Jump to content
Sunday 15 December 2019
fender69

Förstört teakdäck

Recommended Posts

Jag har förstört teakdäcket på båten genom att skrubba det med rotborste o såpa. Borstade så hårt jämt med fibrerna att det blev djupa fåror. Dessutom ställde jag en verktygslåda på det fuktiga trät med djupgående röta som resultat. Se bilder. Har provat att skura bort, men det går inte. Är det bara att byta ut allt? 

3184FE3A-6DE7-4990-A7D9-96F328749E9A.jpeg

E9C7455E-EEB1-4201-8B4D-30DE2EAAB3C6.jpeg

Posted (edited)

Missfärgningen kan du nog bleka bort med oxalsyra. 

Fårorna får du leva med. Eller slipa teaken. 

Edited by Peter_K

klorin kan vara värt att pröva, bleker bort missfärgningar. är däcket i bra skick förövrigt så slipa men ta det lite försiktigt så du inte slipar igenom träpluggarna. Ser tråkigt ut men tror det går att få fason på med ganska enkla medel.

Posted (edited)

Det är konstigt, här gör man ett båtdäck i plast. Helt tätt och väderbeständigt. Sedan lägger man på ett teakdäck och borrar tusentals hål i däcket.

Istället får man ett mycket snyggt däck, men svårskött.

Kostnaden att renovera kan kosta skjortan.

Men snyggt och det faller ju vi båtmänniskor lätt för.

Edited by vega1959
  • Like 1
  • Confused 1

2019-08-18 vid 19:57 skrev Peter_K:

Missfärgningen kan du nog bleka bort med oxalsyra. 

Fårorna får du leva med. Eller slipa teaken. 

Oxalsyra verkar vara en del av vanligt teakrengöringsmedel. Är det att börja med eller ska man gå på något mer industriellt? 

9 timmar sedan skrev classelagare1:

klorin kan vara värt att pröva, bleker bort missfärgningar. är däcket i bra skick förövrigt så slipa men ta det lite försiktigt så du inte slipar igenom träpluggarna. Ser tråkigt ut men tror det går att få fason på med ganska enkla medel.

Jag kan bland lite klorin, men om jag gör det i kombination med vanlig teakrengöring - ska det appliceras före eller efter tror du? Ska man lägga klorinet på hela ytan eller enbart den skadade?

Jag hade nog slipat lite lätt och sedan oljat in.

Det kommer nog synas lite fortfarande, men betydligt mindre och teaken blir fräsch!

Är teaken rutten så att den är mjuk och förstörd, så får man nog byta där.

1 timme sedan skrev vega1959:

Men snyggt och det faller ju vi båtmänniskor lätt för.

Bortser man från underhållet så är teak det bästa material man kan ha på ett däck.

Skruvhål behövs inte, idag lägger man i epoxi.

--

Jag skulle testa med klorin, en del blandar klorin och såpa. Lägg på, vänta en stund och spola av. Funkar det kan man prova med oxalsyra. Slipa ska man inte göra om man inte absolut måste eftersom man ju då tar bort en del av däcket och värsta fall förstör det.

14 minutes ago, bhemac said:

Bortser man från underhållet så är teak det bästa material man kan ha på ett däck.

Bästa material ... Alla kategorier?

Känns som att det är en aning subjektivt påstående. :)

14 minutes ago, bhemac said:

14 minuter sedan skrev cetex:

Självklart. Men vad är bättre?

Prova med att slipa ytan lätt och därefter applicera teak restorer. Börja med en liten yta så du ser om det ger önskad effekt.

38 minuter sedan skrev Freez:

Prova med att slipa ytan lätt och därefter applicera teak restorer. Börja med en liten yta så du ser om det ger önskad effekt.

Slipa med sandpapper eller något mer mekaniskt? Ska jag slipa enbart på den skadade delen?

• Confused 1

Jag hade provat slipa lätt för hand med 100-160 papper på en begränsad yta och som sagt därefter lägga på en teak restorer/cleaner från Hempel/International. Ger det önskad effekt kan man använda slipmaskin på hela ytan, går lite fortare:-).

Har själv kört med Golden teak! Helt oslagbart resultat! I ditt fall hade jag först använt cleanern och sen brightern av samma märke och sen förseglat med Golden teak.

Ett tips är att vara väldigt försiktig kemikalier på teaken. Ger ofta snabbt resultat men men ofta händer det att teaken är förstörd efter några år.

Såpa är egentligen det enda som är säkert.