Holmbo25 0 Postad söndag kl 15:01 Jag har en 115 h Suzuki från 2022. Jag använder båten året runt för att ta mig till fastlandet, en resa på ca 15 min. För några månader sen började jag höra att motorn gick ojämnt men endast när den var i neutral eller väldigt låga varv. Min Suzukiverkstad kom och bytte tändstift, felsökte, hittade ”något” med 3:e cylindern och bytte även tändspole på den. Tyvärr fortsatte båten låta och gå ojämnt och jag lämnade in den för att leta vidare. Jag har nu fått veta att de hittat en spricka i blocket och det är enligt dom en frostskada vilket inte täcks av garantin. De menar att vatten måste ha ”fastnat ” i någon av kanalerna p.g.a. smuts och att sånt kan hända. Jag har haft båt i 20 år. Det här är min tredje Suzuki, en innan sprack också, men blev i alla fall mycket äldre. Vad är era erfarenheter, finns här någon som varit med om liknande? Jag har inte tiltat motorn eller på något sätt själv orsakat att det legat vatten kvar i motorn så att det kunna frysa sönder. Jag står alltså inför att byta blocket eller köpa en helt ny motor efter bara tre år. Skulle gärna vilja höra om vilken motor ni anser vara bäst för året-runt-körande. (Jag har inte tänkt att köpa en ny Suzuki i alla fall.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 49 Postad söndag kl 21:42 Hej Jag har tyvärr dålig erfarenhet av "Japansk aluminium" och de motorer som kom in på verkstaden med korrosionsskador inne i kylkanaler mm. var 90% Japanska, resten var inte svarta iaf. Vissa Japanska motorer var lackerade invändigt men det hjälpte inte, korrosion uppstod ändå. Jag är ju lite jävig när det gäller rekommendation av fabrikat, det är väl ganska enkelt att se vilket som är mitt favoritmärke... Tänk på att motorn skall vara nerfälld i vattnet om det föreligger frostrisk om tillverkaren inte anger annat och det krävs ganska många minusgrader under ganska många timmar för att frostspränga ett motorblock. Men är det dålig aluminiumlegering och tunt gods går det betydligt lättare att frysa sönder. Lite svårt att montera motorvärmare på en utombordsmotor men det går kanske, har aldrig provat. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Busteri 36 Postad igår kl 18:32 Hej, Beklagar det som har hänt med motorn. Personligen så anser jag att Yamaha är att föredra, då de är välbeprövade och det finns mycket dokumentation att tillgå på nätet. Vilket gör de enligt mitt tycke mera lättmekade. Men känner till personer åker båt året runt, som har Suzuki och de verkar nöjda. Likaså så har ju Arronet Suzuki på sina båtar. Hade nog personligen övervägt: 1. Att byta ut motorblocket, då motorn är så pass ny. mycket av riggen osv har inte nått sin tekniska livslängd. Verkar finnas begagnade motorblock att tillgå. Allt annat är ju i toppskick på din båtmotor Men arbetstiden kostar tyvärr en hel del. Det kanske inte lönar sig ändå.. 2 Alternativt köra någon form av svetsning eller JB Weld för att kanske få ut ytterliggare 200h från blocket. Viktigt med expoylagning är att det är ordentligt rengjort och får bra vidhäftning. Samt att man i vissa fall borrar en cirkel där sprickan finns, för att minska att sprickan fortplantar sig. Packningar bör ju vara ganska så färska. Så borde inte vara så svårt och få det tätt igen efter lagning. Sen bör man vara noga och rengöra kylkanalerna inför vintern om man kör mycket på grunt vatten för att undvika att det uppstår en frostskada igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Holmbo25 0 Postad 17 timmar sedan 2025-06-15 vid 23:42 skrev Mercury_44XS: Hej Jag har tyvärr dålig erfarenhet av "Japansk aluminium" och de motorer som kom in på verkstaden med korrosionsskador inne i kylkanaler mm. var 90% Japanska, resten var inte svarta iaf. Vissa Japanska motorer var lackerade invändigt men det hjälpte inte, korrosion uppstod ändå. Jag är ju lite jävig när det gäller rekommendation av fabrikat, det är väl ganska enkelt att se vilket som är mitt favoritmärke... Tänk på att motorn skall vara nerfälld i vattnet om det föreligger frostrisk om tillverkaren inte anger annat och det krävs ganska många minusgrader under ganska många timmar för att frostspränga ett motorblock. Men är det dålig aluminiumlegering och tunt gods går det betydligt lättare att frysa sönder. Lite svårt att montera motorvärmare på en utombordsmotor men det går kanske, har aldrig provat. Mvh Pär Tack för input. Tycker det är helt galet att "sånt kan hända-saker" ska kosta en mellan 100-150´, ( nytt block eller motor) när man förutom att inte tilta upp motorn inte kan påverka det. Men hur kan en verkstad bedöma att det är en frostskada och inte produktionsfel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Holmbo25 0 Postad 16 timmar sedan 12 timmar sedan skrev Busteri: Hej, Beklagar det som har hänt med motorn. Personligen så anser jag att Yamaha är att föredra, då de är välbeprövade och det finns mycket dokumentation att tillgå på nätet. Vilket gör de enligt mitt tycke mera lättmekade. Men känner till personer åker båt året runt, som har Suzuki och de verkar nöjda. Likaså så har ju Arronet Suzuki på sina båtar. Hade nog personligen övervägt: 1. Att byta ut motorblocket, då motorn är så pass ny. mycket av riggen osv har inte nått sin tekniska livslängd. Verkar finnas begagnade motorblock att tillgå. Allt annat är ju i toppskick på din båtmotor Men arbetstiden kostar tyvärr en hel del. Det kanske inte lönar sig ändå.. 2 Alternativt köra någon form av svetsning eller JB Weld för att kanske få ut ytterliggare 200h från blocket. Viktigt med expoylagning är att det är ordentligt rengjort och får bra vidhäftning. Samt att man i vissa fall borrar en cirkel där sprickan finns, för att minska att sprickan fortplantar sig. Packningar bör ju vara ganska så färska. Så borde inte vara så svårt och få det tätt igen efter lagning. Sen bör man vara noga och rengöra kylkanalerna inför vintern om man kör mycket på grunt vatten för att undvika att det uppstår en frostskada igen. Tack för värdefulla tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 49 Postad 15 timmar sedan 59 minuter sedan skrev Holmbo25: Tack för input. Tycker det är helt galet att "sånt kan hända-saker" ska kosta en mellan 100-150´, ( nytt block eller motor) när man förutom att inte tilta upp motorn inte kan påverka det. Men hur kan en verkstad bedöma att det är en frostskada och inte produktionsfel? Svårt att avgöra när man inte sett skadan med ögna ögon och var skadan sitter på motorblocket. En ren frostsprängning ter sig ofta som en spricka eller t.o.m. att en del av gjutgodset lossnar. En frostsprängning uppstår nästan alltid där gjutgodset är som tunnast (eller försvagat) då det krävs ganska mycket kraft att spräcka ett gjutgods oavsett om det gjutjärn eller aluminium. På en utombordsmotor skall motorblocken (oavsett fabrikat) dränera sig själva på vatten när motorn stängs av men för att vara på säkra sidan bör man inte tilta upp motorn om det föreligger frostrisk och detta gäller ju mest vattenpumpen som kan skadas om det ligger issörja i pumphuset när man sedan startar upp. Jag har sålt många motorer till yrkesfiskare som använde utombordaren åter runt och aldrig varit med om någon frostsprängning av ett motorblock. Kan inte uttala mig om det beror på ett produktionsfel men tror att risken för detta är minimal. Om du nu känner dig missnöjd med Suzuki och du har haft problem med en innan denna, så hade jag nog funderat på att byta märke. Att lägga ut 100–150 tkr på ett nytt motorblock kan vara pengar kastade i sjön då det kan hända igen. Att försöka laga det skadade motorblocket med metallepoxi eller liknande hade jag inte gett mig på, det kan ju finnas invändiga skador som inte syns utifrån och då är det ju ogjort arbete. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Holmbo25 0 Postad 7 timmar sedan 7 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Svårt att avgöra när man inte sett skadan med ögna ögon och var skadan sitter på motorblocket. En ren frostsprängning ter sig ofta som en spricka eller t.o.m. att en del av gjutgodset lossnar. En frostsprängning uppstår nästan alltid där gjutgodset är som tunnast (eller försvagat) då det krävs ganska mycket kraft att spräcka ett gjutgods oavsett om det gjutjärn eller aluminium. På en utombordsmotor skall motorblocken (oavsett fabrikat) dränera sig själva på vatten när motorn stängs av men för att vara på säkra sidan bör man inte tilta upp motorn om det föreligger frostrisk och detta gäller ju mest vattenpumpen som kan skadas om det ligger issörja i pumphuset när man sedan startar upp. Jag har sålt många motorer till yrkesfiskare som använde utombordaren åter runt och aldrig varit med om någon frostsprängning av ett motorblock. Kan inte uttala mig om det beror på ett produktionsfel men tror att risken för detta är minimal. Om du nu känner dig missnöjd med Suzuki och du har haft problem med en innan denna, så hade jag nog funderat på att byta märke. Att lägga ut 100–150 tkr på ett nytt motorblock kan vara pengar kastade i sjön då det kan hända igen. Att försöka laga det skadade motorblocket med metallepoxi eller liknande hade jag inte gett mig på, det kan ju finnas invändiga skador som inte syns utifrån och då är det ju ogjort arbete. Mvh Pär Sprickan ska tydligen sitta vid tredje cylindern. Jag har aldrig tiltat upp motorn, skulle aldrig göra det på vintern, det vet jag att man inte får göra. Ja, jag är mycket besviken på Suzuki och kommer inte köpa en ny - jag måste ha en pålitlig motor. Och det är inte Suzuki. Tack för tips och svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser