp helt korrekt, så länge du håller dig till de ljusa timmarna på dygnet.

 

Det finns inget "fordon" som det är så mycket tyckande och spekulationer om som just efterfordon.

Inte ens polisen vet vad som gäller, utan man får hjälpa dom att läsa på.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Pentax:

Det finns inget "fordon" som det är så mycket tyckande och spekulationer om som just efterfordon.

Fast det är inte så konstigt. Jag tycker faktiskt att det är mycket märkligt att man får lägga upp en stor tung båt på ett släp som i princip inte uppfyller några som helst krav och så ge sig ut och köra med det på allmän väg. Inte för att jag klagar alltså, men med tanke på hur hårt uppstyrt det är med fordon i övrigt så...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att de flesta som kör med "riktigt" tunga efterfordon vet vad dom sysslar med, det är ren självbevarelsedrift att det ska hålla och inte ramla av.

 

Ni anar inte hur många jag fått hjälpa med mindre båtar på registrerade trailers, som lastat av mer eller mindre i första kurvan efter min lilla hamn.

 

Det är inte registreringen i sig som avgör om det blir en lyckad transport, utan det är lastsäkringen, ordentliga spännband ett i varje hörn, inte som man brukar se, ett som en livrem runt allt på mitten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-04-28 vid 07:06 skrev DanielMalmgren:

Hmmm... När jag ska åka en bit brukar jag klämma dit en LGF-skylt. Är det antingen eller som gäller eller gör jag fel då?

 

Nja, ha den urkopplad jämt känns inte som ett alternativ, tycker den är väldigt bra att ha annars. Har dessutom två gånger senaste åren blivit påbackad av idioter som BORDE haft backvarnare igång men uppenbarligen inte hade det, så jag är tacksam om alla omkring mig faktiskt använder sina...

Nej alla gör som dom vill såklart. För det mesta när jag backar är det med 24m-ekipage och där finns aldrig nån backvarnare eller kamera. Så det känns mest larvigt när personbilen som är lika lång som jobbilen är bred ska börja pipa för att jag backar, den har ju dessutom fönster bak. Men till ämnet igen. En säkring drar du ur och sätter i på ett par sekunder om du vet var den är, sannolikt innifrån kupén under nån lucka. Kan vara bra att veta var den är ändå om du inte har någon off-knapp, för förr eller senare går en sensor sönder å då lär man vilja få av funktionen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Pentax:

Jag tror att de flesta som kör med "riktigt" tunga efterfordon vet vad dom sysslar med, det är ren självbevarelsedrift att det ska hålla och inte ramla av.

 

Ni anar inte hur många jag fått hjälpa med mindre båtar på registrerade trailers, som lastat av mer eller mindre i första kurvan efter min lilla hamn.

 

Det är inte registreringen i sig som avgör om det blir en lyckad transport, utan det är lastsäkringen, ordentliga spännband ett i varje hörn, inte som man brukar se, ett som en livrem runt allt på mitten.

 

Tur man kör ett ekipage där jag kan strunta helt i lastsäkringen.😂

475C6786-52F7-47AB-942B-2EBB01ADCAB0.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Nu har jag sjösatt. Tror ni inte att backvarnaren i bilen tjöt konstant FAST jag hade pluggat in min billiga kinabelysning? Lamporna lyste så fint men uppenbarligen räknades den ändå inte som ett släp av min bil. Börjar luta åt att @mikael_matsson ovan har rätt, det bästa är nog att helt enkelt dra ut den säkringen när det är dags för sjösättning. Maken till korkad funktion...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...