Gualof 1 Postad igår kl 17:12 Har en läcka på mitt bränslefilter,det som sitter på motorn.sitter en slang som går på uppifrån,min hade nog nån provisorisk lagning där,nån mässingsnippel där gummislangen va påträdd,gängorna va helt slut där,verkar varit m8.men hur ska den slangen sitta fast och med vad?verkar vara returslangen.bifogar bild. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 231 Postad igår kl 17:27 (redigerade) Samma på YSM12. Jag gängade och pluggade med en lämplig skruv. Glödgad kopparbricka som tätning. Drog ut inte hårt... Det är gjutaluminium i filterhuset. Returslangen skarvade jag med en bensinslang (plast) från en skrotad bil. Slangen ledde jag in längst upp på dieseltanken. Är inget tryck alls på det mycket lilla returflödet. Byt eller glödga de kopparbrickor du lossat, då blir de åter mjuka och håller tätt. Hårdnar lite varje gång man drar åt. Luftskruvarna har dock tätningar av plast, för de ska ju öppnas och stängas förhållandevis många gånger genom åren. T ex Temu eller Amazon har satser med både plast- och kopparbrickor. - Alltså att leda returbränsle med luftblåsor in i finfiltret, gör ju bara att de kommer tillbaks gång på gång till spridaren. Ett Japanskt feltänk! Redigerad igår kl 17:45 av Hybro 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gualof 1 Postad igår kl 20:20 Verkar ju enkelt då,men kan inte dra returslang till den inbyggda rostfria tanken.kommer det inte så mycket så kanske dra den till nån liten reservdunk nånstans? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 013 Postad igår kl 22:12 4 timmar sedan skrev Hybro: - Alltså att leda returbränsle med luftblåsor in i finfiltret, gör ju bara att de kommer tillbaks gång på gång till spridaren. Vart returledningen går är inte problemet! Problemet är att du har ett otätt bränslesystem och det är det som ska åtgärdas. Annars kommer bekymren att återkomma. Jag har en Penta MD-2b, där går också returen till finfiltret och det har funkat klockrent dom dryga 40 år och 6000 gångtimmar jag haft båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 231 Postad 19 timmar sedan (redigerade) Jo, jo... Jag förstår detta. Men vad händer med den luft, även om mängden är liten, som matas tillbaks till filtret? Du kanske menar att det inte spelar någon roll? Varför är det då inte kopplat så på bilar? Förutom då möjligtvis på japanska, vilket jag inte vet... Redigerad 18 timmar sedan av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ankarvakten 2 Postad 15 timmar sedan Varför skulle det vara luft i returledningen? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gualof 1 Postad 13 timmar sedan Skulle man kunna dra den till förfiltret istället?tror jag har nån mer anslutning uppe på det.eller kanske en dubbelbanjo på ingången?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LuminaL 102 Postad 13 timmar sedan Returen från Spridaren går normalt till topen på finfiltret på YSE/YSB/YSM. Går att sätta en banjo till och dra till en returledning på bränsletanken om man har en mekanisk matarpump. Då bir det självluftande till finfiltret. Returen från spridaren ska i princip vara oanvänd, bara ev internläckage i spridaren som ska passera där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 231 Postad 12 timmar sedan 53 minuter sedan skrev Gualof: Skulle man kunna dra den till förfiltret istället?tror jag har nån mer anslutning uppe på det.eller kanske en dubbelbanjo på ingången?? Då blir ev problem med luft fortfarande kvar. Nä... Returen ska in i tanken! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 013 Postad 10 timmar sedan 8 timmar sedan skrev Hybro: Men vad händer med den luft, även om mängden är liten, som matas tillbaks till filtret? Det är inte luft i systemet om du inte har ett läckage på sugsidan dvs före matarpumpen. Täta och lufta! Hur gör du om båten läcker? Bygger du in en länspump eller tätar du läckan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser