Jump to content
Friday 13 June 2025

pacmyc

Medlemmar
  • Content Count

    12
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About pacmyc

  • Rank
    Kadett
  1. Hej Christer. Jag fick liknande frågor av IngemarE i början av tråden. Utifrån det jag läst har jag kommit fram till; - Epoxy är vattentät och brukar rekommenderas under vattenlinjen. Bl.a. enligt produktbeskrivningen på https://www.biltema.se/bat/batvard/epoxi/lattvikts-epoxispackel-2-x-500-ml-2000042332 . - Polyester måste såvitt jag förstått härda och torka i ett anral veckor innan man kan måla över med epoxi primer. Om dessa punkter inte stämmer så använder jag gärna polyester, då jag redan har massor hemma (använder det till bilkarosser osv) samt är betydligt billigare än epoxy. Men jag har ingen lust att vänta till slutet av sommaren innan jag kan bottenmåla båten och slänga den i sjön.
  2. Tack Pär. Jag menade inte att vara otacksam för ditt svar. Jag var mest nyfiken på om det fanns någon kemisk/vetenskaplig orsak till att inte använda epoxi vid glasfiberlagning. Hoppas någon som läser tråden och gjort en liknande epoxy-reparation kan komma med personliga erfarenheter.
  3. Jag förstår. Den typ av fullagning som du råkat ut för liknar nog den som tidigare ägare gjort på min båt, därav vill jag ha det fixat. Men jag förstår inte vad ditt skräckexempel har med mitt fall att göra? I mitt fall har jag slipat ner allt ordentligt och kommer tvätta med aceton innan jag spacklar. Jag förstår också att man vill armera med glasfibermatta om det är större skador så som genomgående hål osv, men i mitt fall handlar det mer om att jämna ut och fylla upp där skadorna gått igenom gelcoaten och en bit ner i glasfibern. Finns det något vetenskapligt som talar emot användningen av epoxy spackel och sedan målning med epoxy primer?
  4. 1 & 2 jo men normalt täcks ju polyestern av ett vattentätt lager med gelcoat. 3. Jag tror biltema rekommenderade 8 veckor torktid innan övermålning och international 12 veckor. Jag vill måla ett dygn efter. Jag förstår att du föredrar polyester. Men om jag vänder på det, finns det några nackdelar med epoxy, förutom att det är dyrare? Absolut använder jag skydd.
  5. Jo därför att bottenfärgen var svart så det var lätt att se när man slipade igenom spackelkakorna ned till gamla bottenfärgen. Anledningen att jag täbkte köra epoxy är att jag läst; 1. Den är vattentät 2. Den rekommenderas även ubder vattenlinjen (enligt produktveskrivningen, medan polyester brukar rekommenderas ovanför vattenlinjen). 3. Polyester måste såvitt jag förstått härda och torka i ett anral veckor innan man kan måla över med epoxi primer. Jag har slipat med 60 papper, hoppas det blir tillräckligt grovt för att det ska sitta kvar. Har jag rätt?
  6. Visst, här kommer lite bilder. Det som jag inringat med rött är områden nerslipade till glasfiber. Det som jag inringat med blått avser områden med gamla spackelkakor som jag ska slipa bort och sedan spackla om.
  7. Jag köpte en beg. Ryds 430 i höstas som stått på trailer sen jag köpte den. När jag skulle börja göra den iordning för säsongen insåg jag att skrovet inte var i så fint skick. Han som haft den innan har lagt feta spackelkakor ovanpå gammal bottenfärg bl.a. Tror inte den är tät mot flasfiberlaminetet. Jag bestämde mig därför att slipa bort all gammal bottenfärg, samt slipa ner lite extra i gamla skador (d.v.s. ner uner gelcoaten en bit ner i glasfibern). Jag har läst en hel del men vill nu få bekräftat från er proffs om ni tycker detta är rätt. Jag rengör med aceton vid alla gamla skador (inga genomgående skador, utan mer repor och skav), och sedan spacklar jag upp dessa med Biltemas lättvikts epoxy spackel (art. 30-648). Sedan kommer jag måla skrovet med Biltemas epoxy primer (art. 30-619). Efter detta är jag lite osäker. Om jag skiter i att bottenmåla så blir det lättare till nästa säsong att inspektera hur bra min renovering blev, och eventuellt göra om något om det behövs. Jag vill inte bottenmåla den för att sedan om ett år (när jag inser att jag gjort något fel) ska behöva slipa bort all bottenfärg igen. Tankar / erfarenheter på detta? Tacksam för tips. Vill inte att allt jobb jag lagt ner på att slipa bort all gammal bottefärg ska gå till spillo för att jag använder fel grejjor nu..
  8. Hej. Har nyligen köpt en Ryds 435 GT. Den är inte i toppenskick precis, inte blivit bottenmålad på länge osv. Ambitionen är att ha en bruksbåt, kanske polera upp och fräscha upp den lite. Huvudsaken är dock funktionalitet. Nu till vintern har jag pallat upp den. Jag öppnade en dyvika i aktern (vet ej om den är original), och det rann ut kanske 0,5 l vatten. Men när jag tittar under motorbrunnen ut mot styrbord / aktern så ligger det vatten där inne. Svårt att uppskatta hur mycket. Säljaren nämnde något om att man kunde pumpa ut det, och att det antagligen var regnvatten som kom in genom genomföringarna för kablar / soppaslang. Men jag tycker vattnet borde rinna ut när dyvikan är öppen? Någon som kan förklara hur skrovet är uppbyggt på denna modellen? Är det någon fara att lämna kvar vatten där inne när det blir minusgrader?
  9. Hej! Har liknande problem. Drog av en av fyra bultar på växelhuset på en johnson 6 hp 70 talare. Det är en av de främre bultarna. Jag funderar på att köra som det är. Vad säger ni? Är det värt mödan att börja försöka borra ur den gamla skruven och riskera samma missöde som trådskaparen? Någon som kört med 3 skruvar en längre tid utan problem?
  10. Jag tog över en gammal Askerladden båt (vet ej modell men ca 4-5m lång med utombordare från slutet av 80-talet) förra våren. Båten hade inte varit skött och ej bottenmålad på länge. Förra våren bottenmålade jag med biltemas kopparoxidbaserade färg (art 30636). Båten höll sig jättebra hela säsongen och jag hade inga problem med påväxt. Båten togs sedan upp på hösten och har legat upp och ner vänd under hela vintern (oskyddad). Nu till våren har den vita bottenfärgen blivit i princip gul. Jag tänkte tvätta av den och måla på ett nytt lager för säsongen, men när jag började tvätta den med trasa och enbart vatten så nästan rann den gamla färgen av. Där färgen runnit av helt ser ytan precis likadan ut som de omålade ytorna ovanför vattenlinjen. Är detta ren plast eller gelcoat? Nu blev jag osäker på om jag bör måla med epoxiprimer innan jag bottenmålar den igen? Det är en gammal båt som inte är värd mycket och jag vill helst få i den i vattnet så fort som möjligt med minimal arbetsinsats, men jag vill ju inte heller att båten tar mer stryk än nödvändingt. Dessutom känns det ju inte särskilt miljövänligt när den största delen av föregående säsongs bottenfärg bara rinner av..? Jag bryr mig inte hur den ser ut, utan det är funktionen som är det viktiga. Båten används i östersjön och körs aldrig i hastigheter över 20 knop. Tar tacksamt emot tips / idéer.
×
×
  • Create New...