Jump to content
Tuesday 22 September 2020
Skuten

Dieseltank kvartsfull över vintern - katastrof?

Recommended Posts

Vår segelbåt står nu på land och är till stora delar klar för vintern.

 

Dieseltanken är dock bara fylld till en fjärdedel. Detta rekommenderas ju ofta inte pga risk för kondens och bakterieväxt.

 

Hur stort problem kan det bli för oss om vi inte åtgärdar detta inför vintern? Kan vi på något sätt fixa detta till våren?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag håller med, åk med dunk, var noga med att köpa båtdiesel, inte landdiesel som har med tramisga tillsatser som gör att det kan bli beväxning. 

Luften som finns i tanken när du har kvarts tank gör att det blir (kan bli) kondens som kan göra att det blir beväxning. Alternativt så tömmer du ur all diesel och har tanken helt tom, gör rent den i botten. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vår tank är långt ifrån full. Vi har dessutom rme-diesel i den. Jag fyllde på Biltemas biocid för ett par dagar sedan. Till våren skall jag iofs byta tankgivare och samtidigt passa på att suga ur från botten av tanken. Fast jag hade nog gjort på samma sätt ändå. Diesel är färskvara och jag tror på att fylla på när den skall användas (på sommaren). Eller så är jag bara "höstlat" 🙄.

 

Men tankar man fullt innan upptagning finns risken att man, via dieseln, tillsätter mer vatten i tanken (finns iofs bra trattar att använda som "fångar" vattnet). Dessutom tror jag att problemet med kondens i tanken är överdriven (baserar detta på trådar i detta forum). Frågan är vad som är värst? Kondensen eller vattnet som kan följa med dieseln vid tankning?

 

Jag är verkligen ingen expert men så tänker jag. Rätt eller fel? Det finns nog åsikter åt båda håll.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag brukar inte göra något men jag vet att jag bara harr sjödiesel i tanken. Den kondens so bildas i tanken kan inte handla om mer än några fingerborgar.

När man köper begagnad båt så vet man inte alltid vad det är för diesel i tanken. Med nuvarande båt medföljde en flaska Grotamar så jag har slagit i lite för säkerhetsskull.

Helst skulle jag vilja tappa av någon liter diesel på våren för att se att den är ok. Oftast går det inte pga tankens placering. Men man kan stoppa ner slangen till en oljesug och dra ut lite. Kommer man ner i botten så får man även med ev vatten så slipper man få det i vattenavskiljaren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nej av den enkla anledningen att det inte är något problem 

Dock är det alltid bra att hälla i medel mot beväxtning samt kontrollera tätningen i tanklocket

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det har ingen betydelse om tanken är full, tom eller kvartsful.

 

Kolla här och några inlägg framåt.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tackar för svaren i denna tråden - känns ju betryggande att fyllnadsgraden verkar spela mindre (eller ingen) roll.

 

Båten har nu stått med tanken kvartsfull av okänd diesel över vintern - och skall snart sjösättas.

 

Jag vet ju inte hur dieseln i (botten av) tanken ser ut. 

Vad är det värsta som kan hända om det bildats kraftig beväxning?

Går motorn sönder eller dör den bara?

 

Överväger att testa att suga ut bottendiseln med en lång slang genom påfyllnadslocket.

 

Min båt har ingen bränslekran. Är detta ovanligt? Det torde väl försvåra ev. byte av bränslefilter? Kan man "klampa" bränsleslangen med en tång istället eller skadas slangen då?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har sugit ur oljeätande organismer ur tanken med en oljesug, funkade bra faktiskt.

 

Det som kan hända är att något bränslefilter blir igensatta och då går motorn inte. Efter filterbyte går motorn igen till sen suger i sig nya oljeätande organismer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev Skuten:

- - -

Min båt har ingen bränslekran. Är detta ovanligt? Det torde väl försvåra ev. byte av bränslefilter? Kan man "klampa" bränsleslangen med en tång istället eller skadas slangen då?

Det beror på vad det är för typ av slang och vilken ålder den har. En ren gummislang som är mjuk/elastisk går att klämma, en gammal sprucken går också att klämma men sen får du byta slang p.g.a. läckaget som uppstår. Småsprickor i slangen kan göra att det suger in luft och det är nog ett av de vanligaste läckageproblemen i bränslesystemet på äldre båtar. En trådomspunnen bränsleslang ska du nog undvika att klämma (den ska nog helst bytas i alla fall för att kunna hålla koll på skicket i gummit).

 

Om filtret sitter högre än bränslenivån i tanken så behövs ingen kran/slangklämning.

 

Tillägg till Mackeys råd om hantering av dieselbakterier: Om det finns stora klumpar så kan de t.o.m. fastna i bränsleslangen och bilda en propp. För säkerhets skull ska du blåsa baklänges i slangen mot tanken för att säkerställa att slangen är ren från klumpar om du fått filtret igensatt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om det är praktiskt genomförbart, sätt en kran på utloppet från tanken, då kan du enkelt tappa av kondensvatten och dieselbakterier i fortsättningen

Share this post


Link to post
Share on other sites

När jag köpte förra båten hade den stått på land flera år med halvfullt tank, rejält vattenblandad diesel. Provade att starta och det var inga problem, körde hem 20 distans och fyllde på med riktig diesel. Det här var innan RME var uppfunnet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy