Gå till innehåll
tisdag 17 juni 2025
NordStar

Volvo Penta D6 svarar inte på gaspådrag

Rekommendera Poster

Hejsan

I helgen var vi på premiärtur. När vi for ut så upptäckte jag att motorn inte svarar på gaspådrag. Backen fungerade normalt. Fungerade också att "varva" i fritt, dvs ingen växel i, men man för spaken framåt. Efter ett par minuter så tog motorn varv och allt var normalt. När vi kom fram så saktade jag i och allt var som normalt. Men direkt jag gick via fritt och sen framåt så samma fenomen. Idag när vi åkte hem så samma sak. Dock tog det 10-15 min innan motorn började fungera normalt.

Är en D6 - 330hk ca 600 t från 2007. Kan det vara aktuatorn/ ställdonet som spökar? Dvs motorn/ styrsystemet förstår inte att växeln är i?

Service fick jag först efter midsommar. Är det någon som har en susning 🙂 

Tack - Mats

Redigerad av NordStar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Finns en gammal tråd om detta, kanske kan vara till någon hjälp.

TS gjorde visst en kalibrering av reglaget och då löste det sig.

Mvh

Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset. Var och kalibrerade reglaget, men tyvärr ingen skillnad. Problemet (och mysteriet) kvarstår.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Varvar motorn upp lite till ca 1200 rpm och "fastnar" där? Isf är kandidat turbotrycksgivaren/laddtrycksgivaren. Den sitter på "insugsröret" under täckkåpan med en m6 bult. 

Redigerad av micke_102
Förtydligande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Det "knycker" lite i varvmätaren när man gasar på, men går direkt ner på tomgång. VP verkstan (som inte har några lediga tider) föreslog också  turbotrycksgivaren/laddtrycksgivaren. Har beställt en ny för säkerhetskull. Har bytt den en gång tidigare, 2018. Motsvarande problem men då gick motorn i limp mode. Men nu som sagt endast på tomgång. 

Tog också bort reglaget och skall kontrollera potentiometern. Men tror inte felet är där. Mikrobrytaren i reglaget fungerade normalt.

Redigerad av NordStar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick potentiometern mätt ikväll. Inget fel. Så sensor byte nästa. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...