Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

theboat

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    74
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

4 Neutral

Om theboat

  • Placering
    Löjtnant

Senaste Profilbesöken

805 profilvisningar
  1. Hallå där, jag skulle behöva laga en liten skada ovanför vattenlinjen och undrar om någon vet vart jag kan få tag på en nyans som matchar originalet och vad den i så fall heter eller har för färgkod? Tacksam för alla tips som leder till att jag hittar rätt.
  2. Hej, Jag befinner mig i tankarna av att installera en flödesmätare i motorbåten för att kunna hålla koll på bensinförbrukningen. Vad finns det för olika alternativ? Hittar just nu bara ett par sensorer för lowrance och garmin instrument. skulle helst av allt vilja ha en separat mätare som man kan ersätta ett av de befintliga (52mm Ø) mätarna med i instrumenteringen.
  3. Jag bankade tillbaka min (suzuki 9hk) med två vanliga hammare, det funkade hur bra som helst. finns dock en chans att den spricker.
  4. Hej, Funderar på att köpa ett par nya propellrar till våren och har fått syn på Signature four by 4. Undrar om någon har testat dessa och kan dela med sig om sina erfarenheter. De ska ersätta mina mercury original propellrar som sitter på en sea ray 260 sundancer. Jag blir lite fundersam med tanke på att paret kostar ca 8000kr när andra märken kostar ca 10000kr st.
  5. Jag var faktiskt inne på en liknande lösning själv Tänkte först göra an form i gips sen försöka få till ett block i betong eller något. Skulle säkert inte funka men kul att vi var inne på nästan samma bana. Jag ska bara hamra ut en jätte liten del av kanten på bladet och tänkte först försöka få tag på ett block med rätt stigning för att slå emot. men det är så litet så jag kan nog improvisera. Tack för inlägget =)
  6. Hallå där, Finns det någon som vet vart man kan få tag på pitch block för reparation av propellerblad?
  7. Tack för svaret, men du tror att jag behöver gå igenom pluggarna på nytt? jag har nämligen konserverat motorn och då kommer all glykol rinna ut. Brukar hålen kunna täppas igen så pass att det inte rinner ut något vatten alls?
  8. Hallå där, Tänkte höra mig för lite i forumet om dränering av en mercruiser 5.7 EFI (2001). Första gången jag gör detta och jag vill bara säkerställa att jag har hittat alla dräneringspluggar då det ser annorlunda ut i manualen. Jag har totalt hittat och plockat bort 6st blåa plastpluggar, man skulle kunna säga tre på varje sida. Styrbord: 1st under limpan, 1st under en y-koppling för knacksenssorn samt 1st på vattenpumpen framtill. Babord: 1st på limpan, 1 st på bränslekylaren samt 1st på blocket. Jag började med de lättåtkompliga pluggarna som satt på limporna samt vattenpumpen vilket medförde en hel del vatten som rann ut. Det som gör att jag blir fundersam är när jag tog bort pluggarna på blocket babord sida samt ykopplingen styrbord sida för då rann det inte ut vatten alls. OBS att jag redan hade plockat bort pluggarna för bägge limpor. Har jag missat något eller ska man tömma blocket på annat vis? Någon som har erfarenhet av att dränera just en sån motor som jag har? Kom gärna med så mycket info som möjligt så att jag kan förebygga att något fryser sönder i vinter. Tack på förhand!
  9. Hej! Jag har gått och funderat på en sak angående konservering av innombordare, främst mercruiser då jag inte har erfarenhet av anrda tillverkare. Borde det inte fungera med att plocka bort termostaten och låta glykolen cirkulera från början istället för att ktills temperaturen gått upp och termostaten öppnat sig? Teoretiskt sätt bör glykolen cirkulera runt hela motorn då eller tänker jag fel? Vore tacksam om vi kunde hålla oss till frågan och inte alternativa sätt att konservera på.
  10. Man ska aldrig köpa en båt utan att ha kikat på den och framförallt provkört den även om det är en etablerad firma. Jag har personligen haft en tvist med en av stockholms största båtfirmor som varit oärliga. Det är bättre att vänta i så fall på nästa båt om den blir såld än att köpa en problembåt. Det är både roligare och billigare. Det är högeffektsmotorer som får stå ut med mycket, inte värt risken.
  11. Ctek marin-serien funkar utmärkt och är väldigt tysta, de är även utrustade med ett nattläge som gör den helt tyst. Att såga av pulpiten på den båten är inte att rekommendera då den blir på tok för "fladdrig".
  12. Jag har haft erfarenhet av en stor men i min mening oseriös båtfirma här i stockholm. Det är tillräckligt svårt att få de att ta ansvar när något inte överensetämmer med vad som bestämts vid köp vilket bara kan bli värre med en utländsk firma. Leta ny båt.
  13. max 150000kr, går att ställa in på sin internet bank.
  14. Hej, Jag har en sea ray 260 sundancer med en mercruiser 5,7l efi och bravo 3. I dagsläget sitter det mercury marine proppar på i rostfritt med 22P i stigning, Jag undrar om det finns någon där ute som testat proppar med högre stigning på samma båt/drivlina alternativt snarlika båtar? Jag undrar om det blir för höga påfrestningar för motorn att köra proppar med högre stigning tex 30p och om det finns andra nackdelar för motorn/drevet när det är en så pass stor och tung båt som ska förflyttas på. All info och erfarenheter uppskattas.
×
×
  • Skapa nytt...