Jump to content
Sunday 06 October 2024
Goofy113

Motorn knackar över 3200-3300 varv!

Recommended Posts

Hej, skrev innan i forumet om min 5,7 L mercruiser -97:a som knackade vid varvtal över 3200rpm. Fick rådet att jorda lila/vita och ställa in  tändningen på 0 grader  med stroboskop, gjort detta men fortfarande är det inte ok. Kan det vara bensin/luftblandning som är fel? Har ett edelbrock insug om det spelar nån roll? Någon idé som kan hjälpa mig

Mvh

Lasse 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spikningar låter mer som ett knattrande. Brukar inte höras i båtar på grund av allt annat oljud. Med hörselskydd på hörs det tydligare. Är det ett knackande ljud är det nog mekaniskt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
47 minuter sedan skrev Rollen:

Spikningar låter mer som ett knattrande. Brukar inte höras i båtar på grund av allt annat oljud. Med hörselskydd på hörs det tydligare. Är det ett knackande ljud är det nog mekaniskt. 

Skulle nog säga att det är spikningar/knattrande, om jag vriden fördelaren så kan jag få det till att börja tidigare..men har inte lyckats få det senare än 3300/3400. Kan det vara den elektroniska tändningen som börjat ge upp och inte "orkar" ställa upp den vid gaspådrag 

Share this post


Link to post
Share on other sites

saker att kontrollera..  oljetryck ok?  med stroboskop tändpunkt och hur mycket (för mycket?) ställer den om . 

mer långsökt, att märket på vevaxelremskivan sitter på top dc . att remhjulen sittter fast mot sin infästning . B

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minuter sedan skrev bemek:

saker att kontrollera..  oljetryck ok?  med stroboskop tändpunkt och hur mycket (för mycket?) ställer den om . 

mer långsökt, att märket på vevaxelremskivan sitter på top dc . att remhjulen sittter fast mot sin infästning . B

 

Det enda med oljetrycket är att det kanske är lite högt 60-70 , men jag är osäker på funktion så ska byta den.har inte kollat remskivan men lite långsökt kanske.  Stroboskop har jag gjort o nollat med jordad lila/vit kabel,  måste försöka ae om den hänger med vid gaspådrag. Ingen som tror på tändmodulen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vi hade 2 båtar med detta problem i hamnen. Byt tändsystem till brytarlöst och i du redan har det, så byt den lilla enheten som styr eller mäter förtändningen (500kr).

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev ThomasVikhog:

Vi hade 2 båtar med detta problem i hamnen. Byt tändsystem till brytarlöst och i du redan har det, så byt den lilla enheten som styr eller mäter förtändningen (500kr).

Hej, ja det ska jag göra för jag tycker jag testat allt. Liten peng för testa.

Tack.

Lasse 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har du gjort kompressionsprov på motorn?

Jag tyckte också att det lät som att min motor spikade, ljudet kom vid belastning från ett par tusen varv och uppåt. Tystnade när man slog av, precis som spikningar brukar göra. Det visade sig att en toppackning hade gått sönder och att det läckte mellan två cylindrar.

 

Bara en ide om vad som kan ge ett liknande ljud.

Share this post


Link to post
Share on other sites

I mitt fall så har jag turen att ha ett motorrum med gott om plats för att mecka, så det var snart gjort att riva bort topp och insug. Däremot baxnar man över Volvo Pentas priser på reservdelar.. Insugspackning kostar 1800kr, inte billigt i alla fall.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, mitt motorrum är också stort , går att krypa ner i(

 bayliner 2655 med mercruiser 350)så det går säkert bra men så tråkiga jobb.. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2024-09-08 vid 12:06 skrev Goofy113:

Hej, skrev innan i forumet om min 5,7 L mercruiser -97:a som knackade vid varvtal över 3200rpm. Fick rådet att jorda lila/vita och ställa in  tändningen på 0 grader  med stroboskop, gjort detta men fortfarande är det inte ok. Kan det vara bensin/luftblandning som är fel? Har ett edelbrock insug om det spelar nån roll? Någon idé som kan hjälpa mig

Mvh

Lasse 

Du skall väl ställa tändningen på 10 grader BTDC !? ! Använd en strobolampa där du kan ställa in "Advanced" graderna som motorn ska ha (10 !)

 Justera sedan fördelardosan tills du ser ditt "timing märke" linjera med 0 markeringen. Då har du ställt din tändning 10 grader  BTDC.  Glöm inte att koppla bort jordningen när du är klar!

Share this post


Link to post
Share on other sites

hur mycket ställer tändningen om sig? om man inte har ställbart stroboskop kan man märka upp remskivan ,eventuellt med 

timing tejp  svara gärna här hur det ser ut. har fördelaren vikter lr  inte? vikterna kan ha brustna fjädrar? 

flera frågor men försök.. vet ej ,inte utfört är även ett svar. sakta framåt köpa o byta är dyrare än felsökning              B

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...