Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dava

Min båt Soling SWE146

Rekommendera Poster

Har länge varit lite avundsjuk på SY-Alice som fixat en så fin presentation och egen tråd kring sin båt Beason 31 så jag bestämde mig för att ikväll skapa en egen tråd.

 

 

Jag köpte min Soling SWE146 i mitten på sommaren med på köpet fick jag två alldeles nya omonterade winschar, tre uppsättningar segel, två spinnaker och en i princip oanvänd mercury 5 hk motor även den från 1999.

 

Min tanke med båten är dels att bli aktiv i våra lokala kappseglingar men annars ha den för enklare dagsegling. 

Eftersom frun lätt blir sjösjuk så kommer båten att användas främst av mig och våra två barn på 4 resp. 8 år. 

 

Min plan för båten är att göra den till en bekväm cruiser-kappseglare som kan placera sig bland de fyra sista i klubbseglingarna, erbjuda möjlighet till fiske och övernattning för en vuxen och två äventyrliga småbarn. Den ska kunna hanteras ensam i vindar upp till 10-12 m/s.

 

För att inte tråden ska bli allt för rörig har jag punktat upp allt som jag tänkt nedan så kan vi ta en punkt i taget..

 

Kom gärna med kommentarer!

 

Tankarna för att kunna uppnå detta är:

1. Det ska vara möjligt att skota båda seglen från rorkult, skotet till focken behöver alltså flyttas bak.. 

2. Inga trimfunktioner ska sitta så att jag måste hänga ut över kanten för att nå dem.

3. Ekolod ska installeras i fören (200 kHz för att inte störa tumlare)

4. Motorn (elmotor) som nu sitter i aktern ska få ett sidfäste och hela arrangemanget ska kunna stuvas undan och plockas fram i ett handgrepp.

5. Fast/fasta batterier. Här drömmer jag ju om litiumbatterier som monteras mot skottet under rorkult, men mer rimligt är väl att spänna fast ett bilbatteri i utrymmet under akterdäck.

6. Utrymme under för och akterdäck måste ventileras, där blir fuktigt mögligt och äckligt. Här vill jag kunna förvara saker som kök, porslin, extrakläder, segel, motor fendrar etc.

7. Barnen behöver bänkar att sitta på. De ska gärna vara fällbara så att de inte är i vägen.

8. Förvaringsutrymme. Allt behöver en fast plats. Nu far ankaret fram och tillbaka varje gång jag slår.. inte bra.

9. Sovplatser.. 

10. Hamnkapell. Nu fylls båten med vatten varje gång det regnar, hamnkapellet sluter inte tätt och är krångligt att ta av och på. Det är dessutom för lågt för att man ska kunna bo under. 

11. Länspump. Seglar man hårt kommer det mycket vatten in i båten, jag har borrat hål i durken så att det rinner ner i kölsvinet, men därifrån måste jag pumpa.. en elektriskt länspump hade gett mig händerna fria under pumpandet.

12. Spinnakersäckar - jag sänkte en av de två spinnakersäckarna i Kategatt när vi seglade hem båten. Det var en vanlig segelsäck och jag vill ha något i stil med turtlebag som jag kan fästa på något bra ställe så att jag inte tappar den igen..

13. Skotpunkter - Köpte en fin genua som inte kommer kunna skotas mot skotskenan i fören. Dessutom gillar jag inte att de enda skotpunkterna för spinnakergajarna är i aktern. Någonstans mitt i sittbrunnen borde jag kunna sätta ett block..

14. Suggor. Nu finns det inga suggor till spinnakern och efter min tråd om block till skit så insåg jag att suggor även vore en bra lösning till genuaskotet. Men var ska jag sätta dem och hur löser jag en snygg utväxlning.

15. Vinschar - Fick två fina vinschar med båten. Skulle kunna sättas på sidorna för att vinscha ovan spinnaker eller genua.

16. Grabbräcke. Räcke att hålla sig i och ett räcke på durken att ta spjärn mot när det lutar.. 

17. Ta bort handtag för burkning.

18. Nattbelysning - lanternor? LED-lampor för däcksbelysning eller åtminstånde för att hitta saker i sittbrunnen. Kanske LED till sovplatserna.

19. Måla om... Allt bör målas om, botten är målad i jättekladdig och grov självpolerande bottenfärg. Skrovet är vitt med fullt av sprickor. Kanten är blå och färgen är fullständigt krackelerad..

20. Solceller - För att inte behöva ladda båten varje gång man varit ute och alltid ha fullt batteri så hade det varit fint med solceller. Det finns ganska gott om utrymme på plana ytor i aktern..

 

 

Som sagt jag börjar med punkt ett, men känn er fria att kommentera vad som helst!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Punkt 1. Skota focken och sköta skenorna från rorkult. 

Nedan kommer en bild på dagens Layout med trimfunktionerna markerade på babordssidan. Det är samma funktioner på styrbord. Längst ner är en tanke till placering av trimtampar till skotskenor och skot.

 

IMG_20191226_150244_1.thumb.jpg.b183edb9550b5914721ab06fc4ffc96a.jpg

 

Alla trimfunktioner där på sidorna verkar vara anpassade för dem som hänger ut över kanten, vilket gör att de är svåra att lossa, spänna och släppa från sittbrunn.

 

Helst hade jag velat "ta bort" allt, sätta några funktioner långt bak som på bilden och sen resten längst fram vid masten. Vill inte göra mig av med några funktioner men allt ska vara samlat och väl uppmärkt.

 

Hur hade ni gjort? Tänk på att den ska anpassas för (i princip) ensamsegling i halvhårt väder.

 

Edit: Det ska stå skena storskot längst ner på bilden..

Redigerad av Dava

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Dava:

Har länge varit lite avundsjuk på SY-Alice som fixat en så fin presentation och egen tråd kring sin båt Beason 31 så jag bestämde mig för att ikväll skapa en egen tråd.

Hehe - Tack så mycket! 😀

Jag kan ingenting om kappseglingsbåtar, och jag är ej heller så värst intresserad.

Men jag önskar dig lycka till och god tur!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sovplatser? Ser knepigt ut, tänk som kajakpaddlare - tält på land

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev trewq:

Sovplatser? Ser knepigt ut, tänk som kajakpaddlare - tält på land

Vårt bästa resmål är Hallands väderö. Tältförbud...

 

Men det finns goda idéer för hur man ska lösa sovplatser. Durken är nästan 4 meter lång så barnen skulle få var sin fin koj längst fram under masten. Där skulle man kunna göra det mysigt med lampor och kanske en liten lucka upp till fördäck för att få ljusinsläpp och ett fönster när hamnkapellet är på..

 

Vi vuxna kan sova på durken under hamnkapellet. Det hela bygger då på att allt annat kan stuvas undan och bänkarna fällas ner.

Redigerad av Dava

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev sy_Alice:

Hehe - Tack så mycket! 😀

Jag kan ingenting om kappseglingsbåtar, och jag är ej heller så värst intresserad.

Men jag önskar dig lycka till och god tur!

 

Tänker att fokus ska ligga på att bygga en bra och mysigt båt för korta turer i närområdet och egentligen inte så mycket på kappsegling. Skillnaden mellan våra båtar är främst att du har betydligt bättre utrymmen för längre semesterseglingar 😜

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kanske ser fel och fattar fel men, det är jäkligt skönt i små båtar med liten besättning att man når dom viktigaste linorna och orkar dra i dom, där man sitter bekvämt. Att ha tex trimmet för akterstaget så man måste vända sig bakåt, tröttnar man rätt fort på. Så mitt tips är att du utgår ifrån där du sitter. Det finns oftast massor av knep för att få linorna där dom sitter bäst. Sen tycker jag att du ska försöka undvika att göra en massa hål i däcket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev susy:

Så mitt tips är att du utgår ifrån där du sitter. Det finns oftast massor av knep för att få linorna där dom sitter bäst. Sen tycker jag att du ska försöka undvika att göra en massa hål i däcket.

 

Helt sant. Nu tycker jag dock att trimfunktionerna sitter dumt, i och med att de måste dras utåt, det bygger på att den som ska dra i dem sitter på utsidan av däckskanten.. Inga funktioner sitter heller speciellt nära rorkult. Men det är klart att det kanske är dumt att sätta dem så att jag måste vända mig för att trimma förseglet. Det är ju smartare att vara vänd så att jag ser seglet jag trimmar.

 

Där är redan allt för många hål. Helst skulle jag vilja ha ett hålfritt däck och ha alla trimfunktioner strax under kanten. Vet dock inte hur jag ska lösa det praktiskt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns nog många sätt att ordna trimtampar utan att göra hål i däcket på en Soling. På en Soling vill man ha hänghandtag så låt dessa vara kvar. Dina barn växer snabbt och snart vill dom nog prova på att burka ordentligt samt om man har någon vuxen med ombord så är det bara att kommendera burka nu då!

På en Drake finns även en massa trimtampar och man kan få en del inspiration hur det är utformat och kanske överföra något till en Soling så att tamparna kommer fram där det är enklare att justera. Med tampar och block under däck och utväxling kan mycket ordnas till så att det blir mer lättjobbat.

Några exempel finns i dessa länkar:

https://www.yachtingworld.com/yachts-and-gear/breathing-on-the-dragon-class-65530

 

I videon nedan finns även en Barton boomstrut som håller uppe bommen, dock ganska kostsam pryl.
http://www.bartonmarine.com/products-boomstrut.asp

 

https://www.petticrows.co.uk/dragons/v6-1.shtml

 

https://www.flickr.com/photos/alicetavinorshots/sets/72157624104974961/show/

 

 

 

Redigerad av per_62
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Per!

 

Här var ju många snygga och bra tips på lösningar! Riktigt snyggt att de hade så många funktioner i mitten. Det ser ju ut som om jag får fundera ett varv till innan jag börjar förändra något.

 

Det är synd att Solingen endast har sin lilla pidestal i mitten, med Drakens skotbänk fanns det ju oändliga möjligheter. Man skulle kanske kunna limma eller skruva på något för att kunna samla fler av trimfunktionerna på och kring pidestalen. Annars är ju den bästa ideén kanske ändå att låta tamparna komma ut under kanten i sittbrunnen. - Blir kanske tokigt ändå, för då måste man dra i dom ändå från andra sidan.... Att ha dem centrerade som på Draken i filmen gör att vem som helst kan nå dem....

 

En ny lite längre pidestal?

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag har jag varit nere i båten och kollat och mätt lite. En tanke som slog mig var att bara vända alla trim 180 grader så att jag drar dem mot sittbrunnen istället för ut över kanten. Klämmorna sitter rätt så i mitten så genom att dra upp tampen genom det andra hålet, vända klämman och låta trimtamparna gå ner i hålet de tidigare kom upp - så skulle jag slippa mycket jobb, nya hål och risken att någon funktion tappas bort eller slutar fungera. 

 

Luckan till akterutruymmet är 34x50 cm så både motor och batteri kan utan problem stuvas undan där. Utrymmet som annars är i princip tomt mäter 180x130x60 cm.. mycket luft kvar med andra ord. Även ankaret skulle kanske kunna placeras här?

 

Förpiken är på durken 125 cm längst in på längden är det ca 130 cm till sittbrunnen. Ett (eller två) barn hade kunnat sova där.. låter man benen sticka ut i sittbrunnen skulle även vi vuxna sov bra där.. 

En vansinnig tanke är att såga upp en lucka på fördäck för att få in ljus och lättare komma åt saker där fram (alltså framför masten) inte i det lufttäta utrymmet i fören. - Som för övrigt skulle kunna hysa en del packning genom sin vattentäta lucka om 52x45 cm. Här skulle man kunna göra en balja om ca 60 cm djup, 100 cm bred och 50 cm hög att ställa lite packning på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått min GPS/Ekolod Garmin Striker 4+ 

Den var betydligt större än jag trodde, var är det bäst att placera den? 

 

Alternativen jag ser är antingen att fälla in den i pidestalen, vänd mot rorkulten. Eller sätta den under bommen. Den visar stora tydliga siffror så egentligen skulle den kunna sitta i sittbrunnens framkant, men ett infällt montage i pidestalen vore kanske snyggare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Dava:

Alternativen jag ser är antingen att fälla in den i pidestalen, vänd mot rorkulten. Eller sätta den under bommen. Den visar stora tydliga siffror så egentligen skulle den kunna sitta i sittbrunnens framkant, men ett infällt montage i pidestalen vore kanske snyggare?

Jag resonerar som så att det blir intressantare för alla, oavsett ålder, om alla kan se och följa med. Går det att sätta den så alla ser är det ett plus.

Dessutom kan den bli ett roligt tidsfördriv för smågastar, med alla rattar och knappar att vrida på, om det blir lite långtråkigt...

Nackdelen är att den kan bli svår att nå om du vill zooma, panorera osv. Dessutom kan den bli svår att se om (små-)gastarna vill titta, eller sitta på just den platsen som gör att den blir svår att se för skepparen.

Vid kappsegling är det bättre om fler kan se.

Det blev inget förslag på placering, men, ja... 😀

Redigerad av McLasse
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gillar verkligen solingen. Det är den båt som varit roligast att segla hittills. Min användes på 70-talet  för tursegling i Stockholms skärgård och någon vända till Ålands skärgård. För att bo bättre byggde jag en lite kapp över främre delen av sittbrunnen. En fällbar maststötta, förhöjd durk och två madrasser i "ruffen" gjorde att det funkade fint att övernatta. Hade inte så mycket trim utom det nödvändigaste. Rullfock gjorde det enkelt att segla ensam.

Skärmavbild 2020-01-21 kl. 13.08.44.png

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Seglamera:

För att bo bättre byggde jag en lite kapp

Det var riktigt fint!

Riskerar man inte att bli mobbad om man har rullfock på en Soling?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Seglamera:

Gillar verkligen solingen. Det är den båt som varit roligast att segla hittills. Min användes på 70-talet  för tursegling i Stockholms skärgård och någon vända till Ålands skärgård. För att bo bättre byggde jag en lite kapp över främre delen av sittbrunnen. En fällbar maststötta, förhöjd durk och två madrasser i "ruffen" gjorde att det funkade fint att övernatta. Hade inte så mycket trim utom det nödvändigaste. Rullfock gjorde det enkelt att segla ensam.

 

Fantastiskt fint. Jag har inte tänkt så långt.

 

Kunde du stänga om "ruffen" eller var det en öppen kapp som på Drakarna?

 

Det är ju rätt gott om plats där fram framför och kring masten. Jag har funderat på att sy ett nytt sittbrunnskapell, antingen modell sprayhood med bågar som går att använda medan man seglar eller ett tvådelat kapell där jag kan ha bakre delen av sittbrunnen öppen medan den främre blir som ett rum.

 

 

28 minuter sedan skrev bhemac:

Det var riktigt fint!

Riskerar man inte att bli mobbad om man har rullfock på en Soling?

 

Min första tanke också, och detta var på 70-talet? 😃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-01-08 vid 23:00 skrev Dava:

7. Barnen behöver bänkar att sitta på. De ska gärna vara fällbara så att de inte är i vägen.

Nu har jag läst om och om igen. Jag ska egentligen inte bry mig men.......sälj och köp en H-båt! Ungarna får både tofter att sitta på, när dom inte styr så klart, och en förpik som är torr att mysa i.

Tiden lägger du på att få till det sista som du vill ha i din båt. Det är ju ingen risk att det inte finns nåt att putsa på liksom.

Att en H-båt sen seglar som en vattenfylld Soling är en helt annan sak 😊

Redigerad av susy
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-01-22 vid 16:18 skrev susy:

Att en H-båt sen seglar som en vattenfylld Soling är en helt annan sak 😊

 

Du har helt rätt. Problemet är just det, lystalet pekar på att H-båten är betydligt trögare.. H-båten är ju mycket lik Soling på många sätt annars, nästan precis samma mått på både skrov och segelyta. Den är inte farligt mycket tyngre heller.. utrymmena är inte reserverade för fånig luft utan man kan stuvas saker ända ut i förpiken..

 

Det finns ett par H-båtar i hamnen, får väl be att få gasta på någon av dem vid nån tävling där jag inte själv får ihop folk..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

X-79 är inte heller ett dumt alternativ galet stor invändigt i förhållande beroende på bredden och rolig att segla.  PS vill så klart inte du skall byta båt en del av det roliga är ju att greja och lära sig båten med. 

Redigerad av makke_the_muss
lade till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-01-21 vid 19:57 skrev Dava:

Fantastiskt fint. Jag har inte tänkt så långt.

 

Kunde du stänga om "ruffen" eller var det en öppen kapp som på Drakarna?

 

Det är ju rätt gott om plats där fram framför och kring masten. Jag har funderat på att sy ett nytt sittbrunnskapell, antingen modell sprayhood med bågar som går att använda medan man seglar eller ett tvådelat kapell där jag kan ha bakre delen av sittbrunnen öppen medan den främre blir som ett rum.

 

 

 

Min första tanke också, och detta var på 70-talet? 😃

Jag plastade fast ett skott i skrovet som blev stöd för rufftakets akterkant. Sen sågade jag ut en öppning i skottet så man kunde krypa in. Biten jag sågade bort blev en lucka så man kunde stänga om sig. jag plastade också ett lågt skott, kanske 50 centimeter längre akterut och gjorde en kistbänk som dels var en bra sittplats och som blev ett bra styvutrymme. Hålet in var inte stort men funkade bra när man var ung... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-01-21 vid 19:22 skrev bhemac:

Det var riktigt fint!

Riskerar man inte att bli mobbad om man har rullfock på en Soling?

En gång seglade jag till Sandhamn när det var SM för Soling. Det blev både skratt och en del kommentarer från bryggan. Det måste ha varit nångång i slutet av 70-talet.

Tvärs över sittbrunnen kunde jag lägga en bordsskiva. Under aktern en låda som gick att dra fram och sitta på. 

a.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu närmar sig våren och förberedelserna för sjösättning har börjat...

Hittills har jag inte gjort något av grejerna på min lista. Det känns ju lite snopet..

 

Det jag har gjort är att jag inköpt en riktig snabbkontakt till elmotorn. Letat upp min Autopilot och köpt en ekolodsenhet. Ingenting är dock monterat...

 

Däcket är riktigt risigt, det skulle vara möjligt att demontera alla beslag och måla om det med någon färg. Jag har dock inte tid till något seriöst underarbete så frågan är om jag ska strunta i det? Följdfrågan är då om det är dumt att polera däcket och vaxa det? Jag köpte Le-fant anti-slipvax men kom på att om jag vill måla det så får det ju inte finnas några vaxrester..

 

Hur pass bra skulle man kunna få en målning med minimalt förarbete? Jag tänker mig en ordentlig tvätt, lätt slipning och sedan maskera kring halkskyddsytorna och måla med de ijssel double coat. Ta bort maskeringen och sedan måla resten. Kanske med samma färg för att inte riskera att stänk förstör det..

 

Har någon erfarenhet av båtdäck-målning? Jag kan inte stå inomhus och har inte jättemycket tid till förarbete..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Dava:

Hur pass bra skulle man kunna få en målning med minimalt förarbete?

Att måla utan riktigt förarbete är att skaffa sig mångdubbelt jobb. Att ta bort den dåligt sittande färgen tar många timmar, som du istället kunde lagt på ett riktigt förarbete. 
Nä, skippa målningen i år om du inte hinner göra det ordentligt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där är en bild överst. Men här kommer några färska detaljbilder.

 

Där är mycket tråkiga skavmärken, hål och sprickor..

IMG_20200224_164000.thumb.jpg.e2b18e524405911591fd4d74607b4385.jpg

 

IMG_20200224_164013_1.thumb.jpg.6f2f6176349737ba5c2878abf182b786.jpg

 

Jag har väl slagit en total ommålning i vår ur hågen så frågan är hur jag kan göra det bästa av situationen utan att ge mig själv en massa extrajobb om jag bestämmer mig för att måla i höst.

 

Kan/bör jag polera upp däcket och vaxa med mitt inköpta antislip vax? Undviker alla nanoprodukter, men kan även vanligt vax förstöra framtida målningar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev ChristerN:

 Nä, skippa målningen i år om du inte hinner göra det ordentligt. 

 

Lutar åt det

 

5 timmar sedan skrev Peter_K:

Har du en bild på däcket..?

 

Skulle citerat i förra inlägget. Däcket är väl inte sån katastrof som jag fick det att låta. Skulle tro att det går att måla om utan att renslipa och skrapa. Tänker att jag främst behöver rugga upp den gamla färgen, avfetta och spackla igen en del hål som borrats av olika anledningar.

 

Tråkigast är nog akterspegeln, den skulle jag kunna ha som provyta

IMG_20200224_165850_1.thumb.jpg.6d78b549d7d8b2617aed82ffebbb9047.jpg

 

En tanke som slagit mig är att endast måla om kanten till sittbrunnen och randen runt båten, de ytor som känns allra risigast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Dava:

Skulle citerat i förra inlägget. Däcket är väl inte sån katastrof som jag fick det att låta. Skulle tro att det går att måla om utan att renslipa och skrapa. Tänker att jag främst behöver rugga upp den gamla färgen, avfetta och spackla igen en del hål som borrats av olika anledningar.

 

Tråkigast är nog akterspegeln, den skulle jag kunna ha som provyta

IMG_20200224_165850_1.thumb.jpg.6d78b549d7d8b2617aed82ffebbb9047.jpg

 

En tanke som slagit mig är att endast måla om kanten till sittbrunnen och randen runt båten, de ytor som känns allra risigast.

Om du målar om däcket utan att slipa upp ytan så kommer färgen garanterat att flagna efter ett par år. Det märkliga med sådan färgavflagnad är att det släpper bitvis o resten sitter som berget så det brukar bli jättejobb att göra ett nytt grundarbete vid ommålning.

 

Dilemmat med "delvis ommålning" t.ex kanterna är att sedan kommer du definitivt att vilja måla om hela däcket...

 

Aktern är väl en bra yta att börja med. Det är en avgränsad yta där det inte kommer att se lappat-o-lagat ut. Dessutom verkar den vara i behov av lite omtanke. Ett plus med att börja med måttlig stor yta är att hitta tekniken för både underarbete och målning samt tidsåtgång för detta.

  • Tack 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är lite sugen på att måla aktern i en annan färg. Tex svart. Men vill ju inte bli sittande med en mer än halvfull burk svart färg.. är inte helt glad för den ljusblå kanten runt båten, men ska den målas i en annan färg får det bli ljusgrå eller mörkt blå. Någon av de färgerna till aktern kanske?

 

 

Gick på årets blåsning när jag beställde denna: https://se.grandado.com/products/vattentat-ip65-rocker-switch-panel-6-gang-2led-ljus-circuit-breaker-dc-12v-24v-miljovanlig-for-bat-yachter-bussar

Låg överst på Google. Ok pris, ganska snygg. Fick en bekräftelse på beställning med information om att det kommer att ta ca 50 dagar för leverans, moms och tull kommer att läggas på. "Detta framgick på hemsidan, är du inte bekväm med det är det för sent att ändra och du är välkommen att skicka tillbaka produkten inom 100 dagar"

 

En snabb sökning ger ca 200 missnöjda kunder. Shit...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Velar lite kring placering av solcell på min båt. Hade kommit fram till att en placering längst bak på akterdäck var det bästa, men har börjat fundera på om man istället skulle sätta en gångbar panel på fördäck.

 

Alternativen ser ni nedan. Vad tror ni?

Solcell.jpg.21f30a659f87418022987bf0f63b00b5.jpg

 

Den större kostnaden för en gångbar solpanel skulle kunna tas via en billigare MPPT - kanske till och med en vanlig PWM istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver "gångbar panel". Är det en tunn böjlig panel du avser och i så fall att hårda paneler med aluminiumram inte är gångbara?

Om mitt antagande är korrekt så ska du nog göra en bättre marknadsundersökning. Hårda paneler i ram tål i många fall att gå/stå på.

 

Jag var själv orolig när jag funderade på att skaffa solpanel i slutet av 1980-talet. Min motor hade dynastart (likströmsgenerator) som inte gav mycket laddning och jag hade alltid dålig laddnivå i mitt enda batteri. Jag började diskutera solpaneler med en försäljare på båtmässan och uttryckte oro för hållfastheten då min plan var att placera panelen ovanpå luckgaraget, det var den enda placering som var rimlig med en liggande panel. Försäljaren lyfte ner en panel från väggen och klev upp o hoppade på den. Sen fick jag själv testa samma hantering. Panelen höll för den omilda behandlingen så jag slog till och köpte en 30W-panel (det var vad som fick plats, dessutom var panelerna relativt sett rätt dyra vid den den tiden).

Panelen limmades fast med sika ovanpå luckgaraget och jag tvekade aldrig att kliva på den när det behövdes för att hantera seglen på bommen. Några år senare såldes båten och jag flyttade med panelen till näst båt där den monterades i en teakram ovanpå den båtens luckgarage (det var mer välvt så jag behövde höja upp panelen i hörnen). Den båten har också gått vidare till ny ägare som jag fortfarande har kontakt med. Den gamla panelen från ca 1988-1989 sitter fortfarande ovanpå luckgaraget och gör god tjänst enligt den nye ägaren. Under alla dessa år så syns det lite hårstråtunna sprickor i själva solcellerna men det verkar inte påverka funktionen. Jag vet inte var gränsen går för hur stor panel som tål att kliva på men de verkar tåligare än vad man kan föreställa sig. Den effektgaranti på 10 år som gavs för min solpanel har passerat för åtskilliga år sedan men hade panelen kraschat inom 10-årsgränsen så hade jag fått en ny panel (kraschad panel = ingen effekt = ny panel enligt försäljaren).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...