Jump to content
Saturday 19 July 2025

Goofy113

Medlemmar
  • Content Count

    14
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Goofy113

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hej Pär, Tusen tack för all info, hoppas vid gudarna att man inte har köpt nåt som är 5,0 . Killen verkade iaf aha koll på saker o ting så håll tummarna att jag inte blivit blåst. Mvh Lasse
  2. ok. nu gör du mig orolig...... 😬 motorn kom från en båt med dubbelmontage som byttes ut mot nya när den ena motorn gav upp. vi körde den inte i bromsbänk. enligt säljaren, som var en kille i 35 årsåldern med sambo o dotter. verkade iaf helreko och kunnig i motorer. hade flera jänkare och båt. tänddelarna är från den gamla motorn.. får kolla upp nummer i helgen
  3. hej, motorn går som en klocka upp till det varvtalet, startar lätt. drar ingen olja, ingen missfärgning av oljan, den ser lika ny ut som när jag fyllde upp, Har slagit av gasen när det börjar knacka : -) så vet inte riktigt vad jag har för varvtal. jag bytte motor förra sommaren till en bättre beg då min förra fick för sig att käka stötstänger 😞. motorn provkördes på bänk och gick fint. killen jag köpte av hade bra koll på det vi frågade om. komprov har jag inte tagit, får försöka göra det till helgen också. funkar det med Biltemas V
  4. Hej, Tack för infon. Tänker att tändningen är rätt, har bara ett vanligt stroboskop att tillgå inget märkvärdigt. Har bytt den lilla givaren i fördelaren, gjorde ingen AHA upplevelse. Kan det vara att den får för lite soppa? Kan se om jag hittar typskylten när jag är vid båten i midsommar.
  5. hej igen, har fortfarande inte löst problemet med knackningar. tagit bort det lilla bensinfiltret på förgasaren utan framgång. hur vanligt är det att en mekanisk bensinpump ger otillräckligt tryck? kan det vara den som spökar? har ett halvt slutet kylsystem och kan inte se att det försvinner något vatten om jag tittar på expansionsbehållaren, om topplockspackningen gått så borde väl det försvinna vatten? tar tacksamt emot fler förslag på vad det kan vara :-)
  6. Ok, mitt motorrum är också stort , går att krypa ner i( bayliner 2655 med mercruiser 350)så det går säkert bra men så tråkiga jobb..
  7. Hej, oj.... det lät inte som en kul operation🤑😪
  8. Hej, ja det ska jag göra för jag tycker jag testat allt. Liten peng för testa. Tack. Lasse
  9. Det enda med oljetrycket är att det kanske är lite högt 60-70 , men jag är osäker på funktion så ska byta den.har inte kollat remskivan men lite långsökt kanske. Stroboskop har jag gjort o nollat med jordad lila/vit kabel, måste försöka ae om den hänger med vid gaspådrag. Ingen som tror på tändmodulen?
  10. Skulle nog säga att det är spikningar/knattrande, om jag vriden fördelaren så kan jag få det till att börja tidigare..men har inte lyckats få det senare än 3300/3400. Kan det vara den elektroniska tändningen som börjat ge upp och inte "orkar" ställa upp den vid gaspådrag
  11. Hej, skrev innan i forumet om min 5,7 L mercruiser -97:a som knackade vid varvtal över 3200rpm. Fick rådet att jorda lila/vita och ställa in tändningen på 0 grader med stroboskop, gjort detta men fortfarande är det inte ok. Kan det vara bensin/luftblandning som är fel? Har ett edelbrock insug om det spelar nån roll? Någon idé som kan hjälpa mig Mvh Lasse
  12. Ok, tack Då ska jag kolla upp det på lördag hur det ser ut. Kanske dyker upp fler frågor efter det 😁
  13. Hur vet man om tändmodulen ställt sig justeringsläge? Har inte kollat om graderna ändra sig,får göra det när jag är i båten nästa helg. Oljetrycket är ok5-7 bar //Lasse
  14. Hej jag behöver goda råd..., jag har en mercruiser v8 5,7 L -96-97( lite osäker på årtal). Jag har jordat den vit-lila sladden och ställt in tändningen med stroboskop på 0:an, men den vill fortfarande knacka när jag varvar ca 3200 varv. Vad kan det bero på?
×
×
  • Create New...