Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

pacmyc

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    2
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om pacmyc

  • Placering
    Landkrabba
  1. Jag tog över en gammal Askerladden båt (vet ej modell men ca 4-5m lång med utombordare från slutet av 80-talet) förra våren. Båten hade inte varit skött och ej bottenmålad på länge. Förra våren bottenmålade jag med biltemas kopparoxidbaserade färg (art 30636). Båten höll sig jättebra hela säsongen och jag hade inga problem med påväxt. Båten togs sedan upp på hösten och har legat upp och ner vänd under hela vintern (oskyddad). Nu till våren har den vita bottenfärgen blivit i princip gul. Jag tänkte tvätta av den och måla på ett nytt lager för säsongen, men när jag började tvätta den med trasa och enbart vatten så nästan rann den gamla färgen av. Där färgen runnit av helt ser ytan precis likadan ut som de omålade ytorna ovanför vattenlinjen. Är detta ren plast eller gelcoat? Nu blev jag osäker på om jag bör måla med epoxiprimer innan jag bottenmålar den igen? Det är en gammal båt som inte är värd mycket och jag vill helst få i den i vattnet så fort som möjligt med minimal arbetsinsats, men jag vill ju inte heller att båten tar mer stryk än nödvändingt. Dessutom känns det ju inte särskilt miljövänligt när den största delen av föregående säsongs bottenfärg bara rinner av..? Jag bryr mig inte hur den ser ut, utan det är funktionen som är det viktiga. Båten används i östersjön och körs aldrig i hastigheter över 20 knop. Tar tacksamt emot tips / idéer.
  2. Motorn har alltid gått som en klocka, trots att den i princip aldrig servats. Den har visserligen inte gått många timmar per sommar. Problemet jag har fått sedan ett par år tillbaka. Vid full gas kan ibland växeln hoppa ur. Då lägger den sig i neutral och varvar upp, så man får vara snabb att strypa gasen. Man kan köra om man håller i växelspaken så att den inte hoppar ur. Det är en liten detalj som är sliten. En mekaniker plockade ur den en gång och visade, men vi kunde inte få tag på någon reservdel då så han vände den bak- och fram, så skulle den gå att köra en bit till på. Någon som vet vad denna detalj kan heta samt var jag biligt kan få tag på den? Jag har inte mekat båtmotor. Hur kommer man åt den? Nästa problem är att motorn även börjat gå lite taskigt. Den är lättstartad men går dåligt på låga varv. Det känns som att den inte får ordentligt med soppa. När man varvar upp den och kör på full gas så går den betydligt bättre (men då hoppar ju växeln ur :S ) Några idéer? Jag tänkte rengöra soppafiltret men istället råkade jag få ut hela bränslepumpen. Har satt ihop den igen men det var inget roligt. Jag undrar även hur det är med kylningen. Vattenstrålen är knappast någon stråle.. Det ser inte ut som att det är någon tryck på vattnet som rinner ut. Ska det vara så eller ska det vara en tydlig skarp stråle? Är det impeller på dessa gamla motorer, som behöver bytas med jämna mellanrum, som på nyare motrer? Kan några kanaler i motorn gegga igen, och hur kommer jag lättast åt att rengöra dessa? Behöver jag först tömma motorn på olja osv? Som ni märker är jag totalt ny på ett meka båtmotor, men jag lär mig gärna. Jag funderar även på att skaffa en till likadan motor. Har ni några tips på vad man ska kolla på en begagnad sådan innan köp?
×
×
  • Skapa nytt...