BjLind 0 Postad tisdag kl 15:21 Hej! Har en Ryds 478 (ca 410 kg) som jag ska förtöja i en liten båtbrygga som ligger i en liten insjövik. Jag ska ha en boj vid båtens akter. Hur tung Bojsten behöver jag till denna båt? Botten är ”dy” och det är kanske 1-1,5 m djupt max. Har fått ett gammalt järnstäd (45 kg). Är det för lätt att användas? mvh Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 44 Postad tisdag kl 15:45 Hej Det är väl synd att kasta en ambolt i vattnet, är det någorlunda hel så sätt in annons och sälj det om du inte har användning för det själv. Många smeder som suktar efter detta... Hittade denna sida om bojringar som kan vara ett alternativ men kanske greppar dåligt om det är mycket djupt med dy innan man når fastare botten. Det är kättingen som tar upp det mesta av krafterna och bör ha tjockt gods och helst galvad och/eller tjärad. https://www.moory.se/svar/hur-tung-bojring-och-bojankare-behovs/ Även denna sida kan vara nyttig: https://svenskasjo.se/wp-content/uploads/Fortojningsbroschyr-2.pdf Man kan även förtöja utan boj, gjorde en slarvig skiss lite snabbt, kan förklara mer ingående om det är intressant. Så förtöjde man förr när det inte fanns bojar och man slipper hålla reda på var den där bojen är när man skall lägga till. Ypperligt i trånga hamnar där det är tusen bojar att hålla reda på🤫 Mvh Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 600 Postad tisdag kl 15:55 En boj-ring/P-ring eller vad de kallas skulle jag rekommendera. Gissar att det räcker gott med en 25kg för när den sjunkit ner i dyn är den nästan omöjlig att rubba. Men ge den några veckor på botten så den ”sätter sig” innan du frestar på den. Ett annat alternativ är att borra ett hål i en sten och där sätta en ögla som man fäster bojkättingen i. En sten behöver vara tyngre än ett bojankare i järn. Kommer inte ihåg vilket förhållande som gäller men räkna med 1,5-2 x tyngre och stenen blir då svårare att sätta ut. Förr i världen, när det alltid blev is på sjöarna, la man ut bojstenarna på isen på vintern och sen hade de sjunkit och satt sig lagom till sjösättning. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BjLind 0 Postad onsdag kl 09:25 17 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Hej Det är väl synd att kasta en ambolt i vattnet, är det någorlunda hel så sätt in annons och sälj det om du inte har användning för det själv. Många smeder som suktar efter detta... Hittade denna sida om bojringar som kan vara ett alternativ men kanske greppar dåligt om det är mycket djupt med dy innan man når fastare botten. Det är kättingen som tar upp det mesta av krafterna och bör ha tjockt gods och helst galvad och/eller tjärad. https://www.moory.se/svar/hur-tung-bojring-och-bojankare-behovs/ Även denna sida kan vara nyttig: https://svenskasjo.se/wp-content/uploads/Fortojningsbroschyr-2.pdf Man kan även förtöja utan boj, gjorde en slarvig skiss lite snabbt, kan förklara mer ingående om det är intressant. Så förtöjde man förr när det inte fanns bojar och man slipper hålla reda på var den där bojen är när man skall lägga till. Ypperligt i trånga hamnar där det är tusen bojar att hålla reda på🤫 Mvh Pär Hej! Kanske går att sälja städet om jag köper mig en bojring istället 😊. Angående att det är kättingen som ska ta upp kraften, hur går det när djupet är ringa. Blir ju inte så mycket kätting mellan boj och bojring om vattendjupet är en meter. För min uppfattning är väl att aktern ska fästas ”hårt”/utan slack i bojen så att båten inte kan röra sig framåt mot bryggan eller i sidled? Din idé om ”bojlös” förtöjning förutsätter fortfarande någon form av tyngd/förankring på botten som håller fast köttingen? mvh Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BjLind 0 Postad onsdag kl 09:30 17 timmar sedan skrev ChristerN: En boj-ring/P-ring eller vad de kallas skulle jag rekommendera. Gissar att det räcker gott med en 25kg för när den sjunkit ner i dyn är den nästan omöjlig att rubba. Men ge den några veckor på botten så den ”sätter sig” innan du frestar på den. Ett annat alternativ är att borra ett hål i en sten och där sätta en ögla som man fäster bojkättingen i. En sten behöver vara tyngre än ett bojankare i järn. Kommer inte ihåg vilket förhållande som gäller men räkna med 1,5-2 x tyngre och stenen blir då svårare att sätta ut. Förr i världen, när det alltid blev is på sjöarna, la man ut bojstenarna på isen på vintern och sen hade de sjunkit och satt sig lagom till sjösättning. Har börjat kolla på bojring/p-ring och det verkar ju räcka med en på 25 kg. Frågan är hur botten är beskaffad. Tror att det är mest sand och dy, men är en del vass som väcker i anslutning till den tänkta platsen för bojen och läste att mycket vegetation på botten kunde försvåra för ringen att fastna. Har dock inte helt släppt idén om att använda städet, eftersom jag ändå har det, men verkar ju