Gå till innehåll
söndag 10 augusti 2025
BjLind

Plotter (och ev ekolod) till Järnlunden

Rekommendera Poster

Hej

Behöver införskaffa en Plotter som har sjökort över sjöarna Järnlunden, Åsunden och Rängen. 

När man kollar på plotter så känns det som om de flesta säljs tillsammans med ekolod. 

Behöver/Har man någon nytta av ekolod om man inte tänker sig fiska utan ffa tänker ha den för att undvika köra på grund/stenar? 

Kan någon rekommendera någon som har sjökort över de uppradade sjöarna och som har en bra/stor/ljusstark display till hyfsat pris.

mvh 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv hemmahamn i Åsunden. Har dålig koll på lämpliga plottrar (har själv en Simrad NSS3, men den är nog lite overkill om du bara vill ha den som rent sjökort), men vad gäller själva sjökortet så har både Navionics och CMap kort som fungerar över området. Jag körde själv Navionics i ett par år men har gått över till CMap då jag tycker att de är bättre.

Förresten, om du eventuellt vill ha ett ekolod just för att inte gå på grund så är det framför allt ett framåtseende du behöver. jag har ett Simrad Forwardscan. Tycker dock inte att det egentligen ger så mycket som jag hade trott, man vill i vilket fall gärna ha någon som sitter i fören och kikar när man ska in i naturhamn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Garmin PS51 TH kopplat till 92 SV.

Har även implementerat Hydrographica.

Ger den information jag behöver.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan skrev Hybro:

Har även implementerat Hydrographica.

Ger den information jag behöver.

Pratar vi om samma sjöar nu, dvs Kinda kanalsystem? Jag är ganska säker på att Hydrographica inte har gjort någon kartering över huvud taget här.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev DanielMalmgren:

Pratar vi om samma sjöar nu, dvs Kinda kanalsystem? Jag är ganska säker på att Hydrographica inte har gjort någon kartering över huvud taget här.

Nej, @Hybropratar om Vänern, så det är inte riktigt gångbart gällande sjökorten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har alltid ekolodet påslaget under gång, ja faktiskt två olika.

Både under navigering i kända och okända vatten.

Ekoloden ”tittar”  nästan rakt ner, men genom att se om bottenkurvan börjar peka uppåt kan man ju ändå ana, eller få en känsla av vart det barkar hän. Det är sällan som grunden sticker upp från botten som kyrktorn, eller alptoppar, men klart det förekommer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Ekoloden ”tittar”  nästan rakt ner

Det var därför jag nämnde framåtseende ekolod ovan, tycker egentligen det är mer meningsfullt. Men som sagt, jag har aldrig vågat lita på det lika mycket som jag litar på en familjemedlem i fören 😉

Gällande att ha ekolod påslaget under gång så har båda mina (både det framåtseendet och det "vanliga") en hastighetsgräns, när man kommer upp i planande fart så inaktiveras de automatiskt, så det är egentligen bara precis när jag ska lägga till som jag har nytta av dem. Men det kanske är olika på andra modeller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken prisklass hamnar man i om man vill ha dessa funktioner? Garmins Echomap verkar ligga runt 10 tkr. Går det att komma under det med andra tillverkare? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev DanielMalmgren:

Det var därför jag nämnde framåtseende ekolod ovan, tycker egentligen det är mer meningsfullt. Men som sagt, jag har aldrig vågat lita på det lika mycket som jag litar på en familjemedlem i fören 😉

Gällande att ha ekolod påslaget under gång så har båda mina (både det framåtseendet och det "vanliga") en hastighetsgräns, när man kommer upp i planande fart så inaktiveras de automatiskt, så det är egentligen bara precis när jag ska lägga till som jag har nytta av dem. Men det kanske är olika på andra modeller?

Man kör ju knappast i planingshastigheter på okända vatten.

Ekolodsgivarna måste ju vara under ytan för att fungera.

Visst är det bästa en utkik med polariserade solglasögon, i fören, om nu vattnets siktdjup är så tillfredställande att man öht kan se botten.

Det finns väldigt billiga lod, en urgammal uppfinning, en lång lina som är uppmärkt med avståndsmarkeringar, lämpligtvis i meterstandard. I ändan av linan ett lod. Om man dessutom är fiffig är nedre delan av lodet öppen och försedd med litet vax, så kan man nu dessutom få reda på bottnens beskaffenhet.

😉

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...