Jump to content
Saturday 07 December 2019
Skuten

Dieseltank kvartsfull över vintern - katastrof?

Recommended Posts

Vår segelbåt står nu på land och är till stora delar klar för vintern.

Dieseltanken är dock bara fylld till en fjärdedel. Detta rekommenderas ju ofta inte pga risk för kondens och bakterieväxt.

Hur stort problem kan det bli för oss om vi inte åtgärdar detta inför vintern? Kan vi på något sätt fixa detta till våren?

Jag håller med, åk med dunk, var noga med att köpa båtdiesel, inte landdiesel som har med tramisga tillsatser som gör att det kan bli beväxning. 

Luften som finns i tanken när du har kvarts tank gör att det blir (kan bli) kondens som kan göra att det blir beväxning. Alternativt så tömmer du ur all diesel och har tanken helt tom, gör rent den i botten. 

Vår tank är långt ifrån full. Vi har dessutom rme-diesel i den. Jag fyllde på Biltemas biocid för ett par dagar sedan. Till våren skall jag iofs byta tankgivare och samtidigt passa på att suga ur från botten av tanken. Fast jag hade nog gjort på samma sätt ändå. Diesel är färskvara och jag tror på att fylla på när den skall användas (på sommaren). Eller så är jag bara "höstlat" 🙄.

Men tankar man fullt innan upptagning finns risken att man, via dieseln, tillsätter mer vatten i tanken (finns iofs bra trattar att använda som "fångar" vattnet). Dessutom tror jag att problemet med kondens i tanken är överdriven (baserar detta på trådar i detta forum). Frågan är vad som är värst? Kondensen eller vattnet som kan följa med dieseln vid tankning?

Jag är verkligen ingen expert men så tänker jag. Rätt eller fel? Det finns nog åsikter åt båda håll.

• Like 1

Jag brukar inte göra något men jag vet att jag bara harr sjödiesel i tanken. Den kondens so bildas i tanken kan inte handla om mer än några fingerborgar.

När man köper begagnad båt så vet man inte alltid vad det är för diesel i tanken. Med nuvarande båt medföljde en flaska Grotamar så jag har slagit i lite för säkerhetsskull.

Helst skulle jag vilja tappa av någon liter diesel på våren för att se att den är ok. Oftast går det inte pga tankens placering. Men man kan stoppa ner slangen till en oljesug och dra ut lite. Kommer man ner i botten så får man även med ev vatten så slipper man få det i vattenavskiljaren.

Nej av den enkla anledningen att det inte är något problem 

Dock är det alltid bra att hälla i medel mot beväxtning samt kontrollera tätningen i tanklocket

• Like 2

Det har ingen betydelse om tanken är full, tom eller kvartsful.

Kolla här och några inlägg framåt.

• Like 2