beroende på vart man läser behöva en vikt på flera hundra kilo om bojsten/boktyngd ska användas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 44 Postad onsdag kl 10:26 Ja om man ska ha "bojlös" akterförtöjning, skall kättingen vara tung som bara den och fäst i en bojring, bojsten alternativt dragg/ankare. Det går inte med vilken klen "varuhuskätting" som helst. Jag köpte ca 30 meter ankarkätting på skroten som använts på ett mindre fraktfartyg. Kapade upp i lämpliga längder 1,5– 2m som jag doppade i tjära, hängde upp på tork och sedan sålde i min butik till kunder som tröttnad på klena kättingar. Var länge sedan men har för mig att varje ögla var ca 75 mm lång och godstjockleken låg på ca 14–16 mm. Hade även någon kätting som var lite mindre ca 50x12 som morfar använt till sina fiskeredskap. Har tyvärr inget kvar av detta idag... I min gamla hemmahamn som en gång var ett fiskeleje, låg alla båtar i hamnen förtöjda på detta vis med bojlös akterförtöjning. När fisket dog ut tog fritidsbåtarna över platserna i hamnen och alla började förtöja med boj bakom. Hamnen var trång naturhamn med stenhammrar och det var omöjligt att ta sig ut och in i hamnen p.g.a. alla bojar som låg mitt i farvattnet. När en fritidsbåtägare tillslut fick en flytande bojlina runt propellern, tröttnade han och bad mig göra en bojlös akterförtöjning. Flera hakade på denna nygamla trend och till slut var det bara två mindre bojar kvar mot 15 tidigare och inga lösa tampar som låg och flöt runt i hamnen. Har aldrig sett att någon har använt sig av bojlös akterförtöjning i utsatta lägen men förekommer i mer skyddade hamnar. Det är den tunga kättingen som drar ut båten från bryggan eller kajen och anpassar sig automatiskt efter vattenståndet i havet. När man ska hoppa i båten från stäven drar man bara i förtampen och båten kommer närmre så man kan ta sig i båten via fördäcket. När man sedan hoppat i båten drar tyngden från kättingen ut båten igen till ett normalläge. När man lägger ut lossar man akterförtöjningen från båten och akterförtöjningen sitter ihop med en fånglina som går ända in till kaj. Bara att släppa akterförtöjningen i vattnet som sjunker men den sitter ju fast i fånglinan. Sen släpper man förtampen och backar ut från sin plats. När man ska lägga till så kör man in på sin plats, gör fast förtampen och sedan tar man fånglinan och drar upp akterförtöjningen och gör fast den. Hittar man ingen riktigt tung kätting (ø10–15 mm gods) så kan man ta en klenare kätting och sedan fästa en mindre tyngd i kättingen med ett schackel. Tyngden kan man göra själv av gjutbetong och bör väga 2-5 kg lite beroende på båtens storlek och vikt, men vikten på tyngden minskar ju i vatten. Se även min simpla skiss... Klart som korvspad🙂 I insjöar har man ju inte så kraftiga skiftningar i vattenstånd som i havet. Ligger du vid brygga eller en stenhammare? Man måste ju kunna dra in båten till kaj/brygga/stenhammare så man kan komma i utan risk att göra en farbror Melker. Kom precis på att jag skrivit stenhammare och googlar man på det så visas bilder på just hammare som används till sten🤣 Jag kom inte på vad man säger på Svenska men det kallas nog för pir men det är inte riktigt samma sak ändå... Om du vill kan jag göra en bättre och tydligare ritning. Annars är det bojring, boj med grov kätting som gäller och man måste ju kunna dra in båten så man kommer ombord på ett säkert och bekvämt sätt och kättingen gör jobbet... Vet de som haft näst intill stum bojförankring och det är mycket jobbigt att ta sig i och ur båten. Alternativet är en mindre flytbrygga som man ligger långsides eller enklare Y-bom. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 600 Postad onsdag kl 11:36 2 timmar sedan skrev BjLind: hur går det när djupet är ringa. Blir ju inte så mycket kätting mellan boj och bojring om vattendjupet är en meter. För min uppfattning är väl att aktern ska fästas ”hårt”/utan slack i bojen så att båten inte kan röra sig framåt mot bryggan eller i sidled? Jag har för mig att ”man” rekommenderar 2,5 x vattendjupet för kättingar mot bojring men det går bra att ha den längre. I mitt fall har jag ena bojen på en dryg meters djup men det är så pass nära stranden att bojen riskerar att driva in på för grunt vatten om jag har mer än 2m kätting. (Fast egentligen har jag en sk mooringlina mellan boj och p-ring. Kräver dock lite tyngder under bojen för att den ska stå upprätt.) Vad gäller hur tight båtar ska förtöjas så finns det två skolor. Den ena är att båten tillåts ”vaka”, dvs röra sig ganska fritt med en bra bit in till bryggan. Den andra är att hålla förtöjningen tight. Den senare kräver mer av fjädringen på landförtöjningen och vilken man använder beror mycket på hur nära båten ligger andra båtar och hur djupt det är, tex som för bojen jag skriver om ovan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser