Jump to content
Thursday 22 August 2019

Prestige34Kad300

Medlemmar
  • Content Count

    8
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Prestige34Kad300

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Har själv kört med Golden teak! Helt oslagbart resultat! I ditt fall hade jag först använt cleanern och sen brightern av samma märke och sen förseglat med Golden teak.
  2. Du har säkert helt rätt, bara det att idéerna är slut, både sjövattensidan och kylvätskesidan är 8 grader varmare på sryrbords maskin, tänker mest att om inte termostatrarna öppnar som de ska så borde inte sjövattnet vara 8 grader varmare. Oavsett måste jag renovera pumpen då den läcker, min tanke var att den kanske drar tjuvluft ( dock långsökt).
  3. Du har förstås en poäng! Men jag testade de gamla efter att jag hade bytt termostatrar för att bara konstatera att det inte var något fel på dem. Undrar också varför inte larmet går, men det står 97 +-3 grader, kanske är därför. Provar att renovera sjövattenpumpen först, får gå på termostatrarna igen om det inte hjälper. Stort tack för din/er input!
  4. Har redan bytt dessa! Har även rengjort intercooler, oljekylare och VVX. Bytt impeller och kylvätska.
  5. Lite ny information! Jag tänkte att det kunde vara värt att testa temperaturen på utgående kylvatten och dubbelkolla temperaturen på kylvätskan! Det visade sig att när motorerna var kalla så hade jag 19 grader i utgående kylvatten på båda maskiner, vid marchfart och full temp så hade kylvattnet 42 resp. 34 grader (42 på den varma motorn), dvs en skillnad på ca 8 grader. Jag satte tempgivare uppe på termostathuset och skillnaden där var 77 grader (på den varma motorn) resp. 69 grader, dvs ca 8 grader i temperaturskillnad även här. Min enda slutsats av detta är att jag har för dåligt flöde på sjövattensidan! Jag såg under dessa olika tester att det droppar ifrån sjövattenpumpen på den varma motorn, jag klämde även på slangen efter sjövattenfiltret och då "pös" det ut vatten och luft ifrån sjövattenpumpen (axeln in mot motorn)! Mao har jag en läckande sjövattenpump, min fundering är då kan detta vara anledningen till att jag får en för varm motor? Innebär det att den kan suga luft istället för vatten? Eller är även detta för långsökt för att vara orsaken till för hög temperatur på maskin? Passade även på att tömma ut vattnet från sköld fram till pump, med resultatet att det flödade fritt med sjövatten ifrån sköld (kom inte några impellerrester), mao verkar det vara fritt flås även där.
  6. Tack för alla bra svar! Nu har jag några ytterligare åtgärder som jag kan jobba med! Återkommer med resultat!
  7. Stort tack för ditt svar, testade detta när jag körde i 3200 varv, men otroligt svårt att få någon riktig mätning utförd, drog dock ner gasen och tycktes då få en skillnad på ca 6-7 grader. Mao tror jag faktiskt att jag har en för varm motor.
  8. Jag är ägare av en Prestige 34 med dubbla Volvo Penta KAD300 årsmodell 2005. Jag har nu ägt båten i två år! Första säsongen så gick ena maskinen något varm (96 grader) vid hög belastning, dock larmade inte instrumenten. Jag gav mig på och inspekterade och sköljde ur intercooler och värmeväxlare under hösten 2018, jag bytte impeller, termostatrar och kylarvätska. När jag sjösatte i våras så visade det sig att felet kvarstod, men att maskinen nu gick upp till närmare 100 grader (dock fortfarande utan att den larmar), ca 3400 varv och 30 knop. Jag har nu switchat tempgivarna, med samma resultat och jag har nu öppnat oljekylaren, vilken hade väldigt lite smuts, ett par småbitar av sjögrässtrån och små snäckrester, jag har kört igenom tuberna med piprensare (har dock inte fått tillfälle att testköra ännu, men med så lite smuts så ser jag inte att det kan vara felet). Antingen så har jag ett jätteenkelt fel, eller inget fel alls, eller så är det något riktigt jobbigt.... Det som återstår att kolla är slangen mellan sköld och sjövattenfilter och kolla efter ex. impellerdelar. Kan det vara visarinstrumentfel vid förarplatsen? Jag har känt efter i impellerhuset och det känns slätt och fint, så jag skulle inte tro att det är slitet. Jag har även beställt hem nya remmar till maskinerna vilka jag har tänkt att byta, men vad jag känner på cirkulationspumpsremmen så är jag relativt säker på att den inte slirar. Vad missar jag???
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy